„Artiștii au capacitatea de a fi termometre extrem de sensibile ale societății“ – interviu cu designerul Ovidiu HRIN

25 noiembrie 2020
„Artiștii au capacitatea de a fi termometre extrem de sensibile ale societății“ – interviu cu designerul Ovidiu HRIN jpeg

Anul 2020 rămîne marcat nu doar de pandemie, ci și de protestele #BlackLivesMatter din SUA, cele împotriva interdicției avortului în Polonia, ori, la scară mai mică, cele din Germania, împotriva discriminării comunității LGBT. Un an, așadar, la sfîrșitul căruia să reflectăm la importanța empatiei, a cunoașterii celor din jurul nostru și a practicii toleranței. Cu gîndul la aceste lucruri a pornit și expoziția de afișe „Tolerance“, inițiată de graficianul newyorkez Mirko Ilić și aflată acum la a patra ediție în România. Colecția de eseuri vizuale pe tema toleranței, din care fac parte și cinci artiști români, și-a purtat pînă în prezent mesajul în zeci de țări. În țară, poate fi văzută în Timișoara (20 noiembrie-7 decembrie, Piața Libertății) și în București (23-30 noiembrie, Muzeul Național al Colecțiilor de Artă). Am discutat cu Ovidiu Hrin, designer timișorean și curator al expoziției, alături de Mirko Ilić, despre cum poate empatia să schimbe lumea, dar și despre cultura urii și a agresivității.

ovidiuhrin officialpic copy copy JPG jpeg

Cum se traduce empatia pentru tine?

Pentru mine, empatia se traduce prin a încerca să-i vezi, să-i cunoști mai bine pe cei de lîngă tine, prin a-ți educa înțelegerea că există puncte de vedere diferite de ale tăle și, poate cel mai greu, prin a accepta că nicicare dintre noi nu deținem adevărul absolut. Am ales ca motto al expoziției „Tolerance“ o definiție a empatiei – „să privești cu ochii altuia, să asculți cu urechile altuia și să simți cu inima altuia” – pentru că mă simt apropiat de această valoare, și poate ar fi potrivit să las aici și cîteva mesaje de pe afișele selectate, care pe mine m-au atins: „Înlocuiește teama de necunoscut cu curiozitatea”, citatul caligrafiat de pe afișul lui Tarek Atrissi sau „Ce este toleranţa? Apanajul umanităţii. Toți sîntem făcuți din slăbiciuni şi erori; să ne iertăm unii altora nebuniile este prima lege a naturii”, definiţia dată de Voltaire și preluată pe afișul lui Manuel Estrada.

1 1 jpg jpeg

Tarek Atrissi (Liban/Olanda), Manuel Estrada (Spania)

Ce te-a făcut să-i alegi pe fiecare dintre cei cinci artiști români din expoziție?

La fiecare nouă ediție „Tolerance“, Mirko Ilić, inițiatorul proiectului, împreună cu partenerii locali, invită designeri, ilustratori, artiști din țara respectivă să contribuie cu o lucrare. Singura condiție este ca pe afiș să apară cuvîntul „toleranță“ scris în limba maternă a autorului. Așa, în mai puțin de trei ani, colecția s-a îmbogățit cu peste 130 de afișe, a căror valoare este că aduc laolaltă limbaje și interpretări vizuale diferite, din locuri și culturi diverse. În timpul pregătirii expoziției, am ales cele mai bune 53 lucrări care se potrivesc pentru a fi expuse la Timișoara și am reușit să îl conving pe Mirko să nu expunem lucrarea mea, care deja face parte din expoziție, ci să-mi accepte propunerea de a invita alți designeri români pentru a fi expuși la Timișoara și la București. M-am sfătuit cu Mirko înainte și am invitat cinci artiști, luînd în calcul și posibilitatea ca nu toți să aibă timpul sau disponibilitatea de a realiza o lucrare. Apoi, am încercat să aduc în acest mix viziuni proaspete și tehnici diverse.

Renata Mihaly a realizat un afiș ce reprezintă viziunea sa despre toleranța în comunitatea romă – este primul afiș din colecția „Tolerance“ în care apare cuvîntul scris în limba rromani. Apoi, ceilalți patru – doi din Timișoara și doi din București – sînt designeri a căror muncă o respect, care m-au impresionat prin lucrările lor anterioare. Ilustrațiile Paulei Rusu au o vibrație sensibilă, care atinge și emoționează, potrivite mesajului de empatie. Pe Sorin Trăistaru l-am cunoscut acum mulți ani la un atelier de caligrafie pe care l-am ținut la București. E pasionat de typography și lettering și am considerat că tema de a interpreta cuvîntul „toleranță“ îl va stimula.

La Levente Benedek m-au impresionat afișele realizate pentru Teatrul Maghiar de Stat din Timișoara, tehnica și forța metaforelor vizuale pe care le utilizează în lucrările lui. Cu Alex Iliescu am colaborat la multe proiecte, l-am văzut la lucru și cred că are un potențial foarte mare, care merită încurajat. Nu în ultimul rînd, m-a bucurat mult decizia finală ca toate cele cinci afișe să fie incluse în colecția internațională, ceea ce înseamnă că ele vor fi expuse, alături de lucrările unor maeștri consacrați la nivel internațional, în multe alte orașe de prin lume.

Din restul expoziției, în fața cărei lucrări te-ai oprit cel mai mult timp?

Am petrecut mult timp cu toate în faza de selecție și, alături de cîțiva maeștri ai designului de afiș, am optat preponderent pentru lucrări recente, în special pentru expoziția adresată publicului timișorean (aici am mai avut o expoziție „Tolerance“, la Typopassage 2018). Dintre posterele noi, m-a impresionat mult sensibilitatea desenului lui Gürbüz Doğan Ekşioğlu (Turcia) și metafora pentru toleranță propusă de pictorul Rafał Olbiński, un maestru al școlii poloneze de afiș.

În Timișoara, Mihail Neamțu, aflat în campanie electorală pentru un post de deputat, a făcut un live pe Facebook în care susține că expoziția ar fi organizată de USR și că anumite afișe cu trimiteri la comunitatea LGBT denigrează ortodoxia. Ulterior, durata expoziției din București a fost scurtată cu o săptămînă. (Contactați, reprezentanții MNAR susțin că totul s-a datorat unei erori de programare a expozițiilor.) Te gîndeai că o expoziție despre toleranță va stîrni și intoleranță?

Am aflat despre acel live făcut de candidații PMP în fața expoziției cu ceva întîrziere și, sincer, mi-a fost tare greu să-l privesc... Da, evident că mă aștept de fiecare dată ca aceste expoziții să nască reacții, ele sînt o invitație la reflecție și la dialog. Însă mi-aș dori ca acest dialog să se poarte civilizat. Iar în privința asta, poate și pentru că nu mă mai uit la TV de vreo 15 ani și n-am contact cu politicienii și discursurile oportuniste de campanie, am fost probabil mai puțin pregătit. Dar am pus un pariu – la montajul expoziției – legat de care afiș va fi primul vandalizat. Cu numai cîteva zile înainte văzusem fotografiile cu expoziția „Tolerance“ din Zagreb, vandalizată cu însemne neo-naziste, iar Mirko îmi spunea că, în toate cele 100 de expoziții de pînă acum din zeci de țări de prin toate colțurile lumii, numai în estul Europei au fost vandalizate... Apoi mi-am mai amintit și de lucrarea vandalizată a lui Ahmet Ogut de la bienala Art Encounters din 2019, de un alt afiș al unei expoziții din cadrul PrideTM 2019, vandalizat și el etc. Și, între timp, citesc concluziile comisiei de brand turistic a județului Timiș: „Cum se vede timișeanul? Multicultural și tolerant, iar Revoluția este, de departe, simbolul acestei părți de țară.”

În cele din urmă, cred că dacă această expoziție a stîrnit atîtea reacții, de toate felurile, înseamnă că afișele și-au făcut treaba. Ca designer, una dintre cele mai mari tristeți este ca afișul tău să treacă neobservat. Așadar, felicitări autorilor!

3 1 jpg jpeg

Levente Benedek / Renata Mihaly (România)

În opinia ta, arta trebuie să pună presiune pe societate?

N-aș vrea să vorbesc despre ce trebuie să facă arta în general, pentru că sînt designer. Am înființat TypopassageTM în 2011 și cu scopul de a crea o punte între designul grafic & arta tipografică și publicul larg. Cred că arta și artiștii au capacitatea de a fi termometre extrem de sensibile ale societății, ale culturii. Nu știu cîtă presiune pe societate poate pune arta, dar cred că poate aduce în atenția publică subiecte pe care altfel le ignorăm. În ce privește designul, acesta este parte din cotidian, ne influențează, social și cultural, chiar fără să ne dăm seama. Și cred că este important să atragem atenția asupra acestui lucru și să ne străduim să o facem cît mai bine.

Citeam recent că empatia poate avea și o parte negativă, în sensul că problemele altcuiva te pot afecta emoțional prea tare, te pot încărca sau epuiza. Ne putem găsi refugiul în artă?

Trăim vremuri în care sîntem conectați mai mult ca oricînd, vremuri în care transferul cognitiv, dar și emoțional este un fapt real pentru toată lumea. Creștem din ce în ce mai sensibili la murmurul (de buzzunar) care ne învăluie fiecare aspect al vieții – lucru care ar trebui să ne atragă atenția asupra propriei noastre vulnerabilități. De aceea, cred că pentru a putea empatiza trebuie să fii în primul rînd conștient de acestă fragilitate împărtășită de toate ființele care respiră același aer ca și tine. Există artă care te poate încărca și artă care te poate epuiza... plusul uneia, minusul alteia – o lecție deloc nouă. Totuși, nu poți primi arta fără să te deschizi și să o accepți ca atare. Așadar, pentru a-ți găsi refugiul în ea trebuie să o privești știind de la bun început că te afli aici doar în trecere.

2020 ne-a tocit resursele pentru empatie și toleranță?

În 2018 am avut aceeași expoziție în Timișoara, cu 95 de afișe în cinci locații (e drept, poate nu toate chiar atît de publice ca și Piața Libertății). Însă spațiul principal de expunere a fost gangul unei clădiri administrate de biserica ortodoxă sîrbă, unde am întîlnit parteneri de discuție deschiși.

Ne întrebăm și noi, mai ales după ce privim și la ce se întîmplă în toată lumea, dacă în ultimul timp s-au acutizat reacțiile intolerante, vehemența și furia, sînt acestea o consecință? Un semnal? Este oare asta și o consecință a stresului pe care îl pune pe noi pandemia? Este teama de schimbare, de necunoscut? Sau ne vedem deformat și ne-am crezut întotdeauna mai toleranți decît sîntem de fapt? Oare care ar fi întrebările pe care ar trebui să le punem în această perioadă? Sper ca această expoziție să scoată la iveală măcar o mică parte dintre ele.

a consemnat Cristina ȘTEFAN

Foto sus: Gürbüz Doğan Ekşioğlu (Turcia), Rafał Olbiński (Polonia/SUA)

vitamina c jpg
3 ingrediente miraculoase pentru sănătatea și frumusețea pielii. Și nu numai...
Hrănirea și hidratarea corectă a pielii sînt gesturi esențiale pentru ca aceasta să aibă mereu un aspect sănătos și strălucitor.
protectieficat (2) jpg
În ce fel își pun amprenta asupra sănătății tale ospățurile de sărbători și ce te-ar putea ajuta să-ți recapeți starea de bine
În fiecare an, mesele de sărbători duc la o creștere a numărului de cazuri de anumite afecțiuni, riscurile mai mari fiind mai ales pentru persoanele a căror stare de sănătate este deja fragilă.
Key visual Tur public larg 28 ian jpeg
Open Hearts for Ukraine
Primul tur ghidat al monumentelor create de 24 de tineri refugiați din Ucraina în patru muzee din București
bo popescu4 jpg
de fiecare dată vine iarna
pentru că de fiecare dată vine iarna  cînd avem nevoie de emoții
curs de programare (1) jpg
Cel mai bun curs de programare NU e un curs. Obții primul job în 8 luni, garantat!
O ofertă de nerefuzat, pe care nu o vei mai întîlni în cazul niciunui alt curs de programare.
poster Spoken Word Sessions 15 01 png
SWORDS: Ronin Terente și Lena Chilari în dialog cu Cosmin Perța
Seria de evenimente SWORDS - Spoken Word Sessions continuă la început de an cu doi perfomeri din Republica Moldova.
blonde woman blogger is showing how make up use cosmetics jpg
La ce să fii atentă atunci cînd îți alegi produsele pentru machiaj
Produsele cosmetice au rol foarte important, pe lîngă faptul că ele ajută la conturarea trăsăturilor feței, ele ajută și la regenerarea pielii.
hanorace dama(1) jpg
Hanorace cu glugă fără fermoar pentru femei la modă
Se pare că a decide ce hanorace pentru femei ar trebui să fie în garderoba noastră pare ușor.
IMG 8731 1 jpg
Coșurile cadou, darurile care nu se demodează, indiferent de ocazie!
În primul rînd, coșurile cadou aduc nu unul, ci mai multe bucurii laolaltă. Cînd alegi un coș cadou, nu optezi pentru simple obiecte, ci oferi, de fapt, experiențe memorabile!
infinitul intr o trestie png
vizual toni grecu jpg
Serile Enayati Medical City, ediția a III-a: Terapia rîsului, discuție cu Sever Voinescu și Toni Grecu
Serile Enayati Medical City continuă în 7 decembrie 2022, începînd cu ora 19.00 în cadrul Enayati Medical City!
poster Tess Parks 3 12 jpg
Recomandări de week-end
Artista canadiană Tess Parks concertează în premieră la București.
pre ul uniswap cand este cel mai bun moment sa cumperi uni  dilemaveche png
Prețul Uniswap: Cînd este cel mai bun moment să cumperi UNI?
Pur și simplu cumperi monede cînd prețul Uniswap este scăzut și le vinzi cînd prețul este ridicat.
dylan gillis KdeqA3aTnBY unsplash jpg
Scurt ghid despre cultura și structura organizațională
Construirea unei culturi și structuri organizaționale sănătoase și pozitive nu este o sarcină ușoara, dar orice organizație o poate realiza.
floraria online bloomeria livrare flori jpg
Ești o persoană creativă și pasionată de beauty Vezi ce job ți se potrivește! jpg
Proiectul Open Museums Open Hearts jpg
„Rădăcini și visuri” ale tinerilor din Ucraina
De joi, 27 octombrie, pînă la finalul lunii noiembrie, 40 de tineri din Ucraina cu vîrstă cuprinsă între 15-18 ani sînt invitați să participe la etapa a doua a proiectului Open Museums Open Hearts.
Red Bull Dance Your Style 2022 (1) jpg
16 dintre cei mai buni dansatori români se duelează pentru un loc în Finala Mondială din Africa de Sud
O demonstrație în forță, de o energie molipsitoare, Red Bull Dance Your Style este o competiție internațională de all-styles street-dance, cu evenimente în peste 30 de țări.
Masterclass Cronicari Digitali Cine asculta o Casa   Bucuresti 15 octombrie 2022 (17) jpg
Soluții pentru problemele de patrimoniu, indentificate în Masteclass Cronicari Digitali „Cine ascultă o casă?”
La finalul săptămînii trecute, la București, timp de mai bine de șase ore, în patru sesiuni de masterclass, arhitecți, specialiști și profesioniști implicați în restaurarea și valorificarea caselor istorice au luat parte la Masteclass Cronicari Digitali „Cine ascultă o casă?”.
pexels ylanite koppens 744969 jpg
Sugestii de cadouri care pot fi oferite angajaților
Ești om de afaceri, ceea ce înseamnă că ești conștient că fără dedicarea, experiența și profesionalismul salariaților tăi, firma ar fi avut destul de mult de suferit.
Vizual Masterclass Cronicari Digitali Cine asculta o casa 15 octombrie 2022 jpg
Valorizarea clădirilor istorice, în centrul primului Masterclass Cronicari Digitali „Cine ascultă o casă?”
Cine ascultă o casă?”, proiectul care își propune să ofere exemple de bune practici de la cei care „au ascultat o clădire” în beneficiul comunității și al protejării clădirilor istorice, invită experții, autoritățile și pe toți cei interesați de patrimoniu pentru o zi de Masterclass, în București.
 SF 6065 JPG
Karpatia Horse Show 2022: șapte premii pentru România, 15 mii de spectatori și o atmosferă chic!
Un weekend de excepție si un „salt” important pentru Karpatia Horse Show, cu ocazia celei de-a VII-a ediții desfășurate pe Domeniul Cantacuzino din Florești (Prahova).
Scoala de la Piscu la Premiile Europa Nostra 2022 (1) jpg
Premiu Europa Nostra 2022 acordat Muzeului-Atelier Școala de la Piscu
Luni, pe 26 septembrie, în clădirea Operei de Stat din Praga, a avut loc ceremonia de acordare a distincțiilor European Heritage Awards, organizată de Comisia Europeană și Europa Nostra în cinstea cîștigătorilor Europa Nostra Awards 2022.
NEI jpg
NEC: Naționalism, populism, fascism și (in)stabilitate democratică în Europa de Est
Colegiul Noua Europă-Institut de Studii Avansate (NEC) vă invită la workshop-ul „Naționalism, populism, fascism și (in)stabilitate democratică în Europa de Est. Continuitate și transformări istorice”, care va avea loc miercuri, 28 septembrie 2022, ora 9:30, în sala de conferințe a Colegiului.

Adevarul.ro

image
Fost membru CNA, atac la adresa unui concurent de la Românii au talent. Ce răspunde mama băiețelului luat în vizor
Mama lui Rareș Prisacariu, băiețelul care a primit Golden Buzz-ul la emisiunea Românii au talent a răspuns la reacția dură pe care Radu Herjeu, fost membru CNA, a avut-o după emisiune.
image
Clujul depășește la PIB orașe similare din Estul Europei. „Percepția e una, realitatea e alta”
Zona Metropolitană Cluj a depășit, în ceea ce privește Produsul Intern Brut, zone metropolitane din jurul altor orașe similare din țări estice. Economistul Radu Nechita explică de ce clujenilor nu li se pare că ar trăi mai bine.
image
Marius Manole, în șoc hipotermic pe scenă!
„Ce avem noi aici?”, o piesă de teatru scrisă și regizată de Lia Bugnar, jucată de Carmen Tănase, Maria Obretin și Marius Manole, a fost un succes deplin la Birmingham, unde spectatorii nici măcar n-au observat că Marius Manole a intrat șoc hipotermic.

HIstoria.ro

image
Caragiale: un client râvnit, dar un cârciumar prost VIDEO
Caragiale: un client râvnit, un cârciumar prost
image
Anul 1942, un moment greu pentru Aeronautica Regală Română
Anul 1942 a însemnat pentru Aeronautica Regală Română, ca de altfel pentru toate forțele Armatei române aflate în zona de operațiuni, un moment deosebit de dificil.
image
Moștenirea fabuloasă a lui Heinrich Schliemann, descoperitorul Troiei
Când, în 1891, i s-a citit testamentul, s-a dovedit că Heinrich Schliemann lăsase în urmă o moștenire (apropo de lichidități, judecând după valoarea de azi) de aproximativ 100 de milioane de euro.