Cazul Emil Hurezeanu

22 iulie 2016
Cazul Emil Hurezeanu jpeg
  • Emil Hurezeanu, Opera poetică, ediţie îngrijită şi prefaţată de Ion Bogdan Lefter, Editura Paralela 45, 2016.

Apariţia în cadrul (deja) impunătoarei colecţii Opera poetică de la editura Paralela 45 a scrierilor lui Emil Hurezeanu atrage atenţia asupra unui poet care, în ciuda valorii sale certe şi recunoscute la un moment dat, ocupă o poziţie secundară în panorama poeziei româneşti de astăzi. Ion Bogdan Lefter crede că marginalizarea poetului Hurezeanu este un efect al prestigiului uriaş al jurnalistului Hurezeanu. Nu mă grăbesc să-i dau dreptate. Părerea mea este că dacă ar fi continuat să publice literatură, profilul general al scriitorului nu ar fi avut decît de cîştigat. Poetul şi-ar fi urmat calea în paralel cu expunerea mediatică a jurnalistului.

Cartea de faţă reuneşte cele două volume ale scriitorului: Lecţia de anatomie (1979) şi Ultimele, primele (1994). Ediţia mai include şi două texte Din periodice, cîteva Mărturii, o Notă biobibliografică, precum şi un dosar de Referinţe critice.

După părerea mea (şi nu numai), poezia lui Emil Hurezeanu se caracterizează printr-o frenezie a livrescului. Această materie de extracţie culturală trece printr-un proces fin de sublimare şi devine o ţesătură elastică de natură să îmbrace forme insolite. Pentru acest poet realitatea este una mediată de cultură, iar funcţionarea ei se află în legătură cu o anumită simbolistică ce se cere decriptată. Chiar şi atunci cînd textele nu pornesc de la realitatea culturală clar determinată, dicţiunea versurilor creează impresia de univers liric suprasimbolizat. Mă refer la eleganţa şi înălţimea rostirii poetice capabile să înnobileze locurile comune: „Fericirea trupului şi a mişcării / Stă între gînd şi gestul său. / Gravitatea antică necinstind adăpostul pierduţilor pe mare / E neliniştea necuprinderii Corpului în Gînd. / Recunoşti oare în planşa de anatomie / Creierul omului privind / Răsfrîngerea mîinii, a pieptului, a privirii? / Mi-amintesc cum arăta acolo un monstru: acesta este modelul fără mişcare / Este trupul singur cu sine. / La Pompei, pe străzi / Rîsul copiilor sfîrşit în mirare / E ceea ce numesc eu fericirea. / Nesfîrşita fericire a trupului gîndit” („Peisaj cu gînd”).

Această intelectualizare a tot ce există obligă cititorul la un efort hemeneutic ce-i aduce acestuia o cunoaştere mai largă şi o percepţie mai acută a fenomenelor poetizate. Nu folosesc întîmplător cuvîntul „fenomen”. Tonul maximal al poeziei lui Hurezeanu împrumută lucrurilor mărunte aparenţa de ceremonial.  Un efect al intelectualizării este şi impresia de obiectivare a unor stări. Trăirea pare intermediată prin ceva care scapă înţelegerii imediate. Acest tip de poezie necesită recitire. Efectele lirice sînt uneori vizibile într-un al doilea plan. Poemele condensate şi stratificate semantic au nevoie de o complinire de altă natură. E necesară o „pauză de respiraţie”, care uneori întîrzie să-şi facă simţită prezenţa. Nu se poate vorbi, totuşi, de o supraîncărcare nocivă demersului liric. Scriitorul stăpîneşte bine limbajul şi, atunci cînd simte că e cazul, încearcă nişte efecte de detensionare a discursului: „Tăcerea ta ca un vers uitat / În eclipsa tufelor de trandafiri sălbateci. / O sumbră dorinţă, totuşi: / Înaintea unui cor de copii / Prin vitraliu, să revie seara / A doua zi / Precum mărturia nesigură a Magdalenei Bach / Soarele strălucea glorios şi netrebnic”. („Echinocţiu”).

Secţiunea dedicată primului volum se încheie cu poemul Lecţia de anatomie a doctorului Barnard, un text de forţă, rezumativ, cvasi-epic. Pentru a nu rata lectura, cititorul trebuie să aibă un anumit bagaj cultural. Hurezeanu e un poet incomod. Îşi provoacă în permanenţă cititorii şi îi obligă la o reflecţie participativă. Trebuie să intri în poem, să-i ştii strategiile de construcţie pentru a se evita pericolul opacizării semantice: „Desigur cîteva cuvinte se cuvin şi unei clipe înainte de moarte: / Doar prin boală sînul mamei va fi ca de fecioară. / Să vedem: şirul acestor orbi trece între liniile albe / Ale propriilor bastoane. / Trăiesc pe seama lor – lumina lor pierdută / Este lumina ochilor mei în creştere. / Nu clipesc, o ultimă privire, un rînjet – / Fotograful îmi arată pasărea mizerabilă din bestiare / Şi sînt iarăşi, mamă oarbă, fiul tău fără chip” („Lecţia de anatomie...”). Am citat, iată, unele dintre cele mai bune şi mai rezistente versuri ale lui Hurezeanu.

Textele din Ultimele, primele sînt mai decongestionate. Ar fi mai pe gustul cititorului de azi. Livrescul se simte mai puţin, trăirile sînt comunicate mai direct, iar frazarea poematică apare uşor simplificată. Există şi aici, fireşte, texte complexe şi pretenţioase (în sensul necesităţii amintitei lecturi participative). Exemplul cel mai concludent îl constituie poemul Declaraţie de absenţă. Aici, virtuozitatea stilistică este dublată prin unele inserţii de natură socială. Politicul (în înţelesul său înalt) devine o prezenţă din ce în ce mai pregnantă. Esteticul nu-şi mai este sieşi suficient. Se simte necesitatea unei rostiri mai apăsate. Poezia capătă, astfel, un plus de pragmatism. În cazul de faţă, prin pragmatism înţeleg o renunţare la măştile retorice în favoarea unei lucidităţi exprimate mai liber şi mai tăios. Cultura, lecturile fac parte din viaţă. Aşadar, ele nu dispar, dar apar mai firesc, deloc ostentativ. Remarcabil în acest sens este poemul Criteriul ubicuităţii (inspirat dintr-o conversaţie purtată la telefon cu Mircea Ivănescu). Memorabile sînt, după părere mea, texte precum Generaţia cîştigată, Femeia la treizeci de ani,  Adio la viziune şi, mai ales, Un vis al lumii de dincolo.

În concluzie, aş mai adăuga faptul că poezia lui Emil Hurezeanu (atît de restrînsă cantitativ) îmi apare ca o metamorfoză în doi timpi a unor elemente de sorginte modernistă (livrescă şi estetizantă) într-altele corespunzătoare unui postmodernism temperat. Deşi au trecut mulţi ani de la scrierea ultimelor poeme, nu este deloc exclusă posibilitatea ca la un moment dat Emil Hurezeanu să revină la literatură. Dacă o va face, acest lucru nu va rămîne, cu siguranţă, neobservat.

Șerban Axinte  este scriitor și cercetător științific la Institutul de Filologie Română „A. Philippide” al Academiei Române, Filiala Iași. Cea mai recentă carte publicată: Gabriela Adameșteanu. Monografie, antologie comentată, receptare critică, Editura Tracus Arte, 2015.

anunt dilema jpg
Începînd din 7 martie ne puteți găsi pe noul site: www.dilema.ro
Începînd din 7 martie ne puteți găsi pe noul șițe: www.dilema.ro
telefoane samsung galaxy s23 ultra jpg
Ai nevoie de un nou smartphone? Comandă telefoane Samsung Galaxy S23 Ultra aici!
Pentru a vedea specificațiile telefonului este necesar să alegi brandul, modelul, condiția estetică a produsului, culoarea și spațiul de stocare.
Depresia jpg
Depresia: semne, simptome și cauze
Sperăm ca această problemă de sănătate să stea cît mai departe de tine.
Header anvelope jpg
Cum să-ți alegi corect anvelopele de iarnă
Dacă pneurile au taloanele prea moi pentru greutatea mașinii.
Păcănele pe bani reali și cazinourile online jpg
Păcănele pe bani reali și cazinourile online
Jocurile de noroc sînt legate de speranța unui cîștig online.
ruj rezistent 24 ore jpg
Christmas tree landscape png
Cadouri de Crăciun pentru cei mai buni prieteni. 3 idei pe care o să le adore și Moșul
Dacă în cercul de prieteni aveți iubitoare de beauty, un calendar advent este o idee minunată.
poza2 jpeg
Industria IT în România: Joburi și Tendințe în Tehnologie
În plus, se observă o creștere a numărului de femei angajate în domeniul IT, ceea ce reflectă o schimbare pozitivă în dinamica forței de muncă în acest sector.
dilema jpg
Cu ce se diferențiază casele de pariuri online
Alegînd o casă de pariuri cu un sistem de suport bine pus la punct, vei depăși mai ușor anumite momente dificile iar problemele pe care le vei întîmpina vor fi rezolvate mai rapid.
pexels andrea piacquadio 941555 jpg
Stresul de sărbători. Cum să îi faci față mai ușor
Amintește-ți că cel mai potrivit cadou pentru mama este, de cele mai multe ori, veselia și buna dispoziție din ziua de Crăciun, cu toată familia la masă.
The Veils Poster Web jpg
Finn & Oigăn, solo
Originar din Londra dar relocat în Noua Zeelandă, Finn Andrews este compozitor și multi-instrumentist.
ILUMA Stardrift KV Landscape jpg
Philip Morris International lansează în România prima ediție limitată IQOS ILUMA – descoperă IQOS ILUMA STARDRIFT
Philip Morris International (PMI) lansează la finalul acestei luni IQOS ILUMA STARDRIFT, prima ediție limitată a celui mai inovator produs din portofoliul său de alternative fără fum.
Grand Hotel Europa  poza 1 jpg
Grand Hotel Europa sau adevărul minciunilor la persoana întîi
Cu atît mai puțin unul în vogă ca autoficțiunea, explorat de nume mari ale ultimelor decenii precum Annie Ernaux sau Karl Ove Knausgård.
foto alex galmeanu jpg
dragostea, regim urban
Poate pentru că dimineața am intrat la loc în mine
ce rol are vitamina e jpg
Top 3 cele mai frecvente probleme ale pielii și cum le poți combate
Nu uita să faci schimbări și în alimentație: consumă produse cu indice glicemic mai scăzut și evită excesul de lactate.
featured image (7) jpg
un parfum clasic de barbati jpg
Idei de cadouri pentru bărbații din viața ta - ce să le dăruiești, în funcție de relația dintre voi
Așa că, o idee bună este să notezi fiecare link pe care ți-l trimite amicul tău, pentru a fi mai ușor să îi găsești cadoul ideal.
DilemaVeche (2) (3) jpg
Aproximativ 33% dintre parfumurile masculine sînt folosite de femei! Ce ingrediente au astfel de parfumuri?
Foarte apreciate sînt și parfumurile orientale pentru bărbați, care au note unice, catifelate, arome de vanilie și alte condimente minunate.
alege o crema pentru tenul uscat jpg
6 produse de îngrijire care să nu îți lipsească din trusa cosmetică
Toate acestea au proprietăți extraordinare și te pot ajuta să îți menții pielea tînără și frumoasă pentru cît mai mult timp.
AM jpg
Depresie
Cum să nu fiu mohorît
caserole mancare unica folosinta snick ambalaje jpg
Caserole pentru mîncare de unică folosință disponibile la Snick Ambalaje
Acest concept este unul care reușește să atragă mulți clienți, consumatori totodată.
Bulucz jpg
Relicve, ustensile
Tocmai îmi vin în minte spălarea picioarelor, Ciubotele lui van Gogh
IQOS x DIPLOMA 5 jpg
Omid Ghannadi, creatorul instalației IQOS x DIPLOMA: Apreciez că sînt companii care se implică atît de vizibil în sprijinul comunității
El este omul din spatele instalației imersive IQOS proiectată special pentru ediția de anul acesta a festivalului DIPLOMA.
Eutanasie
Cum ne-ai învățat să fim atenți

Adevarul.ro

image
Povestea care sparge tiparele în Japonia tradiționalistă. Cum a devenit o însoțitoare de bord prima femeie la conducerea Japan Airlines
Numirea în ianuarie a lui Mitsuko Tottori la conducerea Japan Airlines (JAL) a provocat un adevărat șoc în lumea afacerilor din această țară. Nu numai că Tottori era prima femeie aflată la conducerea companiei aeriene, dar își începuse cariera ca membru al echipajului de cabină.
image
„Era doar o chestiune de timp”: Eminem îl ucide pe alter ego-ul Slim Shady în noul album VIDEO
Unul dintre marile alter ego-uri din pop ar putea avea un sfârșit macabru, Eminem anunțând primul său album de după cel din 2020, intitulat „The Death of Slim Shady (Coup de Grâce)”, relatează The Guardian.
image
Dispariția misterioasă a fiicei de 16 ani a unor magnați americani ai tehnologiei. Când a fost văzută ultima dată VIDEO
Mint Butterfield, fiica unor cunoscuți antreprenori din lumea tehnologiei, a dispărut în weekend. Tânăra de 16 ani a fost zărită pentru ultima dată duminică seara, în Bolinas, California, la nord de San Francisco.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.