„Atunci viitorul nu părea să fie atît de înșelător ca prezentul de azi”

15 octombrie 2016
„Atunci viitorul nu părea să fie atît de înșelător ca prezentul de azi” jpeg
mg 5500 1 jpg jpeg

După o vară intensă de întîlniri cu dosare din Arhivele Naționale – cu stenograme ale ședințelor și plenarelor diferitelor secții ale Uniunii Artiștilor Plastici, pe o perioadă cuprinsă între 1953 și 1973 – vizita pe care am făcut-o în expoziția Uzina de fapte și alte povestiri (nemărturisite) m-aș fi așteptat să aibă fie ceva din vizitele din uzine și fabrici, așa cum le-am tot regăsit, în aceleași arhive, în îndemnuri pe ton de reproș către artiști, din partea mai-marilor UAP, fie să se transforme într-o călătorie nostalgică în propriul meu trecut comunist, atît cît a existat el.

După ani în care discursul artistic despre moștenirea comunistă a ajuns să se plafoneze în cuvinte banalizate și în glisări extreme – între respingere profundă și blamare a trecutului ori regret la fel de profund pentru o „lume care era mai bună, mai dreaptă” –, după ce tot acest discurs s-a transformat într-unul la modă, în care the new cool rezidă în toate micile sau marile artefacte ale trecutului recent, ei bine, după toate acestea, să construiești o expoziție în jurul „spațiilor și clădirilor care au definit centrele civice” (așa cum scrie curatoarea Alina Șerban) pare mai dificil ca oricînd. Traumele celor care au trăit înainte de 1989 produc în continuare derută, la fel cum situarea celor născuți după 1989 într-un prezent incert conduce tot la dezorientare.

În expoziție, curatoarea propune patru studii de caz, investigate de trei artiști, Matei Bejenaru, Nicu Ilfoveanu și Șerban Savu, și un grup de arhitecți – studioBASAR. Fiecare analiză decupează, cu propriile instrumente, o zonă din realitatea de azi, o realitate încă imersată, în grade diferite, în perioada comunistă. Cum ne raportăm (și cum se raportează autoritățile?) la un centru civic ca acela al orașului Ploiești (studioBASAR, în lucrarea Situația propusă. Situația existentă. Centrul Civic Ploiești: macheta de fapte și întîmplări)? Nicu Ilfoveanu observă, în fotografiile sale, Case de Cultură ale Sindicatelor și transformările acestora, „urmele” monumentalității lor. Instalația lui, Zbor deasupra casei de cultură (2009-2016), e ca un birou de lucru al artistului, care îți permite să te apropii vizual, atît cît vrei, de imaginea acestor clădiri. Să privești în detaliu ori, din contră, să iei distanța pe care o simți necesară.

Alina Șerban e interesată în practica sa curatorială de o marcare clară a spațiului ca spațiu expozițional; altfel spus, design-ul expozițional are funcția sa distinctă. În acest caz, curatoarea a lucrat cu skaarchitects, iar expoziția funcționează ca un soi de film în spațiu, cu cîteva cadre care se succed: dacă miezul e dat de proiectele pe care le-am menționat mai sus, marginile – cadrul care deschide și cel care închide expoziția – îi aparțin lui Șerban Savu și Matei Bejenaru. Mozaicul Fără titlu (2009; 145 X 181 cm) al lui Savu, avînd la bază o pictură a sa din 2005, e o citare pe dos a tradiției mozaicurilor în spațiul public. Dacă lucrările acestui pictor din Cluj se pun în proximitatea omului de astăzi, îl privesc pe acesta de aproape ori de undeva de mai sus, îi urmăresc activitățile cotidiene și viața făcută din detalii minore – mozaicul prezent în expoziție reprezintă un muncitor la lucru, întors cu spatele către privitor. Raportarea artistului la realismul socialist și la arta oficială în spațiul public se face printr-o asumare a marginalității personajului ei central. Arta oficială, văzută ca o falsă glorificare a „omului nou”: acesta ne arată spatele, într-o totală nepăsare, privîndu-ne de zîmbetul artificial-entuziasmat. În același timp, mozaicul lui Savu se transformă, ironic, într-un mozaic ne-necesar, absolut inutil!

La capătul celălalt, filmul Moldova al lui Matei Bejenaru (2016) e despre istoria nașterii acestui magazin universal la Iași, la sfîrșitul lui 1972, și despre prezentul lui. Video-ul este un montaj de fotografii de arhivă și filmări ale clădirii actuale (un business center), construit în jurul unui interviu realizat de artist cu vitrinierul-șef al magazinului. Filmul se deschide cu imaginea mozaicului de pe clădirea prefecturii din Iași și cu propoziția: „Atunci viitorul nu părea să fie atît de înșelător ca prezentul de azi”. Cel intervievat vorbește nu doar despre creativitatea din spatele fiecărei vitrine gîndite (cream o atmosferă, nu doar o imagine – spune el la un moment dat), ci și despre cum magazinul era „pentru fiecare” sau despre „onestitatea” astăzi pierdută a reclamelor de odinioară. Este filmul unor idealuri pierdute în timp, un film despre utopii defuncte.

Uzina de fapte și alte povestiri (nemărturisite) se plasează strict în centrul spațiului expozițional, lăsînd pereții goi și un loc gol în jurul ei, așa cum centrele civice au lăsat mereu impresia unei monumentalități artificiale și inutile. Tonul lucid al expoziției, transparent, tranșant, fără decorații inutile, dă posibilitatea unui nou tip de orientare în spațiul contemporan. Un început de orientare – dinspre prezent către un trecut pe care nu sfîrșim a începe să îl analizăm cu instrumentele juste. Mă întreb cum privește această expoziție tînăra generație. Dacă instrumentele ei sînt mai „la îndemînă” decît pentru ceilalți.

Salonul de Proiecte

Clădirea Universul, Etajul 1, Strada Actor Ion Brezoianu 23-25

București

Uzina de fapte și alte povestiri (nemărturisite)

Artiști: studioBASAR, Matei Bejenaru, Nicu Ilfoveanu, Șerban Savu

Curator: Alina Șerban

Design expozițional: skaarchitects

Identitate grafică: Radu Manelici

21 septembrie-30 octombrie 2016

Credite foto: Ștefan Sava

mg 5663 jpg jpeg
anunt dilema jpg
Începînd din 7 martie ne puteți găsi pe noul site: www.dilema.ro
Începînd din 7 martie ne puteți găsi pe noul șițe: www.dilema.ro
telefoane samsung galaxy s23 ultra jpg
Ai nevoie de un nou smartphone? Comandă telefoane Samsung Galaxy S23 Ultra aici!
Pentru a vedea specificațiile telefonului este necesar să alegi brandul, modelul, condiția estetică a produsului, culoarea și spațiul de stocare.
Depresia jpg
Depresia: semne, simptome și cauze
Sperăm ca această problemă de sănătate să stea cît mai departe de tine.
Header anvelope jpg
Cum să-ți alegi corect anvelopele de iarnă
Dacă pneurile au taloanele prea moi pentru greutatea mașinii.
Păcănele pe bani reali și cazinourile online jpg
Păcănele pe bani reali și cazinourile online
Jocurile de noroc sînt legate de speranța unui cîștig online.
ruj rezistent 24 ore jpg
Christmas tree landscape png
Cadouri de Crăciun pentru cei mai buni prieteni. 3 idei pe care o să le adore și Moșul
Dacă în cercul de prieteni aveți iubitoare de beauty, un calendar advent este o idee minunată.
poza2 jpeg
Industria IT în România: Joburi și Tendințe în Tehnologie
În plus, se observă o creștere a numărului de femei angajate în domeniul IT, ceea ce reflectă o schimbare pozitivă în dinamica forței de muncă în acest sector.
dilema jpg
Cu ce se diferențiază casele de pariuri online
Alegînd o casă de pariuri cu un sistem de suport bine pus la punct, vei depăși mai ușor anumite momente dificile iar problemele pe care le vei întîmpina vor fi rezolvate mai rapid.
pexels andrea piacquadio 941555 jpg
Stresul de sărbători. Cum să îi faci față mai ușor
Amintește-ți că cel mai potrivit cadou pentru mama este, de cele mai multe ori, veselia și buna dispoziție din ziua de Crăciun, cu toată familia la masă.
The Veils Poster Web jpg
Finn & Oigăn, solo
Originar din Londra dar relocat în Noua Zeelandă, Finn Andrews este compozitor și multi-instrumentist.
ILUMA Stardrift KV Landscape jpg
Philip Morris International lansează în România prima ediție limitată IQOS ILUMA – descoperă IQOS ILUMA STARDRIFT
Philip Morris International (PMI) lansează la finalul acestei luni IQOS ILUMA STARDRIFT, prima ediție limitată a celui mai inovator produs din portofoliul său de alternative fără fum.
Grand Hotel Europa  poza 1 jpg
Grand Hotel Europa sau adevărul minciunilor la persoana întîi
Cu atît mai puțin unul în vogă ca autoficțiunea, explorat de nume mari ale ultimelor decenii precum Annie Ernaux sau Karl Ove Knausgård.
foto alex galmeanu jpg
dragostea, regim urban
Poate pentru că dimineața am intrat la loc în mine
ce rol are vitamina e jpg
Top 3 cele mai frecvente probleme ale pielii și cum le poți combate
Nu uita să faci schimbări și în alimentație: consumă produse cu indice glicemic mai scăzut și evită excesul de lactate.
featured image (7) jpg
un parfum clasic de barbati jpg
Idei de cadouri pentru bărbații din viața ta - ce să le dăruiești, în funcție de relația dintre voi
Așa că, o idee bună este să notezi fiecare link pe care ți-l trimite amicul tău, pentru a fi mai ușor să îi găsești cadoul ideal.
DilemaVeche (2) (3) jpg
Aproximativ 33% dintre parfumurile masculine sînt folosite de femei! Ce ingrediente au astfel de parfumuri?
Foarte apreciate sînt și parfumurile orientale pentru bărbați, care au note unice, catifelate, arome de vanilie și alte condimente minunate.
alege o crema pentru tenul uscat jpg
6 produse de îngrijire care să nu îți lipsească din trusa cosmetică
Toate acestea au proprietăți extraordinare și te pot ajuta să îți menții pielea tînără și frumoasă pentru cît mai mult timp.
AM jpg
Depresie
Cum să nu fiu mohorît
caserole mancare unica folosinta snick ambalaje jpg
Caserole pentru mîncare de unică folosință disponibile la Snick Ambalaje
Acest concept este unul care reușește să atragă mulți clienți, consumatori totodată.
Bulucz jpg
Relicve, ustensile
Tocmai îmi vin în minte spălarea picioarelor, Ciubotele lui van Gogh
IQOS x DIPLOMA 5 jpg
Omid Ghannadi, creatorul instalației IQOS x DIPLOMA: Apreciez că sînt companii care se implică atît de vizibil în sprijinul comunității
El este omul din spatele instalației imersive IQOS proiectată special pentru ediția de anul acesta a festivalului DIPLOMA.
Eutanasie
Cum ne-ai învățat să fim atenți

Adevarul.ro

image
Motivul absurd pentru care o vânzătoare a refuzat doi tineri. „Poate credea că îl folosiți la orgii“
Doi tineri, unul de 25, iar celălalt de 21 de ani, susțin că o vânzătoare a refuzat să-i servească și le-a cerut să vină însoțiți de părinți, deși aveau actele și puteau să demonstreze că sunt majori. De fapt, ei nici măcar nu au cerut țigări, alcool sau alte produse destinate exclusiv adulților.
image
Prețul amețitor cu care se vinde un garaj din lemn în Brașov: „E inclusă și mașina în preț?"
Un anunț imobiliar din Brașov pentru vânzarea unui garaj din lemn a stârnit ironii din partea românilor. Garajul de 22 metri pătrați din lemn costă cât o garsonieră.
image
Ianis, sufocat de Hagi: cum un părinte, „orbit“ de subiectivism, a ajuns să facă țăndări imaginea băiatului său
Managerul Farului a mai creat un caz, deranjat că selecționerul nu i-a titularizat băiatul în amicalele cu Irlanda de Nord și Columbia. Episodul lungește lista derapajelor unui părinte care persistă în greșeala de a-și promova agresiv fiul, mărind și mai mult povara numelui pe umerii acestuia.

HIstoria.ro

image
Bătălia codurilor: Cum a fost câștigat al Doilea Război Mondial
Pe 18 ianuarie a.c., Agenția britanică de informații GCHQ (Government Communications Headquarters) a sărbătorit 80 de ani de când Colossus, primul computer din lume, a fost întrebuințat la descifrarea codurilor germane în cel de Al Doilea Război Mondial.
image
Cum percepea aristocrația britanică societatea românească de la 1914?
Fondatori ai influentului Comitet Balcanic de la Londra, frații Noel și Charles Buxton călătoresc prin Balcani, în toamna anului 1914, într-o misiune diplomatică neoficială, menită să atragă țările neutre din regiune de partea Antantei.
image
Istoricul Maurizio Serra: „A înțelege modul de funcționare a dictaturii ne ajută să o evităm” / INTERVIU
Publicată în limba franceză în 2021, biografia lui Mussolini scrisă de istoricul Maurizio Serra, membru al Academiei Franceze, a fost considerată un eveniment literar şi istoric.