O altfel de privire

Publicat în Dilema Veche nr. 654 din 1-7 septembrie 2016
O altfel de privire jpeg

„E mai bine să-ţi cauţi bunurile furate ori să cauţi Sinele?“, îi întreabă Buddha pe nişte tineri care urmăreau o hoaţă. Merită să-ţi pui centrul de greutate în secundar, în exterioritate? Ori să-ţi muţi atenţia către propriul sine, unde – mai adînc decît el – vei da de urma Sinelui divin? Tradiţiile spirituale au în vedere o interioritate umană atît de adîncă încît străbate de „cealaltă parte a cerului“, comunică cu transcendentul, îi primeşte suflul. „Scufundă-te în tine… şi vei afla acolo trepte pe care vei putea să urci“, îndeamnă un părinte contemplativ din secolul al VII-lea, Isaac Sirul. A învăţa să te întorci spre tine însuţi, iar acolo să înaintezi dincolo de carenţele şi limitele tale la întîlnirea cu Celălalt, „mai lăuntric în tine decît eşti tu însuţi“, potrivit lui Augustin – iată o mare temă a religiilor, ca şi a filozofiei vechi, una dintre problemele lor capitale. Ei îi dau roată, în jurul ei acumulează experienţă vie, îndrumare, efort, discernămînt.

Cum cauţi Împărăţia lui Dumnezeu despre care Christos a spus că „este înăuntrul vostru“? E nevoie, spun învăţăturile spirituale, de disciplina atenţiei, de antrenament (askesis) şi exerciţiu meditativ (melete) pentru a intra în sinele profund, pentru a te menţine în dinamica lui. E nevoie de o schimbare de perspectivă.

Un prim pas, pregătitor, ar fi să iei act de măsura în care exterioritatea ne defineşte chipul curent. Aceptăm îndeobşte să fim construiţi în mare parte din afara noastră, să fim determinaţi de datul socio-cultural înconjurător. Să fim trăiţi şi să fim gîndiţi de mersul colectiv al veacului. Ne potrivim pasul – mai cu voie ori siliţi – după marşul general. Acum, de pildă, scăpaţi de ştanţa totalitară care ne prefabrica existenţele, tot din exterior lăsăm în mare parte să ni se umple viaţa, cu o materie, ce-i drept, mai colorată. Consumăm, fără a ne uita prea atent la calitate, produse mediatice, comerciale, ideologice. O mare plasticitate periferică înconjoară, în noi, miezul rar frecventat, greu accesibil, aproape ignorat, al propriei persoane, unde unicitatea ei poate întîlni cealaltă Unicitate.

Dar condiţia umană însăşi e împovărată de exterioritate. În fond, omul nu poate privi natura, stelele şi fiinţele decît din afara lor şi în afara lui. Ne aflăm, în termenii lui Martin Buber, în lumea instituită de raportul „eu-ceva“, „eu-lucru“. Nu face parte această trăsătură din condiţia adumbrită a umanului? Izgonirea din paradis spune pierderea intimităţii cu realul suprem. Ne spune că omul a pierdut – ori şi-a anemiat – capacitatea „naturală“ de a sesiza lucrurile dinspre Creatorul lor. Nu le mai poate numi potrivit intenţiei care le-a plăsmuit. Nu le mai percepe dinlăuntrul lor şi înlăuntrul lui. A părăsit firescul interiorităţii. Cînd păşeşte dincolo de poarta Grădinii, omul se află în surghiun pe suprafaţa lucrurilor. În relaţiile cu semenii, ca şi în cunoaştere, trebuie să pornească de la faţa/aparenţa lucrurilor. Judecă pe baza „fenomenelor“. S-a resemnat să ordoneze realul după văzutele fără densitatea nevăzutelor. În „această lume“, spunea Nikolai Berdiaev, „soarele străluceşte din afară“. Soarele nu manifestă un principiu interior, nici un principiu transcendent. Nu ne pune în legătură cu o dimensiune verticală a realului, a cărei strălucire ascunsă să se reflecte pe faţa lucrurilor.

Dacă în om se trezeşte ochiul critic faţă de lumea-suprafaţă, dacă se simte strîmtorat, sufocat de platitudinea ei, atunci în el se poate stîrni – prin reacţie – conştiinţa dimensiunii verticale a persoanei. Perspectiva se răsuceşte. Începi să sesizezi straturi ale fiinţei tale pe care conştiinţa curentă, cea care lunecă pe pojghiţa lucrurilor fizice şi psihice, nu le percepe. Pătrunzînd în propriul om lăuntric, dai de zone mai autentice ale fiinţei tale, nedeterminate de periferii. Te descoperi ireductibil la un altceva provenit din lumea exteriorităţii. Şi cu cît străbaţi mai adînc, presimţi că eşti înrădăcinat într-un principiu de dincolo de tine, care te face să participi, măcar virtual, la universalul lui.

Sfîntul priveşte lumea pornind din interior, spunea Gustave Thibon, un filozof plin de prospeţime. Putem înţelege de ce. Cel care tinde spre Polul transcendent, sfîntul fiind emblema acestei convergenţe, întoarce spre lume o privire din aceeaşi direcţie ca aceea a privirii divine. Darul clarviziunii, cu care hagio­grafia îl înzestrează adesea, indică această schimbare de perspectivă. Pentru noi, oameni comuni, văzul prin lăuntru e fulgurant, ţine de condiţii privilegiate.

De ce ne par miraculoase, de pildă, o mare iubire sau prietenie? Pentru că întîlnirea are loc atunci pe niveluri adînci ale celor două fiinţe, inaccesibile relaţiilor şi conştiinţei periferice. Întîlnirea poate trezi sau intensifica în fiecare dintre cei doi „segmente“ ale dimensiunii verticale. Fiecare îşi percepe mai viu, mai limpede propria singularitate. Şi comunică – miraculos, în regimul interiorităţii – cu singularitatea celuilalt. Cele două unicităţi sînt exaltate de întîlnirea care le uneşte.

În asemenea momente, realul își schimbă regimul. Iese de sub povara exteriorităţii, se transformă în manifestare. Suprafaţa făpturilor devine iradiere a miezului lor. Lumea apare mai vie şi mai misterioasă. Te afli în spaţiul multidimensional al interiorităţilor, străbătut de corespondenţe între diferitele niveluri ale realului, unde opacitatea şi-a slăbit puterea. Presimţi existenţe animate de un Suflu unic, posibilităţi de creştere care te scot din rama superficială a individualului. Ieşi din varianta de lume instituită de raportul „eu-ceva“, „eu-lucru“, un eu legat, el însuşi, de sfera obiectului. Te afli în lumea lui „eu-tu“, a relaţiei dialogale, vii, potrivit lui Buber, în care fiinţa umană e implicată în întregul ei. „De îndată ce în­tîlnim un tu“, spune şi Berdiaev, „lumea obiectivată se stinge şi lumea existenţei ni se revelează.“ „Lumea existenţei“ nu înseamnă o variantă a realului care exclude vizibilele, care se retrage în fragile inefabile, în fantezii evazioniste. E o lume plină de substanţă şi rigoare, dar în care curentul se inversează: posibilităţile ei se desfăşoară dinăuntru, iar sensibilele, ca şi actul uman, au mai multă densitate, mai mult sens fiindcă sînt manifestare a unor niveluri mai tari de realitate. E un alt regim al fiinţei. E lumea interiorităţii iradiante.

În ascunsul acestei lumi, omul e atras de marele Tu, oglindit în străfundul fiecărei persoane, al tuturor interiorităţilor. Cînd sufletul se riscă în propria adîncime, după transcendenţa Lui tînjeşte. Potrivit tradiţiilor spirituale, persoana umană e calibrată pentru întîlnirea cu El şi nimic altceva n-o poate sătura cu adevărat. 

Anca Manolescu este cercetător în domeniul antropologiei religioase. Cea mai recentă carte publicată e Modelul Antim, modelul Păltiniş. Cercuri de studiu şi prietenie spirituală, Humanitas, 2015.

header piese jpg
Sfaturi pentru conducătorii care apreciază piese auto online de calitate și serviciile unor profesioniști
Achiziționarea de piese auto online poate fi o modalitate convenabilă și eficientă de a-ți repara sau întreține mașina.
masa de paste jpg
Cum să aranjezi o masă festivă perfectă: trei sfaturi utile
Nu mai este mult până la sărbătorile de Paște. Chiar dacă poate părea cam devreme să începi pregătirile de sărbătoare, poți începe planificarea de pe acum dacă vrei să-ți impresionezi invitații.
caine in vacanta jpg
Cum să îți pregătești câinele pentru călătorii: 6 sfaturi pentru o vacanță fără probleme
Te pregătești să pleci în prima vacanță alături de câinele tău? Experiența de a pleca într-o călătorie cu cel mai bun prieten al tău poate fi una inedită, care te va încărca cu amintiri plăcute.
image png
Lumea în care trăim
Trăim ceea ce poartă numele de „marea epuizare”.
image png
Flori, lumi și profesoare
Flori le-am dus de cîte ori am avut ocazia, la propriu sau la figurat.
image png
Cît de puțin ne lipsește...
Zic alți psihologi: nu pierde copilul interior, „accesează-l”, joacă-te, have fun! Aiurea!
image png
Zoe, fii feminină!
În prezent, cînd vorbim despre feminism, nu ne mai raportăm la structura rațională a lui Beauvoir, ci la extremismele de tipul Solanas.
p 20 Aleksei Navalnîi WC jpg
O întrebare greu de ocolit
Pentru noi, astăzi, răul şi suferinţa nu sînt doar mari teme teoretice. Nici nu se limitează la experienţa lor privată.
image png
Tîlcuirile tradiției isihaste
O luminoasă excepție de la această triumfală decadență e de găsit în lucrarea Părintelui Agapie Corbu.
1038 21a centrul comunitar din Chiojdu, 2023 jpg
Arhitectura interesului public
Arhitectura interesului public reprezintă o dezvoltare rizomatică orizontală la nivel local.
p 24 M Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
Un preot din Spania, împreună cu partenerul său, au fost arestați pentru că ar fi făcut trafic cu Viagra.
image png
Pe ce te bazezi?
Pe măsură ce avansez în vîrstă, tind să cred că ceea ce numim intuiție se bazează pe experiența noastră de viață.
image png
De primăvară
Florile înșiruite mai sus se vindeau pe stradă, din loc în loc, înveselind-o. Schimbînd-o.
image png
Școli private, școli de fițe?
Nu se schimbase nimic, eram din nou o guvernantă „creativă”.
p 20 Valentina Covaci jpeg
Cum vorbim despre Dumnezeu
Merită să explorăm ce spune asta despre societatea noastră și despre discursul public din România.
image png
Călătorii în istoria cultului
A doua carte este o monografie asupra unui obiect liturgic esențial, pe care doar slujitorii îl pot vedea în altar: Antimisul. Origine, istorie, sfințire (Editura Basilica, 2023).
p 21 Geneva WC jpg
Nostalgii helvete
Job-ul (le petit boulot) pe care mi l-am dorit cel mai mult a fost cel de asistent plimbat căței genevezi.
p 24 M  Chivu 2 jpg
Cu ochii-n 3,14
● Un gunoier își dirijează colegul de la volanul autospecialei: „Dă-i, dă-i, dă-i! / Dă-i, că merge, dă-i!”. O versificație relativ salubră. (M. P.)
image png
Acceptăm prinți!
Termenul „sindromul Cenușăreasa” a fost folosit pentru prima dată de dr. Peter K. Lewin într-o scrisoare către Canadian Medical Association Journal, în 1976.
image png
Mama și tarabele
Mama, deși avea gusturi mai nobile și, atunci cînd se juca, îi plăcea să se joace mai luxos, înțelegea și nevoia mea de kitsch-ul nu chiar dulce, ci simpatic.
image png
Tramvaie
Timpul de așteptare e afișat electronic și calculat la secundă.
image png
După 20 de ani: cît ne-a schimbat Facebook viețile?
În 2020, Facebook anunța că nu va verifica reclamele politicienilor pe platformele sale, permițînd astfel și publicarea informațiilor false.
p 20 WC jpg
Proba gustului
Se susţine şi în Vechiul Testament, şi în Noul Testament, spunea Andrei Pleşu într-un curs de angelologie, că „omul e bine să aibă sare, adică să aibă gust bun...
p 21 WC jpg
Natura, industria și designul biofil
Mă refer la vegetația care urcă pe terasele zgîrie-norilor, într-un elan care amintește de literatura SF post-apocaliptică sau de imaginile.

Adevarul.ro

image
Ucrainenii au distrus un vehicul blindat rusesc rar, proiectat pentru a transporta liderii ruși în caz unui atac nuclear, biologic sau chimic
Ucraina a distrus un vehicul blindat rusesc rar folosit pentru prima dată la dezastrul nuclear de la Cernobîl .
image
Geamăna siameză Abby Hensel s-a căsătorit. Motivul pentru care femeile nu au recurs la operația de separare VIDEO
Una dintre cunoscutele gemene siameze Abby și Brittany Hensel și-a găsit dragostea adevărată. Conform Mirror, tânăra Abby Hensel, în vârstă de 34 de ani, s-a căsătorit cu Josh Bowling, asistent medical și veteran al armatei Statelor Unite.
image
Un român care a cumpărat de pe Facebook un permis fals de conducere s-a dus la poliție să-l reînnoiască
Un bărbat din Alba Iulia a fost condamnat la 4 luni și 20 de zile de pușcărie, pentru complicitate la fals în legătură cu permisul său de conducere.

HIstoria.ro

image
Cum percepea aristocrația britanică societatea românească de la 1914?
Fondatori ai influentului Comitet Balcanic de la Londra, frații Noel și Charles Buxton călătoresc prin Balcani, în toamna anului 1914, într-o misiune diplomatică neoficială, menită să atragă țările neutre din regiune de partea Antantei.
image
Istoricul Maurizio Serra: „A înțelege modul de funcționare a dictaturii ne ajută să o evităm” / INTERVIU
Publicată în limba franceză în 2021, biografia lui Mussolini scrisă de istoricul Maurizio Serra, membru al Academiei Franceze, a fost considerată un eveniment literar şi istoric.
image
Procesul „Numai o guriță”, o noutate pentru justiția română la început de secol XX
În primăvara anului 1912, pictorul Gore Mircescu îl aducea în fața justiției pe librarul Constantin Sfetea, pe motivul reproducerii neautorizate a uneia din lucrările sale – „Numai o guriță” – pe care cel din urmă o folosise la ilustrarea unor cărți poștale.