Recent, pe chessbase.com a apărut un articol despre două probleme de șah pe care computerul nu le-ar putea rezova, în vreme ce un jucător obișnuit poate vedea soluția relativ ușor.

Aici, computerul dă de obicei un avantaj decisiv pentru negru, deoarece acesta are un avantaj material covîrșitor. De fapt lucrurile nu stau deloc așa, albul poate juca regele numai pe cîmpuri albe, iar negrul nu are ce-i face. Cu piesele grele nu poate ieși din propria fortăreață construită din pioni, iar singurele piese libere, nebunii de cîmpuri negre, nu îi pot da nici măcar un șah regelui alb. Ba chiar la un joc neglijent negrul poate să și piardă dacă, de pildă, nebunii săi părăsesc diagonala b8-h2 iar regele alb e pe e6. Atunci ar urma 1. c7! și la 1… Rb7, 2. Rd7 urmat de 3. c8D#.

O altă poziție pe care computerul o dă ca și cîștigată pentru negru e reprodusă mai jos.

Ca și la poziția precedentă, computerele evaluează iarăși aici că negrul are un avantaj decisiv. Albul însă poate scoate ușor remiza, soluția bazîndu-se tot pe un blocaj de pioni care împiedică convertirea superiorității materiale a negrului. Astfel, după 1. Na4+! Rxa4 (1… Rc4 2. Nb3+ Rb5 3. Na4+) 2. b3+ Rb5 3. c4+ Rc6 4. d5+ Rd7 5. e6+ Rxd8 6. f5! și negrul nu poate pătrunde spre regele alb nici cu turnurile și nici cu regele sau nebunul.

Diagramele publicate de chessbase.com mi-au adus aminte de alte situații în care computerul poate da dovadă de confuzie în aprecierea pozițiilor de șah. În general, pozițiile de tip fortăreață sînt mai greu de înțeles de către unele programe.

De pildă, în această poziție, albul nu poate evolua, deși are damă contra turn și pion. Regele negru se menține în pătratul c8-e8-e6-c6, iar turnul negru oscilează între f6 și d6. Regele alb nu poate trece de linia a 6-a si astfel partida e remiză.

La fel, computerului îi e greu să realizeze că un avantaj major precum cel al negrului din diagrama de mai sus (calitate plus pion liber la doi pași de transformare) nu poate fi valorificat. Albul (la mutare) dă șah cu turnul pe coloana g, indiferent unde merge regele negru. Dar este adevărat și că în ultimii ani programele mai performante au învățat să evalueze poziții luînd în calcul și alte aspecte decît cel al balanței materiale.

Diagrama săptămînii

Soluția diagramei 51 va fi prezentată în ediția următoare a rubricii online „În alb și negru”.

Soluția diagramei 50: 1. Df7! Tg8 (dacă 1… Txf7, 2. Cxf7+ Rg8 3. Cxd8 și albul cîștigă calitatea) 2. Dxf6! Nxf6 (2… exf6 3. Cf7#; 2… Df8 3. Nxg7+ Dxg7 4. Cf7#) 3. Cf7#.


Ionuţ Iamandi este jurnalist la Radio România Actualităţi.

Foto: Campionul mondial Garry Kasparov jucînd cu computerul IBM Deep Blue în anul 1996.