Ucigaşul de imbecili

25 aprilie 2014
Ucigaşul de imbecili jpeg

(apărut în Dilema veche, nr. 197, 16 noiembrie 2007)

Anecdota e binecunoscută: trecînd pe lîngă o manifestaţie, Charles de Gaulle a văzut o pancartă pe care scria: "Mort aux cons!"; generalul a avut atunci o replică memorabilă: "Vaste programme". Anecdota nu putea să lipsească din cartea (roman de debut) lui Carl Aderhold, Mort aux cons (Hachette, 2007). Titlul îl putem traduce (foarte) aproximativ Moarte imbecililor, cu regretul că nu putem reda expresivitatea şi bogăţia semantică a cuvîntului francez. Eroul romanului se lansează într-o aventură pe cît de pasionantă, pe atît de riscantă: uciderea de imbecili. După ce îşi face mîna omorînd cîteva animale domestice, cîini şi pisici, personajul (care e şi narator) trece la suprimarea fizică a celor care îi otrăvesc zilnic viaţa. Va ajunge, în final, la cifra de 140 de victime, aparţinînd unor categorii umane foarte variate, dar avînd totuşi, aşa cum vom vedea, trăsături comune. Oricum, conceptul de imbecil capătă, pe parcurs, tot mai multe caracteristici, pe măsura rîvnei cu care naratorul intră în pielea unui serial killer cu o platformă teoretică solid fundamentată. La început, victimele sînt persoane ce se remarcă în viaţa de zi cu zi prin lipsa de politeţe. După cîteva zeci de asasinate, eroul ajunge la concluzia că imbecilul este cel care nu are dileme. Ulterior, definiţiei i se adaugă o altă conotaţie: imbecilul abuzează de puterea sa, fie ea mică sau mare. O altă constatare este că imbecilii sînt peste tot şi ne otrăvesc existenţa (imbecilitatea, de altfel, e molipsitoare). Ei dau dovadă de o perfectă siguranţă de sine, inclusiv - sau mai ales - în solemnitatea discursurilor pe care le rostesc. Pledează în favoarea reformelor, dar ei înşişi nu sînt reformabili. Imbecilitatea se situează la jumătate de drum între prostie şi ticăloşie. În fine, imbecilitatea înseamnă distrugerea valorilor morale fundamentale, cele care se învaţă (sau ar trebui să se înveţe) la şcoală şi care ne permit să trăim în societate. Lucrurile sînt şi mai clare dacă examinăm lista imbecililor ucişi în roman. O portăreasă, avidă de bîrfe şi colportoare de zvonuri; un şofer care se comportă agresiv în trafic; un inspector de la fisc; nişte bătrîni acriţi şi pisălogi; un şef de serviciu de la o societate de asigurări; un medic ce practică medicina alternativă; un psihanalist; mai mulţi vînători; un tip de la Armata Salvării; un şef de supermarket; un controlor de la metrou; un funcţionar de la poştă; o femeie care nu mai conteneşte să vorbească la telefonul mobil, deranjînd pe toată lumea; un tînăr care ascultă muzică asurzindu-ţi urechile; un individ pe patine cu rotile, care se agaţă de fiecare pieton de pe trotuar; un şofer de taxi; un regizor de avangardă; un director de resurse umane; un expert în economie; un sociolog specialist în problemele populaţiei ce trăieşte la periferia oraşelor; un jurnalist de la televiziune; un activist sindical; un ministru; un filosof monden etc. etc. Cele mai multe dintre victime sînt cei pe care autorul îi numeşte "imbecilii de proximitate" şi pe care naratorul îi întîlneşte în drumul său. Imbecilii sînt agresivi, au idei puţine, dar fixe, vorbesc de regulă mult şi preţios, încearcă să facă prozeliţi, sînt adepţi ai corectitudinii politice. Administraţia e unul din spaţiile favorite ale imbecililor, care adoră complicaţiile birocratice şi se întrec să-i umilească pe solicitanţi.

Romanul, chiar dacă demarează puţin mai greoi, e de un haz nebun. Autorul mizează pe umorul negru şi pe efectul de surpriză. Regăsim, fireşte, în această vînătoare de imbecili, propriile noastre dificultăţi, umilinţe şi frustrări. Lupta eroului e însă inegală: "Dat fiind că imbecilii sînt pretutindeni, pe de o parte, şi că - pe de alta - conduc lumea, nu există niciun motiv care să ne împiedice să presupunem că aşa stau lucrurile de cînd omul trăieşte în grup. S-ar putea chiar - fără mare risc de a greşi - formula ipoteza că imbecilitatea creşte pe măsură ce creşte populaţia. Altfel spus, istoria oricărei societăţi pînă în zilele noastre n-a fost decît istoria luptei împotriva imbecililor". Sau, parafrazîndu-l pe Caragiale: "Imbecilii mor, dar imbecilitatea e nemuritoare".

Zizi și neantul jpeg
Kitul de supraviețuire și exteriorul
Orice acțiune astăzi simplă era tratată, pe atunci, ca o operațiune de comando.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
E cool să postești jpeg
Vioara lui Ingres
Un hobby este considerat a fi o extensie a personalității noastre dincolo de granițele profesionale și un indicator al faptului că avem pasiuni.
P 20 Sfintii Petru si Pavel WC jpg
Întoarcerea din cer. Conversiunea privirii
Proximitatea mundană a transcendenței este taina aflată în inima creștinismului.
„Voi cine spuneţi că sînt?“ O pledoarie jpeg
Charles de Foucauld
Accidentul – ca, de altfel, și minunea – a avut loc în biserica de lîngă școala de cavalerie unde învățase Charles de Foucauld.
p 24 M  Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
„Mama Natură l-a răsplătit cum se cuvine pentru profunda lui înțelegere.”
Zizi și neantul jpeg
Evadări în absolut
Intrînd în mare și înaintînd în ea, atît cît îți permiteau puterile, sfidai direct determinările.
956 08 Foto LNiculae jpg
Note şi fotografii (3)
Alte sunete vagi compun însăși tăcerea.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
Capătul drumului – cum recuperăm anii ’90?
Tramvaiul 21 are o cu totul altă personalitate decît troleul 66 sau autobuzul 135.
p 19 WC jpg
Natura-n bucate
Sînt aceste panacee care promit viață lungă și sănătoasă reale sau doar o găselniță a industriei alimentare?
p 20 WC jpg
Apocalipsa la îndemînă
În orice religie, extremismul secretă o ideologie a „comunităţii aleşilor” eschatologici în luptă cu restul „decăzut” al umanităţii.
Theodor Pallady jpeg
Franciscanul de pe Bega
„Prologul” pelbartian e savuros ca un poem avangardist.
1226px Jesus walking on water  Daniel of Uranc, 1433 jpg
Aventura a doi frați ambițioși
A filozofa despre ambiție fără a ne reconsidera reperele riscă, pe lîngă prețiozitate sau cinism, să ne limiteze pur și simplu la gustul obsesiv de a parveni speculativ, intelectual, moral.
p 24 A  Vrana jpg
Cu ochii-n 3,14
Muștele femele au mai mulți neuroni decît masculii, acesta este rezultatul unui studiu recent care a observat creierul larvelor cu o tehnică inedită.
Zizi și neantul jpeg
La piscină
Pe vremuri, în anii ’70-’80, mersul la piscină era una dintre activitățile cele mai „fancy”.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
Corpul
Pe la 15 ani, deja îmi pierdusem toată încrederea în mine.
p 19 Johann Sebastian Bach WC jpg
Muzica lacrimilor. Bach
Muzica nu „reprezintă“ drama christică și nu îi caută o semnificație anume: ea se naște din cutremurarea care cuprinde lumea în momentul suferinței divine și o sădește adînc în sufletul ascultătorului.
„Voi cine spuneţi că sînt?“ O pledoarie jpeg
Două comentarii la Geneză
Nu puțini s-au întrebat, de-a lungul secolelor, de ce ultimele trei cărți ale „Confesiunilor” lui Augustin sînt, de fapt, o exegeză la primele versete ale „Genezei”.
p 24 A  Damian jpg
Cu ochii-n 3,14
„Cînd viața se întîmplă, puiul e tot pui.“
Window through a window in Röe gård café 2 jpg
Decît un termopan, șefu’
După două ore de spart la daltă de jur împrejur, o opinteală finală a extras tocul ferestrei din perete, cu pervaz cu tot.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
O să fie bine! – recensămînt 2022 –
O să ajung eu în Albania, iar ei or să fie tot la coadă, încremeniți în așteptare.
E cool să postești jpeg
Viața fără Facebook
Cura de dezintoxicare de Facebook i-a făcut pe subiecții studiului mai toleranți față de ideile politice ale taberei adverse.
p 20 jpg jpg
La ceasul fără umbre al amiezii
Pentru viaţa spirituală, pentru căutarea şi întîlnirea cu Cel nelocalizabil, locul mai are importanţă?
Theodor Pallady jpeg
Pe terasă, cu Epictet
Greu de spus dacă stoicismul e la modă pentru că se poartă textele aspiraționale sau pentru că timpul nostru face loc unui anume neo-păgînism.

Adevarul.ro

image
Mărturiile şoferiţei care a omorât patru muncitori la Iaşi. Femeia spune că n-a fost acolo, ci se uita la desene animate
O echipă a firmei Citadin din subordinea Primăriei Iaşi se afla la o lucrare, într-o noapte de iunie, când a fost spulberată de maşina condusă de o femeie în stare de ebrietate. Patru oameni au murit, iar patru au fost răniţi.
image
Paguba unor români care şi-au rezervat vacanţe în Grecia. „O voce răstită a spus că doar turiştii din România fac asta”
Mai mulţi români care voiau să-şi rezerve vacanţa în Grecia au fost victimele unor escroci. Acum, turiştii au pierdut sute şi chiar mii de euro pe care e posibil să nu-i mai recupereze.
image
Dispută într-o grădiniţă făcută cu banii statului ungar: „Pot veni şi copii români, dar educaţia va fi în maghiară”
Biserica Reformată a construit în Huedin (judeţul Cluj) o grădiniţă cu predare în limba maghiară. Un reprezentant al bisericii a precizat că grădiniţa a fost construită cu sprijin din partea  statului ungar, dar că va primi şi copii români.

HIstoria.ro

image
Predica de la Clermont: Chemarea la Prima Cruciadă
În ziua de 27 noiembrie 1095, pe câmpul din fața orașului Clermont, câteva sute de oameni așteptau să audă predica papei Urban al II-lea.
image
Frontul din Caucaz al Războiului ruso-turc din 1877-1878
Războiul din 1877-1878 este cunoscut mai ales pentru frontul din Balcani, la care au luat parte mari unități otomane, rusești și românești în principal, dar și trupe sârbești și muntenegrene.
image
Necunoscuta poveste a raclei în care s-au odihnit osemintele voievodului Mihai Viteazul
Cu ocazia comemorării recente a morții voievodului Mihai Viteazul, Muzeului Militar Național „Regele Ferdinand I” a publicat pe pagina de socializare a instituției povestea inedită a raclei în care, pentru un timp, s-au odihnit osemintele.