Mormîntul gol

Publicat în Dilema Veche nr. 890 din 29 aprilie - 5 mai 2021
ÔÇ×Voi cine spune┼úi c─â s├«nt?ÔÇť O┬ápledoarie jpeg

├Än Evanghelia dup─â Matei, ├«ngerul care a r─âsturnat piatra de la intrarea ├«n morm├«nt arat─â femeilor mironosi╚Ťe ÔÇ×loculÔÇŁ unde fusese trupul lui Iisus. La fel ╚Öi ├«n Evanghelia dup─â Marcu, numai c─â episodul se desf─â╚Öoar─â explicit ├«nl─âuntrul morm├«ntului. Luca evoc─â o convorbire a purt─âtoarelor de miresme cu ÔÇ×doi b─ârba╚Ťi (...) ├«n ve╚Öminte str─âlucitoareÔÇŁ, care le explic─â Scripturile, dup─â experien╚Ťa nelini╚Ötitoare a morm├«ntului gol. Iar Ioan desf─â╚Öoar─â ├«ntreaga dinamic─â a ve╚Ötii ├«nvierii de la descoperirea morm├«ntului gol de c─âtre Maria Magdalena p├«n─â la convorbirea cu cei doi ├«ngeri ╚Öi ├«nt├«lnirea din gr─âdin─â cu Iisus ├«nviat. ├Än acest cadru, care se deschide ╚Öi se ├«nchide cu m─ârturia Mariei Magdalena, se ├«nscrie experien╚Ťa celor doi ucenici, Petru ╚Öi Ioan, alerg├«nd s─â verifice absen╚Ťa trupului Celui ce murise pe cruce. De╚Öi sosise primul, primind astfel o confirmare a fidelit─â╚Ťii sale, Ioan p─âtrunde ├«n morm├«nt abia dup─â Petru, ├«ns─â spre deosebire de ceilal╚Ťi, ├«nfrico╚Öa╚Ťi sau nedumeri╚Ťi, el ÔÇ×a v─âzut ╚Öi a crezutÔÇŁ.

├Änl─âuntrul morm├«ntului gol are loc revela╚Ťia ├«nvierii. Ioan ├«n╚Ťelege acolo, ├«n fa╚Ťa giulgiului ╚Öi a mahramei ce acoperise fa╚Ťa lui Iisus, c─â urmele absen╚Ťei, perceptibile aici, ├«n lumea noastr─â, s├«nt indiciile unei prezen╚Ťe de alt ordin: t─âcerea morm├«ntului gol devine eviden╚Ťa str─âlucitoare a ├«nvierii. ├Än comentariul s─âu la Evanghelia dup─â Ioan, p─ârintele Scrima scria: ÔÇ×├Än aceast─â prim─â Zi a Domnului ÔÇô duminica originar─â ÔÇô, Ioan ├«n╚Ťelege c─â giulgiurile s├«nt vestigiile r─âmase de partea noastr─â, de partea aceasta a vie╚Ťii, l─âsate de trupul ├«nviat care a trecut dincolo de toate. At├«ta poate con╚Ťine morm├«ntul gol: urma ╚Öi atestarea ╚Ötergerii mor╚Ťii, moarte care devine deodat─â lucru m─ârunt, dus ╚Öi dizolvat ├«n lumina increat─â a acestui trup de slav─âÔÇŁ.

Sigur c─â ├«ngerii, care umpleau lumea na╚Öterii lui Iisus, revin ╚Öi aici ca mijlocitori-vestitori ai ├Änvierii ╚Öi str─âjuiesc ÔÇ×loculÔÇŁ revela╚Ťiei, marc├«nd intersec╚Ťia lumilor ╚Öi orient├«nd privirea natural─â a mironosi╚Ťelor ╚Öi a ucenicilor ├«nspre o vedere m─ârturisitoare. Ochii celor care constatau derutanta absen╚Ť─â a trupului trebuiau ÔÇ×s─â treac─â dincoloÔÇŁ de priveli╚Ötea pe care, de altfel, ╚Öi g─ârzile, ╚Öi autorit─â╚Ťile vremii, ╚Öi contestatarii vehemen╚Ťi ai ├Änvierii o vor avea ├«n urma r─âsp├«ndirii ve╚Ötii. To╚Ťi se vor raporta la acest morm├«nt gol, uimindu-se, ├«ngrijor├«ndu-se, ├«ncerc├«nd explica╚Ťii sau pur ╚Öi simplu vorbind despre el ca despre cel mai intrigant fapt al acelor zile. ├Äns─â, ├«n acest fel, urma l─âsat─â de Iisus intra ├«n succesiunea evenimentelor lumii, ├«n durata lor capricioas─â ╚Öi fragil─â. Chemarea ucenicilor era, dimpotriv─â, aceea de a m─ârturisi via╚Ťa izvor├«t─â din acel morm├«nt, prezen╚Ťa Celui ├«nviat, noutatea radical─â a ├Änvierii sale.

Iat─â de ce experien╚Ťa lui Ioan r─âm├«ne paradigma credin╚Ťei ├«n ├«nviere: ÔÇ×a v─âzut ╚Öi a crezutÔÇŁ. ├Änc─â nu-L v─âzuse cu ochii trupe╚Öti, dup─â cum avea s─â se petreac─â seara, ├«n comunitatea ucenicilor, dar ├«n╚Ťelesese ├«n acel loc, cu o convingere absolut─â, ceea ce Iisus le vestise ╚Öi ├«mplinise prin moarte ╚Öi ├«nviere. Credin╚Ťa este o vedere, nu o ├«nchipuire, o autoiluzionare, o fantazare ├«nalt─â, ci o realitate de ordinul experien╚Ťei. Ucenicii vor primi darul excep╚Ťional al apari╚Ťiilor lui Iisus ├«nviat, ├«l vor putea chiar atinge, vor sta din nou ├«mpreun─â cu El, dar vor fi preveni╚Ťi de Iisus ├«nsu╚Öi c─â ÔÇ×ferici╚Ťi s├«nt cei ce n-au v─âzut ╚Öi au crezutÔÇŁ. Altfel spus, vederea care le-a fost oferit─â ucenicilor ca ├«ncredin╚Ťare e asemenea unei pun╚Ťi spre credin╚Ťa care intr─â ├«n rela╚Ťie cu Cel ├«nviat f─âr─â a mai avea privilegiul apari╚Ťiei acestuia. Pentru cei ce vor primi m─ârturia apostolilor, ├«nvierea va fi tr─âit─â tainic ├«n via╚Ťa spiritual─â, c├«nd, potrivit m─ârturiei Sf├«ntului Simeon Noul Teolog, Hristos ├«nsu╚Öi ÔÇ×pogor├«ndu-se din ceruri intr─â ca ├«ntr-un morm├«nt ├«n trupul nostru ╚Öi, unindu-se cu sufletele noastre, le ├«nvie (...) pe ele, care erau moarte, ╚Öi d─â celui ce a ├«nviat astfel (...) putin╚Ťa de a vedea de pe acum slava ├Änvierii Lui (...)ÔÇŁ. Doar aceast─â vedere interioar─â ÔÇ×la fr├«ngerea p├«iniiÔÇŁ face posibil─â m─ârturia ├«n timp a ├Änvierii ca eveniment metaistoric. La cel─âlalt cap─ât al experien╚Ťei morm├«ntului gol se afl─â c─âl─âtoria spre Emaus a ucenicilor c─ârora li ÔÇ×s-au deschis ochii ╚Öi L-au cunoscutÔÇŁ.

Bogdan T─âtaru-Cazaban este cercet─âtor ├«n istoria religiilor. A publicat recent (├«mpreun─â cu Daniela Dumbrav─â): Andr├ę Scrima: exp├ęrience spirituelle et langage th├ęologique, Roma, 2019.

Zizi și neantul jpeg
Sistem și libertate
Am crescut ├«ntr-o lume ├«n care ceea ce ast─âzi consider─âm nevoi de baz─â erau, pe la sf├«r╚Öit de ani ÔÇÖ70 ╚Öi ├«nceput de ani ÔÇÖ80, privite drept suprastructuri. R─âsf─â╚Ťuri.
liceul sf sava bucuresti jpeg
Liceul avea coloane
Revederea colegilor și profesorilor dragi mi-a dat sentimentul mîngîietor că lucrurile ar putea deveni la fel de bune pe cît ni le imaginam noi în 1992.
ÔÇ×Am avut coviduÔÇÖ!ÔÇŁ, iar ÔÇ×de murit, murea oricum   ÔÇŁ jpeg
De ce nu-s românii ca francezii?
Cartea ╚Öi bagheta mi s-au p─ârut dou─â lucruri indispensabile ├«n Fran╚Ťa.
p 19 Sylvie Germain WC jpg
Sindromul ╚śarikov
Nu este vorba doar despre o lips─â de educa╚Ťie, ci ╚Öi despre voluptatea unei agresivit─â╚Ťi manifestate zi de zi, pe re╚Ťelele de socializare, care au devenit nu doar un spa╚Ťiu bun pentru defularea nervilor, ci gazd─â generoas─â acestei forme josnice de violen╚Ť─â.
p 20 Gustave Thibon jpg
O lumin─â asupra imediatului
Pentru Putin ┼či adep┼úii lui, persoanele, fie ele ucrainene ori ruse, civili ori combatan┼úi, s├«nt nimic.
Theodor Pallady jpeg
Scopul meu ești Tu
Un adevărat apostol al dialogului, un maestru al incluziunii și un campion discret al cercetării Celuilalt, cu sau fără majusculă.
p 24 A  Vrana jpg
Cu ochii-n 3,14
Poli╚Ťia din Cehia este ├«n c─âutarea unui ho╚Ť care are obiceiul s─â intre prin case, f─âr─â a se sinchisi de prezen╚Ťa locatarilor. Se spune c─â se uit─â la ace╚Ötia ├«n timp ce dorm.
ÔÇ×Am avut coviduÔÇÖ!ÔÇŁ, iar ÔÇ×de murit, murea oricum   ÔÇŁ jpeg
Aix-les-Bains și tinerii francezi de 70 de ani (II)
Dar poate c─â mai mult dec├«t plimbarea ├«n sine conta acel ÔÇ×├«mpreun─âÔÇŁ.
p 19 jpg
Cultul virginit─â╚Ťii
Ideea c─â virginitatea fizic─â atest─â puritatea ╚Öi inocen╚Ťa dep─â╚Öe╚Öte grani╚Ťele religioase, devenind un construct social ╚Öi ipocrit prin care unei femei i se anuleaz─â calit─â╚Ťile morale ├«n favoarea celor fizice, ajung├«nd s─â fie pre╚Ťuit─â mai degrab─â integritatea trupului dec├«t mintea ╚Öi sufletul.
p 20 San Filippo Neri WC jpg
Despre creștinism și veselie
Multe dintre textele clasice ale cre╚Ötinismului dovedesc o rela╚Ťie ├«ncordat─â pe care Sfin╚Ťii P─ârin╚Ťi o ├«ntre╚Ťineau cu r├«sul.
ÔÇ×Voi cine spune┼úi c─â s├«nt?ÔÇť O┬ápledoarie jpeg
Migdalul lui Origen
Editat, tradus, redescoperit ├«n bog─â╚Ťia ╚Öi autenticitatea sa ├«n ultimul secol, Origen revine de fiecare dat─â ├«n aten╚Ťia cititorilor cu o ├«nnoit─â putere de atrac╚Ťie.
Zizi și neantul jpeg
Dacia roșie
Era o oază, într-o vreme în care lucrurile se degradau pe zi ce trecea: la cantina de acolo se putea mînca bine și ieftin, ba chiar și cumpărai una-alta pentru acasă, uneori.
p 24 M  Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
La Gala╚Ťi, o candidat─â a fost surprins─â ├«n timp ce ├«ncerca s─â fraudeze examenul de bacalaureat cu un pix-telefon. Avea 45 de ani ╚Öi era absolvent─â a unui liceu particular, la frecven┼ú─â redus─â.
41580801101 373a7ea5c2 c jpg
Oamenii fac orașele
Paradigmei moderniste de produc╚Ťie a noilor cartiere, Jacobs ├«i opune observa╚Ťia direct─â ╚Öi studiul la firul ierbii, sau la bordura trotuarului, a vie╚Ťii urbane.
Zizi și neantul jpeg
Ro╚Ťi ╚Öi vremuri
Trebuia s─â m─ân├«nci nu ╚Ötiu c├«╚Ťi ani numai iaurt ╚Öi s─â economise╚Öti, s─â pui bani la CEC ca s─â-╚Ťi po╚Ťi cump─âra o Dacie.
ÔÇ×Am avut coviduÔÇÖ!ÔÇŁ, iar ÔÇ×de murit, murea oricum   ÔÇŁ jpeg
Aix-Les-Bains și tinerii francezi de 70 de ani (I)
├Än Aix zilele de var─â se mi╚Öc─â ├«n ritm de melc, par nesf├«r╚Öite, exact ca acelea din vacan╚Ťele copil─âriei.
E cool să postești jpeg
Tastatura sau creionul?
Este un avantaj real acest transfer al informa╚Ťiilor direct pe dispozitivele elevilor?
p 20 WC jpg
Religiile manevrate de dictatori
Sîntem înconjuraţi de spaţii unde religia e folosită în beneficiul unor regimuri antiliberale: Rusia lui Putin, Turcia lui Erdogan, Ungaria lui Orbán.
Theodor Pallady jpeg
Discretul eroism al modera╚Ťiei
Nu prea cunoaștem opera românilor americani, iar numele care circulă simultan în cele două culturi provin cu precădere din zona umanistică.
p 23 Lea Rasovszky, Bubblegun of Sweet Surrender (Soft War) I  Codre jpg
p 24 A  Damian jpg
Cu ochii-n 3,14
Dup─â ce, cu o s─âpt─âm├«n─â ├«n urm─â, doi lei au ├«ncercat zadarnic s─â evadeze din gr─âdina zoologic─â din R─âd─âu╚Ťi, un ╚Öarpe mai norocos a p─âtruns ├«n Spitalul Or─â╚Öenesc din Bal╚Ö.
Zizi și neantul jpeg
Mare, pofte, necuprins
Tocmai ─âsta era hazul vacan╚Ťei: ├«mpletirea ciudat─â de pofte concrete ╚Öi vis─âri abstracte. Figurau, cu toatele, ├«ntr-un meniu pestri╚Ť ╚Öi cu preten╚Ťii.
ÔÇ×Am avut coviduÔÇÖ!ÔÇŁ, iar ÔÇ×de murit, murea oricum   ÔÇŁ jpeg
Vacan╚Ťe de alt─âdat─â
Nu pot vedea mai multe, însă sînt convinsă că au și bomboane străine sau ciocolată, poate că au și gume cu surprize.
E cool să postești jpeg
S-o fi sup─ârat pe mine?
Ca s─â nu ÔÇ×supereÔÇŁ aceast─â societate, foarte multe femei ajung s─â fie prizoniere ale unor prejudec─â╚Ťi pe care ╚Öi le autoinduc, perpetu├«ndu-le, uit├«nd de cele mai multe ori de ele ├«nsele.

Adevarul.ro

image
┼×ofer omor├ót ├«n b─âtaie la Bac─âu pentru c─â a atins din gre┼čeal─â cu ma┼čina oglinda unei dubi┼úe
O crim─â ├«nfior─âtoare a avut loc miercuri seara pe o strad─â ├«n Bac─âu, dup─â o acro┼čare ├«n trafic ┼či un scurt scandal. Doi b─ârba┼úi au fost deja re┼úinu┼úi, dup─â ce victima a fost g─âsit─â pe asfalt, f─âr─â suflare.
image
O actri┼ú─â rom├ónc─â adoptat─â de un cuplu britanic ┼či-a rev─âzut mama la 34 de ani dup─â ce a fost l─âsat─â ├«ntr-un orfelinat
O actri┼ú─â foarte apreciat─â ├«n Marea Britanie ┼či fost─â prezentatoare la BBC Radio York ┼či BBC Country File Live, Adriana Ionic─â are o poveste de via┼ú─â tulbur─âtoare ┼či demn─â de un film.
image
SARS-CoV-2 continu─â s─â fac─â ÔÇ×puiÔÇť. Ultimul este ┼či cel mai infec┼úios
Noua subvariant─â BA 2.75 a coronavirusului este de cinci ori mai infec┼úioas─â dec├ót varianta Omicron ┼či provoac─â deja ├«ngrijor─âri ├«n r├óndul speciali┼čtilor independen┼úi.

HIstoria.ro

image
Cine a detonat ÔÇ×Butoiul cu pulbere al EuropeiÔÇŁ la ├«nceputul secolului XX?
După Războiul franco-prusac, ultima mare confruntare a secolului XIX, Europa occidentală și centrală se bucurau de La Belle Époque, o perioadă de pace, stabilitate și creștere economică și culturală, care se va sfârși odată cu începerea Primului Război Mondial.
image
Diferendul româno-bulgar: Prima problemă spinoasă cu care s-a confruntat România după obţinerea independenţei
Pentru Rom├ónia, prima problem─â spinoas─â cu care s-a confruntat dup─â ob╚Ťinerea independen╚Ťei a fost stabilirea grani╚Ťei cu Bulgaria.
image
Controversele romaniz─ârii: Teritoriile care nu au fost romanizate, de╚Öi au apar╚Ťinut Imperiului Roman
Oponen╚Ťii romaniz─ârii aduc mereu ├«n discu╚Ťie, pentru a combate romanizarea Daciei, acele teritorii care au apar╚Ťinut Imperiului Roman ╚Öi care nu au fost romanizate. Aceste teritorii trebuie ├«mp─âr╚Ťite ├«n dou─â categorii: acelea unde romanizarea ├«ntr-adev─âr nu a p─âtruns ╚Öi nu ÔÇ×a prinsÔÇŁ ╚Öi acelea care au fost romanizate, dar evenimente ulterioare le-au modificat acest caracter. Le descriem pe r├ónd.