Maria, „femeia îmbrăcată în soare”

Publicat în Dilema Veche nr. 857 din 10 - 16 septembrie 2020
Maria, „femeia îmbrăcată în soare” jpeg

Cea mai recentă carte a biblistului american Brant Pitre, Iisus și rădăcinile evreiești ale Mariei (traducere de Monica Broșteanu, Humanitas, 2020), este poate și cea mai sensibilă dintre toate. Autorul obișnuiește să personalizeze temele de care se ocupă, evocînd episoade autobiografice și presărînd textul cu mărturisiri care aruncă asupra suitei argumentelor lumina unui parcurs interior. Un stil fluent, captivant, bine ritmat reușește să facă dintr-o carte de teologie o lectură plauzibilă pentru un public larg. Brant Pitre stăpînește indiscutabil această artă de a scrie avînd în minte un cititor care poate fi convins să continue după lectură căutarea pe cont propriu. Rezultatul e cu atît mai meritoriu cu cît distanța între aspra sobrietate a studiilor biblice contemporane și decantarea lor într-o formă accesibilă este de multe ori greu de comprimat.

În cartea despre „rădăcinile evreiești ale Mariei” avem, de fapt, un excelent eseu de mariologie biblică, a cărui virtute principală este restituirea chipului Fecioarei din perspectiva profetismului vechitestamentar și a receptării acestuia în creștinismul antic. Convingerea lui Brant Pitre este că „dacă vrei să înțelegi ce spune cu adevărat Biblia despre Maria nu poți studia doar Noul Testament”, ci „trebuie să încerci să-i privești pe Iisus și pe Maria prin ochii evreilor antici” (p. 21). Se știe că în Noul Testament prezența Fecioarei este înconjurată de o mare discreție. În afara episoadelor nașterii și copilăriei lui Hristos, a participării la Nunta din Cana și a momentului dramatic al Răstignirii, mama Mîntuitorului nu pare a avea rolul pe care tradiția creștină i l-a conferit de-a lungul secolelor. Acesta este și unul dintre argumentele celor care în creștinismul provenit din Reformă au refuzat să admită cultul Maicii Domnului ca neavînd fundament biblic. Conștient de dificultatea temei, precum și de miza sa istorică și ecumenică, Brant Pitre ne propune să recitim textele noutestamentare despre Maria în paralel cu ceea ce tradiția iudaică, în diferitele sale forme, ajunsese să atribuie portretului mamei viitorului Mesia.

O comparație între versetele din Geneză 3, 1-6, 15 și Ioan 2, 1-11; 19, 25-27 (p. 37) este lămuritoare pentru înțelegerea Mariei ca noua Evă și, mai cu seamă, a felului în care i se adresează Hristos pe cruce, revelînd astfel că mama sa era „femeia” a cărei „odraslă” va înfrînge șarpele. De o mai mare subtilitate, capitolul despre Maria-„Noul Chivot” ne introduce în sfera maternității Fecioarei ca loc al prezenței, al Slavei lui Dumnezeu. Un teolog protestant ca Max Thurian, invocat în carte, susținea că, în episodul vizitei la Elisabeta (Luca, 1, 39-56), aceasta „a văzut-o pe Maria ca pe cea care poartă Prezența Sfîntă și nu-și poate stăpîni marele strigăt de încîntare ce caracteriza apariția Chivotului ca loc al Prezenței Domnului” (p. 64). Mai rar întîlnită este comparația între statutul reginei-mame în Vechiul Israel, care „domnește împreună cu regele” (fiu), avînd puterea de a mijloci (I Regi 2, 13-14, 17-18), și Maria-mama lui Hristos-Domnul și totodată femeia misterioasă „înveșmîntată în soare” din Apocalipsa (12, 1). Nu mai puțin pasionante și riguroase sînt analizele care intră în problematica privitoare la fecioria perpetuă și la nașterea miraculoasă a pruncului divin. Brant Pitre pune în lumină, pe fundalul unor acute dezbateri între bibliști de orientări teologice diferite, faptul că din reacția Mariei la vestea adusă de arhanghelul Gabriel reiese că aceasta făcuse un „jurămînt de feciorie”, încuviințat de Iosif, potrivit tradiției redate în Cartea Numerilor (30, 7-9, 14-17). De asemenea, o altă dimensiune a condiției cu totul excepționale a Mariei constă în miraculoasa naștere fără dureri a lui Iisus, potrivit profeției lui Isaia (66), dar și în prezența „chinurilor nașterii” în momentul Răstignirii, lîngă Cruce, atunci cînd Iisus îi conferă maternitatea spirituală (p. 147).

Recitind pentru contemporani texte străvechi, din perspectiva propriei credințe, însă mereu atent la ceilalți, Brant Pitre spune convingător, cu prospețime, „povestea Mariei”, făcînd implicit o pledoarie pentru acuratețea și rostul tradiției în relație cu textul revelat.

Bogdan Tătaru-Cazaban este cercetător în istoria religiilor. A publicat recent (împreună cu Daniela Dumbravă): André Scrima: expérience spirituelle et langage théologique, Roma, 2019.

Zizi și neantul jpeg
Sistem și libertate
Am crescut într-o lume în care ceea ce astăzi considerăm nevoi de bază erau, pe la sfîrșit de ani ’70 și început de ani ’80, privite drept suprastructuri. Răsfățuri.
liceul sf sava bucuresti jpeg
Liceul avea coloane
Revederea colegilor și profesorilor dragi mi-a dat sentimentul mîngîietor că lucrurile ar putea deveni la fel de bune pe cît ni le imaginam noi în 1992.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
De ce nu-s românii ca francezii?
Cartea și bagheta mi s-au părut două lucruri indispensabile în Franța.
p 19 Sylvie Germain WC jpg
Sindromul Șarikov
Nu este vorba doar despre o lipsă de educație, ci și despre voluptatea unei agresivități manifestate zi de zi, pe rețelele de socializare, care au devenit nu doar un spațiu bun pentru defularea nervilor, ci gazdă generoasă acestei forme josnice de violență.
p 20 Gustave Thibon jpg
O lumină asupra imediatului
Pentru Putin şi adepţii lui, persoanele, fie ele ucrainene ori ruse, civili ori combatanţi, sînt nimic.
Theodor Pallady jpeg
Scopul meu ești Tu
Un adevărat apostol al dialogului, un maestru al incluziunii și un campion discret al cercetării Celuilalt, cu sau fără majusculă.
p 24 A  Vrana jpg
Cu ochii-n 3,14
Poliția din Cehia este în căutarea unui hoț care are obiceiul să intre prin case, fără a se sinchisi de prezența locatarilor. Se spune că se uită la aceștia în timp ce dorm.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
Aix-les-Bains și tinerii francezi de 70 de ani (II)
Dar poate că mai mult decît plimbarea în sine conta acel „împreună”.
p 19 jpg
Cultul virginității
Ideea că virginitatea fizică atestă puritatea și inocența depășește granițele religioase, devenind un construct social și ipocrit prin care unei femei i se anulează calitățile morale în favoarea celor fizice, ajungînd să fie prețuită mai degrabă integritatea trupului decît mintea și sufletul.
p 20 San Filippo Neri WC jpg
Despre creștinism și veselie
Multe dintre textele clasice ale creștinismului dovedesc o relație încordată pe care Sfinții Părinți o întrețineau cu rîsul.
„Voi cine spuneţi că sînt?“ O pledoarie jpeg
Migdalul lui Origen
Editat, tradus, redescoperit în bogăția și autenticitatea sa în ultimul secol, Origen revine de fiecare dată în atenția cititorilor cu o înnoită putere de atracție.
Zizi și neantul jpeg
Dacia roșie
Era o oază, într-o vreme în care lucrurile se degradau pe zi ce trecea: la cantina de acolo se putea mînca bine și ieftin, ba chiar și cumpărai una-alta pentru acasă, uneori.
p 24 M  Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
La Galați, o candidată a fost surprinsă în timp ce încerca să fraudeze examenul de bacalaureat cu un pix-telefon. Avea 45 de ani și era absolventă a unui liceu particular, la frecvenţă redusă.
41580801101 373a7ea5c2 c jpg
Oamenii fac orașele
Paradigmei moderniste de producție a noilor cartiere, Jacobs îi opune observația directă și studiul la firul ierbii, sau la bordura trotuarului, a vieții urbane.
Zizi și neantul jpeg
Roți și vremuri
Trebuia să mănînci nu știu cîți ani numai iaurt și să economisești, să pui bani la CEC ca să-ți poți cumpăra o Dacie.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
Aix-Les-Bains și tinerii francezi de 70 de ani (I)
În Aix zilele de vară se mișcă în ritm de melc, par nesfîrșite, exact ca acelea din vacanțele copilăriei.
E cool să postești jpeg
Tastatura sau creionul?
Este un avantaj real acest transfer al informațiilor direct pe dispozitivele elevilor?
p 20 WC jpg
Religiile manevrate de dictatori
Sîntem înconjuraţi de spaţii unde religia e folosită în beneficiul unor regimuri antiliberale: Rusia lui Putin, Turcia lui Erdogan, Ungaria lui Orbán.
Theodor Pallady jpeg
Discretul eroism al moderației
Nu prea cunoaștem opera românilor americani, iar numele care circulă simultan în cele două culturi provin cu precădere din zona umanistică.
p 23 Lea Rasovszky, Bubblegun of Sweet Surrender (Soft War) I  Codre jpg
„Războiul este doar «eu» și nici un pic «tu»” – artiștii și galeriile în timp de război
„Un fel de așteptare epuizantă la capătul căreia sperăm să fie pace.”
p 24 A  Damian jpg
Cu ochii-n 3,14
După ce, cu o săptămînă în urmă, doi lei au încercat zadarnic să evadeze din grădina zoologică din Rădăuți, un șarpe mai norocos a pătruns în Spitalul Orășenesc din Balș.
Zizi și neantul jpeg
Mare, pofte, necuprins
Tocmai ăsta era hazul vacanței: împletirea ciudată de pofte concrete și visări abstracte. Figurau, cu toatele, într-un meniu pestriț și cu pretenții.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
Vacanțe de altădată
Nu pot vedea mai multe, însă sînt convinsă că au și bomboane străine sau ciocolată, poate că au și gume cu surprize.
E cool să postești jpeg
S-o fi supărat pe mine?
Ca să nu „supere” această societate, foarte multe femei ajung să fie prizoniere ale unor prejudecăți pe care și le autoinduc, perpetuîndu-le, uitînd de cele mai multe ori de ele însele.

Adevarul.ro

image
Şofer omorât în bătaie la Bacău pentru că a atins din greşeală cu maşina oglinda unei dubiţe
O crimă înfiorătoare a avut loc miercuri seara pe o stradă în Bacău, după o acroşare în trafic şi un scurt scandal. Doi bărbaţi au fost deja reţinuţi, după ce victima a fost găsită pe asfalt, fără suflare.
image
O actriţă româncă adoptată de un cuplu britanic şi-a revăzut mama la 34 de ani după ce a fost lăsată într-un orfelinat
O actriţă foarte apreciată în Marea Britanie şi fostă prezentatoare la BBC Radio York şi BBC Country File Live, Adriana Ionică are o poveste de viaţă tulburătoare şi demnă de un film.
image
SARS-CoV-2 continuă să facă „pui“. Ultimul este şi cel mai infecţios
Noua subvariantă BA 2.75 a coronavirusului este de cinci ori mai infecţioasă decât varianta Omicron şi provoacă deja îngrijorări în rândul specialiştilor independenţi.

HIstoria.ro

image
Cine a detonat „Butoiul cu pulbere al Europei” la începutul secolului XX?
După Războiul franco-prusac, ultima mare confruntare a secolului XIX, Europa occidentală și centrală se bucurau de La Belle Époque, o perioadă de pace, stabilitate și creștere economică și culturală, care se va sfârși odată cu începerea Primului Război Mondial.
image
Diferendul româno-bulgar: Prima problemă spinoasă cu care s-a confruntat România după obţinerea independenţei
Pentru România, prima problemă spinoasă cu care s-a confruntat după obținerea independenței a fost stabilirea graniței cu Bulgaria.
image
Controversele romanizării: Teritoriile care nu au fost romanizate, deși au aparținut Imperiului Roman
Oponenții romanizării aduc mereu în discuție, pentru a combate romanizarea Daciei, acele teritorii care au aparținut Imperiului Roman și care nu au fost romanizate. Aceste teritorii trebuie împărțite în două categorii: acelea unde romanizarea într-adevăr nu a pătruns și nu „a prins” și acelea care au fost romanizate, dar evenimente ulterioare le-au modificat acest caracter. Le descriem pe rând.