„Transformăm utopii în realităţi palpabile” – interviu

Dragoş PREDA
Publicat în Dilema Veche nr. 328 din 27 mai - 2 iunie 2010
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

De ce (şi cum) LSRS s-a implicat în acest Forum?

În martie 2009, aflam pentru prima oară de Grupul Educativa şi de tîrgurile educaţionale RIUF şi RIMME. În urma precedentelor întîlniri cu alte organizaţii din sfera educaţiei din România, constatam o lipsă de colaborare reală; totul se rezuma la nivel pragmatic şi punctual. Întîmplarea a făcut să-mi pun întrebarea „de ce nu se reunesc părţi ale aceluiaşi organism?”. Cum Bogdan Kochesch şi Alex Ghiţă, preşedintele Grupului Educativa, împărtăşeau acelaşi gînd de ceva vreme, ne-am gîndit cum să-i aducem la aceeaşi masă pe toţi actorii din educaţie.

În luna lui mai 2009, primisem o invitaţie de a participa la Forumul Organizaţiilor Neguvernamentale, la Palatul Parlamentului, organizat de FDSC (Fundaţia pentru Dezvoltarea Societăţii Civile) – un bun prilej de-al suna pe Bogdan pentru a relua discuţiile legate de Forum, care iniţial se intitula „Conferinţă”, totuşi ne doream un eveniment de lungă durată şi termenul de „forum” se încadra în această viziune.

Ne-am gîndit în primul rînd la părţile interesate în sistemul educaţional: de la părinţi, elevi, organizaţii studenţeşti, sindicate, etc. la companii private şi instituţii ale statului (îndeosebi Ministerul Educaţiei, dar şi Ministerul Tineretului sau Ministerul Afacerilor Externe).

Iniţial am structurat agenda pe trei zile: pre-universitar, universitar, ultima fiind alocată relaţiei dintre societate şi piaţa muncii şi autorităţile cu responsabilităţi în domeniu.

Am promovat intens agenda de la societatea civilă la autorităţile statutului, dar adevăratul sprijin şi reala implicare a venit din partea Tincuţei Baltag, director general al Fundaţiei „Dinu Patriciu”, care susţinuse şi alte proiecte ale LSRS (Caravana LSRS 2009 si proiectul comun – www.joburilaorizont.ro).

Cercul era aşadar întregit: o societate civilă „completă” – o organizaţie neguvernamentală – LSRS, o fundaţie – „Dinu Patriciu” şi o firmă de consultanţă pe domeniul educaţiei – Grupul Educativa.

Cît de realist sună ideea că societatea civilă va reuşi să schimbe sistemul de educaţie? Au mai fost tentative care însă au rămas doar la nivel de discurs...

Societatea civilă reprezintă sistemul de educaţie... Ce este un profesor pentru copilul său? sau un secretar de stat? sau un rector? etc. Cu toţii avem cel puţin o dublă poziţionare faţă de o problemă anume... Numai că educaţia este cea care sculptează o societate pe termen lung, creionînd piaţa muncii pe plan intern şi definind valoarea competitivităţii pe plan extern. Noi, organizatorii acestui forum, încercăm să generăm o conştiinţă comună, o conştientizare efectivă, de către toti actorii implicaţi, a rolului fiecăruia, nediscriminatoriu, neierarhizat, în cadrul acestui sistem. Ne-am dorit să creăm o masă rotundă care să schimbe mentalul social; să trecem de la blazare la acţiune. Însăşi definiţia educaţiei afirmă că, prin acest proces continuu, individul trebuie să devină element activ al societăţii din care face parte! Pornind de la lucruri mici, dăm viaţă unor schimbări majore la nivelul întregii societăţi. Această agora a educaţiei a generat – aceasta fiind şi concluzia generală a participanţilor – nu neaparat proiecte şi soluţii, aşa cum ne doream iniţial, ci o conştientizare a fiecărui participant a potenţialului colectiv, a comunităţii din care face parte şi a importanţei resurselor puse în comun. Sîntem la început, dar garantăm că sîntem obişnuiti, toti cei angrenaţi în acest demers, să transformăm utopii în realităţi palpabile.

Ce va urma dupa acest Forum?

Primăvara nu se face cu o floare... de aceea acest proiect a fost gîndit, aşa cum punctam încă de la început, pe termen lung, asemenea educaţiei, durabil şi, să sperăm, sustenabil.

Etapa de organizare a trecut, urmează să ne întîlnim să evaluăm, să tragem o linie, atît cu plusuri, cît şi cu minusuri şi să trecem la simularea participării colective în cadrul procesului de transformare a educaţiei din România. Vom alege cîteva idei, soluţii, proiecte şi vom încerca să generăm realităţi alături de cei participanţi. Vom trece de la cuvinte la fapte; aşa cum forumul a reprezentat o mîzgălitură pe o foaie care a devenit realitate. Ne aşteaptă un drum greu, dar ni l-am asumat de la început.

Așa cum au afirmat vorbitorii internaţionali, nu trebuie să ne temem de greşeli, cît de inerţie; din greşeli învăţăm. Aşadar, cîteva concluzii relevante, rezultate de pe urma celor trei zile, ating următoarele aspecte: nevoia de centralizare, crearea unei baze de date atît privind resursele umane (învăţători, profesori, preparatori etc.), cît şi cele de ordin logistic (infrastructură, dar şi o transparenţă a gestiunii acestor date), transdisplinaritatea curriculei şi pragmatismul acesteia în raport cu piaţa muncii, acceptarea ideii că nu există soluţie standard, plecînd de la această idee, în vederea rezolvării discrepanţelor între sistemul de învăţămînt urban şi cel rural, utilizarea unor metode de educaţie non-formală şi a reţelelor on-line ar putea reprezenta însăşi soluţia, angajarea tuturor actorilor în procesul educativ – de la părinţi, la societate civilă şi mediu privat, crearea unui real parteneriat public-privat, o dezvoltare profesională dublă – atît pe orizontală, pedagogică, cît şi pe verticală, managerială; conştientizarea procesului natural de la cantitativ la calitativ şi crearea unui cod etic menit să re-valorizeze sistemul educativ românesc. Educaţia e un act în sine, iar prin acest Forum al Educaţiei am încercat să acţionăm asupra acestui sistem de care depinde însăşi dezvoltarea pragmatică şi de durată a unei societăţi.

Dragoş Preda este vicepreşedinte al Ligii Studenţilor Români din Străinătate.

a consemnat Stela GIURGEANU.

Epilog jpeg
Jail-house rock
Există mai multe feluri de a-ţi arăta indiferenţa.
Inefabila interdisciplinaritate gif
Inefabila interdisciplinaritate
Să presupunem că o universitate angajează un specialist în relaţia dintre istoria matematicii şi istoria literară: e nevoie de 3 cursuri şi minimum 45 de studenţi interesaţi pentru a menţine postul. Şi dacă studenţii nu se înscriu? Să faci din ele cursuri obligatorii pentru toţi cei de la Literatură română?
„Doar oamenii pot produce schimbarea“ – interviu jpeg
„Doar oamenii pot produce schimbarea“ – interviu
Totul porneşte de la motivaţia profesorului. Educaţia se petrece în clasă, nu la minister. E relaţia dintre profesor şi elev. Acolo se petrece, de fapt, schimbarea. De aceea, cei care vor să facă performanţă în educaţie îşi concentrează resursele pe profesori.
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png
Competențele și performanțele specialistului român
Ca unei profesoare de română ce mă aflu, articolul dlui Dan Ungureanu din nr. 308 al Dilemei vechi, intitulat „Educaţia axată pe competenţe“, mi-a stîrnit, fireşte, interesul. Consider că orice dezbatere despre starea învăţămîntului românesc actual este binevenită, cu condiţia să fie altceva decît o perdea de fum electorală, publicistică sau cu mai ştiu eu ce mize străine substanţei dezbaterii înseşi.
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png
Educaţia axată pe compentenţe - dacă n-a mers „la ei”, va merge „la noi”?
“A uitat cam toată lumea vechea butadă din perioada apusă: „Marx era filozof, nu om de ştiinţă, fiindcă, dacă era om de ştiinţă, făcea mai întîi un experiment pe şoareci“. Lucrurile stau la fel ca înainte, din păcate. În Ministerul Educaţiei, cu siguranţă stau ca pe vremea lui Ceauşescu. O ministră după alta au aplicat reforme ubueşti, neomologate nicăieri, neverificate nicăieri, pentru care miniştrii nu-şi asumă nici o responsabilitate. Sindicatele profesorilor nu sînt niciodată consultate cu p

Adevarul.ro

image
Cât costă minivacanța de 1 Mai-Paște pe Valea Prahovei sau în stațiunea Padina-Peștera
În scurt timp începe minivacanța de 1 Mai-Paște (5 mai 2024), prilej de relaxare și călătorii. Două populare destinații sunt Valea Prahovei și stațiunea Padina-Peștera (Dâmbovița). Ofertele de cazare sunt multiple și variate.
image
Ce ascunde China în Wuhan. Misterele locului de unde a pornit pandemia, dezvăluite de un cunoscut vlogger român VIDEO
Cătălin Stănciulescu, vlogger-ul român devenit celebru pentru în peregrinările sale a făcut interviu cu fratele celebrului baron al drogurilor, Pablo Escobar, a vizitat Wuhan, locul din China de unde a pornit pandemia care a ucis zeci de milioane de oameni.
image
Zboruri din Sibiu, de la 200 de euro biletul. Care sunt destinațiile de vacanță
Se reiau cursele spre cinci destinații de vacanță din această vară, cu un total de zece frecvențe săptămânale, ce vor fi disponibile pentru rezervare la agențiile de turism cu care colaborează aeroportul din Sibiu.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.