„Transformăm utopii în realităţi palpabile” – interviu

Dragoş PREDA
Publicat în Dilema Veche nr. 328 din 27 mai - 2 iunie 2010
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

De ce (şi cum) LSRS s-a implicat în acest Forum?

În martie 2009, aflam pentru prima oară de Grupul Educativa şi de tîrgurile educaţionale RIUF şi RIMME. În urma precedentelor întîlniri cu alte organizaţii din sfera educaţiei din România, constatam o lipsă de colaborare reală; totul se rezuma la nivel pragmatic şi punctual. Întîmplarea a făcut să-mi pun întrebarea „de ce nu se reunesc părţi ale aceluiaşi organism?”. Cum Bogdan Kochesch şi Alex Ghiţă, preşedintele Grupului Educativa, împărtăşeau acelaşi gînd de ceva vreme, ne-am gîndit cum să-i aducem la aceeaşi masă pe toţi actorii din educaţie.

În luna lui mai 2009, primisem o invitaţie de a participa la Forumul Organizaţiilor Neguvernamentale, la Palatul Parlamentului, organizat de FDSC (Fundaţia pentru Dezvoltarea Societăţii Civile) – un bun prilej de-al suna pe Bogdan pentru a relua discuţiile legate de Forum, care iniţial se intitula „Conferinţă”, totuşi ne doream un eveniment de lungă durată şi termenul de „forum” se încadra în această viziune.

Ne-am gîndit în primul rînd la părţile interesate în sistemul educaţional: de la părinţi, elevi, organizaţii studenţeşti, sindicate, etc. la companii private şi instituţii ale statului (îndeosebi Ministerul Educaţiei, dar şi Ministerul Tineretului sau Ministerul Afacerilor Externe).

Iniţial am structurat agenda pe trei zile: pre-universitar, universitar, ultima fiind alocată relaţiei dintre societate şi piaţa muncii şi autorităţile cu responsabilităţi în domeniu.

Am promovat intens agenda de la societatea civilă la autorităţile statutului, dar adevăratul sprijin şi reala implicare a venit din partea Tincuţei Baltag, director general al Fundaţiei „Dinu Patriciu”, care susţinuse şi alte proiecte ale LSRS (Caravana LSRS 2009 si proiectul comun – www.joburilaorizont.ro).

Cercul era aşadar întregit: o societate civilă „completă” – o organizaţie neguvernamentală – LSRS, o fundaţie – „Dinu Patriciu” şi o firmă de consultanţă pe domeniul educaţiei – Grupul Educativa.

Cît de realist sună ideea că societatea civilă va reuşi să schimbe sistemul de educaţie? Au mai fost tentative care însă au rămas doar la nivel de discurs...

Societatea civilă reprezintă sistemul de educaţie... Ce este un profesor pentru copilul său? sau un secretar de stat? sau un rector? etc. Cu toţii avem cel puţin o dublă poziţionare faţă de o problemă anume... Numai că educaţia este cea care sculptează o societate pe termen lung, creionînd piaţa muncii pe plan intern şi definind valoarea competitivităţii pe plan extern. Noi, organizatorii acestui forum, încercăm să generăm o conştiinţă comună, o conştientizare efectivă, de către toti actorii implicaţi, a rolului fiecăruia, nediscriminatoriu, neierarhizat, în cadrul acestui sistem. Ne-am dorit să creăm o masă rotundă care să schimbe mentalul social; să trecem de la blazare la acţiune. Însăşi definiţia educaţiei afirmă că, prin acest proces continuu, individul trebuie să devină element activ al societăţii din care face parte! Pornind de la lucruri mici, dăm viaţă unor schimbări majore la nivelul întregii societăţi. Această agora a educaţiei a generat – aceasta fiind şi concluzia generală a participanţilor – nu neaparat proiecte şi soluţii, aşa cum ne doream iniţial, ci o conştientizare a fiecărui participant a potenţialului colectiv, a comunităţii din care face parte şi a importanţei resurselor puse în comun. Sîntem la început, dar garantăm că sîntem obişnuiti, toti cei angrenaţi în acest demers, să transformăm utopii în realităţi palpabile.

Ce va urma dupa acest Forum?

Primăvara nu se face cu o floare... de aceea acest proiect a fost gîndit, aşa cum punctam încă de la început, pe termen lung, asemenea educaţiei, durabil şi, să sperăm, sustenabil.

Etapa de organizare a trecut, urmează să ne întîlnim să evaluăm, să tragem o linie, atît cu plusuri, cît şi cu minusuri şi să trecem la simularea participării colective în cadrul procesului de transformare a educaţiei din România. Vom alege cîteva idei, soluţii, proiecte şi vom încerca să generăm realităţi alături de cei participanţi. Vom trece de la cuvinte la fapte; aşa cum forumul a reprezentat o mîzgălitură pe o foaie care a devenit realitate. Ne aşteaptă un drum greu, dar ni l-am asumat de la început.

Așa cum au afirmat vorbitorii internaţionali, nu trebuie să ne temem de greşeli, cît de inerţie; din greşeli învăţăm. Aşadar, cîteva concluzii relevante, rezultate de pe urma celor trei zile, ating următoarele aspecte: nevoia de centralizare, crearea unei baze de date atît privind resursele umane (învăţători, profesori, preparatori etc.), cît şi cele de ordin logistic (infrastructură, dar şi o transparenţă a gestiunii acestor date), transdisplinaritatea curriculei şi pragmatismul acesteia în raport cu piaţa muncii, acceptarea ideii că nu există soluţie standard, plecînd de la această idee, în vederea rezolvării discrepanţelor între sistemul de învăţămînt urban şi cel rural, utilizarea unor metode de educaţie non-formală şi a reţelelor on-line ar putea reprezenta însăşi soluţia, angajarea tuturor actorilor în procesul educativ – de la părinţi, la societate civilă şi mediu privat, crearea unui real parteneriat public-privat, o dezvoltare profesională dublă – atît pe orizontală, pedagogică, cît şi pe verticală, managerială; conştientizarea procesului natural de la cantitativ la calitativ şi crearea unui cod etic menit să re-valorizeze sistemul educativ românesc. Educaţia e un act în sine, iar prin acest Forum al Educaţiei am încercat să acţionăm asupra acestui sistem de care depinde însăşi dezvoltarea pragmatică şi de durată a unei societăţi.

Dragoş Preda este vicepreşedinte al Ligii Studenţilor Români din Străinătate.

a consemnat Stela GIURGEANU.

Epilog jpeg
Jail-house rock
Există mai multe feluri de a-ţi arăta indiferenţa.
Inefabila interdisciplinaritate gif
Inefabila interdisciplinaritate
Să presupunem că o universitate angajează un specialist în relaţia dintre istoria matematicii şi istoria literară: e nevoie de 3 cursuri şi minimum 45 de studenţi interesaţi pentru a menţine postul. Şi dacă studenţii nu se înscriu? Să faci din ele cursuri obligatorii pentru toţi cei de la Literatură română?
„Doar oamenii pot produce schimbarea“ – interviu jpeg
„Doar oamenii pot produce schimbarea“ – interviu
Totul porneşte de la motivaţia profesorului. Educaţia se petrece în clasă, nu la minister. E relaţia dintre profesor şi elev. Acolo se petrece, de fapt, schimbarea. De aceea, cei care vor să facă performanţă în educaţie îşi concentrează resursele pe profesori.
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png
Competențele și performanțele specialistului român
Ca unei profesoare de română ce mă aflu, articolul dlui Dan Ungureanu din nr. 308 al Dilemei vechi, intitulat „Educaţia axată pe competenţe“, mi-a stîrnit, fireşte, interesul. Consider că orice dezbatere despre starea învăţămîntului românesc actual este binevenită, cu condiţia să fie altceva decît o perdea de fum electorală, publicistică sau cu mai ştiu eu ce mize străine substanţei dezbaterii înseşi.
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png
Educaţia axată pe compentenţe - dacă n-a mers „la ei”, va merge „la noi”?
“A uitat cam toată lumea vechea butadă din perioada apusă: „Marx era filozof, nu om de ştiinţă, fiindcă, dacă era om de ştiinţă, făcea mai întîi un experiment pe şoareci“. Lucrurile stau la fel ca înainte, din păcate. În Ministerul Educaţiei, cu siguranţă stau ca pe vremea lui Ceauşescu. O ministră după alta au aplicat reforme ubueşti, neomologate nicăieri, neverificate nicăieri, pentru care miniştrii nu-şi asumă nici o responsabilitate. Sindicatele profesorilor nu sînt niciodată consultate cu p

Parteneri

turcia epava vase jpg
Epavă foarte bine conservată, descoperită în apropiere de Antalya. Turcia va construi un muzeu subacvatic
Turcia a făcut publică descoperirea unei epave remarcabil de bine conservate, datând din perioada elenistică târzie – romană timpurie, în largul coastei Antalya, una dintre cele mai populare destinații estivale de pe Riviera turcească.
Portugalia Madeira Wikipedia jpg
Cât cheltuie românii pe vacanțele exotice și ce destinații preferă
Sezonul estival 2025 vine cu tendințe noi în preferințele turiștilor, o bună parte dintre români dorindu-și vacanțe mai lungi, bugete mai mari și destinații exotice care de multe ori le oferă experiențe noi, potrivit unui studiu de piață.
Masa la restaurant Foto Freepik com jpg
Tinerii sunt optimiști legat de bani, deși nu reușesc să pună ceva deoparte
Tinerii din Generația Z sunt cei mai optimiști privind viitorul lor financiar, deși peste 63% spun că nu reușesc să pună niciun ban deoparte și doar 16% cred că s-ar descurca în situația unor cheltuieli neprevăzute.
teacher 4784916 1280 jpg
„România e țara în care tai de unde poți. Nu de unde trebuie”. Reacție la noile măsuri din educație
Ore suplimentare, norme mărite și risc de concedieri. În timp ce inflația scade veniturile reale, profesorii se tem că statul taie tocmai din ce ține școala în viață: oameni, timp și sens.
Drumul expres Dex4 intre Autostrada Transilvania A3 si Tureni, Cluj  Foto Daniel Guță ADEVĂRUL (27) JPG
Mini-autostrada Clujului, pregătită de inaugurare. Imagini de pe șantierul primului drum expres din nord-vestul României
Lucrările la primul drum expres din nord-vestul României au ajuns la final, după doi ani de șantier. Șoseaua de mare viteză va scoate traficul greu din municipiul Turda, facilitând accesul spre Cluj- Napoca și legătura dintre DN 1 și Autostrada Transilvania.
Orașul Avrig  Foto Daniel Guță ADEVĂRUL (71) jpg
Fostul oraș al sticlei, reanimat de autostrăzi. Palatul său era numit cândva „Edenul Transilvaniei”
Două autostrăzi în șantier ar putea reanima unul dintre micile orașe din centrul României. Aflat la 25 de kilometri de Sibiu, orașul Avrig este o poartă de intrare în Munții Făgăraș și pe Valea Oltului, însă, în ultimele decenii, a avut și el de suferit de pe urma declinului industrial.
rushmore america shutterstock 2572226605 jpeg
Povestea Muntelui Rushmore, simbolul american din Vestul Sălbatic. De ce consideră triburile indigene că este un monument profan
De 4 iulie, când America celebrează libertatea și valorile fondatoare ale republicii, privirile se îndreaptă inevitabil spre unul dintre cele mai iconice simboluri naționale: Muntele Rushmore.
CharacterLineup jpeg
Povestea unui copil dintr-un cămin-spital care a văzut lumea exterioară doar 24 de ore. „Tot ce puteam vedea pe geam era un câmp complet gol“
„Izidor“ este numele unui copil care și-a petrecut prima parte a vieții într-unul dintre fostele cămine-spital pentru „irecuperabili“ din România comunistă, dar și numele scurtmetrajului care redă cea mai fericită amintire a lui: preț de 24 de ore, viața a avut gust, miros, căldură și libertate.
GettyImages 113491138 jpg
Măcelul pornit de la propagandă, două înmormântări și o crâșmă închisă. Cronica sfâșietoare a uciderii evreilor din Dorohoi
Pe 1 iulie 1940, târgul Dorohoiului a fost martorul unui masacru greu de imaginat. O unitate a armatei române, umilită și intoxicată cu propagandă antisemită, s-a dezlănțuit ucigând zeci de evrei nevinovați, devastând și dedându-se la atrocități.