Ultimul americanism la modă

Publicat în Dilema Veche nr. 315 din 25 februarie - 3 martie 2010
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

– Dragobetele –

Prăznuirea pe 14 februarie a Zilei Îndrăgostiţilor e un fenomen care a crescut în amploare în ultimul deceniu, de la an la an, sub ochii critici ai consumatorilor conştienţi. Denumirile sub care ne-a fost livrată noua sărbătoare i-au trădat caracterul de import. În primă instanţă i s-a spus Valentine’s Day, după maniera protestantă, semn că moda ne venea de peste Ocean. În anii următori, s-a încetăţenit fasonul catolic de a dedica ziua Sfîntului Valentin, ca amprentă a influenţei vest-europene. Rubricile de fapt divers ale ziarelor s-au contrazis o vreme în tentative de justificare a acestui hram de modă nouă: ba că ar fi vorba de o sanctificare populară a lui Rudolf Valentino, prinţul melodramei cinematografice de acum un veac; ba că astfel ar fi celebrat un sfînt martir din Roma antică, ajuns, prin cine ştie ce întorsătură hagiografică, să patroneze dragostea tinerilor; ba, dimpotrivă, că ar fi pomenirea unui preot eretic din secolul al III-lea, care ar fi oficiat pe ascuns căsătorii între îndrăgostiţi... Confuzia nu era întrecută decît poate de nebulozitatea inimioarelor rozalii care pavoazează, de pe un an pe altul, tot mai insistent, viaţa urbană şi iarmarocul media; şi a textelor romanţioase care ne însiropează arida lună februarie.

Tot mai cert şi mai lipsit de echivoc este însă răspunsul consumatorilor, îndrăgostiţi sau nu, care învaţă să profite, cu tot mai multă pricepere de la un februarie la altul, de chilipirurile şi discount-urile pe care Sf. Valentin le revarsă peste piaţă.

 Inimioara convenţională

Este clar pentru aproape toţi adulţii cu capul pe umeri: 14 februarie constituie, în calendarul de marketing, un moment de strunire a vînzărilor în plină perioadă de secetă consumeristă. E ocazia cu care, printr-un consemn global, operatorii comerciali iscă un val de oferte şi promoţii, cărora le asociază, în chip mai mult sau mai puţin credibil, motivul amoros. Inimioarele şi declaraţiile de iubire sînt privite fără iluzii, ca un pretext, ca o conivenţă socială, ca poleiala de pe o bomboană. Şi la fel ne şi sînt livrate: cu un aer convenţional, dezvrăjit, dezabuzat.

Fantezia constă mai degrabă în a descoperi ce se mai poate vinde, ce se mai poate publiciza proţăpind o inimioară pe ambalaj. În cazul restaurantelor e simplu – e deja clasic – să anunţi un Happy Day cu balonaşe cardioide la intrare, cu lumînări pe masă, buchete-n glastre şi praline pe farfurie. Lanţurile de electro fac reduceri de preţ la pachetele „pentru doi“: o maşină de tuns sau ras pentru mîndrul, un epilator pentru mîndra. Nimeni nu se amăgeşte, dintre cumpărătorii efectivi. Oricît de suav ai prezenta un epilator, oricît l-ai împacheta în floricele, inimioare şi amoraşi, rămîne tot un cadou practic, asupra căruia îndeobşte decide femeia însăşi. E greu altminteri să-ţi închipui un june-prim şoptindu-i alesei, în momentul tandru al cadorisirii: „pentru tine, iubito, ca să-ţi alungi sublimul pufuşor“... Cu adevărat ingenioşi sînt producătorii care pătrund cu inimioare în marile magazine de construcţii şi amenajări („pentru un cămin întemeiat pe dragoste“ – citat aproximativ); sau în acele imperii în care par să domnească numai unul sau altul dintre genuri: raionul detergenţilor, raionul de piese auto etc.

Idila dintre marketing şi consumatori

Dacă anul trecut spuneam că Sf. Valentin e o sărbătoare a „dragostei din interes“; azi autorul acestor rînduri reformulează: 14 februarie este, da, o sărbătoare a dragostei, în măsura în care celebrează idila dintre marketing şi consumatori. E momentul în care „lasă şi ei, lăsăm şi noi“ exigenţa şi neîncrederea reciprocă; şi încercăm mici new-deal-uri... în numele eternului sentiment care guvernează lumea.

Evident, există cei care ies voluntar din schemă. Unii din raţiuni estetice („of, m-am săturat de atîtea inimioare, nu mai sufăr tot acest exces comercial, mă declar anti-Valentine“); ceilalţi din raţiuni mercantile, de poziţionare alternativă („şi eu sînt anti, şi eu mă revolt, fii cool şi cumpără de la mine!“).

Replica autohtonă

Uluitor e ce se întîmplă de trei, maximum patru ani, cu Dragobetele. Un obscur ritual ţărănesc cu caracter endemic, restrîns la o zonă din nordul Olteniei, cu atestări nu foarte adînci în istorie (secolul al XIX-lea), căpătă caracter central, naţional, mai mult sau mai puţin oficial, de „adevărata“, „autentic româneasca“ sărbătoare a dragostei. Caracterul iniţial de contrapondere, de frondă antiglobalistă la adresa excesului de consumerism van din Valentine’s Day, i se estompează treptat.

Avantajul competitiv al Dragobetelui e că nu are dată certă. Dacă Valentine’s Day e numai pe 14, Dragobetele se întinde toată luna februarie. Îl anunţi sîmbăta, îl fixezi duminica viitoare, îl repui peste două joi, după cum îţi convine. Promoţiile de Dragobete au răstimp mai mare de colectare a „răspunsurilor corecte“. Dar poate cel mai important avantaj este acela metafizic, de a-i permite anunţătorului să facă figură de apărător al valorilor tradiţional româneşti, să adopte „vocea patriotului naţionale“.

Trendul neaoşist şi rusticizant

Creşterea în importanţă a Dragobetelui, ca ripostă competitivă la adresa Valentine-ului, e un semn al trendului neaoşist şi rusticizant tot mai viguros din marketingul şi publicitatea româneşti. Emblematic este şi faptul că Dragobetele nu este o sărbătoare tradiţional acceptată istoriceşte de o mare parte a românilor, aşa cum va fi, doar cîteva zile mai tîrziu, Mărţişorul; ci se constituie ca o mitologizare comercială, în stil american, s-ar putea spune, tipic culturii popular-industriale, a unei serbări cîmpeneşti cu areal izolat de răspîndire. Care dintre agenţii comerciali şi consumatorii ce se declară azi adepţi ai Dragobetelui fac vreo legătură între acest inefabil personaj care „fură fete“ şi Sburătorul lui Heliade-Rădulescu din manualul de română?! Spre deosebire de Sf. Valentin care şi-a alocat în timp inimioarele, Dragobetele nu are o simbologie a sa, un contur iconic, o reprezentare fixă, standardizată. Dar poate că asistăm la un „work in progress“; şi poate că anii următori vor veni cu surpriza unei mascote de ţărănuş înaripat, cu traista de cadouri la brîuleţ...

E poate entuziasmul de a participa la o recuperare a românismului pierdut, de re-identificare şi re-motivare naţională; e poate o frenezie vecină cu aceea de a inventa alfabete dacice şi de a zugrăvi voievozi în stil votiv străvechi, dar cu imaginaţie şi trăire contemporane... Poate că Mărţişorul, Babele şi Mucenicii trebuie să dispară complet din viaţa noastră, îngropate în indiferenţă, mortificate de propria noastră stînjeneală faţă de nişte obiceiuri atît de uncool şi desuete, pentru a fi apoi redescoperite de advertiserii viitorului şi, în consecinţă, pentru a fi reconfecţionate şi mistificate în stil industrial... neaoş american.

header piese jpg
Sfaturi pentru conducătorii care apreciază piese auto online de calitate și serviciile unor profesioniști
Achiziționarea de piese auto online poate fi o modalitate convenabilă și eficientă de a-ți repara sau întreține mașina.
masa de paste jpg
Cum să aranjezi o masă festivă perfectă: trei sfaturi utile
Nu mai este mult până la sărbătorile de Paște. Chiar dacă poate părea cam devreme să începi pregătirile de sărbătoare, poți începe planificarea de pe acum dacă vrei să-ți impresionezi invitații.
caine in vacanta jpg
Cum să îți pregătești câinele pentru călătorii: 6 sfaturi pentru o vacanță fără probleme
Te pregătești să pleci în prima vacanță alături de câinele tău? Experiența de a pleca într-o călătorie cu cel mai bun prieten al tău poate fi una inedită, care te va încărca cu amintiri plăcute.
image png
Lumea în care trăim
Trăim ceea ce poartă numele de „marea epuizare”.
image png
Flori, lumi și profesoare
Flori le-am dus de cîte ori am avut ocazia, la propriu sau la figurat.
image png
Cît de puțin ne lipsește...
Zic alți psihologi: nu pierde copilul interior, „accesează-l”, joacă-te, have fun! Aiurea!
image png
Zoe, fii feminină!
În prezent, cînd vorbim despre feminism, nu ne mai raportăm la structura rațională a lui Beauvoir, ci la extremismele de tipul Solanas.
p 20 Aleksei Navalnîi WC jpg
O întrebare greu de ocolit
Pentru noi, astăzi, răul şi suferinţa nu sînt doar mari teme teoretice. Nici nu se limitează la experienţa lor privată.
image png
Tîlcuirile tradiției isihaste
O luminoasă excepție de la această triumfală decadență e de găsit în lucrarea Părintelui Agapie Corbu.
1038 21a centrul comunitar din Chiojdu, 2023 jpg
Arhitectura interesului public
Arhitectura interesului public reprezintă o dezvoltare rizomatică orizontală la nivel local.
p 24 M Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
Un preot din Spania, împreună cu partenerul său, au fost arestați pentru că ar fi făcut trafic cu Viagra.
image png
Pe ce te bazezi?
Pe măsură ce avansez în vîrstă, tind să cred că ceea ce numim intuiție se bazează pe experiența noastră de viață.
image png
De primăvară
Florile înșiruite mai sus se vindeau pe stradă, din loc în loc, înveselind-o. Schimbînd-o.
image png
Școli private, școli de fițe?
Nu se schimbase nimic, eram din nou o guvernantă „creativă”.
p 20 Valentina Covaci jpeg
Cum vorbim despre Dumnezeu
Merită să explorăm ce spune asta despre societatea noastră și despre discursul public din România.
image png
Călătorii în istoria cultului
A doua carte este o monografie asupra unui obiect liturgic esențial, pe care doar slujitorii îl pot vedea în altar: Antimisul. Origine, istorie, sfințire (Editura Basilica, 2023).
p 21 Geneva WC jpg
Nostalgii helvete
Job-ul (le petit boulot) pe care mi l-am dorit cel mai mult a fost cel de asistent plimbat căței genevezi.
p 24 M  Chivu 2 jpg
Cu ochii-n 3,14
● Un gunoier își dirijează colegul de la volanul autospecialei: „Dă-i, dă-i, dă-i! / Dă-i, că merge, dă-i!”. O versificație relativ salubră. (M. P.)
image png
Acceptăm prinți!
Termenul „sindromul Cenușăreasa” a fost folosit pentru prima dată de dr. Peter K. Lewin într-o scrisoare către Canadian Medical Association Journal, în 1976.
image png
Mama și tarabele
Mama, deși avea gusturi mai nobile și, atunci cînd se juca, îi plăcea să se joace mai luxos, înțelegea și nevoia mea de kitsch-ul nu chiar dulce, ci simpatic.
image png
Tramvaie
Timpul de așteptare e afișat electronic și calculat la secundă.
image png
După 20 de ani: cît ne-a schimbat Facebook viețile?
În 2020, Facebook anunța că nu va verifica reclamele politicienilor pe platformele sale, permițînd astfel și publicarea informațiilor false.
p 20 WC jpg
Proba gustului
Se susţine şi în Vechiul Testament, şi în Noul Testament, spunea Andrei Pleşu într-un curs de angelologie, că „omul e bine să aibă sare, adică să aibă gust bun...
p 21 WC jpg
Natura, industria și designul biofil
Mă refer la vegetația care urcă pe terasele zgîrie-norilor, într-un elan care amintește de literatura SF post-apocaliptică sau de imaginile.

Adevarul.ro

image
Ucrainenii au distrus un vehicul blindat rusesc rar, proiectat pentru a transporta liderii ruși în caz unui atac nuclear, biologic sau chimic
Ucraina a distrus un vehicul blindat rusesc rar folosit pentru prima dată la dezastrul nuclear de la Cernobîl .
image
Geamăna siameză Abby Hensel s-a căsătorit. Motivul pentru care femeile nu au recurs la operația de separare VIDEO
Una dintre cunoscutele gemene siameze Abby și Brittany Hensel și-a găsit dragostea adevărată. Conform Mirror, tânăra Abby Hensel, în vârstă de 34 de ani, s-a căsătorit cu Josh Bowling, asistent medical și veteran al armatei Statelor Unite.
image
Un român care a cumpărat de pe Facebook un permis fals de conducere s-a dus la poliție să-l reînnoiască
Un bărbat din Alba Iulia a fost condamnat la 4 luni și 20 de zile de pușcărie, pentru complicitate la fals în legătură cu permisul său de conducere.

HIstoria.ro

image
Cum percepea aristocrația britanică societatea românească de la 1914?
Fondatori ai influentului Comitet Balcanic de la Londra, frații Noel și Charles Buxton călătoresc prin Balcani, în toamna anului 1914, într-o misiune diplomatică neoficială, menită să atragă țările neutre din regiune de partea Antantei.
image
Istoricul Maurizio Serra: „A înțelege modul de funcționare a dictaturii ne ajută să o evităm” / INTERVIU
Publicată în limba franceză în 2021, biografia lui Mussolini scrisă de istoricul Maurizio Serra, membru al Academiei Franceze, a fost considerată un eveniment literar şi istoric.
image
Procesul „Numai o guriță”, o noutate pentru justiția română la început de secol XX
În primăvara anului 1912, pictorul Gore Mircescu îl aducea în fața justiției pe librarul Constantin Sfetea, pe motivul reproducerii neautorizate a uneia din lucrările sale – „Numai o guriță” – pe care cel din urmă o folosise la ilustrarea unor cărți poștale.