Top 5 cele mai stupide reclame

Publicat în Dilema Veche nr. 441 din 26 iulie - 1 august 2012
Brâncuşi şi păsările de pradă cu tricolor jpeg

Rexona a inventat femeia cu clopoţei. Nu, clopoţeii nu indică enervarea sau iminenţa atacului, ci faptul că femeile dau din mînă. Un spot TV care promovează un deodorant ne spune că s-a făcut un experiment pentru a evidenţia de cîte ori se mişcă o femeie într-o zi. Prin urmare, unor nefericite li s-a pus o brăţară cu zurgălăi la mînă. Şi aşa vedem cum femeile clopoţesc, mai ceva ca Trahanache, cînd flutură mîna pentru a chema un taxi, cînd se dau cu rolele prin trafic şi chiar cînd se ţin de bară în mijloacele de transport. Credeţi că e doar o metaforă neinspirată? Ei, bine, nu! Publicitarii au ţinut să implementeze marele experiment cu zurgălăi, şi pe plaiurile noastre, şi au împărţit brăţări în staţiile RATB. „Comunicatorii“ ne oferă şi explicaţia acestei acţiuni, iar formularea lor e de-a dreptul delicioasă: „Brăţara cu clopoţei vine în susţinerea conceptului creativ prin care se doreşte reamintirea nevoii de protecţie Rexona ca urmare a numărului mare de dăţi în care ne mişcăm braţele pe parcursul unei zile“. Brăţara care „vine“ şi marele „concept creativ“ nu pot decît să ne umple de respect. Aşa stînd lucrurile, i-am făcut acestei campanii un loc în topul nostru, pe poziţia a cincea.

Pe locurile următoare se plasează trei reclame adresate celor pasionaţi de bricolaj şi, în general, meşterilor constructori. Se vede bine că publicitarii desconsideră profund această categorie profesională şi le adresează mesaje stupide, cam cum le vorbesc unii maturi bebeluşilor (crezînd că astfel se coboară la mintea lor).

Pe locul 4 se află un spot care promovează produsele Adeplast. Nişte meşteri merg în şir şi scandează un cîntec de marş al armatei americane. Versurile sînt însă româneşti. Ca, de altfel, şi fabrica – aşa cum ni se precizează cu mîndrie patriotică: „Adeplast am vizitat / Materiale-am încercat / Sînt produse româneşti / Cumpără şi nu greşeşti / Fabrica e cea mai tare / Altă ţară aşa nu are / Calitate garantată / Doar construcţii de durată“. Ce legătură are cîntecul armatei americane cu materialele de construcţii fabricate în România nu înţelegem. Şi, dacă totuşi se găseşte o legătură absconsă, de ce e nevoie şi de nişte versuri idioate?

Tot pe versuri stupide – dar de data asta, vezi bine, stupide în mod asumat – se bazează şi campania pentru produsele Dedeman, ocupanta locului 3 în topul nostru. Cei de la agenţia McCann Erickson s-au gîndit probabil că vor da lovitura dacă vor arunca pe piaţă sloganuri ca „Tare-mi place dragostea / De-aia-ţi cumpăr o vopsea“, „Eşti aşa cuceritor / Că-ţi ofer un polizor“ sau „Dragostea-i fundamentală / De-aia-ţi cumpăr o centrală“. Adică unde dai şi unde crapă! Poezioare din acestea putem să facem şi noi: „Creativu-i un artist / Dar mai bine-i textilist“. Desigur, n-am găsit altă rimă.

Pe locul 2, o altă reclamă la o firmă de materiale de construcţii (Baumax), o altă dovadă a inteligenţei celor din advertising. Un cetăţean se trezeşte cu un omuleţ ca de LEGO, care-i spune: „Şi Dunărea a fost pîrîu la izvoare, cumpără-ţi şi tu o baie mare“. Observăm că publicitarii se dau în vînt după alăturările absurde în versuri. Absurd care, iată, ajunge să le submineze şi gîndirea logică – căci Dunărea nu doar „a fost pîrîu la izvoare“, ci este tot timpul astfel.

Pentru locul întîi al topului nostru, părăsim lumea constructorilor şi intrăm în cea a bancherilor. Credeţi că publicitarii îi preţuiesc mai mult pe aceştia? Am zice că nu, dacă ne-am lua după dialogul aberant dintr-un spot Bancpost: „Bună ziua, cu ce vă pot ajuta?“, spune o funcţionară de bancă. Îi vede pe cei doi clienţi aşezaţi în faţa ei şi are un moment de ezitare: „Din nou?“. Unul din cei doi clienţi: „Am dori să deschidem un...“ Un al treilea client, în picioare, îl întrerupe: „Sprechen Sie Deutsch? Parlez-vous français? Italiano?“ La care, funcţionara se luminează la faţă, îi răspunde în engleză („Aaa, sure!“) şi începe să turuie ceva despre nu ştiu ce depozit. Pentru ca, la sfîrşit, clientul trei să spună „Aaa, nice! Mulţumesc!“.

După acest florilegiu de creaţie publicitară, nu ne rămîne decît să constatăm, pentru a nu ştiu cîta oară, că sîntem într-adevăr ţara lui Eugen Ionescu. Cea care l-a inspirat.

Zizi și neantul jpeg
Kitul de supraviețuire și exteriorul
Orice acțiune astăzi simplă era tratată, pe atunci, ca o operațiune de comando.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
E cool să postești jpeg
Vioara lui Ingres
Un hobby este considerat a fi o extensie a personalității noastre dincolo de granițele profesionale și un indicator al faptului că avem pasiuni.
P 20 Sfintii Petru si Pavel WC jpg
Întoarcerea din cer. Conversiunea privirii
Proximitatea mundană a transcendenței este taina aflată în inima creștinismului.
„Voi cine spuneţi că sînt?“ O pledoarie jpeg
Charles de Foucauld
Accidentul – ca, de altfel, și minunea – a avut loc în biserica de lîngă școala de cavalerie unde învățase Charles de Foucauld.
p 24 M  Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
„Mama Natură l-a răsplătit cum se cuvine pentru profunda lui înțelegere.”
Zizi și neantul jpeg
Evadări în absolut
Intrînd în mare și înaintînd în ea, atît cît îți permiteau puterile, sfidai direct determinările.
956 08 Foto LNiculae jpg
Note şi fotografii (3)
Alte sunete vagi compun însăși tăcerea.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
Capătul drumului – cum recuperăm anii ’90?
Tramvaiul 21 are o cu totul altă personalitate decît troleul 66 sau autobuzul 135.
p 19 WC jpg
Natura-n bucate
Sînt aceste panacee care promit viață lungă și sănătoasă reale sau doar o găselniță a industriei alimentare?
p 20 WC jpg
Apocalipsa la îndemînă
În orice religie, extremismul secretă o ideologie a „comunităţii aleşilor” eschatologici în luptă cu restul „decăzut” al umanităţii.
Theodor Pallady jpeg
Franciscanul de pe Bega
„Prologul” pelbartian e savuros ca un poem avangardist.
1226px Jesus walking on water  Daniel of Uranc, 1433 jpg
Aventura a doi frați ambițioși
A filozofa despre ambiție fără a ne reconsidera reperele riscă, pe lîngă prețiozitate sau cinism, să ne limiteze pur și simplu la gustul obsesiv de a parveni speculativ, intelectual, moral.
p 24 A  Vrana jpg
Cu ochii-n 3,14
Muștele femele au mai mulți neuroni decît masculii, acesta este rezultatul unui studiu recent care a observat creierul larvelor cu o tehnică inedită.
Zizi și neantul jpeg
La piscină
Pe vremuri, în anii ’70-’80, mersul la piscină era una dintre activitățile cele mai „fancy”.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
Corpul
Pe la 15 ani, deja îmi pierdusem toată încrederea în mine.
p 19 Johann Sebastian Bach WC jpg
Muzica lacrimilor. Bach
Muzica nu „reprezintă“ drama christică și nu îi caută o semnificație anume: ea se naște din cutremurarea care cuprinde lumea în momentul suferinței divine și o sădește adînc în sufletul ascultătorului.
„Voi cine spuneţi că sînt?“ O pledoarie jpeg
Două comentarii la Geneză
Nu puțini s-au întrebat, de-a lungul secolelor, de ce ultimele trei cărți ale „Confesiunilor” lui Augustin sînt, de fapt, o exegeză la primele versete ale „Genezei”.
p 24 A  Damian jpg
Cu ochii-n 3,14
„Cînd viața se întîmplă, puiul e tot pui.“
Window through a window in Röe gård café 2 jpg
Decît un termopan, șefu’
După două ore de spart la daltă de jur împrejur, o opinteală finală a extras tocul ferestrei din perete, cu pervaz cu tot.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
O să fie bine! – recensămînt 2022 –
O să ajung eu în Albania, iar ei or să fie tot la coadă, încremeniți în așteptare.
E cool să postești jpeg
Viața fără Facebook
Cura de dezintoxicare de Facebook i-a făcut pe subiecții studiului mai toleranți față de ideile politice ale taberei adverse.
p 20 jpg jpg
La ceasul fără umbre al amiezii
Pentru viaţa spirituală, pentru căutarea şi întîlnirea cu Cel nelocalizabil, locul mai are importanţă?
Theodor Pallady jpeg
Pe terasă, cu Epictet
Greu de spus dacă stoicismul e la modă pentru că se poartă textele aspiraționale sau pentru că timpul nostru face loc unui anume neo-păgînism.

Adevarul.ro

image
Vacanţe de coşmar pentru zeci de mii de turişti blocaţi într-o staţiune. O familie susţine că trebuie să dea 26.000 de dolari pentru o săptămână de cazare
Vacanţele în oraşul turistic Sanya de pe insula tropicală Hainan din China au devenit un coşmar în acest weekend pentru zeci de mii de turişti care au rămas blocaţi acolo brusc, după ce autorităţile chineze au impus lockdown din cauza a peste 1.200 de cazuri de Covid-19.
image
EXCLUSIV Bărbatul cu probleme psihice care şi-a măcelărit familia, în Argeş, nu mai fusese evaluat de o comisie din 2004
Bărbatul de 53 de ani din comuna argeşeană Bascov care a masacrat cinci membri ai familiei şi avea probleme psihice nu a mai fost evaluat de către o comisie de specialitate de acum 18 ani, legislaţia fiind una extrem de permisivă.
image
EXCLUSIV Autorul masacrului din Argeş suferă de schizofrenie. Psihiatrul său: „Avea relaţii strict cu familia“
Viorel L., bărbatul de 53 de ani din comuna argeşeană Bascov care şi-a masacrat familia, suferea de mai mult timp de schizofrenie şi urma un tratament medical. Bărbatul nu avea un loc de muncă şi stătea în majoritatea timpului în curtea casei, fiind o persoană izolată.

HIstoria.ro

image
Pacea de la București (10 august 1913): „Ne-am jucat de-a Congresul de la Viena”
O sursă interesantă despre evenimentele anilor 1912-1913 o reprezintă însemnările celor două personalități ale Partidului Conservator – Titu Maiorescu și Alexandru Marghiloman. Jurnalele celor doi sunt caracterizate de un veritabil sincron.
image
Armele dacilor: formidabile și letale
Dacii erau meșteșugari desăvârșiți în prelucrarea metalelor, armele făurite de fierarii daci fiind formidabile și letale. Ateliere de fierărie erau în toate așezările, multe făcând unelte agricole sau obiecte de uz casnic, dar un meșter priceput putea foarte ușor să facă și arme.
image
Războiul Troian, între mit și realitate. A existat cu adevărat?
Conform legendei, Troia a fost asediată timp de zece ani și apoi cucerită de grecii regelui Agamemnon. Motivul izbucnirii Războiului Troiei ar fi fost, conform „Iliadei”, răpirea Elenei, cunoscută drept frumoasa Elena, Elena din Argos sau Elena a Spartei, fata lui Zeus și a Ledei.