Războiul dintre Facebook și Google
Cei doi copii se uită la masa cu soldăţei şi se încruntă unul la celălalt. Printre movile virtuale şi linii de tren, cei doi îşi desfăşoară şirurile de soldăţei, îşi poziţionează tancurile şi aleargă cu elicopterele prin aer. Amînă cu puţină emoţie momentul confruntării pentru că nu mai e nimeni în afară de ei doi şi soldăţeii lor: unii albăstrii, iar alţii cu puţin albastru, galben, roşu, verde şi mult alb. Cei doi copii controlează doi giganţi care nu se mai pot ignora reciproc: „tînărul“ Facebook şi „bătrînul“ Google.
Să începem cu ultimul episod: Facebook a recunoscut acum două săptămîni că a angajat o firmă de PR de top pentru a denigra Google şi practicile sale în materie de folosire a datelor personale ale utilizatorilor. Lucrurile au luat însă o întorsătură nefericită cînd unul dintre cei care trebuiau să scrie împotriva Google a denunţat această intenţie şi nu a acceptat atacul la comandă. Facebook a prezentat explicaţii puţin cam mototolite conform cărora nu aceasta a fost intenţia cînd au angajat firma de PR, dorind doar ca ea să ducă o campanie de informare corectă în legătură cu matrapazlîcurile gigantului căutării online. Prin această lovitură sub centură, Facebook atacă Google Social Circle, o funcţionalitate ce exista obscur de mai multă vreme printre rezultatele căutării universale, dar care a devenit un interes major în lupta din sfera socializării, unde Google nu punctează, deşi încearcă acest lucru de mai mult timp. Cu această funcţionalitate, Google foloseşte date preluate de la reţelele de socializare cum ar fi Twitter pentru a îngloba, printre rezultate, şi link-urile recomandate de prietenii unui utilizator.
Confruntare cu perdea
Acest episod dovedeşte că lupta dintre cei doi copii teribili ai mărilor virtuale nu este declarată făţiş, ci mai degrabă cu perdea. Inamicul numărul 1 pentru Google este Microsoft, după cum declara luna aceasta directorul general al Google, Eric Schmidt, numind obsesie această confruntare imaginată dintre G şi F, trecînd cu vederea faptul că Facebook nu numai că a refuzat oferta de parteneriat preferîndu-l pe Microsoft, dar nu şi-a dorit niciodată să o accepte. Obiectivul declarat fiind să îi ia locul motorului de căutare în centrul universului virtual. Intenţia de la origini a Google, aceea de a indexa toată informaţia existentă şi de a o face accesibilă tuturor, înseamnă şi acces la sfera în expansiune deţinută de Facebook. Iar planeta Facebook a ieşit complet de pe orbita Google şi s-a aliat cu Microsoft prin integrarea motorului de căutare al acestuia, Bing. Un atac frontal va fi integrarea printre rezultatele de căutare a acţiunilor realizate în contul de Facebook. Majoritatea căutărilor vor antrena rezultate ce depind direct de ce anume le-a plăcut prietenilor, fie că vorbim de un oraş sau de mîncarea dintr-un restaurant. Toate aceste rezultate vor fi disponibile dacă un utilizator este conectat la Facebook şi în contul său de Bing în acelaşi timp. Se pare că acest parteneriat a dat roade pentru motorul de căutare de pe locul 3 în Statele Unite, el mai cîştigînd aproximativ trei procente anul trecut, pe o piaţă dominată de Google cu 65 de procente. Lupta nu se duce doar în domeniul navigării pe Internet, pentru că Google îşi permite luxul să atace şi pe alte pieţe adiacente online-ului. De fapt, există puţine pieţe pe care Google să nu fi infiltrat produse sau servicii. Google cîştigă teren pe piaţa smartphone-urilor datorită sistemului de operare Android, ce i-a permis acapararea a 53 de procente. Se pare că, în lupta cu Facebook, acesta pregăteşte o mică şopîrliţă: noile telefoane nu vor permite sincronizarea contactelor din contul de Facebook. Motivul invocat e imposibilitatea de a exporta informaţiile de pe platforma Facebook, dar putem vedea posibilitatea de a plăti o poliţă în ceea ce priveşte accesibilitatea informaţiilor, aşa cum şi Gmail, serviciul de mesagerie online al motorului de căutare, nu mai există ca opţiune pentru a-ţi invita prietenii pe platforma de socializare.
Racolarea dezertorilor
Se pare că gigantul socializării ştie să vorbească dulce la urechea tristă sau frustrată a unor angajaţi de la Google. Anul trecut, mai mulţi oameni de top ai Google au fost cooptaţi de Facebook, deşi se cunosc condiţiile excepţionale de lucru din Googleplex şi iniţiativa de a acorda angajaţilor 20% din timpul de lucru pentru a lucra la proiecte personale şi pentru a veni cu idei noi. Pe lîngă această iniţiativă, există multe alte servicii puse la dispoziţia angajaţilor. Exodul către Facebook ţine de sumele oferite, dar şi de oportunităţile imense ce se ivesc într-un imperiu în plin sezon de cuceriri. Iniţiativa Google de a acorda o mărire de 10% tuturor celor 25.000 de angajaţi ai săi a venit tocmai pentru a contracara alte ispitiri care să-i facă să se piardă în tabăra adversă.
Aceste cîteva scene din războiul în derulare ne fac să ne gîndim la confruntări epice, mai ales dacă Facebook va fi cotată la bursă şi ar putea face rost de fluviile de bani care să-i permită să scufunde nava Googleri-lor. Facebook este succesul nec plus ultra în materie de reţele sociale şi a fost vedeta ultimei conferinţe RoNewMedia de la Bucureşti. Numărul persoanelor ce fac parte din reţeaua de socializare precum şi evoluţia ei uimitoare o recomandă pentru locul întîi. Numai că acest loc era deţinut de Google şi lor nu le-a fost deloc comod să admire colosul ce se bazează pe efectul Like şi prietenia extrem de contagioasă. Printre cei care au susţinut prezentări au fost deci un reprezentant al Facebook (Mark Cowan) şi unul al Google (Steffen Ehrhardt). Din prezentările celor doi şi din discuţiile de după se putea observa îngrijorarea celor de la Google: a venit în sfîrşit momentul pentru intrarea în scenă şi a unui Goliat, iar Google va trebui să uite de plictiseala de a strivi tot timpul pigmei în domeniile online-ului. Din aroganţa sau euforia greu controlată a celor de la Facebook reieşea că sînt pe val şi că vor cuceri lumea sau au făcut-o deja după ce au cotrobăit prin buzunarele utilizatorului, cu mîinile prietenilor. Numai că acest război nu a ajuns încă la partea cea mai importantă şi este în continuare în faza tranşeelor. Poate că recent anunţata luptă pentru a cumpăra platforma de microblogging Twitter, pentru o sumă de aproximativ 10 miliarde de dolari, va fi scînteia ce va aprinde vîlvătaia.
Cei doi copii nu au numai soldăţei diferiţi, ci şi viziuni diferite asupra lumii virtuale. Dacă Google se bazează pe algoritmul complex al căutării online, Facebook foloseşte reţeaua fiecărui utilizator pentru a construi un nou tip de folosire a Internetului: prin prisma prietenilor sau a propriilor preferinţe. Intimitatea oferită cu atîta lejeritate devine o cursă. Sloganul „nu fi rău“ al Google se va pierde probabil undeva printre loviturile ce vor duce Internetul mai departe pe tărîmuri mai libere şi mai creative (am spera naiv, uitînd că ambii coloşi sînt Saturni ce ne devorează intimitatea).
Florin Spătaru este filolog şi lucrează în marketing online.