Neo-burlesque şi pin-up - nostalgii retro

Publicat în Dilema Veche nr. 364 din 3 - 9 februarie 2011
Neo burlesque şi pin up   nostalgii retro jpeg

Burlesque: Vis împlinit este povestea lui Ali (Christina Aguilera), o fată dintr-un orăşel american, care pleacă în Los Angeles, unde, mai mult din întîmplare, ajunge în lumea burlescului. Cei mai optimişti spun că burlescul va cîştiga o mai mare vizibilitate datorită filmului. Dar oare are nevoie burlescul de Burlesque? În ultimii ani, (neo-)burlescul s-a bucurat de o popularitate crescîndă, dovadă fiind nenumăratele cluburi, festivaluri, site-uri, cărţi, documentare. Public (mixt) pentru acest gen de divertisment există deja şi dacă Burlesque va reuşi să atragă un public nou e discutabil. Pe lîngă faptul că filmul e un clişeu hollywoodian de la un capăt la altul (un Coyote Ugly într-un ambalaj diferit), acesta are prea puţin de-a face cu burlescul autentic. 

De fapt, ce este burlescul? Spectacolul burlesc este o formă de divertisment care combină parodia, pastişa, grotescul. Adresat clasei de mijloc şi popular la sfîrşitul secolului al XIX-lea şi în prima jumătate a secolului al XX-lea, genul a fost din ce în ce mai mult redus la nuditate, accentul căzînd pe strip, şi mai puţin pe tease. Astfel că striptease-ul, aşa cum e cunoscut în prezent, a fost tot ce a mai rămas din moştenirea burlescului. La începutul anilor ’90 însă, burlescul şi-a făcut, timid, reapariţia pe scenele cluburilor, iar în ultimii ani a cîştigat din ce în ce mai mulţi fani. Noul burlesc reprezintă o reinterpretare a burlescului clasic şi, deşi stilurile sînt numeroase, nu orice poate trece drept burlesc. Spectacolul din Burlesque nu duce lipsă de glamour – unul dintre elementele-cheie ale genului –, însă coregrafia seamănă mai mult cu cea a grupului Pussycat Dolls. Spectacolele Pussycat Dolls (din perioada pre-franciză-pop) erau vîndute ca burlesc modern, ceea ce a ajutat la popularitatea grupului, atît la public cît şi în rîndul vedetelor (de altfel, Christina Aguilera s-a numărat printre vedetele care au fost pe scenă cu Pussycat Dolls). Însă, pe scena burlescului, spectacolul grupului nu era recunoscut ca fiind burlesc autentic. Chiar şi Dita Von Teese, regina burlescului, a declarat că o bucură tranziţia înspre pop făcută de fetele de la Pussycat Dolls, pentru că ceea ce făceau ele nu era burlesc.

Dacă Burlesque prezintă un burlesc mainstream, a cărui autenticitate poate fi pusă sub semnul întrebării, nu acelaşi lucru se poate spune şi despre Tournée, filmul care i-a adus lui Mathieu Amalric Premiul pentru regie la Cannes, în 2010. Filmul urmăreşte o trupă americană de burlesc în turneu prin Franţa, rolurile artiştilor fiind jucate chiar de performeri celebri pe scena burlescului american: Mimi Le Meaux, Kitten on the Keys, Dirty Martini, Julie Atlas Muz, Evie Lovelle şi Rocky Roulette (singurul bărbat din acest grup, însă nu şi singurul bărbat care practică acest gen de divertisment). Numerele acestora încorporează cam toate elementele care se regăsesc în definiţia burlescului clasic, accentul fiind pus de umorul cu tentă sexuală.

De-a lungul filmului Tournée se repetă o replică adresată producătorului Joachim, personajul lui Amalric: „Nu e spectacolul tău!“. Iar într-un interviu din cadrul filmului, artistele insistă pe faptul că numerele lor sînt concepute de ele însele şi că nici un bărbat nu are controlul asupra spectacolului, noul burlesc fiind făcut de femei pentru alte femei. De unde vine şi întrebarea: E burlescul feminist? Pentru feministele din al doilea val, noul burlesc, precum şi toată această reînviere a culturii retro reprezintă un uriaş pas înapoi şi chiar o trădare. Feministele din al treilea val însă îmbrăţişează noul burlesc ca o formă de exprimare a sexualităţii feminine, care se face în parametri stabiliţi de femei. Rămîne însă problema obiectificării, respectiv a efectului pe care îl au imaginile promovate de burlesc. Cu ce sînt acestea diferite de obişnuitele reprezentări ale femeilor în mass-media? Faptul că artistele au control şi asupra pin-up-urilor – fotografiile folosite pentru promovarea spectacolelor – conferă un grad ridicat de neclaritate cînd vine vorba de dihotomia obiect-subiect. Însă efectul nu se deosebeşte de cel al imaginilor din revistele pentru bărbaţi – bărbaţii îşi doresc femei ca cele pe care le văd în pin-up-uri, iar femeile îşi doresc să fie ca ele. 

Dita Von Teese declara într-un interviu că noul burlesc e un răspuns la idealul de frumuseţe promovat de media, referindu-se însă la doar două atribute: blondă şi bronzată. De altfel, noul burlesc chiar îşi propune să promoveze o diversitate de corpuri, aşa cum reiese şi din Tournée. Adevărul este însă că starurile burlescului, cele ca Von Teese, care ajung să fie acceptate şi promovate de media mainstream, sînt frumoase în mod tradiţional: slabe şi albe – atributele care primează.

O alternativă la idealul de frumuseţe promovat de media mainstream propune şi site-ul Suicide Girls, care a fost înfiinţat în 2001 de către Alec Jain şi Selena Mooney, numele fiind ales dintr-un roman de Chuck Palahniuk, Survivor, şi referindu-se la „suicid social“, i.e. nonconformism. Suicide Girls a fost creat cu scopul de a oferi femeilor control asupra felului în care este prezentată sexualitatea lor, fiind astfel o alternativă la Playboy. Site-ul conţine jurnale online, profiluri şi fotografii nud ale unor tinere femei care au tatuaje şi/sau piercinguri. Practic, site-ul este centrat pe cultura punk, goth, retro, indie sau DIY (do-it-yourself). Mai trebuie menţionat că Suicide Girls este un site comercial. O parte din conţinut este accesibil oricărui vizitator (interviuri, ştiri), însă fotografiile nud ale modelelor sînt accesibile doar membrilor. De asemenea, există şi mărfuri marca Suicide Girls (DVD-uri, CD-uri, cărţi, tricouri etc.), precum şi show-uri live de inspiraţie burlesque sau cabaret. Popularitatea site-ului este explicată prin faptul că promovează o diversitate de imagini de frumuseţe, şi este privit ca un loc unde se pune accentul atît pe frumuseţe cît şi pe inteligenţă. 

Deşi creatorii site-ului nu folosesc cuvîntul „feminist“ pentru a-l descrie, Suicide Girls este adesea prezentat ca un site feminist, şi asta deoarece modelele deţin controlul asupra modului în care sînt reprezentate. Acestea nu sînt doar obiecte, ci şi subiecte – prin faptul că participă la producerea propriilor imagini. În plus, prin tatuaje şi piercinguri, se „deviază“ de la normele convenţionale de frumuseţe feminină impuse de mass-media mainstream.  Cu toate acestea, Suicide Girls a fost criticat, la doar un an după lansare, de revista feministă Bitch, tocmai pentru lipsa de diversitate. În ciuda tatuajelor şi culorilor trăznite de păr, modelele intră în standardele mainstream: acestea sînt slabe, albe şi frumoase în mod tradiţional. De fapt, chiar şi unul dintre creatorii site-ului recunoaşte că în media occidentale există un ideal de frumuseţe care dictează şi modul în care ei aleg modelele Suicide Girls. Din 2002, de cînd a fost realizată recenzia din Bitch, site-ul s-a dezvoltat mult, şi a depăşit graniţele Statelor Unite. Astfel, se observă o oarecare diversitate, dar modelele de culoare, hispanice sau asiatice sau cele plus size sînt mai degrabă excepţii decît regula, aşa cum s-ar putea aştepta cineva care citeşte descrierea site-ului. 

Anamaria Dobinciuc este absolventă a masteratului de Societate mediatică, Facultatea de Studii Europene, UBB Cluj. 

„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
Aix-les-Bains și tinerii francezi de 70 de ani (II)
Dar poate că mai mult decît plimbarea în sine conta acel „împreună”.
p 19 jpg
Cultul virginității
Ideea că virginitatea fizică atestă puritatea și inocența depășește granițele religioase, devenind un construct social și ipocrit prin care unei femei i se anulează calitățile morale în favoarea celor fizice, ajungînd să fie prețuită mai degrabă integritatea trupului decît mintea și sufletul.
p 20 San Filippo Neri WC jpg
Despre creștinism și veselie
Multe dintre textele clasice ale creștinismului dovedesc o relație încordată pe care Sfinții Părinți o întrețineau cu rîsul.
„Voi cine spuneţi că sînt?“ O pledoarie jpeg
Migdalul lui Origen
Editat, tradus, redescoperit în bogăția și autenticitatea sa în ultimul secol, Origen revine de fiecare dată în atenția cititorilor cu o înnoită putere de atracție.
Zizi și neantul jpeg
Dacia roșie
Era o oază, într-o vreme în care lucrurile se degradau pe zi ce trecea: la cantina de acolo se putea mînca bine și ieftin, ba chiar și cumpărai una-alta pentru acasă, uneori.
p 24 M  Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
La Galați, o candidată a fost surprinsă în timp ce încerca să fraudeze examenul de bacalaureat cu un pix-telefon. Avea 45 de ani și era absolventă a unui liceu particular, la frecvenţă redusă.
41580801101 373a7ea5c2 c jpg
Oamenii fac orașele
Paradigmei moderniste de producție a noilor cartiere, Jacobs îi opune observația directă și studiul la firul ierbii, sau la bordura trotuarului, a vieții urbane.
Zizi și neantul jpeg
Roți și vremuri
Trebuia să mănînci nu știu cîți ani numai iaurt și să economisești, să pui bani la CEC ca să-ți poți cumpăra o Dacie.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
Aix-Les-Bains și tinerii francezi de 70 de ani (I)
În Aix zilele de vară se mișcă în ritm de melc, par nesfîrșite, exact ca acelea din vacanțele copilăriei.
E cool să postești jpeg
Tastatura sau creionul?
Este un avantaj real acest transfer al informațiilor direct pe dispozitivele elevilor?
p 20 WC jpg
Religiile manevrate de dictatori
Sîntem înconjuraţi de spaţii unde religia e folosită în beneficiul unor regimuri antiliberale: Rusia lui Putin, Turcia lui Erdogan, Ungaria lui Orbán.
Theodor Pallady jpeg
Discretul eroism al moderației
Nu prea cunoaștem opera românilor americani, iar numele care circulă simultan în cele două culturi provin cu precădere din zona umanistică.
p 23 Lea Rasovszky, Bubblegun of Sweet Surrender (Soft War) I  Codre jpg
„Războiul este doar «eu» și nici un pic «tu»” – artiștii și galeriile în timp de război
„Un fel de așteptare epuizantă la capătul căreia sperăm să fie pace.”
p 24 A  Damian jpg
Cu ochii-n 3,14
După ce, cu o săptămînă în urmă, doi lei au încercat zadarnic să evadeze din grădina zoologică din Rădăuți, un șarpe mai norocos a pătruns în Spitalul Orășenesc din Balș.
Zizi și neantul jpeg
Mare, pofte, necuprins
Tocmai ăsta era hazul vacanței: împletirea ciudată de pofte concrete și visări abstracte. Figurau, cu toatele, într-un meniu pestriț și cu pretenții.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
Vacanțe de altădată
Nu pot vedea mai multe, însă sînt convinsă că au și bomboane străine sau ciocolată, poate că au și gume cu surprize.
E cool să postești jpeg
S-o fi supărat pe mine?
Ca să nu „supere” această societate, foarte multe femei ajung să fie prizoniere ale unor prejudecăți pe care și le autoinduc, perpetuîndu-le, uitînd de cele mai multe ori de ele însele.
p 20 Sf  Augustin WC jpg
De ce scandalizează creștinismul?
Scandalul creștinismului stă așadar în neverosimilul lui. Însuși Dumnezeu vorbește, dar nu o face ca un stăpîn.
setea de absolut convorbiri cu christian chabanis jpg
Setea de absolut
Atunci cînd am întrevăzut cîteva adevăruri esențiale este dureros să simțim că, în măsura în care vrem să le comunicăm oamenilor, ele capătă limitele noastre, impuritățile noastre, degradîndu-se în funcție de acest aliaj.
p 24 M  Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
O femeie din București a fost pusă sub control judiciar, fiind bănuită de săvîrșirea infracțiunii de înșelăciune prin vrăjitorie.
Edgar Allan Poe, circa 1849, restored, squared off jpg
Prăbușirea casei Usher
Una dintre cele mai emoționante descrieri de arhitectură din literatura universală este tabloul creionat de Edgar Allan Poe în debutul nuvelei „Prăbușirea casei Usher”.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
Cum e să pleci în vacanță bolnav și complet epuizat
N-am mai fost într-o vacanță parțial din cauza pandemiei, însă mai mult din cauza faptului că nu mi-am mai permis o vacanță.
p 20 Ierusalim, Muntele Templului WC jpg
Loc disputat
De curînd, la Ierusalim au izbucnit din nou – dar cînd au încetat? – tensiunile pe esplanada Cupolei Stîncii.
Theodor Pallady jpeg
Scurtă oprire în biblioteca perfectă
Cel mai adesea afli despre autorii de cărți din cărțile altor autori: circulația bibliografică prin notele de subsol asigură ventilația academică din care se compune tradiția intelectuală a oricărei societăți moderne.

Adevarul.ro

image
Muşcătura de viperă: ce nu ai voie să faci dacă eşti muşcat de acest şarpe veninos
Muşcătura de viperă poate fi gravă, ajungându-se la deces în lipsa intervenţiei prompte. Specialiştii explică ce trebuie făcut şi, mai ales, ce nu trebuie făcut într-o astfel de situaţie. Sunt, de asemenea, măsuri de prevenţie şi informaţii pe care orice amator de drumeţii ar trebui să le cunoască.
image
Un bărbat care şi-a înşelat soţia a fost obligat de judecători să-i achite despăgubiri de 20.000 euro
Un bărbat care şi-a înşelat soţia şi a lăsat-o fără avere a fost obligat de instanţă să-i plătească daune morale şi compensatorii în valoare totală de 20.000 euro.
image
Păţania neaşteptată a unei românce în Grecia. „Asta cu seriozitatea şi amabilitatea grecilor e doar un mit”
O româncă spera să petreacă un concediu de vis în Grecia, iar pentru asta şi-a rezervat din timp camere la un hotel de patru stele. Ajunsă acolo, turista a avut o surpriză neplăcută.

HIstoria.ro

image
Nașterea Partidului Țărănesc, în tranșeele de la Mărășești
În Primul Război Mondial, Mihalache se înscrie voluntar ca ofiţer în rezervă și se remarcă prin curaj și prin vitejie peste tot, dar mai cu seamă la Mărășești. Regele Ferdinand însuși îi prinde în piept ordinul „Mihai Viteazul“ pentru faptele sale de eroism.
image
Dacă am fi luptat și vărsat sânge în 1940 pentru Basarabia, poate că...
Istoria nu se scrie cu autoprotectoarele „dacă...” și „poate că...”. Nimeni nu poate dovedi, chiar cu documente istorice atent selectate, că „dacă...” (sunteţi liberi să completaţi Dumneavoastră aici), soarta României ar fi fost alta, mai bună sau mai rea. Cert este că ultimatumurile sovietice din 26-27 iunie 1940 și deciziile conducătorilor români luate atunci au avut efecte puternice imediate, dar și pe termen lung.
image
Cine a fost Mary Grant, englezoaica devenită simbol al Revoluției de la 1848 din Țara Românească
„România revoluționară”, creația pictorului Constantin Daniel Rosenthal, este unul dintre cele mai reprezentative tablouri ale românilor, simbol al Revoluției de la 1848. Românca surprinsă în tabloul care a făcut istorie a fost, de fapt, la origini, o englezoaică pe nume Mary Grant.