În oglinda Internetului
Site-urile televiziunilor româneşti ne oferă perfect imaginea de ansamblu a „filozofiei“ fiecărui post în parte în ceea ce priveşte ştirile. Iar felul în care se poziţionează faţă de ştiri – ce selectează şi cum le împachetează – defineşte în mod fundamental o televiziune generalistă.
Să aruncăm deci o privire pe aceste site-uri. Am ales un moment ofertant din punctul de vedere al evenimentelor cu adevărat importante, deci nu vorbim de perioade din acelea în care canalele TV se văd nevoite să scoată ştiri din te miri ce, numai să-şi umple spaţiul de emisie. Era seara de duminică, imediat după anunţarea marelui premiu de la Cannes, Palme d’Or, şi la o zi după ce Inter Milano cîştigase Liga Campionilor.
Site-ul Pro TV nu dezminte înclinaţia spre senzaţionalism a televiziunii care a inventat formatul Ştirilor de la ora 5: totul e „şocant“ şi „uluitor“, iar înjunghierile sînt puse la loc de cinste. Informaţia principală a paginii este „Chivu şi Inter Milano au făcut ISTORIE! Au cîştigat Liga Campionilor!“, dar, la related posts, imediat sub această ştire, găsim titlul „Bărbat, înjunghiat mortal după finala Ligii Campionilor!“. Apoi urmează, în ordine, celelalte ştiri pe care cei de la Pro TV le-au considerat importante: „A înjunghiat o fetiţă de 10 ani! «Ai ei mă umileau şi am vrut să sufere!»“; „ULUITOR! Îşi ţine INIMA într-un rucsac!“; „Experimente biologice recunoscute oficial de americani, după 63 de ani!“; „Gigi Becali, sufletul petrecerii machidonilor: «Eu şi cînt, şi dansez bine!»“; „În acest an catolicii şi ortodocşii sărbătoresc Rusaliile în aceeaşi zi!“; „Apichatpong Weerasethakul, marele cîştigător de la Cannes!“; „IMAGINI ŞOC! Un taur i-a străpuns gura unui matador!“; „Nuntă şi botez în familia Zenga! Walter şi Raluca s-au căsătorit religios“; „Dragoste «sinceră»!! Iepuraş Playboy, SEX în mare cu un bogătaş bătrîn!“; „Să vezi şi să nu crezi! Cînd nevoia cere... o faci în mijlocul străzii!“ – această din urmă ştire este cu o femeie care-şi face nevoile pe trotuar. De remarcat inflaţia de semne de exclamare (chiar şi la ştirea despre Sărbătoarea Rusaliilor), cuvintele scrise cu verzale („ULUITOR“, „IMAGINI ŞOC“, „SEX“ etc.) şi, în general, subiectele tabloide, cu fapte diverse din registrul violenţelor, cu ceva sex sau scatologie şi cu nelipsitul Gigi Becali. Informaţia despre Palme d’Or-ul decernat în seara respectivă vine abia pe poziţia a şaptea, după ce deja aflaserăm declaraţiile adolescentului bolnav de schizofrenie, care a înjunghiat o fetiţă, şi părerile despre sine ale lui Becali.
E totuşi lăudabil că exista şi ceva despre Cannes – chiar dacă mai în spate. Pe site-ul Antenei 1 nici nu se pomenea de ceremonia de pe Croazetă. Acesta are, în poziţia principală, un slideshow, pe care se perindă zece ştiri considerate de antenişti importante: „Super Bingo Metropolis. Şanse fabuloase pentru 1,75 milioane de euro!“; „Presa britanică: România, Rusia şi Finlanda ar trebui să-şi plece capetele de ruşine pentru melodiile trimise la Eurovision 2010“; „Prezervative «binecuvîntate»“; „Inter Milano a cîştigat finala Ligii Campionilor“; „Fisichella a lansat Ferrari 458 Italia în România“; „5 probleme de sănătate pe care le vindecă sexul“; „Iliescu: Adoptarea Legii lustraţiei este anacronică, antidemocratică, anticonstituţională“; „Am fost concediat. Acum ce fac?“; „Vezi cum arată Oana Lis nemachiată“; „Integrala, la modă: xDrive pentru BMW Seria 5 GT şi BMW 740d“. În fine, după cum se vede din subiectele alese, şi la Antena 1 întîlnim aceeaşi tabloidizare ca la Pro, numai că puţin mai soft. În plus, cei de la Antenă sînt de-a dreptul defazaţi.
La final, o notă bună pentru site-ul TVR, pe care l-am criticat acum cîtăva vreme. El are în continuare destule probleme, dar, duminică seară, pe poziţia principală se afla o înregistrare video cu prezentarea premiilor de la Cannes. Măcar televiziunea publică să nu considere că se adresează (numai) unui popor de idioţi!