Păcatele manualului de religie

Publicat în Dilema Veche nr. 449 din 20-26 septembrie 2012
Bucurii uitate jpeg

Prin felul în care sînt construite, manualele de religie ar trebui să nască nemulţumiri mai curînd în rîndul credincioşilor decît al ateilor: limbajul prăfuit, discursul anost, dădăceala obosită şi poveştile ameninţătoare îl pun pe gînduri pînă şi pe cel mai harnic şi devotat enoriaş care-şi înscrie copilul la cursurile de religie. Paginile manualelor le dezvăluie copiilor o lume colorată doar în alb şi negru: alb, desigur, pentru credincioşii fervenţi care au locul asigurat în Rai, şi negru pentru păcătoşi, ameninţaţi cu flăcările Iadului.

Nu e loc de reflecţie, de dezbatere interioară, de îndoială, de participare personală, de creativitate: spaţiul în care li se cere tinerilor învăţăcei să se mişte este unul maniheist: de-o parte, fapta bună şi promisiunea unei vieţi veşnice, de partea cealaltă, fapta rea şi chinurile eterne. Totul, dar absolut totul are, în viziunea autorilor de manuale de religie, explicaţii simple şi etichete de neînlocuit: bolile sînt semne ale păcatului, iar vindecarea este răsplata pentru rugăciunile fierbinţi, cutremurele şi incendiile sînt semne ale supărării divine, ritualul ortodox duminical nu este o cale, ci o agendă obligatorie pentru oricine simte creştineşte. Prin manualele propuse, Biserica Română pare grăbită să-şi impună mai curînd autoritatea fizică, decît cea spirituală, morală. (De fapt, mai toate acţiunile Patriarhiei par a fi confiscate de acelaşi scop: se trasează reguli pentru dimensiunile şi forma lumînărilor, pentru locurile unde pot fi curăţate odăjdiile, pentru cimitirele pe care le pot alege credincioşii pentru odihna veşnică, pentru producţia de cruci şi icoane. Se cheltuiesc, pentru construirea unei catedrale, bani mulţi, foarte mulţi, din bugetele locale, fără să fie consultat vreun contribuabil. Agitaţia Bisericii în vremuri de criză pentru salvarea propriului patrimoniu riscă să fie contraproductivă: va avea bani, dar mai puţini credincioşi luminaţi care s-o urmeze.)

La fel de contraproductiv este şi mesajul Bisericii reflectat în manuale. Copiii sînt chemaţi pe calea credinţei cu două argumente la fel de puţin seducătoare: fericirea de după moarte şi teama de pedeapsa eternă. Cred că manualele de religie ar putea căpăta nişte culori mai tonice, mai atrăgătoare: credinţa ar trebui, poate, să vorbească mai curînd despre bucurie şi iertare, îngăduinţă şi nădejde, decît despre fărădelege şi moarte. În numele credinţei s-au construit şi capodopere de arhitectură şi instituţii de învăţămînt şi şcoli de artă, nu numai ruguri şi cazane cu smoală. Parabolele lui Isus nu trebuie să devină un regulament strict de ordine interioară, ci un prilej de meditaţie. Ritualurile ortodoxe nu ar trebui descrise ca un soi de pentatlon la sfîrşitul căruia primeşti medalia de aur a unui campion al credinţei, ci ca un răgaz pentru a te pune în ordine cu tine şi cu ceilalţi. În orice caz, astfel construit, manualul de religie n-ar mai deveni, aşa de uşor, ţinta protestelor liber cugetătorilor din întrega ţară. Din păcate, răspunsul Patriarhiei la criticile aduse manualelor nu este unul dătător de speranţe: duşmanul credinţei nu este ateul comunist protestatar (care va refuza, oricum ar arăta manualul, înscrierea copilului său la ora de religie). Ci ignoranţa. Şi încrîncenarea, lipsa de imaginaţie şi umorul. Toate regăsite din plin în manualul de religie existent pe piaţă.

Maria Iordănescu este psiholog.

Cea mai bună parte din noi jpeg
Cît timp mai dăm vina pe părinți?
Cu sau fără terapie, o idee posibil cîștigătoare ar fi acceptarea părinților noștri, dacă îi mai avem, așa cum sînt. Ei nu se mai pot schimba. Noi, însă, da.
Zizi și neantul jpeg
Tot de toamnă
Tot în compunerile de toamnă își aveau mereu locul și păsările călătoare.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
Noua limbă de lemn. Cu drag!
Pupici, frumi, grădi, lunițe. Am „evoluat” de la clasicele diminutive și alinturi de cîrciumă de tipul „Ce fel de ciorbiță?”
E cool să postești jpeg
O lume ipotetică
cu cît ne percepem ca fiind mai valoroși, cu atît vom considera că merităm o viață bună și vom fi mai încrezători în propriile forțe.
p 20 WC jpg
Apărătorul credinţei ori apărătorul credinţelor?
Spiritul anglican, spunea istoricul dominican Guy Bedouelle (Revue française de science politique, 1969), poate fi caracterizat prin două calităţi: fidelitate faţă de tradiţie şi toleranţă.
Theodor Pallady jpeg
Predoslovie postmodernă
Orice mărturisitor al creștinismului este în criză de timp și de timpuri! Nu-și mai poate apăra credința într-o nișă cimentată, întorcînd spatele lumii, așa cum trăiește și gîndește ea astăzi, în secolul al XXI-lea.
p 21 WC jpg
PREVI (2)
Este PREVI un succes sau un eșec? După peste patru decenii de la darea în folosință, nici o familie nu a părăsit locuința ocupată, ci, dimpotrivă, a mărit-o și a modelat-o prin prisma utilizării ei.
p 24 S M Georgescu jpg
Cu ochii-n 3,14
La 88 de ani, a murit actrița Louise Fletcher al cărei chip va rămîne pentru totdeauna în memoria iubitorilor de film drept imaginea rece de-ți îngheață sîngele a sorei-șefe Ratched din Zbor deasupra unui cuib de cuci, capodopera lui Milos Forman din 1975.
Cea mai bună parte din noi jpeg
Ne vedem în zona de confort
Poate, în loc să ne păcălim că sîntem oameni liberi pentru că nu-l cunoaștem pe „trebuie“, am putea s-o ascultăm, din cînd în cînd, pe Nina Simone și să ne fie mai puțin frică.
Zizi și neantul jpeg
Greierele și furnica
După revoluție, mentalitățile au început să se schimbe, slavă Domnului. Ne-am dat seama, măcar, că nu putem fi cu toții furnici. Și că își au și greierii rostul lor, și chiar grăunțele lor.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
Găina care năștea pui vii – cum recuperăm anii ’90? –
Citiți Scînteia tineretului de prin anii ’70, să vedeți acolo ce condeie! Ce stil! Dacă ștai cum să te strecori puteai să faci presă adevărată, ba mai mult decît atît, literatură!”
E cool să postești jpeg
Votant la 16 ani?
Totuși, în toate aceste discuții pro și contra nu există de fapt argumentul de la care ar trebui să plece, în mod firesc, întreaga dezbatere: vocea adolescenților. Vor ei să voteze?
p 20 Fragii salbatici jpg
Visul adevărat. Două întrebări ale lui Marin Tarangul
Materia spiritului nu este o țesătură de concepte, ci o adîncime a lucrului însuși, acolo unde acesta își descoperă chipul, împreună cu rădăcina, posibilitățile și înrudirile lui esențiale.
„Voi cine spuneţi că sînt?“ O pledoarie jpeg
Din nou despre Augustin
Știința despre Treime, desigur, prin care inclusiv filosofia ciceroniană cunoaște o paradoxală supraviețuire.
p 24 1 M  Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
Nouă autovehicule parcate în curtea Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului din Bacău, pe strada Ghioceilor, au luat inexplicabil foc în noaptea de joi spre vineri. Pentru a nu știu cîta oară, La Bacău, la Bacău, într-o mahala, / S-a ’ntîmplat, s-a ’ntîmplat / O mare dandana
Cea mai bună parte din noi jpeg
Cîți prieteni v-au mai rămas?
Generația mea, formată în comunism și imediat după, nu a fost învățată să-și facă din prieteni o familie.
Zizi și neantul jpeg
Primul an
Nu mă recunoșteam, nu recunoșteam familiarul în comportamentele colegilor și profesorilor mei.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
Prima mea călătorie
Aș vrea să vă spun că ceea ce am cîștigat în prima mea călătorie „adevărată” va dura pe termen lung, însă mi-am dat seama încă din primele zile ale întoarcerii că nu va fi așa.
E cool să postești jpeg
Anularea gîndirii
„Dacă ar fi fost rasist, Karl May nu i-ar fi lăsat pe Winnetou și Old Shatterhand să devină frați de cruce”.
p 20 WC jpg
Două modele ale diversităţii religioase
Cînd coexistenţa religiilor e privită în lumina Sursei lor transcendente, ea poate deveni întîlnire în cunoaştere.
Theodor Pallady jpeg
Un capitol tainic de Filocalie siriacă
Prea multe nu știm despre viața sfîntului Isaac Sirul, iar datele disponibile se pot consulta în volumul recenzat aici.
Rivero y Compania in Calle Tetuan Old San Juan   DSC06841 jpg
PREVI (1)
Importanța experimentului PREVI este majoră nu numai pentru arhitectura socială participativă, în particular, ci pentru arhitectură în general.
p 24 M  Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
Din cauza porțiunilor de drum decapat, mai mulți bicicliști participanți la Turul României s-au accidentat, căzînd de pe biciclete în zona Ambud-Petin din județul Satu Mare.
Cea mai bună parte din noi jpeg
Așteptați, reconfigurăm traseul
După 16 ani în care aproape m-am identificat cu locul de muncă și n-am făcut mai nimic în rest, vîrsta de mijloc care începe mai mereu cu 4 și care se apropia mă speria cumplit.

Adevarul.ro

Gazprom FOTO Shutterstock
Spionaj la Gazprom România. DIICOT: Patru angajați ar fi transmis secrete despre rezervele minerale din România
DIICOT vine cu precizări privind perchezițiile făcute la mai multe birouri Gazprom România sub suspiciunea infracțiunilor de divulgarea informațiilor secrete de serviciu sau nepublice și transfer neautorizat de date informatice.
Dmitrii Peskov kremlin.ru
Kremlinul vrea „consultări” pentru a stabili frontierele regiunilor anexate în Ucraina
Kremlinul a declarat că favorizează o „abordare echilibrată” a problemei armelor nucleare, nu bazată pe emoţii, după ce un aliat-cheie al preşedintelui Vladimir Putin a cerut în weekend ca Rusia să folosească o „armă nucleară de mică putere” în Ucraina
Becali
Gigi Becali, amenințare fără precedent la FCSB: Ce vrea să facă după dezastrul din acest sezon
Într-un moment rar de luciditate, în loc să vină cu declarații sforăitoare despre viitorul măreț al echipei, patronul a admis că e „groasă“.

HIstoria.ro

image
La sfatul lui Bismark, Carol I se apropie de Rusia și enervează Franța
Opțiunea românilor pentru un domnitor dintr-o dinastie străină la 1866, avea în vedere salvarea existenței statului, afirmarea lui în rândul țărilor europene și, în perspectivă, obținerea independenței. Aceste obiective au fost mereu în atenția diplomației românești și a principelui Carol.
image
Bălcescu, iacobinul român despre care nimeni nu mai vorbește
Prima jumătate a veacului al XIX-lea a reprezentat pentru Ţările Române un timp al recuperării. Al recuperării parţiale – ideologice şi naţionale, cel puţin – a decalajului ce le despărţea de Occidentul european. Europa însăşi este într-o profundă efervescenţă după Revoluţia de la 1789, după epopeea napoleoniană, Restauraţie, revoluţiile din Grecia (1821), din Belgia şi Polonia anului 1830, mişcarea carbonarilor din Italia, toată acea fierbere socială şi naţională, rod al procesului de industria
image
„Historia Special”: 100 de ani de la încoronarea regilor României Mari
„Historia Special”: 100 de ani de la Încoronarea de la Alba Iulia