O lume nu chiar atît de îndepărtată

Publicat în Dilema Veche nr. 848 din 9 - 15 iulie 2020
O lume nu chiar atît de îndepărtată jpeg

Her, film american din 2013, regizat de Spike Jonze, cu Joaquin Phoenix și Scarlett Johansson în rolurile principale. El, Theodore, scrie scrisori în numele clienților care nu știu sau nu au timp să corespondeze cu cei dragi. Ea, Samantha, este o „asistentă personală”, o voce fără corp „programată” pentru a intra în dialog cu clienții care nu știu sau nu au timp să dialogheze cu semenii lor. Amîndoi, deci, „își cîștigă existența”, capătă contur, culori și „trăiri” ca oglindire sau ca depozitare a contururilor, culorilor și emoțiilor celorlalți: la serviciu, în corespondența purtată în numele clienților, Theodore stăpînește la perfecție cuvintele și sentimentele, le știe și le mînuiește cu dezinvoltură și expresivitate. În viața personală, aceste abilități nu există: divorțează tocmai pentru că  este incapabil să exprime, să dezvăluie ceea ce simte. Samantha, la rîndul ei, există doar dacă este „accesată”. Își îmbogățește „biografia”, dialogul, viteza de reacție, vocabularul, experiența și memoria ei afectivă de inteligență artificială, atîta timp cît clientul ei are nevoie de ea, îi solicită prezența. Theodore se îndrăgostește de ea.  Iar ea pare să aibă inimă pentru această poveste bizară. Pentru această iluzie. Formează un cuplu: își petrec timpul liber împreună, pleacă în excursii, fac dragoste. Iar biografia lor de îndrăgostiți parcurge drumul comun al tuturor biografiilor de îndragostiți.

Filmul este descris în analizele comentatorilor ca fiind o dramă romantică științifico-fantastică. La doar șapte ani distanță de lansarea lui și după o perioadă în care omenirea a experimentat recluziunea în fața pandemiei (recluziune în care computerul a fost singura legătură cu ceilalți), filmul nu mai pare însă nici așa științific, cu atît mai puțin fantastic, necum romantic. Citind mărturiile celor care au trecut prin izolare, cu un ochi în propria-mi ogradă, constat cum computerul și programele lui au devenit un punct esențial în biografii, creînd infinite și rafinate iluzii pe măsură ce își dovedesc utilitatea în cele mai profunde și mai importante secvențe ale traiului de zi cu zi: iluzia confortului fără efort, între patru pereți, iluzia comunicării prin ecrane și a micșorării distanțelor prin fire și click-uri, iluzia întîlnirii față în față cu prieteni vechi și cu colegi noi, iluzia lucrului în echipă și a ședințelor virtuale, iluzia dialogului cu lumea întreagă și iluzia că fotografiile sau filmulețele de pe rețelele de socializare ne dezvăluie realitatea în care trăiește cel care le postează. Programele și serviciile Internetului sînt din ce în ce mai sofisticate, mai seducătoare. Poți găsi absolut orice, dar absolut orice îți dorești în cotloanele lor. Dar asta e un fleac: Internetul știe acum și ce ți-ai putea dori, ce nu știi încă, dar îți vei dori cu siguranță, ce cărți, flori, muzică sau filme preferi, de ce tip de ideologie ești mai apropiat, ce bîrfe din lumea mondenă ți-ar face cu ochiul. Internetul, depozitar al experiențelor umane, îți oferă răspunsuri, sfaturi, informații, mai bune sau mai rele, după chipul și asemănarea lumii. De partea cealaltă, noi, adulți și copii, adresăm întrebări lumii virtuale pe care altfel nu am avea curajul să le adresăm celor de lîngă noi, „cerem sau acceptăm” prietenii pe Facebook oamenilor care în viața reală nu ne sînt nici măcar colegi de birou sau de clasă apropiați, darămite prieteni, ajungem să aflăm mai multe unii despre ceilalți din poveștile virtuale cu poze și cu dialog și cu emoticoane, decît din conversațiile în carne și oase. Chipurile, și vorbele, și lumea de pe Internet sînt doar chipuri, și vorbe, și lumi din spatele unui ecran, asta este o informație pe care o știm, dar pe care părem să o uităm zi de zi, minut de minut.

Theodore și Samantha se despart atunci cînd el află că ea este „îndrăgostită” de mai mulți clienți. Cînd înțelege că ea este doar o voce, iar chipul și inima i-au fost „construite” de programatori după preferințele lui virtuale. După rating și numărul de accesări. Nu vi se pare totul cunoscut?

Maria Iordănescu este psiholog.

„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
Aix-les-Bains și tinerii francezi de 70 de ani (II)
Dar poate că mai mult decît plimbarea în sine conta acel „împreună”.
p 19 jpg
Cultul virginității
Ideea că virginitatea fizică atestă puritatea și inocența depășește granițele religioase, devenind un construct social și ipocrit prin care unei femei i se anulează calitățile morale în favoarea celor fizice, ajungînd să fie prețuită mai degrabă integritatea trupului decît mintea și sufletul.
p 20 San Filippo Neri WC jpg
Despre creștinism și veselie
Multe dintre textele clasice ale creștinismului dovedesc o relație încordată pe care Sfinții Părinți o întrețineau cu rîsul.
„Voi cine spuneţi că sînt?“ O pledoarie jpeg
Migdalul lui Origen
Editat, tradus, redescoperit în bogăția și autenticitatea sa în ultimul secol, Origen revine de fiecare dată în atenția cititorilor cu o înnoită putere de atracție.
Zizi și neantul jpeg
Dacia roșie
Era o oază, într-o vreme în care lucrurile se degradau pe zi ce trecea: la cantina de acolo se putea mînca bine și ieftin, ba chiar și cumpărai una-alta pentru acasă, uneori.
p 24 M  Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
La Galați, o candidată a fost surprinsă în timp ce încerca să fraudeze examenul de bacalaureat cu un pix-telefon. Avea 45 de ani și era absolventă a unui liceu particular, la frecvenţă redusă.
41580801101 373a7ea5c2 c jpg
Oamenii fac orașele
Paradigmei moderniste de producție a noilor cartiere, Jacobs îi opune observația directă și studiul la firul ierbii, sau la bordura trotuarului, a vieții urbane.
Zizi și neantul jpeg
Roți și vremuri
Trebuia să mănînci nu știu cîți ani numai iaurt și să economisești, să pui bani la CEC ca să-ți poți cumpăra o Dacie.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
Aix-Les-Bains și tinerii francezi de 70 de ani (I)
În Aix zilele de vară se mișcă în ritm de melc, par nesfîrșite, exact ca acelea din vacanțele copilăriei.
E cool să postești jpeg
Tastatura sau creionul?
Este un avantaj real acest transfer al informațiilor direct pe dispozitivele elevilor?
p 20 WC jpg
Religiile manevrate de dictatori
Sîntem înconjuraţi de spaţii unde religia e folosită în beneficiul unor regimuri antiliberale: Rusia lui Putin, Turcia lui Erdogan, Ungaria lui Orbán.
Theodor Pallady jpeg
Discretul eroism al moderației
Nu prea cunoaștem opera românilor americani, iar numele care circulă simultan în cele două culturi provin cu precădere din zona umanistică.
p 23 Lea Rasovszky, Bubblegun of Sweet Surrender (Soft War) I  Codre jpg
„Războiul este doar «eu» și nici un pic «tu»” – artiștii și galeriile în timp de război
„Un fel de așteptare epuizantă la capătul căreia sperăm să fie pace.”
p 24 A  Damian jpg
Cu ochii-n 3,14
După ce, cu o săptămînă în urmă, doi lei au încercat zadarnic să evadeze din grădina zoologică din Rădăuți, un șarpe mai norocos a pătruns în Spitalul Orășenesc din Balș.
Zizi și neantul jpeg
Mare, pofte, necuprins
Tocmai ăsta era hazul vacanței: împletirea ciudată de pofte concrete și visări abstracte. Figurau, cu toatele, într-un meniu pestriț și cu pretenții.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
Vacanțe de altădată
Nu pot vedea mai multe, însă sînt convinsă că au și bomboane străine sau ciocolată, poate că au și gume cu surprize.
E cool să postești jpeg
S-o fi supărat pe mine?
Ca să nu „supere” această societate, foarte multe femei ajung să fie prizoniere ale unor prejudecăți pe care și le autoinduc, perpetuîndu-le, uitînd de cele mai multe ori de ele însele.
p 20 Sf  Augustin WC jpg
De ce scandalizează creștinismul?
Scandalul creștinismului stă așadar în neverosimilul lui. Însuși Dumnezeu vorbește, dar nu o face ca un stăpîn.
setea de absolut convorbiri cu christian chabanis jpg
Setea de absolut
Atunci cînd am întrevăzut cîteva adevăruri esențiale este dureros să simțim că, în măsura în care vrem să le comunicăm oamenilor, ele capătă limitele noastre, impuritățile noastre, degradîndu-se în funcție de acest aliaj.
p 24 M  Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
O femeie din București a fost pusă sub control judiciar, fiind bănuită de săvîrșirea infracțiunii de înșelăciune prin vrăjitorie.
Edgar Allan Poe, circa 1849, restored, squared off jpg
Prăbușirea casei Usher
Una dintre cele mai emoționante descrieri de arhitectură din literatura universală este tabloul creionat de Edgar Allan Poe în debutul nuvelei „Prăbușirea casei Usher”.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
Cum e să pleci în vacanță bolnav și complet epuizat
N-am mai fost într-o vacanță parțial din cauza pandemiei, însă mai mult din cauza faptului că nu mi-am mai permis o vacanță.
p 20 Ierusalim, Muntele Templului WC jpg
Loc disputat
De curînd, la Ierusalim au izbucnit din nou – dar cînd au încetat? – tensiunile pe esplanada Cupolei Stîncii.
Theodor Pallady jpeg
Scurtă oprire în biblioteca perfectă
Cel mai adesea afli despre autorii de cărți din cărțile altor autori: circulația bibliografică prin notele de subsol asigură ventilația academică din care se compune tradiția intelectuală a oricărei societăți moderne.

HIstoria.ro

image
Diferendul româno-bulgar: Prima problemă spinoasă cu care s-a confruntat România după obţinerea independenţei
Pentru România, prima problemă spinoasă cu care s-a confruntat după obținerea independenței a fost stabilirea graniței cu Bulgaria.
image
Controversele romanizării: Teritoriile care nu au fost romanizate, deși au aparținut Imperiului Roman
Oponenții romanizării aduc mereu în discuție, pentru a combate romanizarea Daciei, acele teritorii care au aparținut Imperiului Roman și care nu au fost romanizate. Aceste teritorii trebuie împărțite în două categorii: acelea unde romanizarea într-adevăr nu a pătruns și nu „a prins” și acelea care au fost romanizate, dar evenimente ulterioare le-au modificat acest caracter. Le descriem pe rând.
image
SUA și Republica Dominicană - Cum a eșuat o anexare dorită de (mai) toată lumea
Pe 2 decembrie 1823, într-o vreme când majoritatea coloniilor spaniole din Americi își declaraseră independența sau erau pe cale s-o câștige, președintele SUA, James Monroe, a proclamat doctrina care-i poartă numele și care a devenit unul dintre documentele emblematice ale istoriei politice a SUA și a lumii.