Viaţa la ţară

Publicat în Dilema Veche nr. 605 din 17-23 septembrie 2015
Duplicitate și nuanțe jpeg

Satele din Regat, mai ales cele din zona de cîmpie, nu au nimic idilic, nimic din „poezia“ vieţii la ţară. Sînt urîte şi par toate ridicate în pripă de mîinile unor gospodari nepricepuţi. Sînt toate la fel, lipsite de personalitate. De cele mai multe ori, e suficient să le vezi din maşină, cum se înşiră de-a lungul şoselei, ca să-ţi faci o imagine destul de aproape de realitate: aceleaşi porţi, uneori lăsate dinadins larg deschise pentru a arunca o privire în curte, unde totul e vraişte (spre deosebire de porţile decente din Ardeal, care protejează intimitatea), alternanţa dintre casele sărace, din chirpici, şi cele mai răsărite, pe model „vilă“, Primăria – o monstruoasă clădire modernă cu termopane, biserica, uneori două, ca să existe rivalităţi între enoriaşi şi, desigur, birturile, sub formă de magazine mixte, unul plasat strategic chiar la intrare, cîteva pe la mijloc şi altul, mai prăpădit, spre capătul satului. La birturi, în faţa unor mese din plastic sau din lemn, uneori de-a dreptul pe bordură, îi vei zări pe „bărbaţii“ satului. În general, la ora nouă dimineaţa, mesele sînt deja pline cu prima tură de bere – cîte douăzeci. Cîrciuma e singurul loc unde există ceva agitaţie, în rest satele par nelocuite. Mai vezi cîte un biciclist, cîte o mamaie în faţa unei porţi, care încearcă să-ţi vîndă ţie, „turistului“ în trecere, o roşie, o ceapă şi alte „produse bio“. Cînd opreşti maşina ca să cumperi, dispare subit. Mai surprinzi cîte un ciopor de femei, în pantaloni de trening şi-n şlapi, plecate „în vizită“, însoţite (sau nu) de o mică ceată apatică de copii. Uneori, dă să traverseze şoseaua cîte o „frumuseţe locală“ – în colanţi şi bluză cu sclipici. Aceste fete sînt pe placul şoferilor de TIR care n-au mai spus de cîţiva kilometri „Ce bucăţică!“ şi toate visează să plece „în altă parte“. De fapt, viaţa nici unuia dintre locuitorii satelor respective nu pare „de acolo“, parcă au fost exilaţi într-o lume a nimănui unde nimeni nu are nimic de făcut.  Nici un hîrleţ în spinare, nici o coasă, nici un utilaj agricol nu-ţi sugerează munca de la ţară. Arareori mai trece cîte o căruţă plină cu coceni, însă cel care mînă calul nu se grăbeşte nicăieri, parcă ar fi ieşit să plimbe cocenii dintr-o parte în alta. Şi animalele sînt din ce în ce mai scumpe la vedere, căci în astfel de sate n-o să-ţi blocheze vacile drumul, aşa cum îşi închipuie străinii că se întîmplă peste tot în România. Doar nişte găini sălbăticite ciugulesc te miri ce pe marginea drumului. Şi aceste găini par ale nimănui. Ca şi cîinii, sutele de cîini de pripas, alungaţi de prin curţi, lăsaţi dinadins în uliţă ca să nu mai facă degeaba pagubă în ogradă, căci un cîine trebuie hrănit. Cîini înrăiţi de la lanţ şi de la şuturi. Odată, o familie săracă, cu trei copii, dintr-un sat din Prahova, „şi-a tras“ un cîine-lup ca să ia ochii satului. Copiii l-au plimbat rînd pe rînd în lesă, pe uliţă, cu mîndrie. „Făi, Nicoleto, ce cîine aveţi!“ „Da, e lup original!“ Cine mai era ca ei? După cîteva luni, le-am zărit lupul la douăzeci de kilometri, pe la Băneşti. Era costeliv, hămesit, umbla de izbelişte. Au pierdut cumva cîinele? Aiurea! „L-am dus noi cu maşina lui Ticu şi l-am lăsat. Că n-aveam cu ce să-l ţinem!“   

Oamenii acestor sate seamănă între ei, de parcă ar fi membrii aceluiaşi trib, nu poţi deosebi un locuitor din Puchenii-Moşneni de unul din satul Scînteia. Au cu toţii aceleaşi chipuri de culoarea pămîntului, acelaşi bronz „de tractorist“, fie iarnă, fie vară, acelaşi unghii cu negreală sub ele, deşi arareori muncesc pe la cîmp. Şi aceeaşi „uniformă“ rufoasă – blugi vechi şi tociţi, tricouri şi şepci decolorate, cu însemnele societăţii capitaliste de consum, de la Coca-Cola la Nike, haine pe care le au de cînd lumea, căpătate de pe la rudele mai bogate de la oraş sau prin intermediul unor campanii publicitare sau umanitare. Şi mentalitatea e aceeaşi – tot timpul se plîng de cîte ceva. Ba că anul ăsta a fost arşiţă, ba că a plouat prea mult. Ba că nu s-au făcut prunele şi, dacă nu sînt prune, nu e ţuică. Ba că uliţele îs pline de noroaie şi primarul nu asfaltează. Dacă vin inundaţii, „avalanşe“ şi alte cataclisme naturale, devin brusc „sinistraţi“, o condiţie care le convine de minune. Au rămas fără pîine, pentru că depind de pîinea de 80 de bani de la magazin. Ăsta e shopping-ul lor zilnic: zece pîini şi bere la pet. Mă gîndesc că, dacă vine „calamitatea“, orice femeie de la ţară are prin casă un rest de făină ca să coacă o pîine. Sau nu? 

Dacă doar treci prin satul lor e bine. Dacă te opreşti şi faci o incursiune în „lumea rurală“ te privesc cu duşmănie şi suspiciune: ce caută ăsta aici? Nimeni nu mai salută pe stradă, ca-n trecut, de fapt nici nu prea mai vorbesc, molfăie nişte cuvinte greu inteligibile. Dacă ai tupeul să-ţi cumperi o casă „de vacanţă“ pe teritoriul lor, la început se vor oferi să-ţi facă mici servicii contracost, apoi vei deveni subiectul principal al fabulaţiilor locale pentru ca, în cele din urmă, să te urască pe vecie că eşti „din altă parte“, adică de acolo unde cred ei că e viaţa „adevărată“. Şi te vor face să-ţi doreşti să pleci.

N-am nimic cu regăţenii, m-am născut în Regat, însă de fiecare dată cînd merg spre Ardeal pe Valea Oltului şi ajung pe la Boiţa, mi se schimbă brusc starea de spirit. Nu cred în două sau mai multe Românii diferite, însă ştiu că în orice sat din Ardeal măcar se va găsi cineva care să-mi zîmbească şi să-mi spună un „Doamne-ajută!“.  

Cea mai bună parte din noi jpeg
Să găsești oameni la fel ca tine
A îndrăzni să vorbești despre o boală înseamnă a crea o comunitate.
Zizi și neantul jpeg
„Luna cadourilor” și cenușiul
Simțeam cum realitatea tindea, făcea chiar presiuni asupra noastră, a locuitorilor ei, să se transforme în irealitatea din Lumea de lemn.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
Cine o mai ține minte pe „fata de la pagina 5?” – cum recuperăm anii ’90?
Ar trebui să existe undeva la un loc de cinste într-un muzeu al presei românești de după 1989.
E cool să postești jpeg
Termopanul, valoare națională
„O bojdeucă trendy“, „Parchetul este cumpărat de la Dedeman sau Praktiker?“
p 20 Balaam WC jpg
Originea regilor magi
E un mag dintre caldeeni? Un ghicitor în stele? Un vrăjitor malefic?
Theodor Pallady jpeg
O carte despre oameni și îngeri
Cititorul va descoperi în text rațiunea tainică a Întrupării: doar omul – cu anatomia lui de lut și sufletul său nemuritor – avea să fie o imago Dei.
p 24 F  Prica jpg
Cu ochii-n 3,14
„Un cal a reușit cumva să iasă din boxa lui și umblă prin avion.”
image png
Oamenii din fotografii
Să-i facem să supraviețuiască.
image png
Malliștii
După film, ne-am dus să ne căutăm mașina în parcarea subterană, acolo, în hruba aia imensă și întunecoasă se termină fericirea.
image png
Lectura, antidotul violenței?
Cel mai des, este invocată lipsa timpului: „N-am mai citit pentru că m-a copleșit oboseala”.
image png
Mărturia lui Pascal
Cuvinte care „nu vor trece”, pline de „har și de adevăr”.
p 20 Iași WC jpg
Provincia ca problemă
Iar faptele, cîte și cum se fac ele, capătă cadențe cosmice, ca în sfîșietorul testament al Olguței.
p 21 la Lorin WC jpg
Olimpul litoralului românesc (2)
Ceva din spiritul stațiunii, un je-ne-sais-quoi, îi face și pe sportivii de performanță să își facă aici cantonamentele.
p 24 S M  Georgescu jpg
Cu ochii-n 3,14
„Lacrimile ei se amestecă cu cele ale acestui bazin“.
image png
Toate lucrurile care s-au schimbat
E nevoie de atît de puțin după ce anii își fac treaba.
image png
Capoate și feminități
Așa, diferențele dintre interior și exterior erau într-o măsură abolite.
image png
Piața Romană
Fetele de 20 de ani de acum nu-și mai pierd vremea în astfel de bodegi.
image png
Zgomotul și furia
Drept urmare, există mai multe metode tradiționale de a riposta unui vecin zgomotos.
image png
Cîteva note despre agapa creștină
Evident că nimeni, mîncînd laolaltă, nu stătea să filosofeze. Eram însă alături de Domnul.
p 20 Arik Ascherman WC jpg
Traumă şi discernămînt
Dar, în ciuda singurătăţii şi a primejdiilor acum mult mai aspre, rabinul îşi continuă patrularea, nu părăseşte paza.
p 24 D  Stanciu jpg
Cu ochii-n 3,14
Într-un supermarket, la raionul de alimente exotice, am descoperit mămăliga ambalată în vid, „gata preparată”.
image png
Lumi fragile
Am perceput „schimbul de scrisori”, formulare care în curînd va trece și ea într-o arhivă a limbii, ca pe un fel de apel la memorie.
image png
Frig și acasă
Cert e că, în ciuda condițiilor aparent vitrege, m-am simțit acasă acolo.
image png

Adevarul.ro

image
Imagini spectaculoase de pe Transapuseana, cel mai scump drum din ţară. Primul tronson este aproape gata VIDEO
Primul tronson din drumul de 78 de kilometri, care face legătura între Aiud (Autostrada A10) şi zona Bucium – Abrud (DN 74), va fi recepționat în decembrie.
image
Schimbarea la față a Bisericii Ortodoxe Române: Aprobarea Sfintei Mucenițe Anticorupția
Sfântul Sinod a făcut publice măsurile pe care le ia pentru a combate corupția din cadrul Bisericii Ortodoxe. Preoții nu vor mai putea solicita și primi donații decât dacă acestea sunt de un real folos unităţilor bisericeşti, iar cei care vor fi prinși cu mită riscă excluderea din BOR.
image
Cât se pierde dintr-un porc viu după tăiere: Prețul real al unui kilogram de carne
Porcii „în viu” se vând cu prețuri cuprinse între 15 și chiar 25 lei/kg, însă puțini știu că după tăiere se pierde un procent uriaș din greutate, ceea ce face ca prețul să fie mult mai mare.

HIstoria.ro

image
Ce a însemnat România Mare
1 Decembrie 1918 a rămas în mentalul colectiv ca data la care idealul românilor a fost îndeplinit, în fața deschizându-se o nouă etapă, aceea a conștientizării și punerii în aplicare a consecințelor ce au urmat acestui act, crearea României Mari.
image
Trucul folosit Gheorghiu-Dej când a mers la Moscova pentru ca Stalin să tranșeze disputa cu Ana Pauker
Cînd merge la Moscova pentru ca Stalin să tranşeze în disputa cu Ana Pauker, Dej foloseşte, din instinct, un truc de invidiat.
image
Sfântul Andrei și Dobrogea, între legendă și istorie
Îndelung uitate de către establishment-ul universitar românesc, studiile paleocreștine încep să își facă din ce în ce mai clară prezența și la noi. Încurajarea acestor studii și pătrunderea lor în cadrul cursurilor s-au dovedit lucruri absolut necesare. Ultimii ani au dus la noi dezvăluiri arheologice privind primele comunități paleocreștine (paleoeclesii) din Scythia Minor (actuala Dobrogea), conturând două ipoteze și direcții de cercetare pentru viitor: ipoteza pătrunderii pe filieră apostolic