Războaie virtuale și republici distribuite

Publicat în Dilema Veche nr. 648 din 21-27 iulie 2016
The Economist – bastionul capitalismului bun jpeg

Al Treilea Război Mondial a început pe 11 septembrie 2001, spune o teorie a conspirației, dar care e adevărul în teoria asta? În orice paranoia există o doză de realitate, însă în lucrul despre care vorbim realitatea din doză e virtuală. E mijlocul verii, 15 iulie 2016, și tancurile facțiunii armate care vrea răsturnarea lui Erdogan sînt chiar în mijlocul Istanbulului, pe podurile de peste Bosfor. Militarii care încearcă lovitura de stat au ocupat TRT, televiziunea publică turcă, și pun un crainic să citească o proclamație victorioasă. Erdogan e‑n vacanță, în Bodrum, și ripostează de pe FaceTime, transmițînd un mesaj video pe care CNN Turk îl preia cu stîngăcie, dar decisiv, filmînd ecranul iPhone-ului. Peste o zi, tentativa de lovitură de stat e înăbușită. Același crainic de pe TRT a citit între timp un comunicat exact pe dos decît proclamația anti-Erdogan. Televiziunea face ce-i spune iPhone-ul și oamenii, ce le spun amîndouă.

Enumai cel mai recent episod în care rețelele sociale joacă un rol decisiv într-un conflict militar. Dar ce e militar în toată povestea asta? Tancurile de pe Bosfor. Abandonate de soldați, au devenit simboluri de putere, pe care mulțimea pro-Erdogan le-a anihilat simbolic cățărîndu-se și fluturînd drapele roșii. Din mulțime, unii intră în live pe Facebook, iar Al-Jazeera și alte televiziuni îi preiau: fără rețea, de toată povestea s-ar fi mirat doar o mînă de oameni de pe pod, și nu o lume.

New Zealand Herald și alții au remarcat ironia tentativei de lovitură de stat de săptămîna trecută: Erdogan a cîștigat în primul rînd datorită social media, pe care a folosit-o eficient, după ce o restricționase din cauza protestelor din Turcia. Foreign Policy explică și cum: între 2014 și 2015, Erdogan și-a dublat numărul experților în social media. De adăugat motivul eșecului, pentru facțiunea anti-Erdogan: tentativa vetustă, à la Caramitru-Dinescu, de a mobiliza și convinge turcii anti prin intermediul televiziunii publice.

Dar ce e război în toate acestea? Tancurile au defilat pe poduri, avioanele cu reacție au zburat jos, ca sperietorile, cu mare economie de muniție. Blindatele și avioanele F16 au fost demonstrații și însemne ale puterii, la fel cum erau săbiile de paradă în Primul Război Mondial sau cum sînt halebardele Gărzii Elvețiene de la Vatican. În rest, armata turcă s-a luptat cu armata turcă, dar din asta au reieșit doar 265 de morți, din care 104 anti-Erdogan. Spun statisticile lui Erdogan. Dar mult mai importante sînt epurările din justiție și ierarhia militară: cîteva mii de arestați.

Așa sună povestea familiară a tentativei de lovitură de stat din Turcia privită prin grila realității virtuale. Dacă a fost război, războiul e virtual și nu se mai desfășoară între două state. Dar nu e unul civil, pur și simplu. În diferite moduri, nu e numai meciul între televiziune (presă) clasică și rețele sociale, ci și între religie și secularism, pro-Europa/democrație și anti. Ceea ce ne aduce fix acolo unde nu poate exista un război clasic, fiindcă nu mai există o țară: pe teritoriul controlat de autointitulatul Stat Islamic. Presa străină a remarcat nu o dată eficiența propagandistică a ISIS, ale cărui acțiuni online fac Al-Qaeda să arate ca un fel de bunic al terorismului. ISIS folosește rețelele nu numai la modul demonstrativ, ci și ca platforme de planning și de recrutare. Dacă facem efortul de a ne imagina un ISIS fără Internet, ar reieși o enclavă drăcească, ruptă de lume, gen cea a lui Kurtz din Apocalypse Now. Bineînțeles, nu umedă, de Mekong, ci uscat-deșertică.

Între timp, la Bruxelles, comisarul european pentru concurență, Margrethe Vestager, presează Google cu acuzații antitrust. Nici Uniunea Europeană și nici Google nu au armate, dar restul e mai rău decît un război: un suprastat versus megacompaniile de tehnologie din Silicon Valley. Aparența pașnică și recursul la lege nu trebuie să ne mire: dacă viitorul se joacă undeva, asta se întîmplă în relația dintre stat(e) și corporații. Mai ales cele virtuale. Adăugați la asta și implicarea grupărilor de hackeri gen Anonymous împotriva militanților ISIS și multe altele. Conflictele nu se mai desfășoară azi între state cu granițe și armată, ci între grupări cu existență mai degrabă virtuală, fantomatică, decît geografică. Asta în timp ce armamentul clasic se virtualizează și el: avem UAV, UGV și ROV-uri, avioane, tancuri și submarine fără pilot. Primele se ocupă mai degrabă cu acțiuni de recunoaștere, iar celelalte cu dezamorsat minele. În Snow Crash, Neal Stephenson își imaginează o lume împărțită în așa-numitele republici distribuite: CIA s-a transformat în Central Intelligence Corporation, care livrează informație contra cost, iar tehnologia e filodorma a ceva numit Mr. Lee’s Greater Hong Kong, în timp ce Mafia a a ajuns să se ocupe, în principal, cu livrarea de pizza, care e ceea ce-a mai rămas din alimentația publică. Geografic, fiecare are parcela lui, intercalată cu a altuia. E science-fiction. Dar haideți să luăm un cartier ca Ferentariul și să ne gîndim la el așa, după ce ne oftăm visele de civilizație.

Iulian Comanescu este analist media, autor al volumului Cum să devii un Nimeni (Humanitas, 2009).

Zizi și neantul jpeg
Kitul de supraviețuire și exteriorul
Orice acțiune astăzi simplă era tratată, pe atunci, ca o operațiune de comando.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
E cool să postești jpeg
Vioara lui Ingres
Un hobby este considerat a fi o extensie a personalității noastre dincolo de granițele profesionale și un indicator al faptului că avem pasiuni.
P 20 Sfintii Petru si Pavel WC jpg
Întoarcerea din cer. Conversiunea privirii
Proximitatea mundană a transcendenței este taina aflată în inima creștinismului.
„Voi cine spuneţi că sînt?“ O pledoarie jpeg
Charles de Foucauld
Accidentul – ca, de altfel, și minunea – a avut loc în biserica de lîngă școala de cavalerie unde învățase Charles de Foucauld.
p 24 M  Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
„Mama Natură l-a răsplătit cum se cuvine pentru profunda lui înțelegere.”
Zizi și neantul jpeg
Evadări în absolut
Intrînd în mare și înaintînd în ea, atît cît îți permiteau puterile, sfidai direct determinările.
956 08 Foto LNiculae jpg
Note şi fotografii (3)
Alte sunete vagi compun însăși tăcerea.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
Capătul drumului – cum recuperăm anii ’90?
Tramvaiul 21 are o cu totul altă personalitate decît troleul 66 sau autobuzul 135.
p 19 WC jpg
Natura-n bucate
Sînt aceste panacee care promit viață lungă și sănătoasă reale sau doar o găselniță a industriei alimentare?
p 20 WC jpg
Apocalipsa la îndemînă
În orice religie, extremismul secretă o ideologie a „comunităţii aleşilor” eschatologici în luptă cu restul „decăzut” al umanităţii.
Theodor Pallady jpeg
Franciscanul de pe Bega
„Prologul” pelbartian e savuros ca un poem avangardist.
1226px Jesus walking on water  Daniel of Uranc, 1433 jpg
Aventura a doi frați ambițioși
A filozofa despre ambiție fără a ne reconsidera reperele riscă, pe lîngă prețiozitate sau cinism, să ne limiteze pur și simplu la gustul obsesiv de a parveni speculativ, intelectual, moral.
p 24 A  Vrana jpg
Cu ochii-n 3,14
Muștele femele au mai mulți neuroni decît masculii, acesta este rezultatul unui studiu recent care a observat creierul larvelor cu o tehnică inedită.
Zizi și neantul jpeg
La piscină
Pe vremuri, în anii ’70-’80, mersul la piscină era una dintre activitățile cele mai „fancy”.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
Corpul
Pe la 15 ani, deja îmi pierdusem toată încrederea în mine.
p 19 Johann Sebastian Bach WC jpg
Muzica lacrimilor. Bach
Muzica nu „reprezintă“ drama christică și nu îi caută o semnificație anume: ea se naște din cutremurarea care cuprinde lumea în momentul suferinței divine și o sădește adînc în sufletul ascultătorului.
„Voi cine spuneţi că sînt?“ O pledoarie jpeg
Două comentarii la Geneză
Nu puțini s-au întrebat, de-a lungul secolelor, de ce ultimele trei cărți ale „Confesiunilor” lui Augustin sînt, de fapt, o exegeză la primele versete ale „Genezei”.
p 24 A  Damian jpg
Cu ochii-n 3,14
„Cînd viața se întîmplă, puiul e tot pui.“
Window through a window in Röe gård café 2 jpg
Decît un termopan, șefu’
După două ore de spart la daltă de jur împrejur, o opinteală finală a extras tocul ferestrei din perete, cu pervaz cu tot.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
O să fie bine! – recensămînt 2022 –
O să ajung eu în Albania, iar ei or să fie tot la coadă, încremeniți în așteptare.
E cool să postești jpeg
Viața fără Facebook
Cura de dezintoxicare de Facebook i-a făcut pe subiecții studiului mai toleranți față de ideile politice ale taberei adverse.
p 20 jpg jpg
La ceasul fără umbre al amiezii
Pentru viaţa spirituală, pentru căutarea şi întîlnirea cu Cel nelocalizabil, locul mai are importanţă?
Theodor Pallady jpeg
Pe terasă, cu Epictet
Greu de spus dacă stoicismul e la modă pentru că se poartă textele aspiraționale sau pentru că timpul nostru face loc unui anume neo-păgînism.

Adevarul.ro

image
Paguba unor români care şi-au rezervat vacanţe în Grecia. „O voce răstită a spus că doar turiştii din România fac asta”
Mai mulţi români care voiau să-şi rezerve vacanţa în Grecia au fost victimele unor escroci. Acum, turiştii au pierdut sute şi chiar mii de euro pe care e posibil să nu-i mai recupereze.
image
Dispută într-o grădiniţă făcută cu banii statului ungar: „Pot veni şi copii români, dar educaţia va fi în maghiară”
Biserica Reformată a construit în Huedin (judeţul Cluj) o grădiniţă cu predare în limba maghiară. Un reprezentant al bisericii a precizat că grădiniţa a fost construită cu sprijin din partea  statului ungar, dar că va primi şi copii români.
image
Noi obligaţii pentru munca part-time: Angajaţii depun declaraţii în fiecare lună. Cât li se reţine din venit. Exemple de calcul
Ministerul Finanţelor a pus în dezbatere publică un proiect de ordin prin care aprobă normele de aplicare a taxării muncii part-time la fel ca pentru munca cu normă întreagă.

HIstoria.ro

image
Necunoscuta poveste a raclei în care s-au odihnit osemintele voievodului Mihai Viteazul
Cu ocazia comemorării recente a morții voievodului Mihai Viteazul, Muzeului Militar Național „Regele Ferdinand I” a publicat pe pagina de socializare a instituției povestea inedită a raclei în care, pentru un timp, s-au odihnit osemintele.
image
Armele dacilor: formidabile și letale
Dacii erau meșteșugari desăvârșiți în prelucrarea metalelor, armele făurite de fierarii daci fiind formidabile și letale. Ateliere de fierărie erau în toate așezările, multe făcând unelte agricole sau obiecte de uz casnic, dar un meșter priceput putea foarte ușor să facă și arme.
image
Războiul Troian, între mit și realitate. A existat cu adevărat?
Conform legendei, Troia a fost asediată timp de zece ani și apoi cucerită de grecii regelui Agamemnon. Motivul izbucnirii Războiului Troiei ar fi fost, conform „Iliadei”, răpirea Elenei, cunoscută drept frumoasa Elena, Elena din Argos sau Elena a Spartei, fata lui Zeus și a Ledei.