Nostalgia unui trecut inexistent

Publicat în Dilema Veche nr. 595 din 9-15 iulie 2015
Nostalgia unui trecut inexistent jpeg

Campania Coca-Cola „I’ve kissed…“ o are cap de afiş, în România, pe Delia. Cîntăreaţa, care a reuşit un meritoriu

de cînd cu

nu prea are nici în clin, nici în mînecă cu centenarul aniversat de Coca-Cola. Totuşi, o altă alegere locală mai bună era greu de găsit pentru cunoscuta marcă de răcoritoare, iar asta spune ceva despre limitele globalizării. 

Despre ce fel de campanie e vorba? Poate ştiţi, Coca-Cola sărbătoreşte 100 de ani de la crearea sticlei cu o formă bine cunoscută, zisă

, cu o serie de execuţii (panotaj) care îi înfăţişează pe Marilyn Monroe, Elvis Presley şi Ray Charles bînd din respectiva sticlă. Titlul, „I’ve kissed…“ („Am sărutat-o / L-am sărutat pe…“) se leagă de numele campaniei, „Kiss Happiness“ („Sărută fericirea“). Trimiterea la simboluri culturale e clară. Elvis, Marilyn şi Ray sînt legende ale muzicii şi marelui ecran, simboluri ale Americii. Dar cum ajungem de aici la Delia şi ce-are Delia cu Marilyn sau cu Elvis? 

Conform AdAge, campania a fost programată de Coca-Cola în 140 de ţări şi a consumat o bună parte dintr-un buget de 250 de milioane de dolari, despre care aceeaşi sursă spune că a suplimentat cheltuielile de publicitate ale companiei în 2015. Un raţionament ar spune că simbolurile americane puteau fi înlocuite pe execuţiile specifice fiecărei ţări de artişti locali. Nu am găsit, pe Internet, decît alte două nume – deşi de asemeni globale, şi în plus contemporane: Avicii, DJ-ul suedez, şi cîntăreaţa de origine kosovară Rita Ora. Dar, în Franţa, de pildă, ni-i putem imagina uşor pe Alain Delon sau Catherine Deneuve pe panourile Coca-Cola, presupunînd că imagini de arhivă de acest tip ar exista, la fel cum în Marea Britanie, Paul McCartney ar fi putut, teoretic, gusta din sticla

, pe vremea Beatlesilor. Cine ar fi trebuit să apară pe panouri, în România, în aceeaşi logică? Florin Piersic, care şi-a înecat în logoreea senilă rolurile remarcabile din CV? Stela Popescu, care e prea din cale-afară de ocupată cu Catena? Elena Ceauşescu, cu numai zece ani mai bătrînă decît Marilyn Monroe? 

Absurditatea e clară. Esenţa campaniei globale e apelul la tradiţie, la mitologia populară, iar noi nu avem aşa ceva, în sensul american. Acum vreo zece ani, Valeriu Lazarov încerca un format TV mai special, lunar, de două ore, pe nume

. Monştrii sacri ai scenei româneşti apăreau în spectacole de cîte două ore, în care erau sărbătoriţi împreună cu o serie de prieteni celebri. Spre deosebire de originalul care făcuse succes în nu mai ştim ce ţară latină, emisiunea avea o viaţă scurtă pe Antena 1, fiindcă „genialii“ erau Jean Constantin, Tamara Buciuceanu, Maria Ciobanu sau – iar – Florin Piersic. 

România e din acest punct de vedere problematică pentru Coca-Cola, care şi-a construit dintotdeauna retorica publicitară pe nostalgia pentru copilărie şi a defilat aproape un deceniu, în anii ’90, cu sloganul „Always Coca-Cola“. Cu atît mai mult cu cît nostalgia copilăriei este, v-a venit deja în cap, poate, domeniul altcuiva, al marelui rival: Pepsi.

Prin 2011, acesta lansa o campanie locală, atipică pentru băutura-

, la rîndul ei celebră pentru „The Choice of a New Generation“, sloganul global din 1984. Graffiti BBDO şi o serie întreagă de alte agenţii puneau la punct un concept care făcea recurs la preistoria comunistă a brand-ului, unul din puţinele care erau importate înainte de 1989. Campania s-a numit „Şi ieri. Şi azi“ şi a avut în centru tot sticla istorică, de astă dată cea de Pepsi, de pe vremea comunismului. Nu mai insistăm, fiindcă a fost una din puţinele campanii memorabile din ultimii ani şi, cu siguranţă, vă amintiţi de ea. 

Ca în bancurile cu Ceauşescu şi sfîrşitul lumii, centenarul Coca-Cola vine patru ani prea tîrziu în România şi, chiar dacă Pepsi şi Graffiti ar fi avut ideea premiată mai tîrziu, campania globală a marii rivale nu ar fi funcţionat prea bine la noi. La fel se întîmplă lucrurile, probabil, şi pe alte meleaguri, foste comuniste şi nu numai, fiindcă acum 30 de ani, Coca-Cola nu era globală decît, eventual, din auzite, ca tentaţie îndepărtată, anecdotă seducătoare şi frustrantă de consum. 

Din acest punct de vedere, Delia a aterizat pe panourile Coca-Cola ca musca-n lapte, fără vreo vină. Mai logic ar fi fost, poate, ca faimoasa companie să defileze în toate cele 140 de ţări cu „panteonul american“, Monroe, Presley şi Charles, în chip de simboluri ale dominaţiei în materie de cultură populară. Greu de ştiut de ce n-a făcut-o: posibil, fiindcă anumite studii atestă că acest gen de celebritate planetară nu e chiar atît de celebră, dacă putem spune aşa, pentru un anumit gen de consumator, care constituie grosul băutorilor de Coca-Cola. Ceea ce spune că nici globalizarea nu e chiar atît de globală. 

Un ultim detaliu, de pe panourile româneşti, e şi el relevant. În timp ce campania americană are titlul „I’ve kissed“, la ceea ce se numeşte

pe execuţia cu Delia scrie „I kissed“. Trecutul simplu, fără auxiliarul „have“. Poate engleză elementară, dar despre

ştim că se referă la o acţiune cu consecinţe în prezent, în timp ce trecutul

e, pur şi simplu, ceva ce s-a întîmplat şi nu se mai întîmplă. Aşa a fost şi prietenia Deliei cu sticla

Cum să devii un Nimeni

Foto: wikimedia commons

Zizi și neantul jpeg
Evadări în absolut
Intrînd în mare și înaintînd în ea, atît cît îți permiteau puterile, sfidai direct determinările.
956 08 Foto LNiculae jpg
Note şi fotografii (3)
Alte sunete vagi compun însăși tăcerea.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
Capătul drumului – cum recuperăm anii ’90?
Tramvaiul 21 are o cu totul altă personalitate decît troleul 66 sau autobuzul 135.
p 19 WC jpg
Natura-n bucate
Sînt aceste panacee care promit viață lungă și sănătoasă reale sau doar o găselniță a industriei alimentare?
p 20 WC jpg
Apocalipsa la îndemînă
În orice religie, extremismul secretă o ideologie a „comunităţii aleşilor” eschatologici în luptă cu restul „decăzut” al umanităţii.
Theodor Pallady jpeg
Franciscanul de pe Bega
„Prologul” pelbartian e savuros ca un poem avangardist.
1226px Jesus walking on water  Daniel of Uranc, 1433 jpg
Aventura a doi frați ambițioși
A filozofa despre ambiție fără a ne reconsidera reperele riscă, pe lîngă prețiozitate sau cinism, să ne limiteze pur și simplu la gustul obsesiv de a parveni speculativ, intelectual, moral.
p 24 A  Vrana jpg
Cu ochii-n 3,14
Muștele femele au mai mulți neuroni decît masculii, acesta este rezultatul unui studiu recent care a observat creierul larvelor cu o tehnică inedită.
Zizi și neantul jpeg
La piscină
Pe vremuri, în anii ’70-’80, mersul la piscină era una dintre activitățile cele mai „fancy”.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
Corpul
Pe la 15 ani, deja îmi pierdusem toată încrederea în mine.
p 19 Johann Sebastian Bach WC jpg
Muzica lacrimilor. Bach
Muzica nu „reprezintă“ drama christică și nu îi caută o semnificație anume: ea se naște din cutremurarea care cuprinde lumea în momentul suferinței divine și o sădește adînc în sufletul ascultătorului.
„Voi cine spuneţi că sînt?“ O pledoarie jpeg
Două comentarii la Geneză
Nu puțini s-au întrebat, de-a lungul secolelor, de ce ultimele trei cărți ale „Confesiunilor” lui Augustin sînt, de fapt, o exegeză la primele versete ale „Genezei”.
p 24 A  Damian jpg
Cu ochii-n 3,14
„Cînd viața se întîmplă, puiul e tot pui.“
Window through a window in Röe gård café 2 jpg
Decît un termopan, șefu’
După două ore de spart la daltă de jur împrejur, o opinteală finală a extras tocul ferestrei din perete, cu pervaz cu tot.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
O să fie bine! – recensămînt 2022 –
O să ajung eu în Albania, iar ei or să fie tot la coadă, încremeniți în așteptare.
E cool să postești jpeg
Viața fără Facebook
Cura de dezintoxicare de Facebook i-a făcut pe subiecții studiului mai toleranți față de ideile politice ale taberei adverse.
p 20 jpg jpg
La ceasul fără umbre al amiezii
Pentru viaţa spirituală, pentru căutarea şi întîlnirea cu Cel nelocalizabil, locul mai are importanţă?
Theodor Pallady jpeg
Pe terasă, cu Epictet
Greu de spus dacă stoicismul e la modă pentru că se poartă textele aspiraționale sau pentru că timpul nostru face loc unui anume neo-păgînism.
Jilava Prison jpg
Răutatea și contextul de viață
Oamenii vinovați de ceva rău, cîți or fi ei, provin adeseori din rîndul celor buni.
p 24 1 M  Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
Labirintul din tufișuri de tuia și-a deschis porțile pentru 78 de nudiști.
Zizi și neantul jpeg
Mentalități din alt film
Avem, oarecum, un obraz mai gros, ne-am învățat, de nevoie, să fim mai puțin sensibili în momente în care, de fapt, ar trebui să fim.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
M-aș muta din București, dar unde?
Mereu am urît cumva Bucureștiul, deși m-am străduit să-l iubesc, iar în ultimii ani, de cînd nu se întrevede nici o schimbare, l-am urît mai mult decît oricînd.
p 19 WC jpg
Ordinea morală a lumii
Ne place sau nu, chiar există și femei care nu vor să aibă copii. Ce se întîmplă dacă le obligi să ducă sarcina la termen și să dea naștere unui copil pe care nu-l doresc?
p 20 jpg jpg
„Cîntarea Cîntărilor” și tandrețea interpretării
În mijlocul unei istorii a poporului lui Dumnezeu aspru judecată, cu căderi și ridicări neîncetate, cu plîngeri și strigăte de speranță, pocăință, credință neclintită și întunecate lepădări stă un cîntec de dragoste care lovește pe cititor chiar în creștetul sufletului și al cărnii.

Adevarul.ro

image
Bătaie generală la Untold, în faţa scenei la concertul lui David Guetta VIDEO
În cea de-a treia zi a Festivalului Untold, când au fost prezente peste 95.000 de persoane din peste 100 de ţări ale lumii, a izbucnit o bătaie între mai mulţi tineri, în timpul concertului lui David Guetta. Filmarea a devenit virală pe Internet.
image
Pericolul frumos „ambalat“ care îi transformă pe tineri în victime. „Inima lor ajunge ca la 80-90 de ani“
Vârsta pacienţilor la care medicii au ajuns să trateze accidentul vascular cerebral sau infarctul miocardic acut a scăzut dramatic în ultimii ani. Produsele foarte populare printre tineri, consumate de la vârste mici, duc la un astfel de deznodământ.
image
Luptă contracronometru pentru a salva balena beluga blocată în râul Sena. Mamiferul refuză hrana VIDEO
Oficialii francezi încearcă cu disperare să salveze o balenă beluga blocată în râul Sena, cu o injecţie cu vitamine pentru a-i stimula apetitul. Observatorii ştiinţifici spun că balena pare să fie vizibil subnutrită, iar salvatorii speră totuşi să o ajute să-şi recapete apetitul şi energia necesară pentru a se întoarce pe mare.

HIstoria.ro

image
„Răceala diplomatică” dintre Bulgaria și România
Per ansamblu, climatul diplomatic de la sfârșit de secol XIX poate fi definit ca fiind „destins”. O dovadă o constituie și vizita lui Carol I, însoțit de fruntașul liberal D. A. Sturdza (un adept al Triplei Alianțe), la Sankt Petersburg, în iulie 1898, unde s-a bucurat de o foarte bună primire.
image
Dacia romană, o provincie puternic militarizată
Distribuţia armatei în interiorul teritoriului provinciei Dacia a servit scopului strategic principal al acestei provincii, şi anume de a separa şi supraveghea neamuri „barbare” care erau potenţial periculoase, în special dacă se aliau între ele contra Romei, cum au fost în special sarmaţii iazigi.
image
Stalin îl întreabă pe Jukov dacă va putea apăra Moscova
Îngrijorat de înaintarea germanilor și de cucerirea Solnechnogorsk (23 noiembrie 1941), Stalin l-a întrebat pe Jukov dacă va putea menține Moscova. Jukov a răspuns afirmativ, cu condiția trimiterii a încă două armate și furnizării a 200 de tancuri, dar Stalin a replicat că nu mai existau tancuri.