Mîhnirile pieței de media

Publicat în Dilema Veche nr. 356 din 9 - 15 decembrie 2010
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

- și nevoia de modele noi -

Peisajul e sumbru. Culorile calde ce ar indica entuziasme şi proiecte noi se împuţinează, copleşite de griuri, perspectiva se aplatizează, transparenţele se acoperă cu tuşe păstoase, grele. Viziunea se îngustează. E multă ceaţă şi lumina abia o străbate. De doi ani, industria media e deprimată, iar cuvîntul de ordine este supravieţuirea. Însăşi rezistenţa pe piaţă pare o victorie. Ce-o mai fi o să vedem. Dar pînă la urmă o să treacă, nu? O să fie iarăşi ca înainte, cu bugete mari de publicitate pentru consumatorii înnebuniţi după „oferte“, cu moguli dispuşi să cheltuiască pentru proiecte-mamut – dar şi pentru „supape“ călduţe-drăguţe – cu proiecte ratate, dar din care dezvoltatorii cîştigă bine pe termen scurt şi, bineînţeles, cu salarii peste nivelul real al pieţei. La fel ca investitorii imobiliari, jurnaliştii şi publicitarii par să aştepte încă vremurile de dinainte. Unii dintre ei, cel puţin. 

Din păcate, pentru mass-media lucrurile par a sta şi mai rău decît pentru piaţa imobiliară. În industria media, criza economică s-a suprapus peste o criză internă. De aproape un deceniu, managerii companiilor mass-media sînt într-o continuă căutare şi frămîntare pentru descoperirea unor noi modele de business şi adaptare la noile tehnologii. Pînă acum se pare că nu le-a reuşit.  

Televiziunile, care păreau mai ferite de recesiune, nu mai încasează din reclamă nici ele aşa cum obişnuiau să o facă – deşi în România iau încă partea leului din bugetele de publicitate ale companiilor. În 2009, piaţa totală de publicitate pentru televiziuni a scăzut cu 40%, pînă la 270-280 de milioane de dolari, iar în 2010 scăderea faţă de 2009 e cu 10% (cf. Ziarul Financiar). Puţin probabil că vom asista la o revenire în forţă a bugetelor de publicitate pe modelul clasic de business media, indiferent de situaţia economică. Condiţiile de piaţă s-au modificat, apar alte obiceiuri de consum, elanul consumerist s-a estompat din cauza crizei, provocările noilor tehnologii se accentuează. 

Rănile lăsate  de Internet  în presa tradiţională  

Acum 10-12 ani, Internetul a dat prima mare lovitură statutului şi orgoliului jurnalistului de profesie, deposedîndu-l de unul dintre marile avantaje pe care le avea – accesul exclusiv la suporturile distribuţiei de masă. De atunci încoace oricine se poate adresa „lumii“ întregi, prin intermediul web-ului. Jurnalistul profesionist a fost silit să intre în concurenţă cu bloggerii şi forumiştii, iar companiile de media îşi văd diminuate bugetele de publicitate în favoarea mediului online. Numărul ziarelor vîndute la chioşc sau prin abonament a scăzut abrupt, din moment ce cititorul găsea ziarul gratuit pe web. Prin urmare, un model de business, care să ţină cont de încasările din vînzări sau abonamente, n-a mai fost ţinut în viaţă decît de practica generalizată a „inserturilor“, ziarul vînzîndu-se mai degrabă ca un adaos pe lîngă o carte sau un obiect, decît invers. Chiar şi aşa, publicitatea distribuită ziarelor tipărite a scăzut enorm în România, ajungînd la 18-20 de milioane de euro în 2010, după unele estimări. 

În acelaşi timp, bugetele de publicitate online au crescut puţin chiar şi în 2010, pînă la 15-16 milioane de euro (poate ceva mai mult, ţinînd cont de publicitatea vîndută sau cumpărată prin Google, de pildă). E foarte probabil ca în 2011 publicitatea online să depăşească printul şi în România. În Marea Britanie, în 2010, publicitatea online este la acelaşi nivel sau mai sus decît publicitatea TV.  

A doua lovitură a fost cea care a atins „urgenţa“ consumului de mass-media. Înainte, dacă pierdeai un interviu la radio sau la televizor, dacă ratai un articol de ziar sau dacă nu prindeai un episod din Twin Peaks, şansele să recuperezi pierderea erau foarte mici. Consumatorul era impulsionat să consume media în regim de „urgenţă“. Internetul şi noile tehnologii au făcut să dispară această „urgenţă“, articolul sau episodul pierdut se poate găsi cu uşurinţă oricînd doreşti, fie online, fie pe DVD.

DVR,  adică evitarea  clipurilor publicitare

Lipsa „urgenţei“ va afecta cel mai mult televiziunile, iar noua provocare se numeşte DVR (digital video recorder). DVR înseamnă fie un serviciu al firmelor de cablu TV, fie diferite softuri, fie dispozitive interioare sau exterioare televizorului, prin care poţi să-ţi înregistrezi programele preferate. Indiferent  pe care dintre ele le va folosi spectatorul care urmăreşte o emisiune înregistrată, el va trece rapid cu telecomanda peste reclame;  dar sînt şi destule softuri şi dispozitive care elimină de tot reclamele. Conform studiilor, în doi-trei ani aproape jumătate dintre cei ce se uită la televizor în Statele Unite vor folosi DVR-ul şi vor face asta exact din acest motiv, ca să nu mai piardă timpul cu publicitatea. „Spectatorul“ tradiţional, pasiv faţă de televiziune, se transformă destul de repede într-un „utilizator“ de televiziune.  Şi pe Internet, utilizatorul agasat de sclipirile psihedelice ale reclamelor se poate dispensa de ele, folosind diferite aplicaţii de browser. Din studii a reieşit că utilizatorul obişnuit acceptă totuşi bannerele publicitare online, preferînd să nu facă efortul, de cîteva secunde bune, de a le bloca. Cînd vine vorba de programele de televiziune, situaţia se schimbă; spectatorul e dispus să preia controlul şi să încerce să evite şirul de clipuri publicitare. Iar reclamele eficiente sînt doar cele al căror mesaj nu poate fi evitat. Acesta este doar unul dintre motivele pentru care în multe locuri, mai ales în Marea Britanie, bugetele de publicitate merg spre Internet sau telefonie mobilă. Nu spun că lucrurile se vor îndrepta cu aceeaşi viteză spre acelaşi deznodămînt şi în România, dar direcţia în care vor merge lucrurile, pe termen lung, e destul de clară. 

Posibile modele

Vechile media şi modalităţile tradiţionale de a face publicitate probabil că nu vor dispărea în cîţiva ani şi va continua o simbioză între vechi şi nou. Ziarele care au renunţat complet la print au aflat în ultimii ani că nu e atît de uşor să te adaptezi noului mediu şi că încasările exclusiv din online nu sînt îndestulătoare. Televiziunile vor experimenta probabil în continuare diminuări ale veniturilor, concomitent cu reducerea costurilor. O foarte interesantă piaţă pentru produsele mediatice va fi cea a dispozitivelor mobile – telefoane „deştepte“, tablete, iPod-uri. Studiile de piaţă arată că utilizatorii sînt mult mai dispuşi să plătească pentru conţinut pe dispozitivele mobile decît pe Internet.

Care vor fi modelele de business viitoare e dificil de spus, dar se pot distinge pînă acum două direcţii. Prima ar fi ştirile şi programele video plătite, fie că e vorba de site-uri sau de aplicaţii pe telefon ori tablete; a doua este reprezentată de serviciile integrate, combinarea a diferite activităţi – folosirea încrederii pe care o are lumea în marca unei publicaţii, de exemplu, pentru alte produse sau servicii. De pildă, sînt foarte curios dacă firma de cablu ce va lansa televiziunea Zece TV va oferi în curînd şi servicii de DVR. La o firmă concurentă există acest serviciu de oarecare vreme, doar că nu ştiu pe nimeni care să-l folosească. Încă.  

În ce priveşte ştirile contra cost, e încă prea devreme pentru a evalua dacă experimentul lui Murdoch este unul reuşit şi a devenit un model.

Lucian Popescu este jurnalist.

pe tera cristalelor gigantice din mexic este frumoasa dar mortala jpg
Peștera Cristalelor Gigantice din Mexic este Frumoasă, dar Mortală
Gipsul: De la materie primă pentru construcții uscate la cristale gigantice în peștera Naica.
1  Irina Rimes x Roman Tolici x IQOS jpg
Irina Rimes x Roman Tolici – cea mai nouă colaborare a brandului IQOS
A fost prezentată într-un eveniment care a redefinit ideea de spectacol polisenzorial. Curios?
de ce sa alegi o rochie din in pentru evenimentele de vara jpg
De ce să alegi o rochie din in pentru evenimentele de vară
Vara aduce cu ea nu doar zile mai lungi și soare blând, ci și invitații la evenimente speciale – nunți în aer liber, botezuri intime, seri de vară care merită celebrate. În toate aceste contexte, alegerea unei ținute devine mai mult decât o simplă decizie de stil.
featured image jpg
IMSA recunoaște oficial pokerul ca sport al minții: Argumentele pentru această decizie
IMSA (Asociația Internațională a Sporturilor Minții) a recunoscut oficial pokerul ca fiind sport al minții. Practic, pokerul face parte din aceeași categorie ca șahul și bridge-ul.
cifra sapte jpg
Cifra 7 în istoria omenirii și superstițiile în care cred oamenii și în ziua de astăzi
Gândește-te la un număr între unu și zece să vedem dacă putem ghici. A fost șapte, nu? Cercetătorii au descoperit că, atunci când ești rugat să te gândești la un număr între unu și zece, mulți vor avea numărul șapte în minte.
DilemaVeche jpg
Neglijăm îngrijirea călcâielor vara! De ce ar trebui să fim mai atenți…
Există o parte a corpului pe care o vezi mai ales când te încalți, dar pe care rar o privești cu adevărat. Și, poate tocmai de aceea, ajungi s-o neglijezi exact atunci când e cel mai expusă: vara.
pexels gustavo fring 5163433 jpg
Unelte, materiale și idei pentru o curte bine amenajată
O curte bine organizată îți oferă nu doar un spațiu estetic, ci și un loc practic în care te poți relaxa, lucra în grădină sau petrece timp de calitate cu familia și prietenii.
rehearsal preparation groom s watch hand jpg
Purtați de Eminem, Pharrell și Kanye West – descoperă cel mai popular ceas printre artiști!
Hai să recunoaștem: când vezi un ceas Casio G-SHOCK pe încheietura cuiva, nu te gândești doar la ore și minute.
Ce acte sunt necesare pentru procedura de radiere a unui autovehicul  jpg
Ce acte sunt necesare pentru procedura de radiere a unui autovehicul?
Radierea unui autovehicul din circulație poate părea un proces complicat, dar, dacă ai toate documentele pregătite și urmezi pașii necesari, totul devine mult mai simplu.
featured image jpg
Minimalismul, o alegere de viață pentru tot mai multe persoane împlinite pe plan profesional
A avea puține bunuri materiale și a efectua puține cheltuieli era în trecut caracteristic doar persoanelor cu venituri modeste.
Vechea dilema optimizare SEO vs  PPC sau AMBELE jpg
Vechea dilema: optimizare SEO vs. PPC sau AMBELE?
În lumea marketingului digital, dezbaterea dintre optimizarea pentru motoarele de căutare (SEO) și publicitatea plătită per click (PPC) a fost întotdeauna un subiect fierbinte.
industrie jpg
Curiozități mai puțin știute despre gudron și industriile în care se folosește
Gudronul este o substanță cu o paletă largă de aplicații industriale. Acesta nu este o substanță unică, ci un amestec complex de mii de compuși chimici, inclusiv hidrocarburi aromatice, fenoli și alte substanțe organice.
Cei care nu invata din istorie, sunt sortiti sa o repete  3 carti pe care trebuie neaparat sa le citesti jpg
Cei care nu învață din istorie sunt sortiţi să o repete. 3 cărți pe care trebuie neapărat să le citești
Dacă vrei să înțelegi mai bine evoluția poporului și a culturii din care faci parte, atunci e bine să explorezi cărțile de istorie specifice.
reducerea timpului petrecut in trafic este o prioritate pentru tine jpg
Reducerea timpului petrecut în trafic este o prioritate pentru tine?
Dacă te deplasezi frecvent cu autoturismul și ai realizat faptul că, din cauza aglomerației rutiere, ai ajuns să petreci foarte mult timp în trafic.
ceai cuisoare (1) jpg
Cum se prepară și când este recomandat ceaiul de cuișoare?
Ceaiul de cuișoare este o băutură aromată și benefică pentru sănătate, apreciată pentru proprietățile sale antibacteriene, antiinflamatoare și antioxidante.
ce pantofi sa alegi pentru city break jpg
Cele mai potrivite modele de pantofi pentru un city-break
Te gândești la un city-break? Ah, ce bine! Oricine adoră să exploreze noi orașe, să meargă pe străzi necunoscute și să descopere un colț de lume plin de istorie, cultură și viață urbană.
Champions League  cea mai valoroasă competiție de fotbal intercluburi din Europa  dilemaveche betting jpg
Champions League: cea mai valoroasă competiție de fotbal intercluburi din Europa
Champions League reprezintă apogeul fotbalului european intercluburi, fiind locul unde cele mai bune echipe de pe continent își dispută supremația.
Cum să îți amenajezi casa eficient și cu buget redus  sfaturi și idei practice jpg
Cum să îți amenajezi casa eficient și cu buget redus: sfaturi și idei practice
Amenajarea locuinței poate fi o provocare atunci când încerci să menții un echilibru între estetică, funcționalitate și costuri.
DilemaVeche (2) (4) jpg
Chanel, moștenirea unui brand care a revoluționat eleganța
Toată lumea a auzit despre acest nume faimos în industria modei, un simbol atemporal al rafinamentului și inovației în modă.
telefoane jpeg
Există o piață a telefoanelor folosite de vânzare. Vrei să afli despre ce e vorba?
Te-ai gândit vreodată că ar exista pentru telefonul tău folosit un loc unde ar putea să fie pus la vânzare? Ai mai multe telefoane vechi care stau degeaba prin sertarele biroului de acasă?
usa de garaj alexiana group 3 jpg
Știai că poți găsi uși de garaj la prețuri avantajoase pentru bugetul tău?
Pentru cine își dorește mai multă protecție pentru mașina personală, în garaj, există soluții prietenoase cu bugetul.
relaxare rapida jpg
5 metode de relaxare imediate pentru oamenii activi care au puțin timp liber la dispoziție
Într-o lume agitată, în care timpul este un lux, găsirea unor metode rapide de relaxare devine esențială pentru menținerea echilibrului mental și fizic.
featured image jpg
Sigla echipei de fotbal Athletic Bilbao, sculptată pe o biserică din secolul al XIII-lea
Când te gândești la biserici, te aștepți să vezi în special icoane ale unor sfinți. În unele situații, poți găsi și imagini cu principalii oameni care au contribuit financiar la construcția respectivei biserici.
austin ban 0fjGQmYCRW8 unsplash jpg
Cadouri care creează amintiri - Experiențe speciale pentru femeile din viața ta
Căutarea cadoului perfect pentru femeile dragi din viața ta poate fi o provocare, mai ales atunci când vrei să alegi ceva cu adevărat special.

Parteneri

Poliţia de Frontieră FOTO IJPF Galaţi
Un poliţist de frontieră a fost reţinut pentru că a pus în circulaţie bancnote contrafăcute. Deținea 10.000 de euro falși
Un poliţist de frontieră a fost reţinut, pe 11 iunie, de BCCO Timişoara după ce ar fi intrat în posesia sumei de 10.000 de euro în bancnote contrafăcute. Agentul a oferit o parte din bani altei persoane, pentru a fi puşi în circulaţie.
Florin Citu FOTO Facebook
Florin Cîțu: PNL „să părăsească urgent negocierile”. Motivul invocat de fostul premier liberal
Liberalul este de părere că „nu poți cere voturi de dreapta și să guvernezi ca un partid de stânga”.
 Tánczos Barna FOTO gov.ro
Ministrul Finanțelor cere demiterea directorilor de la Salrom şi Apele Române. „Este inacceptabil ce s-a întâmplat ieri la Praid!”
Tanczos Barna, ministrul Finanțelor, a transmis joi, 12 iunie, faptul că a cerut demiterea directorilor de la Salrom şi Apele Române, în cadrul ședinței de Guvern.
barbat batut parcare mall constanta, sursa Replica mp4 thumbnail png
Un bărbat a fost atacat de doi tineri în parcarea unui mall din Constanța şi a fost bătut cu o cheie de strâns roţi
Un bărbat a fost atacat în plină zi, în parcarea unui mall din Constanța, de doi tineri care l-au urmărit și l-au agresat cu brutalitate.
Alexandru Ciucu jpg
Cât a costat ținuta de ginerică a lui Mihai Albu? Alex Ciucu lansează o nouă colecție pentru miri: „Costumul cu garanție, fără retur, ca-n căsnicie”
Alex Ciucu lansează o nouă colecție pentru miri, sub deviza: „Costumul cu garanție, fără retur, ca-n căsnicie”. Cât a costat ținuta de ginerică a lui Mihai Albu?
Italia U21 Romania U21, Louis Munteanu (Sportpictures) jpg
Naționala U21, început „șchiopătat” la EURO. România lui Pancu, învinsă de Italia
„Tricolorii” lui Daniel Pancu nu s-au regăsit în Slovacia.
Zilele Europene ale Arheologiei celebrate de Muzeul Național de Istorie a României
Zilele Europene ale Arheologiei celebrate de Muzeul Național de Istorie a României
Muzeul Național de Istorie a României (MNIR) și partenerii săi celebrează Zilele Europene ale Arheologiei în perioada 13 – 15 iunie 2025.
Mihai Fifor FOTO Mediafax
Un lider PSD afirmă că răbdarea social-democraților a ajuns la limită. „Se confundă guvernarea cu spectacolul ieftin şi negocierile cu băşcălia”
Deputatul Mihai Fifor, președintele PSD Arad, afirmă joi, 12 iunie, după conflictul dintre senatorul Cristian Ghinea (USR) şi Alexandru Rafila, ministrul Sănătății, că răbdarea social-democraților a ajuns la limită.
Taxe si impozite Foto Primăria Pitești Facebook jpg
Grea întrebare: Să fim solidari cu toții sau să fim solidari cu hoții?
La coadă la solidaritate social-democrată, după 15 zile de discuții pentru scoaterea României din șanț, se striga tradițional, ca la cozile pentru păpică, în ”epoca de aur”, ”-Dați mai puțin să ajungă la toată lumea!”