Marketingul de vedete, aici şi acum

Publicat în Dilema Veche nr. 650 din 4-10 august 2016
The Economist – bastionul capitalismului bun jpeg

Ce fac vedetele pe net cînd dumneavoastră nu le vedeți, dar alții le văd foarte bine? Promovează produse. Acum cîteva luni am rîs de o domnișoară care se lăuda cu epilarea totală, dar e cazul să vedem și cum se fac lucrurile cu sens. Un newsletter al agenției Hit Yourself Consulting, business-ul de net al lui Florin Grozea, ex-Hi-Q, numără în iulie 2016 nu mai puțin de 11 campanii vizibile în care sînt implicate nume de care ați auzit cu siguranță. Cîteva idei merită pomenite.

Tequila își caută apartament în București pe Imobiliare.ro. N-ați auzit neapărat de ea, dar e născută și crescută pe YouTube, idolul adolescenților, cu vlo­g-ul ei care are vreo 840.000 de abonați și filmulețe de succes care ating 2-300.000 de spectatori. Ideea e simplă și eficace: Bianca Adam (așa o cheamă pe Tequila) și-a dat Bac-ul în Craiova și se mută în București. Vrea două camere mobilate, în Tineretului – Timpuri Noi – Unirii. Imobiliare.ro îndeamnă publicul să posteze anunțuri care corespund și face asta prin intermediul YouTube-ului Tequilei și al paginii ei de Facebook, și ea masivă, cu 280.000 de abonați. Punctele tari ale campaniei: personificarea unui site de anunțuri, punctul de pornire în viața reală, care dă sens și credibilitate.

Jocurile copilăriei cu Smiley, Sore, Marius Moga, Mihai Călin, Andreea Marin, Călin Goia și Monica Davidescu. Itsy Bitsy, radioul pentru copii, se promovează într-o campanie tipică de media. Cei de mai sus aleg cîte-un joc mai puțin cunoscut și îl povestesc. Partea interesantă e că jocurile sînt, ca să zicem așa, offline: „De-a v-ați ascunselea“ la Smiley și „Rațele și vînătorii“ la Andreea Marin, de exemplu. Ideea e de a scoate nasul copiilor din tablete și ecrane TV. Punctele tari ale campaniei: Itsy Bitsy n-a avut acces la canalele de Web în general masive ale celor de mai sus, ci le-a difuzat pe site-ul și pagina de Facebook proprie. Dar asta înseamnă, probabil, o idee individualizantă care s-a făcut cu buget zero, pur și simplu cu invitații în studio și un interviu la microfon.

Live-uri #MasterCard de la Electric Castle cu Laura Cosoi, 10lucruri, Cabral și alții. Simplu ca bună ziua: Master Card a sponsorizat participarea unor celebrități la festivalul de la Cluj, iar celebritățile au realizat live-uri pe Facebook de la Electric Castle. Punctele tari ale campaniei: folosește o facilitate nouin­trodusă în România (luna mai). Transmisiile în direct pe Facebook au atins de pildă 30.000 de vizionări la Cosoi, 31.000 la Cabral și 14.000 la umoriștii de net pe nume 10lucruri. Oameni pur și simplu puși să facă ceea ce știu, ceea ce e iar o premisă bună.

OMO încurajează petele, cu Florin și Ioana Grozea, și Bogdana Dobre. Detergentul spune „Lasă-l să se murdărească azi ca să devină ce vrea el“ și o face cu părinți vizibili. Oricine a crescut un copil știe ce propensiune către balamuc domestic are acesta și și-a pus problema în ce măsură să-i înfrîneze pornirile mini-dis­tructive. Punctele tari: din nou, pornește din viața reală a celebrităților respective. În plus, asocierea unui simplu detergent cu ideea de creativitate și parenting progresist e dificilă ca temă.

#GrolschChallenge cu Cristian Vasile-Igu, Deliric, Sweet Damage Crew, Bicicletele Pegas și Andreea Retinschi. De pomenit în primul rînd datorită constanței cu care Grolsch promovează marketingul de conținut, prin platforma Experimentalist. De data asta, numele de mai sus, din zona nișată-underground, au primit provocări din zona vizuală. Cristian Vasile-Igu, de pildă, fotograf cunoscut pentru proiectul „Bucureștiul optimist“, a fost pus să vadă orașul dintr-o perspectivă diferită și l-a filmat din perspectiva (joasă la propriu) a unui cîine, așa cum a scris Paul Auster volumul Timbuktu. Punctele tari: berile se leagă de regulă de aspirații populare, cum ar fi campionatele de fotbal. Tocmai în acest context, numele nișate, fiecare cu publicul lui, și experimentele creative poziționează Grolsch în cu totul altă zonă.

Concursuri de cosmetice, călătorii cu avionul unei mărci de whisky la același Electric Castle, cafele fairtrade de la o benzinărie pe nenumărate canale online. Uite că de data asta nu pomenim brand-urile, fiindcă ideile au fost mai cuminți și totuși funcționale. Au reieșit postări pe Facebook și pe blog-uri, care au fost citite/vizionate. 

Ceea ce ne duce tocmai la numitorul comun al acestor campanii. Fără excepție, numele implicate în astfel de lucruri sînt vedete cu reputație bună. Exact opusul Oanei Zăvoranu, al lui Cătălin Botezatu și al altor celebrități demimondene care apar la show-urile TV de seară. Veți găsi foarte rar personalități cu adevărat culturale în astfel de campanii, fiindcă aria de adresare a acestora e mai restrînsă, dar din punctul de vedere al unor produse la urma urmei populare, alegerea e cea corectă. Numele implicate în astfel de campanii pot oferi brand-urilor credibilitate, atribute profesionale necesare (apropo de ce spuneam cu transmisiile video) și un public fidel, care reacționează bine la canalele media ale fiecăruia. De pe urma acestora se aleg cu vizibilitate și, eventual, și PR – ca în cazul acestui articol, în care am pomenit o serie de brand-uri pentru simplul merit de a fi avut curajul să gireze idei interesante. Chiar dacă toate acestea au un grad de relativă pudibonderie, tipic pentru comunicarea de tip comercial, e de apreciat că există un public considerabil care se hrănește, prin intermediul lor, și cu altceva decît mizerii tabloide. 

Iulian Comanescu este analist media, autor al volumului Cum să devii un Nimeni (Humanitas, 2009).

14432651257 2f5a92d0bd k jpg
Pădurea și parcul
Acolo, în pădure, realizezi că tu ești un musafir, primit acolo cu îngăduință, și că este cazul să nu rămînă urme ale trecerii tale.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
De ce urăsc statul român?
Profesorul Aurel Romilă, care a murit recent, spunea că cele mai multe dintre bolile psihice ni se trag de la societatea în care trăim.
p 19 jpg
Mizele vulgarității
O miză a vulgarității ar fi vizibilitatea, tradusă prin „rating” – și e suficient să ne uităm la rețetele emisiunilor de așa-zis divertisment de la televiziunile comerciale românești, pentru a înțelege de ce este atît de mult folosită.
p 20 Sfintul Serafim din Sarov WC jpg
Delir cu complicaţii religioase
Nu e oare de rîs scenariul fantast al „războiului sfînt” împotriva unui Occident care ar ameninţa, cu otrava lui, bastionul rus, refugiu al valorilor tradiţionale?
Theodor Pallady jpeg
Interludiu confesiv
Fetișul desacralizării a devenit atît de tiranic încît nu mai permite nici veracitatea blasfemiei sau defularea ironică.
Zizi și neantul jpeg
Setea
Siropul, de altfel, combinat cu apă de la chiuvetă, era unul din deliciile aleatorii ale copilăriei mele.
p 24 M  Plesu 2 jpg
Cu ochii-n 3,14
Cum ar fi un parteneriat al Poștei și cu HoReCa?
Zizi și neantul jpeg
Alarme, sonerii, zgomote… – din alte vremi
Aproape vii, ceasurile ne umpleau singurătățile.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
#metoo? În România?! Să fim serioși!
Nu cred că există vreo femeie, cel puțin din generația mea, care să nu fi trecut măcar o dată în viață printr-o experiență de hărțuire sexuală
p 20 N  Steinhardt jpg
N. Steinhardt despre creștinismul firesc
Creștinismul devine un regim natural al vieții, un accent care însoțește gesturile cele mai mărunte ale cotidianului.
Polul jpg
Colonialism și misionarism
Reconcilierea dintre colonialism și misiunea creștină internațională este foarte complexă.
p 24 S M  Georgescu jpg
Cu ochii-n 3,14
A ajuns acasă rîzînd, a rîs toată noaptea și nu s-a oprit nici a doua zi (joi), nimic neputîndu-i pune capăt veseliei.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
În ochii ei era dragoste, multă dragoste
Cît de repede se petrecea totul, fără să analizezi, fără să-ți pui întrebări, fără să te gîndești la un viitor, erau ca niște fire care se înșiră, apoi se deșiră, ca o lumînare care se aprinde undeva în noapte, arde întîi viu, apoi mocnit și se stinge de la sine.
Un album studiu al bisericilor transilvane jpeg
Un album-studiu al bisericilor transilvane
Textul are sobrietate ştinţifică, devotament faţă de documentarea monumentelor şi a vieţii religioase care le-a modelat şi care s-a modelat, de-a lungul timpului, în jurul verticalei lor.
Theodor Pallady jpeg
Tiparul și Cartea cărților
Nu știu să se fi publicat la noi, pînă acum, o asemenea panoramă a edițiilor tipărite ale Sfintei Scripturi de pe orice meridian și în mai toate limbile cunoscute.
Zizi și neantul jpeg
În mulțime
Oamenii prezenți erau animați de entuziasm, dar de unul mai blînd, mai difuz.
Visez parcaje subterane jpeg
Visez parcaje subterane
Locuitorii la bloc ar trebui să-și privească cartierul ca pe propria curte și să lase mașinile la bulevarde, pentru a se bucura de natură.
Cu ochii n 3,14 jpeg
Cu ochii-n 3,14
Un bărbat de 60 de ani a mers la dentist pentru o plombă și a ajuns la urgență direct în operație, pentru că a înghițit capul frezei care-i scormonea dintele.
Oh salvie levănțică iasomie trandafir jpeg
Oh salvie levănțică iasomie trandafir
La început, l-am întîlnit pe Mircea Anghelescu ca profesor, în Amfiteatrul „Bălcescu“.
Zizi și neantul jpeg
Din mers, „mici” bucurii
Bucuria trece dincolo de tine și o-mpărtășești, involuntar în general, și celorlalți.
„Voi cine spuneţi că sînt?“ O pledoarie jpeg
Privirea lui Chateaubriand
Memoriile au fost proiectate – cum altfel? – pentru posteritate, dar ca o voce de dincolo de mormînt.
Filosofie și muzică  Gabriel Marcel jpeg
Filosofie și muzică. Gabriel Marcel
Muzica este așadar, în mod primordial, nu un obiect al gîndirii, ci un mod al ei.
Cu ochii n 3,14 jpeg
Cu ochii-n 3,14
...mai mulți americani au murit înecați cu lăptuci decît mușcați de șerpi și de crocodili, combinat.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
Speranța moare ultima?
Mereu m-am întrebat dacă speranța care poate aduce cu sine un soi de idealism în a privi lucrurile din jurul tău folosește într-adevăr la ceva.

Adevarul.ro

image
Implicaţiile distrugerii crucişătorului Moskva, nava amiral a flotei ruse la Marea Neagră | adevarul.ro
Atacul asupra crucisatorului Moskva", nava-amiral a flotei ruse la Marea Neagra, are valoare simbolica si militara, spune profesorul Michael Petersen, citat de BBC. Nava ...
image
Topul celor mai valoroase monumente istorice lăsate în ruină. De ce nimeni nu le-a îngrijit VIDEO | adevarul.ro
O multime de monumente istorice faimoase din judetul Hunedoara nu au mai fost ingrijite si restaurate de mai multe decenii.

HIstoria.ro

image
Victimele stalinismului, investigate de un medic român incoruptibil
lexandru Birkle a participat la investigarea gropilor comune cu victimele stalinismului, găsite de administraţia germană a Ucrainei în orașul Viniţa, precum și în localitatea Tătarca de lângă Odessa.
image
Una dintre cele mai crude și spectaculoase metode de execuție
Călcarea sau strivirea de către un elefant este o metodă de execuție sau de tortură mai puțin cunoscută de-a lungul istoriei, deși a fost practicată până în secolul al XIX-lea.
image
Graffiti: artă sau vandalism?
De-a lungul istoriei sale zbuciumate, acest gen artistic a reprezentat mereu un subiect fierbinte, pus la zid și supus dezbaterilor din societate. Este bun sau rău graffiti-ul?