Marketingul de vedete, aici şi acum

Publicat în Dilema Veche nr. 650 din 4-10 august 2016
The Economist – bastionul capitalismului bun jpeg

Ce fac vedetele pe net cînd dumneavoastră nu le vedeți, dar alții le văd foarte bine? Promovează produse. Acum cîteva luni am rîs de o domnișoară care se lăuda cu epilarea totală, dar e cazul să vedem și cum se fac lucrurile cu sens. Un newsletter al agenției Hit Yourself Consulting, business-ul de net al lui Florin Grozea, ex-Hi-Q, numără în iulie 2016 nu mai puțin de 11 campanii vizibile în care sînt implicate nume de care ați auzit cu siguranță. Cîteva idei merită pomenite.

Tequila își caută apartament în București pe Imobiliare.ro. N-ați auzit neapărat de ea, dar e născută și crescută pe YouTube, idolul adolescenților, cu vlo­g-ul ei care are vreo 840.000 de abonați și filmulețe de succes care ating 2-300.000 de spectatori. Ideea e simplă și eficace: Bianca Adam (așa o cheamă pe Tequila) și-a dat Bac-ul în Craiova și se mută în București. Vrea două camere mobilate, în Tineretului – Timpuri Noi – Unirii. Imobiliare.ro îndeamnă publicul să posteze anunțuri care corespund și face asta prin intermediul YouTube-ului Tequilei și al paginii ei de Facebook, și ea masivă, cu 280.000 de abonați. Punctele tari ale campaniei: personificarea unui site de anunțuri, punctul de pornire în viața reală, care dă sens și credibilitate.

Jocurile copilăriei cu Smiley, Sore, Marius Moga, Mihai Călin, Andreea Marin, Călin Goia și Monica Davidescu. Itsy Bitsy, radioul pentru copii, se promovează într-o campanie tipică de media. Cei de mai sus aleg cîte-un joc mai puțin cunoscut și îl povestesc. Partea interesantă e că jocurile sînt, ca să zicem așa, offline: „De-a v-ați ascunselea“ la Smiley și „Rațele și vînătorii“ la Andreea Marin, de exemplu. Ideea e de a scoate nasul copiilor din tablete și ecrane TV. Punctele tari ale campaniei: Itsy Bitsy n-a avut acces la canalele de Web în general masive ale celor de mai sus, ci le-a difuzat pe site-ul și pagina de Facebook proprie. Dar asta înseamnă, probabil, o idee individualizantă care s-a făcut cu buget zero, pur și simplu cu invitații în studio și un interviu la microfon.

Live-uri #MasterCard de la Electric Castle cu Laura Cosoi, 10lucruri, Cabral și alții. Simplu ca bună ziua: Master Card a sponsorizat participarea unor celebrități la festivalul de la Cluj, iar celebritățile au realizat live-uri pe Facebook de la Electric Castle. Punctele tari ale campaniei: folosește o facilitate nouin­trodusă în România (luna mai). Transmisiile în direct pe Facebook au atins de pildă 30.000 de vizionări la Cosoi, 31.000 la Cabral și 14.000 la umoriștii de net pe nume 10lucruri. Oameni pur și simplu puși să facă ceea ce știu, ceea ce e iar o premisă bună.

OMO încurajează petele, cu Florin și Ioana Grozea, și Bogdana Dobre. Detergentul spune „Lasă-l să se murdărească azi ca să devină ce vrea el“ și o face cu părinți vizibili. Oricine a crescut un copil știe ce propensiune către balamuc domestic are acesta și și-a pus problema în ce măsură să-i înfrîneze pornirile mini-dis­tructive. Punctele tari: din nou, pornește din viața reală a celebrităților respective. În plus, asocierea unui simplu detergent cu ideea de creativitate și parenting progresist e dificilă ca temă.

#GrolschChallenge cu Cristian Vasile-Igu, Deliric, Sweet Damage Crew, Bicicletele Pegas și Andreea Retinschi. De pomenit în primul rînd datorită constanței cu care Grolsch promovează marketingul de conținut, prin platforma Experimentalist. De data asta, numele de mai sus, din zona nișată-underground, au primit provocări din zona vizuală. Cristian Vasile-Igu, de pildă, fotograf cunoscut pentru proiectul „Bucureștiul optimist“, a fost pus să vadă orașul dintr-o perspectivă diferită și l-a filmat din perspectiva (joasă la propriu) a unui cîine, așa cum a scris Paul Auster volumul Timbuktu. Punctele tari: berile se leagă de regulă de aspirații populare, cum ar fi campionatele de fotbal. Tocmai în acest context, numele nișate, fiecare cu publicul lui, și experimentele creative poziționează Grolsch în cu totul altă zonă.

Concursuri de cosmetice, călătorii cu avionul unei mărci de whisky la același Electric Castle, cafele fairtrade de la o benzinărie pe nenumărate canale online. Uite că de data asta nu pomenim brand-urile, fiindcă ideile au fost mai cuminți și totuși funcționale. Au reieșit postări pe Facebook și pe blog-uri, care au fost citite/vizionate. 

Ceea ce ne duce tocmai la numitorul comun al acestor campanii. Fără excepție, numele implicate în astfel de lucruri sînt vedete cu reputație bună. Exact opusul Oanei Zăvoranu, al lui Cătălin Botezatu și al altor celebrități demimondene care apar la show-urile TV de seară. Veți găsi foarte rar personalități cu adevărat culturale în astfel de campanii, fiindcă aria de adresare a acestora e mai restrînsă, dar din punctul de vedere al unor produse la urma urmei populare, alegerea e cea corectă. Numele implicate în astfel de campanii pot oferi brand-urilor credibilitate, atribute profesionale necesare (apropo de ce spuneam cu transmisiile video) și un public fidel, care reacționează bine la canalele media ale fiecăruia. De pe urma acestora se aleg cu vizibilitate și, eventual, și PR – ca în cazul acestui articol, în care am pomenit o serie de brand-uri pentru simplul merit de a fi avut curajul să gireze idei interesante. Chiar dacă toate acestea au un grad de relativă pudibonderie, tipic pentru comunicarea de tip comercial, e de apreciat că există un public considerabil care se hrănește, prin intermediul lor, și cu altceva decît mizerii tabloide. 

Iulian Comanescu este analist media, autor al volumului Cum să devii un Nimeni (Humanitas, 2009).

41580801101 373a7ea5c2 c jpg
Oamenii fac orașele
Paradigmei moderniste de producție a noilor cartiere, Jacobs îi opune observația directă și studiul la firul ierbii, sau la bordura trotuarului, a vieții urbane.
Zizi și neantul jpeg
Roți și vremuri
Trebuia să mănînci nu știu cîți ani numai iaurt și să economisești, să pui bani la CEC ca să-ți poți cumpăra o Dacie.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
Aix-Les-Bains și tinerii francezi de 70 de ani (I)
În Aix zilele de vară se mișcă în ritm de melc, par nesfîrșite, exact ca acelea din vacanțele copilăriei.
E cool să postești jpeg
Tastatura sau creionul?
Este un avantaj real acest transfer al informațiilor direct pe dispozitivele elevilor?
p 20 WC jpg
Religiile manevrate de dictatori
Sîntem înconjuraţi de spaţii unde religia e folosită în beneficiul unor regimuri antiliberale: Rusia lui Putin, Turcia lui Erdogan, Ungaria lui Orbán.
Theodor Pallady jpeg
Discretul eroism al moderației
Nu prea cunoaștem opera românilor americani, iar numele care circulă simultan în cele două culturi provin cu precădere din zona umanistică.
p 23 Lea Rasovszky, Bubblegun of Sweet Surrender (Soft War) I  Codre jpg
„Războiul este doar «eu» și nici un pic «tu»” – artiștii și galeriile în timp de război
„Un fel de așteptare epuizantă la capătul căreia sperăm să fie pace.”
p 24 A  Damian jpg
Cu ochii-n 3,14
După ce, cu o săptămînă în urmă, doi lei au încercat zadarnic să evadeze din grădina zoologică din Rădăuți, un șarpe mai norocos a pătruns în Spitalul Orășenesc din Balș.
Zizi și neantul jpeg
Mare, pofte, necuprins
Tocmai ăsta era hazul vacanței: împletirea ciudată de pofte concrete și visări abstracte. Figurau, cu toatele, într-un meniu pestriț și cu pretenții.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
Vacanțe de altădată
Nu pot vedea mai multe, însă sînt convinsă că au și bomboane străine sau ciocolată, poate că au și gume cu surprize.
E cool să postești jpeg
S-o fi supărat pe mine?
Ca să nu „supere” această societate, foarte multe femei ajung să fie prizoniere ale unor prejudecăți pe care și le autoinduc, perpetuîndu-le, uitînd de cele mai multe ori de ele însele.
p 20 Sf  Augustin WC jpg
De ce scandalizează creștinismul?
Scandalul creștinismului stă așadar în neverosimilul lui. Însuși Dumnezeu vorbește, dar nu o face ca un stăpîn.
setea de absolut convorbiri cu christian chabanis jpg
Setea de absolut
Atunci cînd am întrevăzut cîteva adevăruri esențiale este dureros să simțim că, în măsura în care vrem să le comunicăm oamenilor, ele capătă limitele noastre, impuritățile noastre, degradîndu-se în funcție de acest aliaj.
p 24 M  Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
O femeie din București a fost pusă sub control judiciar, fiind bănuită de săvîrșirea infracțiunii de înșelăciune prin vrăjitorie.
Edgar Allan Poe, circa 1849, restored, squared off jpg
Prăbușirea casei Usher
Una dintre cele mai emoționante descrieri de arhitectură din literatura universală este tabloul creionat de Edgar Allan Poe în debutul nuvelei „Prăbușirea casei Usher”.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
Cum e să pleci în vacanță bolnav și complet epuizat
N-am mai fost într-o vacanță parțial din cauza pandemiei, însă mai mult din cauza faptului că nu mi-am mai permis o vacanță.
p 20 Ierusalim, Muntele Templului WC jpg
Loc disputat
De curînd, la Ierusalim au izbucnit din nou – dar cînd au încetat? – tensiunile pe esplanada Cupolei Stîncii.
Theodor Pallady jpeg
Scurtă oprire în biblioteca perfectă
Cel mai adesea afli despre autorii de cărți din cărțile altor autori: circulația bibliografică prin notele de subsol asigură ventilația academică din care se compune tradiția intelectuală a oricărei societăți moderne.
Zizi și neantul jpeg
Mare, trenuri și geamantane
Senzația pe care o am călătorind cu trenul nu poate fi înlocuită cu nici o alta: poate și pentru că ești cu atîția oameni în preajmă, într-o lume mobilă, o lume care o reface, în mic, pe cea mare din exterior.
p 24 D  Stanciu jpg
Cu ochii-n 3,14
Numeroasele avertismente de furtună ale RO-Alert de săptămîna trecută, unul emis chiar în timpul spectacolului Rigoletto, de la Opera Națională din București, cînd pe scenă se auzea replica „Furtuna e aproape”, au provocat un val de glume și ironii.
Zizi și neantul jpeg
Veri și obiceiuri
Am mai fost parte a unor vizite ca din Enigma Otiliei în care erai „servit” fix cu așa ceva: dulceață într-un mic castron transparent, una-două lingurițe, cel mai des de cireșe amare, și apă într-un pahar trainic.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
Un înger păzitor pentru fiecare – cum recuperăm anii ’90?
Pe vremea cînd lucram la o revistă cu pronunțate tente erotice care se vindea ca pîinea caldă, am cunoscut mai întîi un stripper, apoi un gigolo. Cu care m-am întîlnit pentru a scrie un reportaj.
p 19 WC jpg
Ce valoare mai au simbolurile naționale?
Există în România o serie de simboluri naționale care sînt mai mult sau mai puțin cunoscute, însă cu siguranță extrem de puțin vizibile.
p 20 WC jpg
Adevărul în oglindă
Ghicitura poate fi înțeleasă nu atît ca limită, cît ca o condiție de posibilitate a cunoașterii.

Adevarul.ro

image
Motivul stupid pentru care o grădiniţă din Hunedoara a fost mâzgălită cu mesaje de ură şi ameninţare VIDEO
O grădiniţă din Hunedoara a fost vandalizată. Autorii distrugerilor au lăsat mesaje de ameninţare şi de ură pe faţada clădirii.
image
Un general rus obez şi retras din activitate, trimis să lupte în războiul din Ucraina: „Nimeni nu-i poate refuza supunerea”
Un general rus pensionat şi obez, a fost trimis de Vladimir Putin să lupte în prima linie în războiul din Ucraina care se desfăşoară mai ales în partea de est a ţării. Decizia vine în contextul în care armata rusă pierde tot mai mulţi militari de rang înalt pe câmpul de luptă.
image
„Q”, internautul de la care a pornit mişcarea QAnon, a revenit pe forumurile web după 2 ani de pauză: „Să jucăm încă o dată?”
Utilizatorul anonim cunoscut sub numele de „Q” al forumurilor 4chan şi 8kun, personaj ale cărui anunţuri criptice au dat naştere teoriei conspiraţiei fasciste pro-Trump cunoscută drept QAnon, şi-a reluat postările după o pauză de aproape doi ani.

HIstoria.ro

image
100 de ani de show-uri culinare
În primăvara lui 1924 se auzea la radio primul show culinar, a cărui gazdă era Betty Crocker, devenită o emblemă a emisiunilor de acest gen și un idol al gospodinelor de peste Ocean. Puțină lume știa că Betty nu exista cu adevărat, ci era doar o plăsmuire a minților creatoare ale postului de radio.
image
„Uvertura” războiului austro-turc din 1715-1718
Războiul turco-venețiano-austriac dintre anii 1714-1718, cunoscut și drept Războiul Austro-Turc din 1715-1718, sau „Războiul lui Eugeniu de Savoia”, este primul din seria războaielor ruso-austro-turce din secolul XVIII.
image
Capitularea lui Osman Pașa
La 4/16 decembrie 1877, Carol îi scria Elisabetei că otomanii încercaseră pe data de 28 să iasă din Plevna luptând și construind un pod peste râul Vid, în zonă desfășurându-se bătălii cumplite. Carol s-a îndreptat imediat în acea direcție, în timp ce împăratul se dusese în centrul dispozitivului.