Două feluri de pamflet

Publicat în Dilema Veche nr. 538 din 5-11 iunie 2014
Cum a funcționat media în tragedia de la Colectiv jpeg

Grigore Cartianu vine la B1 din mila lui Turcescu. Este „un limbric“ şi „un prost“. „Proastă, proastă, dar pînă la urmă o să înveţe cîteva gemete în engleză, parcă văd că o să prindă roluri principale în filme cu negri supradotaţi.“ „Soro, zi sincer, ai avut orgasm?“ „Deci, prostule, dacă asculţi radioul acuma, prostule! În Elveţia, prostule, s-au făcut reguli, prostule, care se respectă, prostule, dar s-au făcut şi şosele, care îţi permit ţie, respectînd viteza legală, prostule, să nu faci…“

Dacă v-am agresat cu zicerile de mai sus, vă cer iertare, dar e cazul să ştiţi că ăsta e genul de vorbe care se aud azi la TV şi la radio. Mă gîndesc că, la fel ca şi mine, nu vă uitaţi prea des la televizor noaptea tîrziu, la orele la care Mircea Badea, Radu Banciu şi Dragoş Pătraru îşi debitează emisiunile. Nu contează cine ce-a spus, din cele de mai sus. Cei trei au destule în comun, printre care faptul că îşi etichetează emisiunile drept „pamflet“.

Iar asta ne aduce la subiect. Eticheta „pamflet“ a stîrnit discuţii în Consiliul Naţional al Audiovizualului, care a luat în discuţie interzicerea acestui gen de emisiuni. O situaţie ciudată, care a dus şi ea la o dezbatere, care a avut loc acum cîteva zile, la Cafeneaua Sociologilor, la instigarea lui Eugen Istodor şi cu participarea lui Vintilă Mihăilescu, a Narcisei Iorga de la CNA, a profesoarei Magda Răduţă şi a subsemnatului. Am ţinut să-mi fac lecţiile şi iată ce-am aflat.

În primul rînd, nu e clar dacă şi cum emisiunile de seara tîrziu, despre care vorbim, se clasifică într-adevăr ca pamflete. Din punctul de vedere al genului, da, dar în sens valorizator, ca etichetă de relevanţă estetică, mai curînd nu.

Am căutat un fragment asemănător cu cele de mai sus în istoria literaturii şi nu am găsit ceva la fel de bădăran şi împiedicat. În schimb, exprimări la fel de dure există, de exemplu: „Din conţinutul gelatinos al craniului său vegetal, cuvintele se desprind anevoie şi, odată libere, o iau razna şi brusc în viteză maximă, ca o garnitură de vagoane scăpată la vale, după ce toate frînele s-au rupt. Gesticulaţia lui disperată şi în contradicţie cu ceea ce spune e o dovadă că vorbirea îi produce dureri fizice şi că mecanismul ei dezlănţuit funcţionează independent şi scapă oricărui control. De altfel scopul vorbirii lui trebuie căutat exclusiv în ea însăşi, Giorge Pascu vorbind numai pentru a nu uita să vorbească.“

Fragmentul îi aparţine lui Păstorel Teodoreanu. Iar frazele citate la începutul articolului nu seamănă deloc cu ale lui Teodoreanu, ci mai degrabă cu mizeriile scrise de copii pe pereţii closetelor. Nu sînt genul care vor rămîne în istoria literaturii – sau, apropo, a televiziunii – ca pamflet sau satiră.

Cuvintele dure există, totuşi, în ambele cazuri. Cum de provoacă într-unul plăcere estetică şi într-altul – respingere? Spre finalul seriei de texte dedicate unui profesor ieşean azi uitat, Păstorel mai scrie: „Cînd am citit în ziare că Giorge Pascu, tulburînd planul armonic al arhitecturii mele literare, se încăpăţînează într-o existenţă de-aci înainte inutilă, şarjînd efectele cu trivialităţi bufone şi continuînd porceşte o activitate pe care economia compoziţiei mele cu tîlc proporţionată o reclama imperios finită, am încercat senzaţia stranie pe care aş resimţi-o dacă cineva mi-ar spune că un colonel care nu există decît într-o nuvelă a mea a fost avansat general şi trimis în Basarabia.“

Chiar atunci cînd avem de-a face cu un atac la persoană – una dintre caracteristicile pamfletului, după Magda Răduţă –, nu persoana e ţinta ultimă. Consideraţiile estetizante ale lui Păstorel Teodoreanu pot fi citite în cheie moralizatoare, în sensul că problema e nu Giorge Pascu în sine, ci ceea ce e de înfierat la un Giorge Pascu. Textul se ridică peste persoană, la o discuţie etică transcendentă.

Dar, desigur, texte violente şi lipsite de har au mai existat, chiar dacă nu au făcut ulterior carieră. Pamfletul, în sine, e un gen tulbure ca provenienţă. Vine de la francezi, dar etimologia cuvîntului nu e clară: din palme-feuillet, de la Pamfilus seu Amore, comedie latină în versuri, ori din greceşte, de la pamphlectos, format din pan – tot, şi phlégô – a arde. Echivalentul lui literal nu există ca atare în alte locuri: în engleză, pamphlet desemnează în mod curent o tipăritură oarecare, fără legătură cu propaganda, calomnia sau insulta. Engleza are în schimb un alt cuvînt interesant: libel – termen juridic care se referă la defăimarea realizată mai ales în scris şi provine din latină, cu sensul iniţial de declaraţie scrisă.

Dovadă mai clară că mediul e mesajul – cum spunea McLuhan – nici nu există. Cam una şi aceeaşi fasciculă-fiţuică exacerbat critică a dat în engleză un termen penal şi în franceză, ceva ce se studiază în istoria literaturii.

Cum-necum, pamfletul s-a răspîndit în timpul Revoluţiei Franceze. Un Marat sau un Desmoulins l-au practicat cot la cot cu numeroşi anonimi. Şi au făcut-o într-o asemenea măsură, încît în 1800, Napoleon a redus numărul ziarelor publicate de la 73 la 13, spre bucuria unei mari părţi a opiniei publice, care se săturase de limbajul violent şi calomniile din diferite fiţuici.

Aşadar, ca să revenim la oile noastre, dacă Badea, Banciu sau Pătraru se revendică de la pamflet, nu primesc automat o distincţie estetică. S-ar putea să intre-n rînd cu calomniatorii şi rău intenţionaţii. Totuşi, acesta nu pare a fi singurul motiv pentru care emisiunile de acest fel îşi lipesc eticheta de pamflet.

Această etichetă a fost invocată în procese cu jurnalişti, printre altele în cel pe care Ion Cristoiu l-a pierdut în faţa Gabrielei Adameşteanu. E o (tentativă de) a scăpa de urmările insultelor revendicîndu-te de la o tradiţie mai mult sau mai puţin literară, legată de libertatea cuvîntului. Cît funcţionează aşa ceva, mi-e greu să vă spun, fiindcă nu sînt jurist. Dar impresia mea e că nu prea bine, orice-ar şti sau n-ar şti completurile de judecată, despre istoria pamfletului.

Aşa ajungem la intenţia CNA de a interzice pamfletul. E o intenţie ciudată, fiindcă pamfletul, ca atare, există doar ca gen literar/publicistic, şi nu în sensul genurilor TV contemporane. Ceea ce fac Badea, Banciu şi Pătraru ar putea fi numit late night show (cu toate diferenţele uriaşe faţă de genul american) sau, cu un termen mai larg, divertisment/entertainment. Prin urmare, CNA poate interzice, cel mult, o etichetă. După care cei trei gălăgioşi realizatori îşi pot categorisi programele ca divertisment, şi basta.

În toată această chestiune încîlcită, singurul lucru care merită reţinut este că pamfletarul simpatic s-a născut în Franţa, în jurul lui 1789, ca exponent al celor mulţi, revoluţionar care a răsturnat totul cu susu-n jos. Dacă nu a trăit atunci, şi eventual a fost de felul lui conservator, a avut cel puţin talent, ca Lucien de Rubempré. Badea, Banciu şi, într-o oarecare măsură, şi Pătraru spun nişte lucruri convenabile pentru nişte angajatori influenţi politic, care îi plătesc bine. Dacă fac pamflete, sînt pamflete de felul celălalt.

Iulian Comanescu este analist media, autor al volumului Cum să devii un Nimeni (Humanitas, 2009).

Cea mai bună parte din noi jpeg
Prietenia între femei – un mit?
Marile bucurii și marile tristeți le cam ducem de unii singuri.
Zizi și neantul jpeg
Zăpadă și săpuneală
Săpuneala era, negreșit, un mini-ritual pre-sexual.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
Diete și cîteva gînduri despre nutriție
● Orice dietă implică renunțarea la alcool. Eu nu beau decît vin, dar e bună și o bere. Pînă aici! Nu vreau să fiu un om slab, sănătos, dar trist.
E cool să postești jpeg
Cînd aduci munca acasă
Există, bineînțeles, avantaje clare ale muncii de acasă. Și pentru angajați, și pentru angajatori.
p 20 Kierkegaar WC jpg
Maestrul Kierkegaard
Într-o anumită împrejurare, Wittgenstein a observat: „Un gînditor religios onest este ca un funambul.
„Voi cine spuneţi că sînt?“ O pledoarie jpeg
Ineditele lui Eliade
E un eveniment care, sper, i-ar fi plăcut lui Eliade, pentru că e o confirmare a importanței arhivei pe care o evoca recurent, aproape obsesiv, în jurnalele sale, știind ce a lăsat în ea.
p 24 M  Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
Dialog între un tată și un fiu (la vîrsta inocenței), în autobuz. Tatăl: „Merg să-i iau lu’ mami ceva.“ Fiul: „Ce?“ Tatăl: „Niște cizme.“ Fiul: „De ce?“ Tatăl: „Nu, că nu găsesc.“ Memorabil. (D. S.)
Cea mai bună parte din noi jpeg
Cînd v-ați simțit singuri ultima dată?
Te poți simți însingurat într-o mare de oameni, dacă relațiile cu ei nu sînt potrivite.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
Cum se pleca în State în anii ’90?
Astfel, exemplele pot continua, căci românul, odată ajuns cetăţean american, face tot posibilul să-şi uite limba şi obiceiurile, dar năravurile şi le păstrează.
E cool să postești jpeg
Vînzătorul nostru, stăpînul nostru
Rămîne însă o întrebare: politețea, grija, respectul sînt oare condiționate de bani sau derivă din calitatea umană?
p 20 jpg
Incultură religioasă şi incultură universitară
Numeroasele miniaturi ilustrative preiau, alături de modele musulmane, imagistică de tip budist chinez şi creştin bizantin.
Theodor Pallady jpeg
Un iluminist evreu în Țara Românească
Cronica relațiilor dintre români și evrei a fost uneori armonioasă, alteori convulsivă și tragică, în funcție de contexte sociale, dinamici ideologice și evoluții geopolitice inevitabil fluctuante.
index jpeg 3 webp
Cîtă nefericire în urbea lui Bucur!
La noi, aici, în București și în anul de grație 2023, sub ce pictăm oamenii sfîșiați, absurd, de haite, pe cîmpurile năpădite de buruieni ale unui oraș care agonizează fără să o știe?
p 24 M  Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
Cehoaica Vera Czernak n-a mai suportat infidelitățile soțului ei, așa că într-o zi a decis să se arunce de la balcon. A căzut exact peste soțul ei care tocmai se întorcea acasă. El a murit, ea a supraviețuit.
Cea mai bună parte din noi jpeg
„Ei fac din noapte ziuă ş-a zilei ochi închid”
După ce vorbeam, mă culcam la loc. Nu i-am zis niciodată, dar se pare că știa. Mai tare decît cronotipul (și decît majoritatea lucrurilor) rămîne iubirea, se pare.
Zizi și neantul jpeg
Dimineți de iarnă
Mă făcea să simt că pămîntul nu-mi fuge de sub picioare. Că lucrurile pot avea sens și pot fi la locurile lor.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
La munca de jos
Oare n-ar trebui, la vîrsta lor, să plece în niște excursii ca să vadă lumea, să-și cumpere autorulote cum fac pensionarii din Germania, să-și petreacă revelioanele prin insule cu o climă mai blîndă?
E cool să postești jpeg
Bătaia e ruptă de rai – chipuri ale răului
Grăitoare pentru acest comportament defensiv este, de altfel, și zicala românească „Bătaia e ruptă din rai”, în fapt, o legitimare a violenței.
p 20 WC jpg
Democrația și Biserica în secolul XXI
Așa cum participarea demos-ului la viața cetății e însăși democrația, participarea laicatului la viața Bisericii e însuși creștinismul.
„Voi cine spuneţi că sînt?“ O pledoarie jpeg
Benedict al XVI-lea
Aproape intactă mi-a rămas, după zece ani, amintirea ultimei slujbe pe care a prezidat-o la San Pietro, în Miercurea Cenușii.
p 24 M  Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
La știrile TV, imagini dintr-un supermarket și apoi opinia unei fete de la carne, despre cum mai merge vînzarea acum, după ce s-a încheiat iureșul sărbătorilor: „E foarte scăzută un picuț“. (D. S.)
Cea mai bună parte din noi jpeg
Comoara e pretutindeni
Încerc să împing frica mult în fundul rucsacului, undeva între sacul de dormit și polarul de rezervă, amintindu-mi că o să fie vocală, dar n-o s-o las să conducă.
Zizi și neantul jpeg
Tache și cenușiul
Interesant e că pînă și în amintitrile mele culoarea paltonului său a rămas incertă: uneori mi-l amintesc gri, alteori negru.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
Cabana Caraiman
Nicăieri nu am simțit un munte mai sălbatic decît la cabana Caraiman, simți hăul, abruptul, aproape de tine țopăie caprele negre.

Adevarul.ro

image
Ninsorile cuprind aproape toată România: masa de aer polar vine cu temperaturi de coșmar. Unde viscolește puternic
Ninsorile cuprind majoritatea zonelor, sâmbătă, iar în vest şi în sud se vor semnala ploi și lapoviţă. Pe crestele Carpaţilor este în continuare viscol, dar vântul se intensifică şi în jumătatea vestică a ţării.
image
Culmea absurdului. Șofer amendat pentru că a respectat legea. Poliția, învinsă cu propriile imagini
Un șofer din Timiș, amendat pentru că nu a respectat semnificaţia indicatorului ,,Oprire” la trecerea de nivel cu calea ferată, a obținut anularea sancțiunii în instanță demonstrând că a respectat legea „la virgulă”.
image
Medic ATI, despre „tradiția” șpăgilor din spitale: „O preocupare otrăvită, o idolatrie de Ev Mediu”
Cazul medicului oncolog din Suceava, care a fost prins în flagrant când lua mită de la pacienții bolnavi de cancer, este criticat de un medic. Doctorița Ecaterina Petrescu Botoncea este de părere că această practică ar trebui interzisă.

HIstoria.ro

image
Moartea căpitanului Valter Mărăcineanu, un erou al Războiului de Independență
Muzeul Militar Naţional „Regele Ferdinand I” deține în patrimoniul său o fotografie inedită a eroului român Valter Mărăcineanu.
image
Armata lui Vlad Ţepeș: Arme și echipamente
Cu toată lipsa de piese originale din epocă, putem reface echipamentul și armamentul trupelor lui Vlad Ţepeș, bazându-ne pe puținele piese existente, pe sursele pictate și scrise și pe comparații cu zonele din jur.
image
Sfârșitul Bătăliei de la Stalingrad: Capitularea mareșalului Paulus
În timpul nopții de 30 spre 31 ianuarie 1943, Brigada 38 Motorizată, având atașate companiile de geniu, a încercuit zona din jurul Pieței Eroilor Căzuți și magazinul Univermag, întrerupând legăturile telefonice dintre comandamentul mareșalului Friedrich Paulus și unitățile subordonate.