Cum se reconfigurează piaţa TV
Plecările din PRO TV, de după demisia lui Adrian Sîrbu, au fost discutate şi relatate pe larg de presă. Totuşi, ele nu au schimbat ceva esenţial, pînă în momentul demisiei Monei Segall, cea mai cunoscută producătoare a postului, care realiza Românii au talent, Vocea României, Dansez pentru tine şi Master Chef. Acum, însă, putem vorbi de o reconfigurare a pieţei TV. Ce ne aşteaptă în următoarele topuri de audienţă?
Plecarea la Antenă a Monei Segall, împreună cu o echipă despre care s-a spus că numără în jur de 40 de oameni, înseamnă că televiziunea-lider rămîne fără show-urile-locomotivă. Bineînţeles, PRO TV deţine în continuare formatele de succes şi poate achiziţiona, oricînd, altele, dar cei care le făceau sînt acum la concurenţă. Cît contează oamenii din spatele unui format internaţional de succes? La această întrebare putem răspunde dacă ne uităm la megashow-urile concurente puse în grilă de Antena 1, în anii trecuţi. În 2013, X-Factor de la Antena 1 a făcut o medie de 8,2 puncte de rating pe publicul urban, faţă de 11,8 – Vocea României, formatul asemănător de la PRO TV. Vocea e pe locul doi în topul celor mai populare show-uri de divertisment, după Românii au talent, care a realizat un uriaş 20,8 puncte în medie, în timp ce X-Factor e pe locul al nouălea, după formate mai puţin somptuoase ca Next Star-ul de la Antenă, al lui Dan Negru. În materie de cooking talent show-uri, Master Chef de la PRO a făcut, în 2013, o medie de 10,2 puncte, în timp ce Top Chef de la Antena a realizat 4,5 puncte.
Toate aceste diferenţe au două cauze. Prima e know-how-ul producătorilor, iar a doua – însăşi televiziunea pe care sînt difuzate programele. PRO TV are un rating mediu ceva mai mare decît al Antenei (4,3 faţă de 3,3 puncte, în martie 2013), dar nu e vorba numai de cantitate. Un show ca X-Factor realizează performanţe mai proaste pe Antena 1 nu numai fiindcă Vocea României e mai bine realizată, ci şi fiindcă pleacă dintr-un rating mai mic, moştenit de la Observator. Acesta a avut, în 2013, o medie de 6,2 puncte, faţă de 9,2 puncte – Ştirile PRO TV.
Cifrele seci spun o poveste surprinzătoare: X-Factor a funcţionat mai bine, raportat la publicul moştenit de la programul anterior, decît Vocea României. Creşterea procentuală de la ştiri la talent show este de 32%, în cazul Antenei, şi de 28%, în cazul PRO TV. Însă problema nu se pune numai cantitativ. Genul de program despre care vorbim este caracterizat prin aspiraţii pozitive şi glamour, lucruri care sînt mai greu de găsit, statistic, în programele Antenei 1 decît la PRO TV. Postul fondat de Dan Voiculescu moşteneşte ceva din imaginea proastă a fondatorului implicat în politică şi ajuns la DNA din cauza unor acuzaţii de şantaj care îl privesc şi, sau mai ales, pe directorul executiv al Antena Group, Sorin Alexandrescu. Acest gen de context se reflectă mai ales asupra jurnalelor de ştiri, iar Observatorul are, independent de asta, şi o problemă de calitate, care se vede în diferenţa foarte mare faţă de Ştirile PRO TV. Singurul atu al Antenei 1, la ora 19, este Andreea Berecleanu, care reuşeşte să supravieţuiască surprinzător, fără pierderi de imagine, într-un format care i-a eliminat pe Lucian Mîndruţă şi Alessandra Stoicescu, iar mai apoi pe Alina Petrescu.
De fapt, Antena 1 are probleme nu atît cu show-urile de divertisment din prime-time, ci cu programul de la începutul aceluiaşi prime-time, acelaşi Observator. În momentul de faţă, cifrele de mai sus ar trebui să fie atît pe masa Monei Segall, cît şi pe cea a managerilor din Antena 1. Că este aşa arată şi ceea ce s-a petrecut cu formate realizate de alţi ex-protevişti.
Serviciul Român de Comedie, reinventat de Antenă sub numele de Happy Show, a realizat la prima ediţie 6,5 puncte de rating, deşi producţia coordonată de Toni Grecu, ex-Divertis, a fost bine pusă la punct. Media din 2013, a formatului, pe PRO TV, este de 7,8 puncte. Pe Prima TV, Andrei Boncea, ex-PRO TV, a relansat Mondenii, probabil cel mai îngrijit format de divertisment original, românesc, la ora actuală, dar nu realizează decît în jur de 1,5 puncte.
Toate cele de mai sus arată că producătorii buni contează, dar o grilă concepută logic este şi ea foarte importantă. Altfel spus, PRO TV va pierde prin plecarea echipei care realiza show-urile-locomotivă, dar nu atît de mult pe cît pare, fiindcă rămîne, pînă la proba contrarie, cu un început de prime-time (Ştirile PRO TV) foarte puternic şi o grilă foarte bună, cu show-uri puţine, dar bine aşezate. Probabil, Mona Segall va face pe Antena 1 mai puţin decît se aşteaptă managementul acestei televiziuni, dar suficient încît piaţa TV să redevină dinamică. Un prim simptom e faptul că, după ce anunţase renunţarea la Vocea României şi lansarea formatului derivat Voice Kids, PRO TV a revenit şi a comunicat că va face în continuare Vocea. Decizia pare una ciudată, dar capătă sens dacă ne gîndim ce s-ar fi întîmplat dacă Antena 1 ar fi putut achiziţiona Vocea rămasă vacantă, pentru a o face cu echipa plecată de la PRO TV.
Într-un fel sau altul, pînă în 2014, singurele televiziuni care şi-au gîndit grila coerent au fost PRO TV şi, într-o oarecare măsură, Kanal D, după modelul turcesc. Plecările din televiziunea-lider înseamnă, în ultimă instanţă, curios, că orice post cu ambiţii de top trebuie să vadă lucrurile în ansamblu şi să investească mult, într-o grilă cu sens.
Iulian Comanescu este analist media, autor al volumului Cum să devii un Nimeni (Humanitas, 2009).