Coliziune frontală între PRO şi Antenă

Publicat în Dilema Veche nr. 554 din 25 septembrie - 1 octombrie 2014
The Economist – bastionul capitalismului bun jpeg

Toamna asta, competiţia dintre posturile TV comerciale din România e interesantă. PRO TV şi Antena 1 se atacă frontal, programînd în aceeaşi zi talent show-uri rivale sau cooking game show-uri.

Dacă mai era nevoie de o dovadă că PRO TV se va păstra în topurile de audienţă (aproape) la fel de sus ca pînă acum, ea se numeşte Vocea României, în formula remaniată, care a început săptămîna trecută. Conform unor surse neoficiale, această producţie a fost mărul discordiei dintre Mona Segall, producătoarea sezoanelor trecute, şi managementul multinaţional apărut la PRO TV după plecarea fondatorului, Adrian Sârbu. Motivele au fost două: o micşorare de buget pe care o cerea echipa lituanianului Alexander Cesnavicius, trimis în România să readucă postul pe profit, şi trecerea sub controlul unor consultanţi străini. Mona Segall a plecat în primăvara acestui an la Antena 1, împreună cu o mare parte din echipă şi cu vedete ca Horia Brenciu sau Ştefan Bănică Jr. După ce primul vărsase şi stîrnise lacrimi la Voce, iar al doilea prezentase longevivul Dansez pentru tine la PRO TV, amîndoi au fost reprofilaţi în juraţi la X Factor.

Cea care a intrat prima în emisie a fost însă Vocea României, programată în acest sezon marţea şi vinerea. Pe 16 septembrie, la prima difuzare, a realizat rating-uri simţitor mai mari faţă de Next Star-ul lui Dan Negru, producţie redutabilă în sezoanele trecute, cînd era programată joia, la concurenţă cu serialele de pe PRO TV: pe urban – 11,2% faţă de 6,7%, iar pe 18-49, publicul comercial – şi mai mult, 14,7% la 5,4%.

Dincolo de victorie, a fost clar că noua echipă a show-ului, compusă din Peter Majesky şi Melanie Triebel, producători străini, cu experienţă în mai multe pieţe, a funcţionat. Cu Tudor Chirilă pe scaunul lui Horia Brenciu, Vocea pe stil nou a început într-un stil vizual şi un ritm care aminteşte de echivalentele ei din pieţe TV dezvoltate.

Vineri, a sosit ziua bătăliei 1:1 între Vocea României şi X Factor. Previzibil, Vocea a cîştigat în faţa show-ului produs de fosta ei realizatoare, care îl include pe Brenciu, fost şi el la Vocea – dar la o distanţă mai mică: 10 puncte pe urban, faţă de 9, şi 12, faţă de 9,3, pe public comercial. X Factor performează, de altfel, mult mai bine decît în sezoanele în care făcea 5-6 puncte.

Dacă în privinţa talent show-urilor, lucrurile erau clare de la prima difuzare a Vocii din acest sezon, mai interesantă a fost cealaltă bătălie 1:1, dintre Master Chef şi Hell’s Kitchen. Transferul către Antenă s-a produs aici integral, fiindcă cei trei şefi sadici sînt acum Bucătarii Iadului, pe acest post. Primul Master Chef a făcut rating-uri bune, programat fără prea mare concurenţă, dar a fost neconvingător ca producţie, în ciuda imaginii îngrijite. Patrizia Paglieri, Adi Hădean şi FOA nu şi-au intrat încă în roluri (poate mai puţin ultimul), dialogurile par artificiale, decupajul conţine acţiuni redundante. În paranteză fie spus, de producţie s-au ocupat nu cehii, ci Media Factory, un independent autohton titrat, dar cu un portofoliu de formate de mai mică anvergură. Totuşi, la prima difuzare, Master Chef a reuşit 8-11 puncte, în funcţie de target, fără o concurenţă puternică. Show-ul e bine luminat, bucătarii şi concurenţii sînt aspectuoşi, iar decenţa care înlocuieşte humiliation show-ul din sezoanele trecute e pe alocuri plicticoasă, dar reconfortantă faţă de ceea ce am văzut anterior.

Luni, atunci cînd Hell’s Kitchen a intrat în emisie la concurenţă cu Paglieri, Hădean & FOA, a părut că toate ingredientele de succes ale unui singur show culinar s-au împărţit la doi – şi pe undeva, aşa a şi fost. Dumitrescu, Bontea şi Scărlătescu şi-au uitat decorurile, lumina, machiajul, operatorii şi ultimele rămăşiţe de bun-simţ la PRO TV, pentru, totuşi, un îndelung şi molipsitor acces de bădărănie, de astă dată cu nume mult mai bine ales: Bucătarii Iadului. Vizual, show-ul e mai degrabă Bucătăria Dracului, din cauza luminii de hală industrială în şomaj tehnic şi a invitaţilor nemachiaţi, cu căutături îngrozite şi îmbrăcaţi ca din ajutoare, care creau senzaţia că au fost abuzaţi luni la rîndul, şi nu numai verbal, înaintea premierei. Cei trei tocători de oameni au folosit în mod repetat cuvîntul „vomă“ la adresa felurilor propuse de concurenţi; nu e clar dacă de vină au fost lumina proastă şi operatorii cu studii medii, dar metafora a fost, adesea, mai curînd scabroasă decît inadecvată.

Montajul mult mai rapid şi mai bun decît la PRO TV şi personajele cu vorbe mai multe şi mai naturale la ele au creat un contrast curios faţă de colorata, manierata şi plicticoasa lume a lui Master Chef. Dacă butonaţi cu viteză între cele două emisiuni, vă puteţi juca de-a eolii şi morlocii, imaginîndu-vi-i pe Patrizia, Hădean şi FOA în ghearele lui Dumitrescu, Bontea şi Scărlătescu. Sau chiar tranşaţi şi gătiţi de pirpiriii şi submisivii concurenţi ai celor trei. The horror… the horror…

Cum la ora la care scriu aceste rînduri, rating-urile încă n-au apărut, singurul pronostic la care mă pot aventura e că între cele două show-uri va exista o diferenţă medie de cel mult două puncte, dar nu pot spune în ce sens. Rămîne de văzut cîte branduri vor dori să-şi insereze sigla peste „vomă“, aşa cum s-a întîmplat la prima ediţie din Hell’s Kitchen.

Iulian Comanescu este analist media, autor al volumului Cum să devii un Nimeni (Humanitas, 2009).

Cea mai bună parte din noi jpeg
Cînd v-ați simțit singuri ultima dată?
Te poți simți însingurat într-o mare de oameni, dacă relațiile cu ei nu sînt potrivite.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
Cum se pleca în State în anii ’90?
Astfel, exemplele pot continua, căci românul, odată ajuns cetăţean american, face tot posibilul să-şi uite limba şi obiceiurile, dar năravurile şi le păstrează.
E cool să postești jpeg
Vînzătorul nostru, stăpînul nostru
Rămîne însă o întrebare: politețea, grija, respectul sînt oare condiționate de bani sau derivă din calitatea umană?
p 20 jpg
Incultură religioasă şi incultură universitară
Numeroasele miniaturi ilustrative preiau, alături de modele musulmane, imagistică de tip budist chinez şi creştin bizantin.
Theodor Pallady jpeg
Un iluminist evreu în Țara Românească
Cronica relațiilor dintre români și evrei a fost uneori armonioasă, alteori convulsivă și tragică, în funcție de contexte sociale, dinamici ideologice și evoluții geopolitice inevitabil fluctuante.
index jpeg 3 webp
Cîtă nefericire în urbea lui Bucur!
La noi, aici, în București și în anul de grație 2023, sub ce pictăm oamenii sfîșiați, absurd, de haite, pe cîmpurile năpădite de buruieni ale unui oraș care agonizează fără să o știe?
p 24 M  Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
Cehoaica Vera Czernak n-a mai suportat infidelitățile soțului ei, așa că într-o zi a decis să se arunce de la balcon. A căzut exact peste soțul ei care tocmai se întorcea acasă. El a murit, ea a supraviețuit.
Cea mai bună parte din noi jpeg
„Ei fac din noapte ziuă ş-a zilei ochi închid”
După ce vorbeam, mă culcam la loc. Nu i-am zis niciodată, dar se pare că știa. Mai tare decît cronotipul (și decît majoritatea lucrurilor) rămîne iubirea, se pare.
Zizi și neantul jpeg
Dimineți de iarnă
Mă făcea să simt că pămîntul nu-mi fuge de sub picioare. Că lucrurile pot avea sens și pot fi la locurile lor.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
La munca de jos
Oare n-ar trebui, la vîrsta lor, să plece în niște excursii ca să vadă lumea, să-și cumpere autorulote cum fac pensionarii din Germania, să-și petreacă revelioanele prin insule cu o climă mai blîndă?
E cool să postești jpeg
Bătaia e ruptă de rai – chipuri ale răului
Grăitoare pentru acest comportament defensiv este, de altfel, și zicala românească „Bătaia e ruptă din rai”, în fapt, o legitimare a violenței.
p 20 WC jpg
Democrația și Biserica în secolul XXI
Așa cum participarea demos-ului la viața cetății e însăși democrația, participarea laicatului la viața Bisericii e însuși creștinismul.
„Voi cine spuneţi că sînt?“ O pledoarie jpeg
Benedict al XVI-lea
Aproape intactă mi-a rămas, după zece ani, amintirea ultimei slujbe pe care a prezidat-o la San Pietro, în Miercurea Cenușii.
p 24 M  Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
La știrile TV, imagini dintr-un supermarket și apoi opinia unei fete de la carne, despre cum mai merge vînzarea acum, după ce s-a încheiat iureșul sărbătorilor: „E foarte scăzută un picuț“. (D. S.)
Cea mai bună parte din noi jpeg
Comoara e pretutindeni
Încerc să împing frica mult în fundul rucsacului, undeva între sacul de dormit și polarul de rezervă, amintindu-mi că o să fie vocală, dar n-o s-o las să conducă.
Zizi și neantul jpeg
Tache și cenușiul
Interesant e că pînă și în amintitrile mele culoarea paltonului său a rămas incertă: uneori mi-l amintesc gri, alteori negru.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
Cabana Caraiman
Nicăieri nu am simțit un munte mai sălbatic decît la cabana Caraiman, simți hăul, abruptul, aproape de tine țopăie caprele negre.
E cool să postești jpeg
Seducția pesimismului
Seducția pesimismului e mare. Abandonul e mai facil decît lupta.
p 20 WC jpg
André Scrima şi „cerurile lumii”
A interoga şi alte tradiţii spirituale decît cea proprie, a percepe relaţia lor cu „cerul” să nu aibă oare nici o legătură cu credinţa, nici o legătură cu Dumnezeu? Să vedem.
Theodor Pallady jpeg
Nevoia unei revoluții a bunului-simț
Creștinii cu scaun la cap sînt primii care au datoria de a se delimita de această grotescă mistificare, chiar dacă au de ce să deteste fandoseala elucubrantă a taberei adverse.
index jpeg 3 webp
Dorință pentru 2023
Ar putea fi arhitecții convingători în a spune că putem salva natura începînd cu oamenii care suferă?
p 24 A  Damian IMG 4760 jpg
Cu ochii-n 3,14
● În a treia zi a acestui an, Greta Thunberg a împlinit 20 de ani. Și ce dacă? (S. V.)
Cea mai bună parte din noi jpeg
Zile din viața noastră
Spunea recent cineva din jurul meu că, în tinerețe, zilele trec repede, iar anii se duc greu.
Zizi și neantul jpeg
Timpul de dinainte
Ce ne-ar fi scos din sărite, probabil, altădată, atunci ne bucura. Sau măcar ne amuza. Nimeni nu voia să fie nici Scrooge, nici Grinch.

Adevarul.ro

image
Scrisoarea unui diplomat rus aflat în exil: „Cu toții trebuie să încetăm să ne mai prefacem. Europa este în război”
„Cu toții trebuie să încetăm să ne mai prefacem. Europa este în război. Acum, tot ce contează este ca partea corectă să câștige”, a scris fostul diplomat rus Boris Bondarev.
image
Mută un singur băț de chibrit pentru a rezolva acest test de inteligență. Ai 20 de secunde la dispoziție
Acest exercițiu matematic devine corect printr-o singură mutare. Doar cei cu o inteligență peste medie îl pot face în mai puțin de 20 de secunde.
image
Condimentul ieftin care luptă împotriva cancerului. Poate fi folosit în mâncăruri, deserturi și băuturi
Acest condiment nu doar că este la îndemâna oricui și aromatizează perfect preparatele gătite, dar are și numeroase beneficii pentru sănătate.

HIstoria.ro

image
„Orașul de aur”, de sub nisipurile Egiptului
Pe lista descoperirilor recente și considerate fascinante se înscrie și dezvăluirea unui oraș de aur, din Luxor, Egipt.
image
Din culisele Operațiunii Marte
În istoria războiului sovieto-german, nume ca „Moscova”, „Stalingrad”, „Kursk”, „Belarus” sau „Berlin” evocă mari victorii sovietice.
image
Ce mai mare soprană a nostră, Hariclea Darclée, cea care a salvat opera La Tosca / VIDEO
E duminică, 14 ianuarie 1900, iar pe scena Teatrului Constanzi din Roma are loc o premieră memorabilă:„Tosca”, opera în trei acte a lui Giacomo Puccini. E prima reprezentaţie a poveştii dramatice care va cuceri lumea, iar soprana româncă Hariclea Darclée o interpretează pe Floria Tosca.