Ce a cîştigat Mircea Badea mîncînd bătaie

Publicat în Dilema Veche nr. 561 din 13-19 noiembrie 2014
Cum a funcționat media în tragedia de la Colectiv jpeg

Bătaia încasată de Mircea Badea de la un luptător de box thailandez (sau cum s-o numi sportul respectiv) a declanşat o epidemie de like-uri şi share-uri din partea intelighenţiei de Facebook. În acest echivalent modern al aplauzelor şi uralelor din arenă se ascunde însă un eşec, al raţionalităţii şi, implicit, al ideii de presă. Iar asta, din punctul de vedere al lui Mircea Badea, e o victorie.

De la ce s-au luat cei doi şi de ce ar merita să vorbim în Dilema veche despre asta? Pe la sfîrşitul verii, cînd Dan Voiculescu a ajuns la închisoare, iar instanţa a decis că sediile Antenelor trec înapoi în proprietatea statului, în urma afacerii frauduloase numite privatizarea ICA, Mircea Badea a scos demonstrativ o masă în faţa clădirii din Bucureşti-Ploieşti a postului. Badea a vrut să-şi facă numărul menit să-i convingă publicul că „justiţia lui Băsescu“ interzice libertatea de exprimare, dar el nu cedează. O serie de motociclişti, printre care şi Constantin Teodor, omul care l-a bătut ulterior pe Badea, au apărut atunci pe şoseaua Bucureşti-Ploieşti, în preajma Antenelor, şi au început să-şi ambaleze motoarele. Badea a susţinut la TV o tiradă presărată cu cuvinte de genul „cretin“, „handicapat mintal“, în care îşi declara intenţia de a „rezolva“ unul dintre motociclişti „rău de tot“.

Nu toate cuvintele folosite atunci de Badea pot fi publicate într-o gazetă civilizată, ca Dilema veche. Dar, la televizor, ele se pot spune, nu numai fiindcă s-au spus, ci şi pentru că CNA nu a luat atitudine, ca instituţie. Doar Narcisa Iorga şi Valentin Jucan, reprezentanţii adversarilor politici ai lui Badea, au condamnat în nume propriu ameninţările şi violenţa de limbaj a acestuia.

La cîteva zile după, motocicliştii l-au aşteptat – paşnic – pe Mircea Badea, la ieşirea din emisiune. Constantin Teodor l-a provocat la o luptă, în cadru mai mult sau mai puţin formal, întrebîndu-l dacă e gata să-şi susţină ameninţările cu fapte. Se dovedeşte că Badea a acceptat.

Aţi mai văzut undeva aşa ceva? Cu siguranţă, în filmele istorice sau pe strada periferică a copilăriei. Toată povestea aduce, scălîmb, a duel. Cei doi au avut de împărţit o „chestiune de onoare“, pe care au ales s-o rezolve printr-o parodie de luptă.

De ce numesc lupta „parodie“? Îmi declin orice fel de competenţă în materie de box thailandez, kempo sau local kombat – oricum s-o fi numind ceea ce s-au prefăcut că fac cei doi. Dar, spre deosebire de un duel adevărat, lupta s-a petrecut nu la adăpostul privirilor, ca o chestiune de onoare, ci tocmai ţinînd cont de priviri şi de ceea ce ar urma să spună spectatorii şi fanii fiecăruia despre ea. Cei doi au negociat condiţiile atent în avans, iar ceea ce am văzut a fost un spectacol, şi nu un meci propriu-zis: nici nu s-ar fi putut, cu un campion şi un realizator TV în ring. Am asistat exact la ceea ce remarca Roland Barthes în meciurile de catch, cele care prezintă publicului nu o luptă reală, ci un exerciţiu demonstrativ sau un fel de teatru simplist despre bine şi rău.

Simulacrul a stîrnit nu numai aplauzele like-urilor şi uralele share-urilor, ci şi, din păcate, un cronicar cu reputaţie, Cătălin Tolontan, care a ţinut să examineze problema din punctul de vedere al sportului propriu-zis, sancţionîndu-l pe Teodor pentru că s-a luptat cu un amator, din postura campionului.

Tolontan ar fi putut scrie despre media sau despre sport; a scris despre sport, cînd de fapt problema e una de media. Oameni de felul lui Mircea Badea nu numai că ies din vechea logică a jurnalismului atunci cînd spun ceea ce spun la televizor, ci şi ajung să treacă de la insultă la pumn. Nici o legătură cu regulile polemicii civilizate, care fixează confruntarea nu numai în plan verbal, dar şi pe terenul ideilor şi al raţionalităţii. De la un punct încolo, un discurs ca al lui Badea ajunge să se transforme, la propriu, în lovituri. Forţa primează asupra raţionalului – sau, chiar dacă e vorba de o mascaradă, publicul asta înţelege.

Din nou, dincolo de conotaţiile de simulacru, asta s-a mai petrecut odată, în Evul Mediu. Duelul e o uzanţă care vine din aşa-numitele leges barbarorum, uzanţele triburilor germanice, şi e necunoscut în dreptul roman. Dezavuat de Biserică, ajunge destul de repede, din uzanţă nescrisă, o practică interzisă. Regina Elisabeta I l-a scos în afara legii în 1571.

Dueluri au mai fost, desigur, de atunci. În Franţa, în 1967, un socialist pe nume Gaston Defferre a rănit cu două lovituri de sabie un oponent politic pe nume René Ribière, pe care îl făcuse în prealabil „abruti“. În 1952, Allende, comunistul de la care avem în România refugiaţii chilieni din 1974, s-a bătut, cu pistoalele, cu un viitor preşedinte al Chile-ului, Raúl Rettig. Exemplele din trecutul mai îndepărtat sînt mai notorii. Însă interesant e altceva: duelul devine o uzanţă proscrisă cam pe cînd apare presa, la începutul epocii moderne. Odată cu jurnalismul, în sistemele legale apar prevederile referitoare la insulta şi calomnia în scris, mult mai puternice decît o înjurătură în agora. Numele englez al infracţiunii, libel, vine tocmai de la cuvîntul latin care înseamnă „cărţulie“ sau „opuscul“. În accepţiunea iluministă, onoarea cuiva depinde de adevărul sau neadevărul unui enunţ negativ, iar adevărul este stabilit de o „comisie de specialitate“ – în cazul dat, de un tribunal. Iluminismul, cel care revine la tradiţia greco-romană, şi fiica lui, presa, neagă „dreptul celui mai tare“, consfinţit prin forţă în cazul duelurilor.

Înapoi la parodia Badea – Teodor: a dovedit oare cel de-al doilea, cîştigînd lupta, că nu e ceea ce primul numea „cretin“ sau „handicapat mintal“? Mie şi dumneavoastră, probabil că nu, fiindcă noi ştim că, de exemplu, handicapul mintal sau cretinismul te împiedică să mergi cu motocicleta. Dar, pentru uzul galeriei – da. Fiecare stradă din fiecare mahala a fiecărui oraş din România are percepţia tribală, difuză, a faptului că pumnii funcţionează ca mecanism de tranşare a disputelor. În această logică, fundamental opusă raţionalului şi regulilor presei, şi cel care mănîncă bătaie e „în regulă“. În această logică funcţionează şi Mircea Badea, pentru uzul acestui tip de public, şi acesta e motivul pentru care a acceptat provocarea motociclistului.

Bineînţeles, jurnalişti şi literaţi care s-au bătut în duel au mai fost. Dramaturgul Ben Jonson a ucis un actor, în secolul al XVI-lea. Puşkin avea o predilecţie pentru astfel de lucruri, care i-a atras şi sfîrşitul prematur, după o rană de pistol căpătată în 1837. Cîţiva ani mai tîrziu, Lermontov, un alt poet rus, a ucis pe cineva. La noi, Viorel Ilişoi a documentat cazul unui oarecare Spiru Prasin, care a murit în 1904, la Iaşi, într-un duel cu alt oarecare Wolf Filkenstein, din cauza unui sonet. Însă toate aceste confruntări au o notă paseistă, romantică, explicabilă în termeni de filiaţie culturală.

„Duelul“ lui Mircea Badea vine, în schimb, din tradiţia demonstrativă a mahalalei şi a filmelor cu Brusli, în care „ţine-mă să nu-l omor“ şi reacţia publicului sînt mai importante decît satisfacţia personală, propriu-zisă, sau cel puţin o dictează pe aceasta. Fanfaronadele de după ale realizatorului, care a susţinut în esenţă că a abadonat lupta fiindcă a obosit, continuă aceeaşi logică, la fel cum Mihai Gâdea („Sînt foarte mîndru de prietenul meu… s-a comportat admirabil“) omologhează mahalagismul violent al lui Badea, ca politică a unui post TV.

Un like sau un share la toată această poveste e proba că raţiunea nu mai contează. Şi că presa se transformă în altceva, o bătaie de cartier camuflată de un nume exotic şi nişte echipamente colorate, chiar cu concursul like-ului sau al share-ului în cauză.

Iulian Comanescu este analist media, autor al volumului Cum să devii un Nimeni (Humanitas, 2009).

implant dentar 11 jpg
De ce să apelezi la implant dentar Megagen?
Dinții reprezintă o parte foarte importantă a corpului uman. Cu ajutorul acestora se produce masticația.
damian jpg
„În artă, nu ești niciodată singur” – Adrian Damian, omul din spatele SynergyX, instalația interactivă care va surprinde zecile de mii de vizitatori de la RDW 2024
Mărturisește că fuge de definiții și se ferește de etichetări. Totuşi, putem spune despre scenograful Adrian Damian că este unul dintre cei mai talentați artiști din generația lui și că superputerea lui este să transforme spațiile în personaje.
eveniment2 jpg
Sadeck Waff a semnat momentul surpriză din cadrul evenimentului IQOS Together X
Evenimentul aniversar a celebrat spiritul IQOS printr-un festival al simțurilor dedicat comunității. Toate simțurile au fost activate într-o simfonie de mișcări și culori al cărei punct culminant a fost invitatul special al evenimentului.
igiena jpg
Lucruri pe care nu le știai despre istoria igienei și a îngrijirii personale
În multe culturi tradiționale ale lumii, femeile necăsătorite trebuiau să acorde mai multă atenție aspectului și igienei corporale, decât altele.
featured image (4) jpg
Cine a fost Loki în mitologia nordică?
Loki este unul dintre cei mai cunoscuți zei din mitologia nordică. Este considerat un zeu al focului și al magiei și poate lua diverse forme, atât umane cât și animale.
Halate si prosoape de baie jpg
Cadouri pentru evenimente: prosoape de baie și seturi de halate matrimoniale
Odată cu creșterea temperaturilor, tot mai multe evenimente sunt organizate de către persoanele apropiate.
Cum ne pregătim pentru Paște jpg
Cum ne pregătim pentru Paște
Masa de Paște este un moment special în care familia și prietenii se adună pentru a sărbători și a petrece timp împreună.
credite jpg
Ce putem face atunci când avem nevoie de un credit rapid?
Dacă te confrunți cu diferite situații financiare urgente, care nu pot fi amânate, trebuie să știi că sunt mai multe modalități prin care poți lua credite rapide.
Sanatatea ficatului  Cum identifici semnele unui ficat bolnav jpg
Sănătatea ficatului: Cum identifici semnele unui ficat bolnav
Ficatul este un organ vital în corpul omului, fiind implicat în sute de procese, printre care: digerarea alimentelor, eliminarea deșeurilor din organism și producerea unor factori de coagulare care facilitează circulația sângelui.
Rolul esential al adjuvantilor in optimizarea pesticidelor jpg
Rolul esențial al adjuvanților în optimizarea pesticidelor
Condițiile de mediu, intemperiile, buruienile, precum și bolile și dăunătorii plantelor reprezintă tot atâtea provocări pentru fermierii moderni.
IMG 20240408 WA0011 jpg
Casa Memorială „Amza Pellea”, din Băilești, a fost redeschisă publicului
Manifestările dedicate cinstirii memoriei îndrăgitului actor român, născut în inima Olteniei, au debutat pe 6 aprilie, pe scena Teatrului Național Marin Sorescu din Craiova, locul în care și-a început fascinanta călătorie în lumea artistică.
pompy ciepła (2) jpg
Pompe de căldură - utilizarea, funcționarea și tipurile acestora
În ultimii ani, pompe de căldură s-au remarcat intre dispozitivele utilizate în sistemele moderne de încălzire.
header piese jpg
Sfaturi pentru conducătorii care apreciază piese auto online de calitate și serviciile unor profesioniști
Achiziționarea de piese auto online poate fi o modalitate convenabilă și eficientă de a-ți repara sau întreține mașina.
masa de paste jpg
Cum să aranjezi o masă festivă perfectă: trei sfaturi utile
Nu mai este mult până la sărbătorile de Paște. Chiar dacă poate părea cam devreme să începi pregătirile de sărbătoare, poți începe planificarea de pe acum dacă vrei să-ți impresionezi invitații.
caine in vacanta jpg
Cum să îți pregătești câinele pentru călătorii: 6 sfaturi pentru o vacanță fără probleme
Te pregătești să pleci în prima vacanță alături de câinele tău? Experiența de a pleca într-o călătorie cu cel mai bun prieten al tău poate fi una inedită, care te va încărca cu amintiri plăcute.
image png
Lumea în care trăim
Trăim ceea ce poartă numele de „marea epuizare”.
image png
Flori, lumi și profesoare
Flori le-am dus de cîte ori am avut ocazia, la propriu sau la figurat.
image png
Cît de puțin ne lipsește...
Zic alți psihologi: nu pierde copilul interior, „accesează-l”, joacă-te, have fun! Aiurea!
image png
Zoe, fii feminină!
În prezent, cînd vorbim despre feminism, nu ne mai raportăm la structura rațională a lui Beauvoir, ci la extremismele de tipul Solanas.
p 20 Aleksei Navalnîi WC jpg
O întrebare greu de ocolit
Pentru noi, astăzi, răul şi suferinţa nu sînt doar mari teme teoretice. Nici nu se limitează la experienţa lor privată.
image png
Tîlcuirile tradiției isihaste
O luminoasă excepție de la această triumfală decadență e de găsit în lucrarea Părintelui Agapie Corbu.
1038 21a centrul comunitar din Chiojdu, 2023 jpg
Arhitectura interesului public
Arhitectura interesului public reprezintă o dezvoltare rizomatică orizontală la nivel local.
p 24 M Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
Un preot din Spania, împreună cu partenerul său, au fost arestați pentru că ar fi făcut trafic cu Viagra.
image png
Pe ce te bazezi?
Pe măsură ce avansez în vîrstă, tind să cred că ceea ce numim intuiție se bazează pe experiența noastră de viață.

Adevarul.ro

image
image
Trucul prin care Ceaușescu a fost la un pas să-i convingă pe americani să-i dea rachete. Cum a obținut planurile unui tanc german
Nicolae Ceaușescu a încercat să obțină tehnologie occidentală, insa s-a izbit de refuzul vesticilor. Dictatorul nu a ezitat să apeleze la spionaj pentru a obține planurile unor arme moderne.
image
Spovedania unui angajat care a dat șpagă pentru a intra în sistemul medical românesc. Cât costa un post de fochist, asistentă sau infirmieră
Angajarea la unul dintre cele mai mari spitale din Moldova costa o adevărată avere. Un angajat a recunoscut în fața procurorilor DNA că a dat șpagă pentru a intra în sistem. Conform declarației acestuia, numai încadrarea pe un post de fochist, costă 2000 de euro.

HIstoria.ro

image
Războiului din Pacific: decriptarea codului japonez JN-25b
Un salt major pentru SUA în domeniul informațiilor a avut loc în februarie 1942, când criptanaliștii US Navy au început decriptarea mesajelor japoneze trimise cu ajutorul codului naval standard JN-25b.
image
Nicolae Ceaușescu a făcut de gardă la catafalcul lui Tudor Arghezi / FOTO
De un asemenea privilegiu nu s-a bucurat nici un scriitor în Istoria României.
image
Mihail Sebastian, sub teroarea bombardamentelor: „Războiul vine spre noi”
Pentru Sebastian, vara anului 1944 este una a angoaselor, a singurătății, a fricii de moarte și, așa cum știm astăzi, este ultima lui vară.