Cu cine ne mai mărităm/însurăm?

Odă dulceţurilor  jpeg

Dezbaterile constituţionale şi reacţiile publice, exprimate prin opinii şi discursuri, nu fac decît să mă bucure. România se trezeşte. Cum, contează mai puţin; important este faptul că intră în jocul civic al negocierilor. Aşa că voi intra şi eu în acelaşi joc, întrebîndu-mă cu cine ne mai mărităm/însurăm în viitoarea Constituţie.

Aş pleca de la definirea nunţii în vechime. Iată ce spune Pravila cea Mare (şi este vorba aici de Îndreptarea legii, codul de pe vremea lui Matei Basarab, 1652), la capitolul „Pentru însurarea, şi ce iaste însurarea“: „Însurarea se chiamă că deacă se împreună un om cu muiare şi care nice o au văzut, nici cu dînsa au vorbit; iar deaca se cunună cu ia, atunci el o ia la casa lui şi lăcuiaşte cu dînsul, adecă şed amîndoi într-o casă. Încă se mai chiamă însurare căce că se împreună şi se fac amîndoi un trup, după cum au zis domnul nostru Isus Hristos, cu molitve şi cu cununie pre leage de la preot.“ Pentru a defini, apoi, prin glava 203, importanţa tainei: „Nunta iaste împreunarea bărbatului şi a muierii, adecă amestecare şi moştenire întru toată viaţa lor, omului celui drept apropiiare de Dumnezeu.“

Cum cuvîntul Pravilei n-ajunge prea departe, un important teolog al Bisericii Ortodoxe, mitropolitul Antim Ivireanul, explică nunta pe înţelesul preoţilor. La acea vreme – 1710 –, aceştia nu prea cunoşteau pravilele şi canoanele. În manualul adresat lor, în capitolul „Pentru taina nunţii cei pre lége“, mitropolitul lămureşte: „Nunta iaste împreunare bărbat cu muiare spre împlinirea dumnezeescului acela cuvînt: «Créşteţi şi vă îmulţiţi.»“ Pentru a detalia, mai apoi: „Materiia acestei taine iaste bărbatul şi muiarea cari vin cu gînd desăvîrşit / ca să să împreune amîndoi şi să lăcuiască nedespărţiţi. Iară chipul sînt cuvintele carele amîndoi le zic în bisérică înaintea preotului în auzul tuturor (adecă): Voieşti-mă? Voescu-te; urmînd la acéste cuvinte rugăciunile şi blagosloveniile preotului spre cea desăvîrşit împlinire a nunţii.“ De atunci, lucrurile nu s-au schimbat prea mult.

Din tot acest noian de cuvinte, trebuie să înţelegem că Biserica a luptat mult pînă la a transforma uniunea dintre un bărbat şi o femeie într-o taină. Şi că toate aceste definiri şi explicaţii se adresează, mai întîi de toate, preoţimii, agent principal în controlul unei oarecare ordini maritale. Dar de aici şi pînă la impunerea normei, drumul e lung şi anevoios. Mai întîi de toate, pentru că norodul concepe altfel căsătoria. Concubinajul este o formă de căsătorie, ilicită în ochii clerului, dar cît se poate de normală pentru oamenii de la 1800. A locui împreună, sub ochii şi cu acordul comunităţii, fără binecuvîntarea bisericească, fără „acturi“ – care, de altminteri, nici nu prea existau –, incumba atribuţii şi obligaţii conjugale. În aceste condiţii, şi despărţirea devenea mult mai simplă şi mai puţin costisitoare. Cînd dezordinea conjugală atingea apogeul, legăturile se desfăceau, tot sub ochii comunităţii, cu scandalul inerent împărţirii bunurilor, şi apoi fiecare îşi vedea de drum. Or, această eră a libertăţii maritale se restrînge pe măsură ce Biserica începe să se impună, cerînd supunere faţă de definirile ordonate ale legăturilor umane, pedepsind aspru „devierile“ şi mai ales slobozenia spirituală. N-avea cum să fie altfel, universul era dominat de spiritul religios, cel chemat să pună ordine în gîndurile şi simţămintele tuturor. Şi cu toate acestea, nu se poate spune despre Biserica Ortodoxă că a ridicat ruguri sau spînzurători pentru cei care s-au îndepărtat de la liubovul permis. Există o oarecare îngăduinţă în momentul cînd sînt aduse în gura zvonului public sodomia, homosexualitatea, pedofilia, zoofilia. Toate acestea aveau corespondente legislative cît se poate de dure, dar nu ajungeau să se concretizeze nici în nasuri sau mădulare retezate, nici în arderi pe rugurile credinţei, ci doar în corecţii publice şi, cel mai adesea, în claustrări „purificatoare“, cu pîine şi apă, sub imperiul necruţător al cuvîntului divin. Dar îngăduinţa clericală trecea cumva peste spiritul nemilos al comunităţii. Gura lumii redefinea cu maliţie şi cruzime comportamente şi afecte, ruinînd doar prin vorbe reputaţii, iubiri, legături, cariere, măreţii etc. Spiritul mahalalei plutea cumva deasupra acestei lumi, în care moralitatea ocupa un loc esenţial.

Biserica a reuşit, pînă la urmă, să controleze uniunea dintre un bărbat şi o femeie, oferind statului un model de „hîrtie“ care a părut că reprezintă, pentru cîteva secole, compromisul majorităţii. Dar ea, Biserica, s-a pierdut pe sine lăsîndu-i pe creştini să lupte în numele libertăţii pentru... libertate. Ocupîndu-se mai mult de zărefie şi mai puţin de spirit, n-a prea avut timp să gîndească la libertatea şi libertăţile creştinului, nici nu prea s-a grăbit să-l conducă prin labirintul fantasmelor „liberatoare“. Pînă la urmă, mă întreb şi vă întreb: Cîte libertăţi se pot revendica în numele libertăţii? Cît despre gura lumii... s-a pierdut şi ea, într-o mahala a îngăduinţelor complice, lăsînd spiritul gol de orice conţinut. Şi dacă ar fi să gîndesc în numele libertăţilor noastre, aş spune că nu prea contează cu cine ne mai mărităm/însurăm, dar mă interesează mai mult decît orice integritatea copiilor noştri. Or, mă tem că invocînd libertatea, libertăţile şi alte fandacsii, vom ajunge să legiferăm şi ceea ce tolerăm.

Cea mai bună parte din noi jpeg
Biroul meu de astăzi e același
Mă întreb tot mai des dacă, în loc să devină o gazdă pentru o viață mai bună, lumea nu s-a transformat cumva într-un birou universal în care ești mereu de găsit.
Zizi și neantul jpeg
Diverse, stradale…
Omniprezenți, pe vremea de atunci, în orele de lucru, erau cerșetorii și cei care sufereau de boli psihice.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
De ce trăiesc nemții cîte o sută de ani, sănătoși și întregi la cap?
Pentru mine, Berlinul este orașul cel mai bine organizat, ca infrastructură și ca tot, dar în care te simți cel mai liber.
E cool să postești jpeg
Unde-i tocmeală mai e păsuire?
„Pot rezista la orice, mai puțin tentației”.
p 20 WC jpg
Cafea sau vin?
La fel ca vinul, cafeaua are, în legendele ei de origine, o întrebuinţare spirituală.
Theodor Pallady jpeg
Energii divine necreate...
Teologia creștină s-a cristalizat în numeroase orizonturi lingvistice, dar ortodoxia a rămas în mare măsură tributară geniului grecesc.
640px Bucharest, Drumul Taberei (16307818580) jpg
Drumul Taberei 2030
Fidel Castro a fost plimbat pe bulevardul Drumul Taberei
p 24 S M  Georgescu jpg
Cu ochii-n 3,14
Pe o dubă destinată livrării unor produse, o adaptare a limbajului telefoanelor „fierbinți“ din anii 2000: „Livrez orice! Ia-mă! Sînt electrică!“
Cea mai bună parte din noi jpeg
Rămîi pe culoarul tău
Mi-a luat o jumătate de viață să înțeleg că oamenii nu pot fi înlocuiți și că creativitatea noastră este cea care ne legitimează unicitatea.
Zizi și neantul jpeg
Obiecte și dispariții
Țin minte că pe ultimele le-am văzut cam atunci cînd s-a născut copilul meu. Atunci au fost, la propriu, obiecte de trusou.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
E cool să postești jpeg
În goana vieții
„Nu juca acel joc la care te obligă un semafor care decide pentru tine cînd e timpul să mergi, cînd să te oprești. Stai puțin nemișcat și gîndește-te.”
p 20 Walter Benjamin  WC jpg
Geografii spirituale (II): orașul
Walter Benjamin nu vorbește, desigur, despre o transcendență personală, nici măcar despre una în sens tradițional.
„Voi cine spuneţi că sînt?“ O pledoarie jpeg
Hypatia. Adevăr și legend
Uciderea Hypatiei de către un grup de fanatici care-și spuneau creștini e un fapt istoric incontestabil.
p 24 E  Farkas jpg
Cu ochii-n 3,14
Altfel spus: e sexul normal „mai puțin” decît devierile anal-orale sau este perversiunea supremă?
Cea mai bună parte din noi jpeg
Povestea merge mai departe
Unul dintre motivele pentru care am dorit să mă mut în București au fost concertele.
Zizi și neantul jpeg
Călătoria prin orașul-pădure
Paltoanele noastre cu siguranță erau: parcă ne camuflau, ne făceau să ne pitim în peisaj. Într-un fel, așa ne simțeam în siguranță.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
Belgrad și fiorul balcanic
Și mie mi-a plăcut la Belgrad, am regăsit aici „fiorul balcanic” de care m-am îndrăgostit.
E cool să postești jpeg
Negustorii de timp
„Sistemul politic nu poate gestiona totul în același timp (...) și, în prezent, Europa este foarte ocupată.”
p 20 Leviatan jpg
Pe urmele lui Iov
În Biblie, însă, realul nu se reduce la o lume plană, somnolentă, cufundată în necazuri, în nevoi, în cotidian.
Theodor Pallady jpeg
Prietenii latini ai Bizanțului
Împărțirea tîrzie a Imperiului Roman între Orient și Occident n-a subminat unitatea Bisericii creștine, cel puțin pînă la Marea Schismă din 1054, agravată ulterior prin Cruciada a IV-a și eșecul sinoadelor unioniste de la Ferrara-Florența.
Vake Park, Tbilisi City, Georgia Country, autumn Season 05 jpg
Toamnă tristă
Printre blocurile din cartier, vîntul spulberă frunzele care, din cauza secetei, se amestecă rapid cu praful străzii și cu molozul rezultat în urma nenumăratelor și interminabilelor lucrări la infrastructură.
p 24 A  Vrana jpg
Cu ochii-n 3,14
Școlile din Texas le oferă gratis părinților truse DNA pentru ca copiii acestora să poată fi mai ușor identificați în cazul în care vor fi împușcați sau desfigurați în vreun atentat la școală. Orice, numai să nu interzică armele.
Cea mai bună parte din noi jpeg
Ce mai zice gura lumii?
Am dat acest șir nesfîrșit de exemple pentru că alte vieți nu cunosc, dar gura lumii e aceeași pentru toți, iar mie mi-a păsat de ea peste măsură.

Adevarul.ro

1669494557875057 1XMKigNP jpg
Argentina-Mexic. Foștii campioni mondiali au jucat prost, dar au avut un jucător Messianic
Selecţionata Argentinei rămâne în cursă pentru optimile de finală ale Cupei Mondiale de fotbal din Qatar, după ce a învins echipa Mexicului cu scorul de 2-0 (0-0), sâmbătă seara, pe Lusail Stadium din Al Daayen, în Grupa C.
Bataie intre suporteri jpg
Bătaie între fanii englezi și cei galezi. Pumni, picioare și scaune folosite în ciocnire VIDEO
Două grupuri de fani, unul din Anglia, celălalt din Țara Galilor, după cum arată tricourilor pe care le purtau, s-au luat la bătaie în stațiunea spaniolă Tenerife. Meciul dintre cele două naționale va avea loc marți.
smurd masina foto shutterstock
Un șofer de 82 de ani a omorât doi pietoni, după ce, în urmă cu puțin timp, accidentase un biciclist
Un grav accident rutier a avut loc sâmbătă seara în Argeș. Doi pietoni accidentați pe DN7 au murit. Tragedia a fost provocată de un șofer în vârstă de 82 de ani, la scurt timp după ce mai provocase un accident.

HIstoria.ro

image
Planul în 10 puncte de comunizare a României din martie 1945
În timp ce Armata Română participa, alături de cea sovietică, la luptele din Ungaria și Cehoslovacia, partidul comunist, încurajat de Moscova, dădea asaltul final pentru acapararea puterii.
image
Cucerirea Vidinului, cea mai puternică fortăreaţă otomană de pe Dunăre
La începutul lunii mai 1877, Armata Română s-a concentrat în Oltenia pentru a împiedica manevrele otomane și a ține sub control cetatea Vidin, cea mai puternică fortăreață turcească de pe Dunăre.
image
Războiul Fotbalului: Meciul care a declanșat conflictul armat dintre El Salvador și Honduras / VIDEO
În istorie sunt consemnate tot felul de conflicte, pornind de la motive mai mult sau mai puțin întemeiate: pentru teritorii, pentru bogății, pentru glorie, pentru onoare, pentru amor... Iată însă că atunci când două națiuni sud-americane, Salvador și Honduras, au ajuns să se războiască, printre motivele conflictului s-au regăsit și niște partide de... fotbal.