Drum fără întoarcere

Publicat în Dilema Veche nr. 805 din 25-31 iulie 2019
Drum fără întoarcere jpeg

Dead Poets Society a devenit, de c├«╚Ťiva ani ├«ncoace, un film clasic al training-urilor pe teme largi, de la cele de ÔÇ×leadershipÔÇť p├«n─â la cele de pedagogie modern─â, de la arta vorbitului ├«n public p├«n─â la g├«ndirea creativ─â. Monologurile profesorului John Keating (interpretat de Robin Williams) ╚Öi metodele de predare neconven╚Ťionale au devenit pastile ÔÇ×inspira╚ŤionaleÔÇť, ÔÇ×aspira╚ŤionaleÔÇť sau ÔÇ×motiva╚ŤionaleÔÇť pentru publicul doritor de dezvoltare personal─â.

Din punctul meu de vedere, e p─âcat ca un astfel de film s─â r─âm├«n─â ├«n amintirea umanit─â╚Ťii ca manifest, pancart─â sau re╚Ťet─â fast-food de ├«n╚Ťelepciune pentru workshop-uri. La finalul lui nu pleci edificat ╚Öi vesel, cu solu╚Ťia unei fericiri imune la orice ├«ndoieli. Dimpotriv─â, ┬şDeads Poets Society este un film cu o amprent─â dramatic─â tulbur─âtoare, cu ├«ntreb─âri tensionate ╚Öi cu motive de reflec╚Ťie pe termen lung.

Filmul este celebru, a╚Öa c─â nu are rost s─â ├«l povestesc ├«n detaliu: c├«╚Ťiva adolescen╚Ťi ├«╚Öi ├«ncep via╚Ťa de liceeni la Walton Academy sub semnul rigorii, sub├«n╚Ťelese, a unei institu╚Ťii ╚Öcolare tradi╚Ťionale, dar ╚Öi al presiunii familiale de a avea rezultate excep╚Ťionale, pe m─âsura eforturilor depuse pentru a ocupa un loc la vestita academie. ├Änt├«lnirea cu noul profesor de literatur─â, John Keating, apare ca o bre╚Ö─â ├«n regulamentul de drastic─â ordine interioar─â al institu╚Ťiei: metode de pedagogie nonconformiste, bun─â cunoa╚Ötere a portretului adolescentului universal, interes pentru preocup─ârile specifice ├«nceputului de drum, vaste cuno╚Ötin╚Ťe profesionale, ├«ng─âduin╚Ť─â ╚Öi generozitate fa╚Ť─â de derapajele ╚Öi excesele liceenilor. Pedagogia domnului Keaton este una cu adev─ârat impun─âtoare: cultur─â vast─â, ata╚Öament pentru elevi, dispre╚Ť fa╚Ť─â de gata-f─âcuturi, pl─âcere pur─â ├«n fa╚Ťa provoc─ârilor, cu dese trimiteri c─âtre ├«ntreaga experien╚Ť─â a umanit─â╚Ťii, c─âtre modele validate, c─âtre osteneala proprie, care s─â nasc─â ├«ntreb─âri ╚Öi curiozit─â╚Ťi. Are autoritate ╚Öi nu se sfie╚Öte s─â o foloseasc─â atunci c├«nd le cere elevilor s─âi efort ╚Öi preocupare pentru dezvoltarea proprie. O bucurie s─â ├«l prive╚Öti, s─â ├«l ascul╚Ťi ╚Öi s─â ├«l urmezi.

Aventura cunoa╚Öterii libere de orice prejudec─â╚Ťi ╚Öi cli╚Öee, de╚Öi ├«nceput─â cu entuziasm, se sf├«r╚Öe╚Öte prost: unul dintre elevi se sinucide, epuizat de lupta dintre dorin╚Ťele proprii ╚Öi presiunea dur─â a familiei. ╚śi-ar fi dorit s─â devin─â actor, dar tat─âl ├«i cerea, imperativ, s─â devin─â medic. Porunca tat─âlui pare un obstacol de netrecut pentru elev. ├Änt├«lnirea cu profesorul Keaton, cu lic─âririle de libertate pe care ├«nv─â╚Ť─âtura acestuia le face s─â se ├«ntrevad─â, ├«i dau t├«n─ârului iluzia c─â orice e posibil. C─â ╚Öi-ar putea convinge p─ârin╚Ťii s─â-l lase s─â-╚Öi aleag─â singur drumul. Dar nu a fost a╚Öa. Fragil emo╚Ťional, dup─â o copil─ârie ╚Öi o adolescen╚Ť─â petrecute sub semnul abuzului, Neil nu are puterea s─â-╚Öi duc─â p├«n─â la cap─ât revolta. Se ├«mpu╚Öc─â.

Evident, profesorul nu are nici o vin─â, nici juridic─â, nici moral─â. Dar este dat afar─â din colegiu ╚Öi pleac─â ├«nc─ârcat de poveri, ├«ndoieli, ├«ntreb─âri, ca unul care las─â ├«n urm─â tineri marca╚Ťi de moartea colegului lor, de alegerile imposibile pe care lumea adul╚Ťilor ├«i oblig─â s─â le fac─â: fie s─â r─âm├«n─â ├«n liceu, cu pre╚Ťul tr─âd─ârii profesorului lor, fie s─â suporte exmatricularea. Poveri, ├«ndoieli, ├«ntreb─âri pe care orice spectator care s-a aflat m─âcar o dat─â ├«n postura de educator le simte pe propria piele: faci parte din destinul celui pe care ├«l educi, ├«l atingi cu vorbele, credin╚Ťele, entuziasmele, g├«ndurile ╚Öi limitele tale. Ce faci c├«nd pedagogia ta intr─â ├«n conflict abrupt, total, cu pedagogia altei instan╚Ťe importante din via╚Ťa celui educat? Cum ╚Öi c├«nd decizi c─â un elev, student, fiu sau fiic─â, s├«nt preg─âti╚Ťi s─â ├«nfrunte prejudec─â╚Ťi sau autorit─â╚Ťi cople╚Ötioare ╚Öi s─â porneasc─â singuri la drum? Cum faci s─â p─âstrezi, pentru ei, drumul drept ├«ntre ÔÇ×prea devremeÔÇť, pentru un r─âzboi at├«t de mare cu nedreptatea, cu prejudec─â╚Ťile, ╚Öi ÔÇ×prea t├«rziuÔÇť, pentru decizii pe cont propriu, pentru alegeri independente? Cum spuneam, poveri, ├«ndoieli, ├«ntreb─âri. Dar poate c─â un pedagog bun e cel care le poart─â cu sine, le asum─â, nu cel care are prompt ╚Öi atot╚Ötiutor, ÔÇ×antidotulÔÇť. Un pedagog bun ╚Ötie c─â modeleaz─â o materie delicat─â ╚Öi c─â orice solu╚Ťie ÔÇ×salvatoareÔÇť poate implica riscuri. Pedagogia trebuie tr─âit─â, mereu, ╚Öi ca o o competen╚Ť─â a crizei, nu pur ╚Öi simplu ca parcurs glorios spre orizontul garantat al succesului. 

Maria Iord─ânescu este psiholog.

ÔÇ×Am avut coviduÔÇÖ!ÔÇŁ, iar ÔÇ×de murit, murea oricum   ÔÇŁ jpeg
Aix-les-Bains și tinerii francezi de 70 de ani (II)
Dar poate c─â mai mult dec├«t plimbarea ├«n sine conta acel ÔÇ×├«mpreun─âÔÇŁ.
p 19 jpg
Cultul virginit─â╚Ťii
Ideea c─â virginitatea fizic─â atest─â puritatea ╚Öi inocen╚Ťa dep─â╚Öe╚Öte grani╚Ťele religioase, devenind un construct social ╚Öi ipocrit prin care unei femei i se anuleaz─â calit─â╚Ťile morale ├«n favoarea celor fizice, ajung├«nd s─â fie pre╚Ťuit─â mai degrab─â integritatea trupului dec├«t mintea ╚Öi sufletul.
p 20 San Filippo Neri WC jpg
Despre creștinism și veselie
Multe dintre textele clasice ale cre╚Ötinismului dovedesc o rela╚Ťie ├«ncordat─â pe care Sfin╚Ťii P─ârin╚Ťi o ├«ntre╚Ťineau cu r├«sul.
ÔÇ×Voi cine spune┼úi c─â s├«nt?ÔÇť O┬ápledoarie jpeg
Migdalul lui Origen
Editat, tradus, redescoperit ├«n bog─â╚Ťia ╚Öi autenticitatea sa ├«n ultimul secol, Origen revine de fiecare dat─â ├«n aten╚Ťia cititorilor cu o ├«nnoit─â putere de atrac╚Ťie.
Zizi și neantul jpeg
Dacia roșie
Era o oază, într-o vreme în care lucrurile se degradau pe zi ce trecea: la cantina de acolo se putea mînca bine și ieftin, ba chiar și cumpărai una-alta pentru acasă, uneori.
p 24 M  Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
La Gala╚Ťi, o candidat─â a fost surprins─â ├«n timp ce ├«ncerca s─â fraudeze examenul de bacalaureat cu un pix-telefon. Avea 45 de ani ╚Öi era absolvent─â a unui liceu particular, la frecven┼ú─â redus─â.
41580801101 373a7ea5c2 c jpg
Oamenii fac orașele
Paradigmei moderniste de produc╚Ťie a noilor cartiere, Jacobs ├«i opune observa╚Ťia direct─â ╚Öi studiul la firul ierbii, sau la bordura trotuarului, a vie╚Ťii urbane.
Zizi și neantul jpeg
Ro╚Ťi ╚Öi vremuri
Trebuia s─â m─ân├«nci nu ╚Ötiu c├«╚Ťi ani numai iaurt ╚Öi s─â economise╚Öti, s─â pui bani la CEC ca s─â-╚Ťi po╚Ťi cump─âra o Dacie.
ÔÇ×Am avut coviduÔÇÖ!ÔÇŁ, iar ÔÇ×de murit, murea oricum   ÔÇŁ jpeg
Aix-Les-Bains și tinerii francezi de 70 de ani (I)
├Än Aix zilele de var─â se mi╚Öc─â ├«n ritm de melc, par nesf├«r╚Öite, exact ca acelea din vacan╚Ťele copil─âriei.
E cool să postești jpeg
Tastatura sau creionul?
Este un avantaj real acest transfer al informa╚Ťiilor direct pe dispozitivele elevilor?
p 20 WC jpg
Religiile manevrate de dictatori
Sîntem înconjuraţi de spaţii unde religia e folosită în beneficiul unor regimuri antiliberale: Rusia lui Putin, Turcia lui Erdogan, Ungaria lui Orbán.
Theodor Pallady jpeg
Discretul eroism al modera╚Ťiei
Nu prea cunoaștem opera românilor americani, iar numele care circulă simultan în cele două culturi provin cu precădere din zona umanistică.
p 23 Lea Rasovszky, Bubblegun of Sweet Surrender (Soft War) I  Codre jpg
p 24 A  Damian jpg
Cu ochii-n 3,14
Dup─â ce, cu o s─âpt─âm├«n─â ├«n urm─â, doi lei au ├«ncercat zadarnic s─â evadeze din gr─âdina zoologic─â din R─âd─âu╚Ťi, un ╚Öarpe mai norocos a p─âtruns ├«n Spitalul Or─â╚Öenesc din Bal╚Ö.
Zizi și neantul jpeg
Mare, pofte, necuprins
Tocmai ─âsta era hazul vacan╚Ťei: ├«mpletirea ciudat─â de pofte concrete ╚Öi vis─âri abstracte. Figurau, cu toatele, ├«ntr-un meniu pestri╚Ť ╚Öi cu preten╚Ťii.
ÔÇ×Am avut coviduÔÇÖ!ÔÇŁ, iar ÔÇ×de murit, murea oricum   ÔÇŁ jpeg
Vacan╚Ťe de alt─âdat─â
Nu pot vedea mai multe, însă sînt convinsă că au și bomboane străine sau ciocolată, poate că au și gume cu surprize.
E cool să postești jpeg
S-o fi sup─ârat pe mine?
Ca s─â nu ÔÇ×supereÔÇŁ aceast─â societate, foarte multe femei ajung s─â fie prizoniere ale unor prejudec─â╚Ťi pe care ╚Öi le autoinduc, perpetu├«ndu-le, uit├«nd de cele mai multe ori de ele ├«nsele.
p 20 Sf  Augustin WC jpg
De ce scandalizează creștinismul?
Scandalul creștinismului stă așadar în neverosimilul lui. Însuși Dumnezeu vorbește, dar nu o face ca un stăpîn.
setea de absolut convorbiri cu christian chabanis jpg
Setea de absolut
Atunci c├«nd am ├«ntrev─âzut c├«teva adev─âruri esen╚Ťiale este dureros s─â sim╚Ťim c─â, ├«n m─âsura ├«n care vrem s─â le comunic─âm oamenilor, ele cap─ât─â limitele noastre, impurit─â╚Ťile noastre, degrad├«ndu-se ├«n func╚Ťie de acest aliaj.
p 24 M  Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
O femeie din Bucure╚Öti a fost pus─â sub control judiciar, fiind b─ânuit─â de s─âv├«r╚Öirea infrac╚Ťiunii de ├«n╚Öel─âciune prin vr─âjitorie.
Edgar Allan Poe, circa 1849, restored, squared off jpg
Prăbușirea casei Usher
Una dintre cele mai emo╚Ťionante descrieri de arhitectur─â din literatura universal─â este tabloul creionat de Edgar Allan Poe ├«n debutul nuvelei ÔÇ×Pr─âbu╚Öirea casei UsherÔÇŁ.
ÔÇ×Am avut coviduÔÇÖ!ÔÇŁ, iar ÔÇ×de murit, murea oricum   ÔÇŁ jpeg
Cum e s─â pleci ├«n vacan╚Ť─â bolnav ╚Öi complet epuizat
N-am mai fost ├«ntr-o vacan╚Ť─â par╚Ťial din cauza pandemiei, ├«ns─â mai mult din cauza faptului c─â nu mi-am mai permis o vacan╚Ť─â.
p 20 Ierusalim, Muntele Templului WC jpg
Loc disputat
De cur├«nd, la Ierusalim au izbucnit din nou ÔÇô dar c├«nd au ├«ncetat? ÔÇô tensiunile pe esplanada Cupolei St├«ncii.
Theodor Pallady jpeg
Scurtă oprire în biblioteca perfectă
Cel mai adesea afli despre autorii de c─âr╚Ťi din c─âr╚Ťile altor autori: circula╚Ťia bibliografic─â prin notele de subsol asigur─â ventila╚Ťia academic─â din care se compune tradi╚Ťia intelectual─â a oric─ârei societ─â╚Ťi moderne.

HIstoria.ro

image
Diferendul româno-bulgar: Prima problemă spinoasă cu care s-a confruntat România după obţinerea independenţei
Pentru Rom├ónia, prima problem─â spinoas─â cu care s-a confruntat dup─â ob╚Ťinerea independen╚Ťei a fost stabilirea grani╚Ťei cu Bulgaria.
image
Controversele romaniz─ârii: Teritoriile care nu au fost romanizate, de╚Öi au apar╚Ťinut Imperiului Roman
Oponen╚Ťii romaniz─ârii aduc mereu ├«n discu╚Ťie, pentru a combate romanizarea Daciei, acele teritorii care au apar╚Ťinut Imperiului Roman ╚Öi care nu au fost romanizate. Aceste teritorii trebuie ├«mp─âr╚Ťite ├«n dou─â categorii: acelea unde romanizarea ├«ntr-adev─âr nu a p─âtruns ╚Öi nu ÔÇ×a prinsÔÇŁ ╚Öi acelea care au fost romanizate, dar evenimente ulterioare le-au modificat acest caracter. Le descriem pe r├ónd.
image
SUA și Republica Dominicană - Cum a eșuat o anexare dorită de (mai) toată lumea
Pe 2 decembrie 1823, ├«ntr-o vreme c├ónd majoritatea coloniilor spaniole din Americi ├«╚Öi declaraser─â independen╚Ťa sau erau pe cale s-o c├ó╚Ötige, pre╚Öedintele SUA, James Monroe, a proclamat doctrina care-i poart─â numele ╚Öi care a devenit unul dintre documentele emblematice ale istoriei politice a SUA ╚Öi a lumii.