Vicleniile demonului amiezii

Publicat în Dilema Veche nr. 861 din 8 - 14 octombrie 2020
ÔÇ×Voi cine spune┼úi c─â s├«nt?ÔÇť O┬ápledoarie jpeg

Miezul zilei, c├«nd umbra e absent─â, ÔÇ×timp al treceriiÔÇŁ, despre care Roger Caillois scria ├«n tinere╚Ťea sa, a primit ├«n diferite mitologii o sacralitate aparte. ├Än tradi╚Ťia iudeo-cre╚Ötin─â ├«i este atribuit un demon a c─ârui identitate o dezv─âluie Psalmul 90, 6 ├«n versiunea Septuagintei: ÔÇ×Nu te vei teme de spaima de noapte, / de s─âgeata care zboar─â ziua, / de ceea ce umbl─â ├«n ├«ntuneric, / de nenorocire ╚Öi de demonul de la amiaz─âÔÇŁ. Este o invocare a protec╚Ťiei divine, a umbrei Celui Atotputernic care ofer─â refugiu ┼či ap─ârare ├«mpotriva v├«n─âtorului, a terorii nop┼úii ╚Öi a duhului care ├«╚Öi lanseaz─â capcanele odat─â cu ar╚Öita miezului zilei. Exegeza spiritual─â cre╚Ötin─â a acestui psalm asociaz─â, ├«ncep├«nd cu Evagrie, un ÔÇ×intelectual al de╚ÖertuluiÔÇŁ, iubitor al lui Origen, ispitirile demonului de amiaz─â cu unul dintre g├«ndurile rele numit akedia, precursor al melancoliei ╚Öi al depresiei moderne.

Pentru monahii din pustie, acedia se manifest─â ca atonie, relaxare spiritual─â, ┼či ca astenie, epuizare a fiin┼úei l─âuntrice, ├«nso┼úit─â de o toropeal─â fizic─â. Ea camufleaz─â, ca orice fenomenalizare demonic─â, prin intermediul imaginarului unei umanit─â╚Ťi fragile, pline de solicitudine, angoasate de timp ┼či de boal─â, sensibile la atitudinile celorlal┼úi, o dispersie, revigor├«nd astfel o mundaneitate remanent─â, al c─ârei sediu este memoria.

Avem ├«n cazul acediei o relaxare a tensiunii pe care o presupune singura preocupare monahal─â: unificarea l─âuntric─â; ei ├«i succed─â, odat─â cu pulverizarea concentr─ârii, intemperan╚Ťa g├«ndului, nelini┼čtea, imboldul la ac┼úiune sub formele ei cele mai l─âudabile: ├«ngrijirea bolnavilor, de pild─â. Ceea ce se remarc─â ├«n toat─â aceast─â stimulare excesiv─â este inconstan┼úa prin practicarea c─âreia acedia devine o maladie a diversit─â┼úii ┼či a curiozit─â┼úii. Submerge acestei inconstan┼úe ispita perpetu─â a vaga┼úiei care se poate nutri at├«t din trecut, c├«t ┼či din ├«nchipuirea viitorului. Sufletul acedic devine vulnerabil la amintirea p─ârin┼úilor ┼či a rudelor dup─â trup ┼či se las─â locuit de g├«ndul pios de a le vizita sau de a le ajuta. ├Än acest scop, demonul, retor iscusit, ia masca seriozit─â┼úii ┼či manipuleaz─â textele Scripturii. Sf. Ioan Sc─ârarul red─â aceast─â retoric─â pervers─â: ÔÇ×Ea (acedia) ├«ndeamn─â plin─â de s├«rguin┼ú─â la cercetarea bolnavilor, amintind de Cel ce a zis: Bolnav am fost ┼či n-a┼úi venit la mine. Ea ne cere s─â mergem la cei neputincio┼či ┼či descuraja┼úi. Ea, cea descurajat─â, ne spune: M├«ng├«ia┼úi pe cei descuraja┼úi!ÔÇŁ.

Dou─â mi┼čc─âri se ├«nt├«lnesc ├«n acedie: o solicitudine care camufleaz─â dorin┼úa de a pleca, de a p─âr─âsi locul tuturor dezam─âgirilor, ┼či o a┼čteptare a manifest─ârii aten┼úiei din partea celorlal┼úi fra┼úi, ceea ce ascunde o dorin┼ú─â secret─â de comp─âtimire ┼či flec─âreal─â, de ie┼čire din singur─âtate. ├Än ambele mi┼čc─âri ale sufletului lucreaz─â descurajarea ┼či dezam─âgirea: oboseala ascezei induce senza┼úia ineficacit─â┼úii acesteia, iar persisten┼úa solitudinii este, ├«n sugestia demonului, efectul lipsei de iubire din partea fra┼úilor. Acedicul se simte p─âr─âsit din ambele p─âr┼úi ┼či r─âspunde acestei absen┼úe injurios sau blasfemiator: ├«i suspecteaz─â pe fra┼úi de neglijen┼ú─â ┼či de ├«mpietrire a inimii ┼či pe Dumnezeu de nedreptate ┼či indiferen┼ú─â.

Unul dintre cele mai redutabile atacuri ale demonului acediei ÔÇô inculcarea percep┼úiei timpului ├«n durata lui cople┼čitoare ÔÇô poate face victime chiar printre asce┼úii ├«ncerca┼úi. C├«nd nu li se opune reac┼úia prompt─â ┼či ironic─â sau c├«nd nu intervine ├«ngerul care dejoac─â viclenia diavolului, tactica r─âm├«ne aceea a aducerii aminte a sf├«r┼čitului. Iminen┼úa mor┼úii destructureaz─â percep┼úia acedic─â a timpului ╚Öi ├«nveste╚Öte fiecare clip─â cu o semnifica┼úie decisiv─â. Dorotei din Gaza aplic─â o astfel de terapie eshatologic─â: ÔÇ×S─â avem grij─â, fra┼úilor, s─â fim vigilen┼úi! Cine ne va da ├«napoi timpul prezent dac─â noi ├«l pierdem?... S├«ntem at├«t de neglijen┼úi ├«nc├«t nici nu ┼čtim m─âcar ce vrem. De aceea nu facem nici un progres ┼či, mai mult, s├«ntem mereu ├«ntrista┼úi. ├Äntr-adev─âr, dac─â am vrea pu┼úin s─â lupt─âm, nu am mai avea de suferit, nici de ├«nt├«mpinat dificult─â┼úi mult─â vremeÔÇŁ.

(fragmente din ÔÇ×Acedia. Note despre imaginarul eremiticÔÇŁ, Archaeus. Studii de istorie a religiilor, an II, fasc. II, 1998)

Bogdan T─âtaru-Cazaban este cercet─âtor ├«n istoria religiilor. A publicat recent (├«mpreun─â cu Daniela Dumbrav─â): Andr├ę Scrima: exp├ęrience spirituelle et langage th├ęologique, Roma, 2019.

Zizi și neantul jpeg
Sistem și libertate
Am crescut ├«ntr-o lume ├«n care ceea ce ast─âzi consider─âm nevoi de baz─â erau, pe la sf├«r╚Öit de ani ÔÇÖ70 ╚Öi ├«nceput de ani ÔÇÖ80, privite drept suprastructuri. R─âsf─â╚Ťuri.
liceul sf sava bucuresti jpeg
Liceul avea coloane
Revederea colegilor și profesorilor dragi mi-a dat sentimentul mîngîietor că lucrurile ar putea deveni la fel de bune pe cît ni le imaginam noi în 1992.
ÔÇ×Am avut coviduÔÇÖ!ÔÇŁ, iar ÔÇ×de murit, murea oricum   ÔÇŁ jpeg
De ce nu-s românii ca francezii?
Cartea ╚Öi bagheta mi s-au p─ârut dou─â lucruri indispensabile ├«n Fran╚Ťa.
p 19 Sylvie Germain WC jpg
Sindromul ╚śarikov
Nu este vorba doar despre o lips─â de educa╚Ťie, ci ╚Öi despre voluptatea unei agresivit─â╚Ťi manifestate zi de zi, pe re╚Ťelele de socializare, care au devenit nu doar un spa╚Ťiu bun pentru defularea nervilor, ci gazd─â generoas─â acestei forme josnice de violen╚Ť─â.
p 20 Gustave Thibon jpg
O lumin─â asupra imediatului
Pentru Putin ┼či adep┼úii lui, persoanele, fie ele ucrainene ori ruse, civili ori combatan┼úi, s├«nt nimic.
Theodor Pallady jpeg
Scopul meu ești Tu
Un adevărat apostol al dialogului, un maestru al incluziunii și un campion discret al cercetării Celuilalt, cu sau fără majusculă.
p 24 A  Vrana jpg
Cu ochii-n 3,14
Poli╚Ťia din Cehia este ├«n c─âutarea unui ho╚Ť care are obiceiul s─â intre prin case, f─âr─â a se sinchisi de prezen╚Ťa locatarilor. Se spune c─â se uit─â la ace╚Ötia ├«n timp ce dorm.
ÔÇ×Am avut coviduÔÇÖ!ÔÇŁ, iar ÔÇ×de murit, murea oricum   ÔÇŁ jpeg
Aix-les-Bains și tinerii francezi de 70 de ani (II)
Dar poate c─â mai mult dec├«t plimbarea ├«n sine conta acel ÔÇ×├«mpreun─âÔÇŁ.
p 19 jpg
Cultul virginit─â╚Ťii
Ideea c─â virginitatea fizic─â atest─â puritatea ╚Öi inocen╚Ťa dep─â╚Öe╚Öte grani╚Ťele religioase, devenind un construct social ╚Öi ipocrit prin care unei femei i se anuleaz─â calit─â╚Ťile morale ├«n favoarea celor fizice, ajung├«nd s─â fie pre╚Ťuit─â mai degrab─â integritatea trupului dec├«t mintea ╚Öi sufletul.
p 20 San Filippo Neri WC jpg
Despre creștinism și veselie
Multe dintre textele clasice ale cre╚Ötinismului dovedesc o rela╚Ťie ├«ncordat─â pe care Sfin╚Ťii P─ârin╚Ťi o ├«ntre╚Ťineau cu r├«sul.
ÔÇ×Voi cine spune┼úi c─â s├«nt?ÔÇť O┬ápledoarie jpeg
Migdalul lui Origen
Editat, tradus, redescoperit ├«n bog─â╚Ťia ╚Öi autenticitatea sa ├«n ultimul secol, Origen revine de fiecare dat─â ├«n aten╚Ťia cititorilor cu o ├«nnoit─â putere de atrac╚Ťie.
Zizi și neantul jpeg
Dacia roșie
Era o oază, într-o vreme în care lucrurile se degradau pe zi ce trecea: la cantina de acolo se putea mînca bine și ieftin, ba chiar și cumpărai una-alta pentru acasă, uneori.
p 24 M  Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
La Gala╚Ťi, o candidat─â a fost surprins─â ├«n timp ce ├«ncerca s─â fraudeze examenul de bacalaureat cu un pix-telefon. Avea 45 de ani ╚Öi era absolvent─â a unui liceu particular, la frecven┼ú─â redus─â.
41580801101 373a7ea5c2 c jpg
Oamenii fac orașele
Paradigmei moderniste de produc╚Ťie a noilor cartiere, Jacobs ├«i opune observa╚Ťia direct─â ╚Öi studiul la firul ierbii, sau la bordura trotuarului, a vie╚Ťii urbane.
Zizi și neantul jpeg
Ro╚Ťi ╚Öi vremuri
Trebuia s─â m─ân├«nci nu ╚Ötiu c├«╚Ťi ani numai iaurt ╚Öi s─â economise╚Öti, s─â pui bani la CEC ca s─â-╚Ťi po╚Ťi cump─âra o Dacie.
ÔÇ×Am avut coviduÔÇÖ!ÔÇŁ, iar ÔÇ×de murit, murea oricum   ÔÇŁ jpeg
Aix-Les-Bains și tinerii francezi de 70 de ani (I)
├Än Aix zilele de var─â se mi╚Öc─â ├«n ritm de melc, par nesf├«r╚Öite, exact ca acelea din vacan╚Ťele copil─âriei.
E cool să postești jpeg
Tastatura sau creionul?
Este un avantaj real acest transfer al informa╚Ťiilor direct pe dispozitivele elevilor?
p 20 WC jpg
Religiile manevrate de dictatori
Sîntem înconjuraţi de spaţii unde religia e folosită în beneficiul unor regimuri antiliberale: Rusia lui Putin, Turcia lui Erdogan, Ungaria lui Orbán.
Theodor Pallady jpeg
Discretul eroism al modera╚Ťiei
Nu prea cunoaștem opera românilor americani, iar numele care circulă simultan în cele două culturi provin cu precădere din zona umanistică.
p 23 Lea Rasovszky, Bubblegun of Sweet Surrender (Soft War) I  Codre jpg
p 24 A  Damian jpg
Cu ochii-n 3,14
Dup─â ce, cu o s─âpt─âm├«n─â ├«n urm─â, doi lei au ├«ncercat zadarnic s─â evadeze din gr─âdina zoologic─â din R─âd─âu╚Ťi, un ╚Öarpe mai norocos a p─âtruns ├«n Spitalul Or─â╚Öenesc din Bal╚Ö.
Zizi și neantul jpeg
Mare, pofte, necuprins
Tocmai ─âsta era hazul vacan╚Ťei: ├«mpletirea ciudat─â de pofte concrete ╚Öi vis─âri abstracte. Figurau, cu toatele, ├«ntr-un meniu pestri╚Ť ╚Öi cu preten╚Ťii.
ÔÇ×Am avut coviduÔÇÖ!ÔÇŁ, iar ÔÇ×de murit, murea oricum   ÔÇŁ jpeg
Vacan╚Ťe de alt─âdat─â
Nu pot vedea mai multe, însă sînt convinsă că au și bomboane străine sau ciocolată, poate că au și gume cu surprize.
E cool să postești jpeg
S-o fi sup─ârat pe mine?
Ca s─â nu ÔÇ×supereÔÇŁ aceast─â societate, foarte multe femei ajung s─â fie prizoniere ale unor prejudec─â╚Ťi pe care ╚Öi le autoinduc, perpetu├«ndu-le, uit├«nd de cele mai multe ori de ele ├«nsele.

Adevarul.ro

image
┼×ofer omor├ót ├«n b─âtaie la Bac─âu pentru c─â a atins din gre┼čeal─â cu ma┼čina oglinda unei dubi┼úe
O crim─â ├«nfior─âtoare a avut loc miercuri seara pe o strad─â ├«n Bac─âu, dup─â o acro┼čare ├«n trafic ┼či un scurt scandal. Doi b─ârba┼úi au fost deja re┼úinu┼úi, dup─â ce victima a fost g─âsit─â pe asfalt, f─âr─â suflare.
image
O actri┼ú─â rom├ónc─â adoptat─â de un cuplu britanic ┼či-a rev─âzut mama la 34 de ani dup─â ce a fost l─âsat─â ├«ntr-un orfelinat
O actri┼ú─â foarte apreciat─â ├«n Marea Britanie ┼či fost─â prezentatoare la BBC Radio York ┼či BBC Country File Live, Adriana Ionic─â are o poveste de via┼ú─â tulbur─âtoare ┼či demn─â de un film.
image
SARS-CoV-2 continu─â s─â fac─â ÔÇ×puiÔÇť. Ultimul este ┼či cel mai infec┼úios
Noua subvariant─â BA 2.75 a coronavirusului este de cinci ori mai infec┼úioas─â dec├ót varianta Omicron ┼či provoac─â deja ├«ngrijor─âri ├«n r├óndul speciali┼čtilor independen┼úi.

HIstoria.ro

image
Cine a detonat ÔÇ×Butoiul cu pulbere al EuropeiÔÇŁ la ├«nceputul secolului XX?
După Războiul franco-prusac, ultima mare confruntare a secolului XIX, Europa occidentală și centrală se bucurau de La Belle Époque, o perioadă de pace, stabilitate și creștere economică și culturală, care se va sfârși odată cu începerea Primului Război Mondial.
image
Diferendul româno-bulgar: Prima problemă spinoasă cu care s-a confruntat România după obţinerea independenţei
Pentru Rom├ónia, prima problem─â spinoas─â cu care s-a confruntat dup─â ob╚Ťinerea independen╚Ťei a fost stabilirea grani╚Ťei cu Bulgaria.
image
Controversele romaniz─ârii: Teritoriile care nu au fost romanizate, de╚Öi au apar╚Ťinut Imperiului Roman
Oponen╚Ťii romaniz─ârii aduc mereu ├«n discu╚Ťie, pentru a combate romanizarea Daciei, acele teritorii care au apar╚Ťinut Imperiului Roman ╚Öi care nu au fost romanizate. Aceste teritorii trebuie ├«mp─âr╚Ťite ├«n dou─â categorii: acelea unde romanizarea ├«ntr-adev─âr nu a p─âtruns ╚Öi nu ÔÇ×a prinsÔÇŁ ╚Öi acelea care au fost romanizate, dar evenimente ulterioare le-au modificat acest caracter. Le descriem pe r├ónd.