Speranţa Rădulescu

Publicat în Dilema Veche nr. 930 din 3 – 9 februarie 2022
Speranţa Rădulescu jpeg

Pe 21 ianuarie s-a dus din această viaţă Speranţa Rădulescu, etnomuzicolog cu sufletul, spiritul şi trupul. Cu toate trei căci – absorbită de studiul muzicii ţărăneşti – nici fizic nu se cruţa, nu şedea locului. Era mereu pe drumuri, în căutare, în ofensivă ca să culeagă ceea ce era muzică tradiţională încă vie, „în situaţie” autentică de performare prin satele şi urbele din ţară. Pe teren, la Muzeul Ţăranului, în mediile cele mai distinse din străinătate ale disciplinei, Speranţa era la fel de sagace: în aceeaşi măsură contaminant entuziastă şi ascuţit riguroasă în faţa obiectului ei de studiu. Îl cerceta, îl degusta, îi conserva cele din urmă manifestări, îl situa în durata şi pe harta muzicii balcanice. Îl oferea colegilor de profesiune şi publicului cu o bucurie savantă, cu un verb fin analitic, lămuritor, savuros. Nu m-aş mira dacă şi acum şi-ar continua cercetarea, înregistrînd vocile şi cîntările de dincolo.     

La fel ca moartea lui Horia Bernea, a Irinei Nicolau, moartea Speranţei Rădulescu m-a stupefiat, m-a „contrariat”. Cum se poate ca oameni aşa de proaspeţi şi de devotaţi în preocupările lor, cu un relief personal atît de viu, să nu ne mai facă parte de prezenţa lor? Speranţa era, ştiinţific şi uman, argint viu, stilet. Rafinată, decisă, pătrunzătoare în studiile ei, avea aceeaşi hotărîre, cîteodată cam tăioasă, în judecarea fenomenelor şi oamenilor. Necomplezentă faţă de vagul ori conformismul profesional, combativă, avea pasiunea muncii bine făcute. În acest domeniu, nu şovăia să ofere, să dialogheze, să lucreze în echipă, să formeze colegi mai tineri la Muzeul Ţăranului.

Cîteva amintiri: primele concerte de muzică ţărănească organizate de Speranţa la Muzeul Ţăranului în 1990, 1991, 1992. Cîntăreţii Ghinea Pega, Viorica Sandu, Vasile Soporan, alături de grupuri din Transilvania. Auzim voci şi texte cu ton aspru, „uscat”, parcă străvechi. Pe de altă parte, e muzica de nuntă şi ospăţ a tarafurilor din Clejani, din Mîrşa. Speranţa jubilează, comentînd inflexiunile izbucnite din gura ştirbă a lui Cacurică, jocul improvizaţiilor dezlănţuite,  virtuozităţile histrionice ale lui Neacşu care şi-a garnisit vioara cu un fir de păr de cal şi produce sunete neverosimile. Ne preia în entuziasmul ei unde gluma, observaţiile privind  comportamentul muzicanţilor, consideraţiile savante se amestecă firesc.

De Crăciunul lui 1990 străbatem în alai centrul oraşului cu colindătorii din Jilavele – Ialomiţa, un grup excepţional adus de Speranţa. Dintr-o căruţă modestă se împarte trecătorilor „Foaia de Crăciun”, concepută de Ioana Popescu şi manufacturată de noi toţi. Ritmul auster, lent, zgrunţuros al cîntării, însoţit de bubuit solemn de tobă, îi nedumereşte pe bucureşteni. Nu înţeleg ce e cu această arătare în mers, străină de peisajul familiar al oraşului. Grupul a ţinut să colinde şi la crucile din Piaţa Universităţii. Şi-a intonat acolo cîntecul straniu, pe care vuietul maşinilor nu l-a acoperit.

Asta era o idee dominantă a lui Horia Bernea şi a Irinei Nicolau, împărtăşită de echipa de antropologie culturală a muzeului. E nevoie ca fenomenul ţărănesc tradiţional (şi sunetul lui), neadulterate de cosmetizări ideologice ori de mode, să „iasă în stradă”, să fie puse în faţa publicului, să devină pentru el materie de înţelegere şi gustare.

Speranţa s-a bătut cu tenacitate pentru ca muzica de tradiţie orală să fie recunoscută în excelenţa şi fragilitatea ei. A studiat funcţiile, situaţiile de performare, modurile de cerere/receptare şi de transmitere ale acestei muzici. A analizat manevrele culturale care au minat-o şi au dus la cvasi-dispariţia ei: curentul, de la începutul secolului XX, al unei „muzici naţionale” care, în compoziţiile lui mediocre, ştergea reliefurile locale, apoi impostura comunistă a „Cîntării României” cu prelungirile ei persistente în „spectacolele de folclor”, în sfîrşit vulgarizarea ofertei şi a cererii actuale, manelizarea lor. S-a ocupat de continuităţile, în timp şi în spaţiu, care leagă această muzică de celelalte muzici din Europa răsăriteană ori centrală. Stau dovadă cărţile şi articolele ei, publicate în România şi în străinătate, singură ori în colaborare cu nume de prestigiu ale etnomuzicologiei (Jacques Bouët, Bernard Lortat-Jacob, Laurent Aubert).

Pentru această muzică-patrimoniu, o muzică pe ducă, discreditată, în gustul public, de aluviunile menţionate şi de ignoranţă, Speranţa a făcut o importantă operaţie de salvare. Împreună cu cercetători formaţi de ea, a cules şi a editat materialul muzical în seria Ethnophonie. Publicată de MŢR şi de Fundaţia „Alexandru Tzigara Samurcaş“, Ethnophonie stă sub egida, nu numai grafică, a lui Horia Bernea. Invitat în 1990 de Andrei Pleşu, ca ministru al Culturii, să conducă noul muzeu, Horia Bernea nu a creat doar un eseu muzeal expresiv antropologic, îndemnînd la reflecţie spirituală, înnoitor ca muzeologie (recunoscut în 1996 prin distincţia europeană Museum of the Year Award). A creat şi o atmosferă aparte, unde plăcerea de a lucra trecea peste graniţele între instituţional şi privat. Începutul Ethnophoniei (1992) a avut acelaşi stil. Cum mijloace financiare nu prea erau, Horia Bernea a donat 100 de casete audio pentru primele înregistrări. Editate acum pe CD, zecile de titluri ale seriei sînt însoţite de prezentări cu farmec şi accent antropologic privind interpreţii, condiţia actuală a muzicii lor, funcţiile şi specificul pieselor înregistrate. Au versiuni traduse şi editate în mai multe limbi europene. Şi cîteva mari distincţii, printre care premiul Coup de Cœur al Academiei Charles Cross, în 2006 şi în 2020.

Ce credea Speranţa Rădulescu despre rostul seriei Ethnopohonie? Întîi că ea are de conservat un tip precis de muzică, prelevat direct „din terenul” variat al satelor: „Noi nu avem în vedere muzica populară pur și simplu, ci, conform criteriului nostru, muzica trebuie să exprime o identitate locală sau regională”. Apoi că muzica înregistrată e de o calitate pe care gustul comun  nu o va percepe, că ea nu va avea influenţă culturală în societatea mare. „Majorității românilor li s-a băgat în cap, cu vehemență, timp de 50 de ani, că folclorul autentic este acela difuzat la radio și TV. Că această muzică e mult mai plăcută decît ceea ce se poate auzi la țară – care muzică ar fi urîtă, grosolană și reprezentativă doar la nivel rudimentar... Cum am putea să presupunem că o mică serie de CD-uri va schimba ceva la o imagine construită de un regim național-comunist timp de 40-50 de ani?! Nu e așa simplu” (Grit Friedrich, discuţie cu Speranţa Rădulescu, Graphicfront, 2 iulie 2013).

Asta credea Speranţa. A lucrat totuşi cu încîntare douăzeci şi opt de ani, cu o stăruinţă imposibil de descurajat. Ştia ce muzică de patrimoniu conservă astfel. Tăioasă cum era în judecăţi, nu avea totuşi integral dreptate. Ethnophonie are preţuire şi faimă în rîndul publicului cultivat. Iar munca, stilul, prezenţa Speranţei aveau o calitate la fel de rară ca aceaa a muzicii care o pasiona.

Anca Manolescu este cercetător în domeniul antropologiei religioase.

Foto: Speranţa Rădulescu (adevarul.ro)

Sanatatea ficatului  Cum identifici semnele unui ficat bolnav jpg
Sănătatea ficatului: Cum identifici semnele unui ficat bolnav
Ficatul este un organ vital în corpul omului, fiind implicat în sute de procese, printre care: digerarea alimentelor, eliminarea deșeurilor din organism și producerea unor factori de coagulare care facilitează circulația sângelui.
Rolul esential al adjuvantilor in optimizarea pesticidelor jpg
Rolul esențial al adjuvanților în optimizarea pesticidelor
Condițiile de mediu, intemperiile, buruienile, precum și bolile și dăunătorii plantelor reprezintă tot atâtea provocări pentru fermierii moderni.
IMG 20240408 WA0011 jpg
Casa Memorială „Amza Pellea”, din Băilești, a fost redeschisă publicului
Manifestările dedicate cinstirii memoriei îndrăgitului actor român, născut în inima Olteniei, au debutat pe 6 aprilie, pe scena Teatrului Național Marin Sorescu din Craiova, locul în care și-a început fascinanta călătorie în lumea artistică.
pompy ciepła (2) jpg
Pompe de căldură - utilizarea, funcționarea și tipurile acestora
În ultimii ani, pompe de căldură s-au remarcat intre dispozitivele utilizate în sistemele moderne de încălzire.
header piese jpg
Sfaturi pentru conducătorii care apreciază piese auto online de calitate și serviciile unor profesioniști
Achiziționarea de piese auto online poate fi o modalitate convenabilă și eficientă de a-ți repara sau întreține mașina.
masa de paste jpg
Cum să aranjezi o masă festivă perfectă: trei sfaturi utile
Nu mai este mult până la sărbătorile de Paște. Chiar dacă poate părea cam devreme să începi pregătirile de sărbătoare, poți începe planificarea de pe acum dacă vrei să-ți impresionezi invitații.
caine in vacanta jpg
Cum să îți pregătești câinele pentru călătorii: 6 sfaturi pentru o vacanță fără probleme
Te pregătești să pleci în prima vacanță alături de câinele tău? Experiența de a pleca într-o călătorie cu cel mai bun prieten al tău poate fi una inedită, care te va încărca cu amintiri plăcute.
image png
Lumea în care trăim
Trăim ceea ce poartă numele de „marea epuizare”.
image png
Flori, lumi și profesoare
Flori le-am dus de cîte ori am avut ocazia, la propriu sau la figurat.
image png
Cît de puțin ne lipsește...
Zic alți psihologi: nu pierde copilul interior, „accesează-l”, joacă-te, have fun! Aiurea!
image png
Zoe, fii feminină!
În prezent, cînd vorbim despre feminism, nu ne mai raportăm la structura rațională a lui Beauvoir, ci la extremismele de tipul Solanas.
p 20 Aleksei Navalnîi WC jpg
O întrebare greu de ocolit
Pentru noi, astăzi, răul şi suferinţa nu sînt doar mari teme teoretice. Nici nu se limitează la experienţa lor privată.
image png
Tîlcuirile tradiției isihaste
O luminoasă excepție de la această triumfală decadență e de găsit în lucrarea Părintelui Agapie Corbu.
1038 21a centrul comunitar din Chiojdu, 2023 jpg
Arhitectura interesului public
Arhitectura interesului public reprezintă o dezvoltare rizomatică orizontală la nivel local.
p 24 M Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
Un preot din Spania, împreună cu partenerul său, au fost arestați pentru că ar fi făcut trafic cu Viagra.
image png
Pe ce te bazezi?
Pe măsură ce avansez în vîrstă, tind să cred că ceea ce numim intuiție se bazează pe experiența noastră de viață.
image png
De primăvară
Florile înșiruite mai sus se vindeau pe stradă, din loc în loc, înveselind-o. Schimbînd-o.
image png
Școli private, școli de fițe?
Nu se schimbase nimic, eram din nou o guvernantă „creativă”.
p 20 Valentina Covaci jpeg
Cum vorbim despre Dumnezeu
Merită să explorăm ce spune asta despre societatea noastră și despre discursul public din România.
image png
Călătorii în istoria cultului
A doua carte este o monografie asupra unui obiect liturgic esențial, pe care doar slujitorii îl pot vedea în altar: Antimisul. Origine, istorie, sfințire (Editura Basilica, 2023).
p 21 Geneva WC jpg
Nostalgii helvete
Job-ul (le petit boulot) pe care mi l-am dorit cel mai mult a fost cel de asistent plimbat căței genevezi.
p 24 M  Chivu 2 jpg
Cu ochii-n 3,14
● Un gunoier își dirijează colegul de la volanul autospecialei: „Dă-i, dă-i, dă-i! / Dă-i, că merge, dă-i!”. O versificație relativ salubră. (M. P.)
image png
Acceptăm prinți!
Termenul „sindromul Cenușăreasa” a fost folosit pentru prima dată de dr. Peter K. Lewin într-o scrisoare către Canadian Medical Association Journal, în 1976.
image png
Mama și tarabele
Mama, deși avea gusturi mai nobile și, atunci cînd se juca, îi plăcea să se joace mai luxos, înțelegea și nevoia mea de kitsch-ul nu chiar dulce, ci simpatic.

Adevarul.ro

image
Cel mai crud torționar, Nicolae Moromete: „Porc mincinos. În Republica noastră populară, pentru «nimic» nu se capătă mai mult de zece ani!“
Pe unde a trecut, torționarul Nicolae Moromete a semănat teroare, fie că a fost la Aiud, Jilava sau Vacăreşti. Neavând niciun fel de studii, el a fost subiectul unor situații de-a dreptul hilare.
image
Afacerea care ia amploare în România. Locațiile apar ca ciupercile după ploaie, dar tot par neîncăpătoare: „Nu mai avem locuri disponibile”
În ultimii ani, în marile orașe ale României au fost amenajate foarte multe locații dedicate practicării sportului în aer liber. De cele mai multe ori este vorba despre terenuri de fotbal.
image
Admis cu 10 la Automatică. Ionuț Mihăilescu din Caracal a fost singurul decar din 3.500 candidați. A lucrat cot la cot cu bunica exerciții și probleme
Un elev de clasa a XII-a din județul Olt este deja admis la Facultatea de Automatică și Calculatoare din cadrul Politehnicii București, cu media 10. Bunica sa a jucat un rol determinant.

HIstoria.ro

image
Olimpia, cel mai tânăr muzeu al ţării
Primul muzeu din România dedicat istoriei sportului și turismului montan a fost deschis la Brașov, în an olimpic, la „Olimpia”, în fostul sediu al Reuniunii de patinaj, clădire construită la sfârșitul secolului al XIX-lea, restaurată de Muzeul Județean de Istorie Brașov.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.