Sinodul panortodox (IV)

Publicat în Dilema Veche nr. 637 din 5-11 mai 2016
Sinodul panortodox (VI) jpeg

Următorul document pregătit în vederea întrunirii Sfîntului și Marelui Sinod Panortodox, care va avea loc între 16-27 iunie 2016 la Academia Ortodoxă din Chania (Creta), are drept temă o realitate nemijlocită greu de pus în armonie cu principiile ecleziologiei Bisericii de Răsărit: diaspora.

Textul documentului despre diaspora ortodoxă de la care urmează să plece discuțiile părinților sinodali a fost redactat de Comisia Interortodoxă Pregătitoare din iunie 2009. Și de data aceasta, precum în cazul documentului despre misiunea Bisericii în lumea contemporană, avînd la bază o variantă redactată în deceniul al optulea al secolului XX, distanța de aproape șapte ani ridică serioase semne de întrebare asupra racordării la evenimentele ultimilor ani. Or, în orizontul conflictelor din Orientul Apropiat și al valului masiv de refugiați, mulți creștini au fost smulși din matca lor culturală și eclezială, fiind nevoiți să caute scăparea, fie și temporar, în Europa sau în alte părți ale lumii. Despre aceste mutații documentul nu spune nimic.

În schimb, de la bun început, textul admite că problematica diasporei este una complexă, dar nu mai puțin gravă, dezvoltarea jurisdicțiilor ortodoxe paralele în același teritoriu reprezentînd o abatere substanțială de la rînduiala bisericească genuină. Concret, autorii textului fixează faptul că „[…] este dorinţa comună a tuturor Preasfintelor Biserici Ortodoxe ca problema diasporei ortodoxe să fie rezolvată cît mai curînd posibil şi ca ea să fie organizată în conformitate cu ecleziologia ortodoxă şi cu practica şi tradiţia canonică a Bisericii Ortodoxe“. Este un important pas înainte, știute fiind sensibilitățile și chiar interesele pe marginea raportului dintre jurisdicția națională și cea internațională a Bisericilor Ortodoxe organizate după granițele statelor în care își desfășoară.

Organizate așadar după granițele statelor na­țio­nale, Bisericile Ortodoxe locale au avut și mai au încă o majoră dificultate de a asuma canonic modificările succesive aduse fruntariilor în urma conflictelor și a rescrierii ordinii geopolitice într-o regiune. Astfel, înainte de a fi o chestiune care îi privește pe ortodocșii din țări de altă confesiune sau religie, diaspora reprezintă statutul care definește, de pildă, viața românilor din Republica Moldova sau a rușilor din același loc, sau a românilor din Serbia, sau a ucrainenilor din România. Diaspora „apropiată“, să îi spunem astfel, este un capitol frecvent dominat de fricțiuni ecleziale și politice deopotrivă, care au marcat inevitabil și pe termen lung relațiile interortodoxe, contribuind decisiv la amînarea Sinodului Panortodox.

În ceea ce o privește, diaspora „îndepărtată“ este un trist exemplu de egoism naționalist, în dispreț manifest față de dogmatica și practica Bisericii Ortodoxe. Comportîndu-se ele însele precum statele naționale, Bisericile locale au înțeles să își prelungească extrateritorial, pe modelul ambasadelor, jurisdicția după criterii exclusiv etnice. Este adevărat că ortodoxia a încurajat de la început traducerea culturală a Evangheliei lui Hristos, dar nu a făcut din naționalitate un criteriu canonic. Or, ceea ce avem acum în fața ochilor prin intermediul diasporei este o ortodoxie care se prezintă lumii neortodoxe ca o sumă de etnii, limbi și tradiții (cu minusculă!), la concurență cu mesajul ei universal. Altfel spus, diferențele specifice pun în umbră genul proxim.

Iată de ce este salutar că documentul pregătitor insistă pe faptul că, în prezent, este dificilă corectarea imediată și totală a erorilor canonice, propunînd o soluție de tranziție prin înființarea unor Adunări regionale ale tuturor episcopilor ortodocși canonici (al căror regulament de funcționare este anexat textului). Rostul acestor forme de sinodalitate ad-hoc este de a crește conștiința apartenenței la o unică și indivizibilă Biserică Ortodoxă formată, fără îndoială, dintr-o paletă extraordinară de valori spirituale și culturale locale. Unitatea ortodoxiei, iată ce trebuie să scoată în evidență diaspora ortodoxă, iar nu să se consume steril în atitudini concurențiale sau să practice, mai grav, indiferența față de ortodocșii de altă cultură și limbă.

Radu Preda este lector la Facultatea de Teologie Ortodoxă din Cluj-Napoca.

Zizi și neantul jpeg
Alarme, sonerii, zgomote… – din alte vremi
Aproape vii, ceasurile ne umpleau singurătățile.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
#metoo? În România?! Să fim serioși!
Nu cred că există vreo femeie, cel puțin din generația mea, care să nu fi trecut măcar o dată în viață printr-o experiență de hărțuire sexuală
p 20 N  Steinhardt jpg
N. Steinhardt despre creștinismul firesc
Creștinismul devine un regim natural al vieții, un accent care însoțește gesturile cele mai mărunte ale cotidianului.
Polul jpg
Colonialism și misionarism
Reconcilierea dintre colonialism și misiunea creștină internațională este foarte complexă.
p 24 S M  Georgescu jpg
Cu ochii-n 3,14
A ajuns acasă rîzînd, a rîs toată noaptea și nu s-a oprit nici a doua zi (joi), nimic neputîndu-i pune capăt veseliei.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
În ochii ei era dragoste, multă dragoste
Cît de repede se petrecea totul, fără să analizezi, fără să-ți pui întrebări, fără să te gîndești la un viitor, erau ca niște fire care se înșiră, apoi se deșiră, ca o lumînare care se aprinde undeva în noapte, arde întîi viu, apoi mocnit și se stinge de la sine.
Un album studiu al bisericilor transilvane jpeg
Un album-studiu al bisericilor transilvane
Textul are sobrietate ştinţifică, devotament faţă de documentarea monumentelor şi a vieţii religioase care le-a modelat şi care s-a modelat, de-a lungul timpului, în jurul verticalei lor.
Theodor Pallady jpeg
Tiparul și Cartea cărților
Nu știu să se fi publicat la noi, pînă acum, o asemenea panoramă a edițiilor tipărite ale Sfintei Scripturi de pe orice meridian și în mai toate limbile cunoscute.
Zizi și neantul jpeg
În mulțime
Oamenii prezenți erau animați de entuziasm, dar de unul mai blînd, mai difuz.
Visez parcaje subterane jpeg
Visez parcaje subterane
Locuitorii la bloc ar trebui să-și privească cartierul ca pe propria curte și să lase mașinile la bulevarde, pentru a se bucura de natură.
Cu ochii n 3,14 jpeg
Cu ochii-n 3,14
Un bărbat de 60 de ani a mers la dentist pentru o plombă și a ajuns la urgență direct în operație, pentru că a înghițit capul frezei care-i scormonea dintele.
Oh salvie levănțică iasomie trandafir jpeg
Oh salvie levănțică iasomie trandafir
La început, l-am întîlnit pe Mircea Anghelescu ca profesor, în Amfiteatrul „Bălcescu“.
Zizi și neantul jpeg
Din mers, „mici” bucurii
Bucuria trece dincolo de tine și o-mpărtășești, involuntar în general, și celorlalți.
„Voi cine spuneţi că sînt?“ O pledoarie jpeg
Privirea lui Chateaubriand
Memoriile au fost proiectate – cum altfel? – pentru posteritate, dar ca o voce de dincolo de mormînt.
Filosofie și muzică  Gabriel Marcel jpeg
Filosofie și muzică. Gabriel Marcel
Muzica este așadar, în mod primordial, nu un obiect al gîndirii, ci un mod al ei.
Cu ochii n 3,14 jpeg
Cu ochii-n 3,14
...mai mulți americani au murit înecați cu lăptuci decît mușcați de șerpi și de crocodili, combinat.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
Speranța moare ultima?
Mereu m-am întrebat dacă speranța care poate aduce cu sine un soi de idealism în a privi lucrurile din jurul tău folosește într-adevăr la ceva.
O lume a poveștilor jpeg
O lume a poveștilor
Narativele care pot subjuga națiuni întregi nu sînt o invenție modernă – după cum afirmă psihiatrul Boris Cyrulnik, în cea mai recentă carte a sa, apărută luna trecută la editura Odile Jacob.
André Scrima: Ziua una şi a opta jpeg
André Scrima: Ziua una şi a opta
Lumina Paştilor: pe cea vizibilă în biserici şi pe străzi, ucrainenii nu şi-au putut-o îngădui; pe cea spirituală, religia patriarhului Kiril o insultă, o sufocă.
Theodor Pallady jpeg
Un Sisif în robă franciscană
Camus a fost doar martorul esențial al asprelor sale vremuri și, prin revolta contra absurdului, aproape un mărturisitor.
Zizi și neantul jpeg
Iarbă verde și obligativități
Avem tendința să ne complicăm puținele zile libere. Să le încadrăm în sisteme, să le tratăm ca pe unele de lucru în alt domeniu: cel al leisure-ului, al entertainment-ului.
Cu ochii n 3,14 jpeg
Cu ochii-n 3,14
Care ar fi playlist-ul ce v-ar alunga pe dumneavoastră de la o demonstrație?
Blocul, strada, etajul și apartamentul jpeg
Blocul, strada, etajul și apartamentul
În locul garajului a apărut un parc, la fel de lipsit de imaginație din punct de vedere urban ca și lamele de blocuri din spatele unității militare, dar care, cu zonele sale verzi, evoca peluza spălătoriei de steaguri.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
Ce caută americanul în Europa?
Îmi dau seama că avem de toate aici, pe bătrînul nostru continent, micul nostru paradis terestru, că este (a fost... oare?) una dintre cele mai bune lumi posibile și că mi-ar trebui vreo cinci vieți ca să văd și să trăiesc tot.

Adevarul.ro

image
Implicaţiile distrugerii crucişătorului Moskva, nava amiral a flotei ruse la Marea Neagră | adevarul.ro
Atacul asupra crucisatorului Moskva", nava-amiral a flotei ruse la Marea Neagra, are valoare simbolica si militara, spune profesorul Michael Petersen, citat de BBC. Nava ...
image
Topul celor mai valoroase monumente istorice lăsate în ruină. De ce nimeni nu le-a îngrijit VIDEO | adevarul.ro
O multime de monumente istorice faimoase din judetul Hunedoara nu au mai fost ingrijite si restaurate de mai multe decenii.