Sărbătoarea în vreme de coronavirus

Publicat în Dilema Veche nr. 887 din 8 - 14 aprilie 2021
Sărbătoarea în vreme de coronavirus jpeg

Catolici şi evrei şi-au celebrat anul acesta Paştele altfel decît de obicei. Măsurile anti-COVID-19 au impus restrîngeri ale adunărilor sărbătoreşti, portul măştii, distanţă sanitară, restricţii orare de circulaţie. Ceremonialul binecunoscut al reunirii în sărbătoare a trebuit să fie – temporar – modificat, diminuat, strîmtorat. Pentru unii, tulburarea rînduielilor de mult ştiute şi de mult practicate a făcut ca bucuria sărbătorii să pălească. Decuplaţi de la obişnuitul ei, au fost descumpăniţi, întristaţi, au simţit că sărbătoarea le e întrucîtva „furată”. Totuşi cei mai mulţi – responsabili religioşi şi majoritatea credincioşilor – s-au adaptat. N-au interpretat restricţiile drept un dictat al autorităţii laice asupra religiei, drept o ameninţare seculară împotriva libertăţii religioase. Dimpotrivă, au respectat regulile sanitare, simţindu-se în mod firesc solidari cu semenii lor în efortul de a mărgini/depăşi pandemia. Nici n-au socotit că a te abate – temporar – de la obişnuitul mers al celebrărilor ar însemna împuţinarea sărbătorii, pierdere a eficacităţii ei spirituale. Dimpotrivă. Au căutat ca – tocmai prin adaptările liturgice care iau în seamă precauţiile anti-COVID-19 – sensurile sărbătorii să fie subliniate. Să fie înţelese şi trăite poate chiar mai ascuţit, mai proaspăt, mai atent, dată fiind ieşirea din obişnuit.

„În ceea ce priveşte Săptămîna Sfîntă, care e cea mai importantă pentru noi, de doi ani totul s-a schimbat”, spunea o tînără catolică din Lyon. „Trebuie să o sărbătorim altfel.” În multe zone franceze, restricţiile orare nu au permis, anul acesta, celebrarea nocturnă a Paştelui. Părintele Charles-Marie Rigail de la Universitatea Catolică din Lille are în grijă mulţimea unor studenţi descumpăniţi. A hotărît, alături de mulţi alţi preoţi, să sărbătorească Învierea în zori, „începînd de la şase şi jumătate ca să fie încă puţin întuneric”. „Biserica speră să urmeze astfel exemplul primilor creştini care se adunau la răsăritul soarelui şi să regăsească acea bucurie a comunităţii”, spune Părintele Hugues de Woillemont, secretar general şi purtător de cuvînt al Conferinţei Episcopilor Franţei. Femeile mironosiţe nu au venit ele „pe cînd se lumina de ziuă” la mormînt (Matei, 28, 1)? Trecerea de la întuneric la lumina zorilor care, pentru primii martori ai Învierii, însoţeşte descoperirea mormîntului gol – a mormîntului golit de moarte – e un cadru potrivit, sugestiv, pentru celebrare. „În această perioadă dificilă, trebuie să sărbătorim viaţa care e mai tare ca moartea”, argumentează un alt ierarh catolic. Mari acte premergătoare Paştelui – precum Spălarea picioarelor şi Drumul Crucii – au avut anul acesta manifestări reduse, mai modeste decît în timp normal. Dar nu amploarea lor e importantă, adaugă P. Hugues de Woillemont. Important, spune el, e să ne amintim şi să amintim credincioşilor sensul liturghiei pascale şi al Postului mare (cf. Le Figaro, 24.03.2021).

Astfel de adaptări cer inventivitate spirituală, cer reflecţie asupra însemnătăţii de căpătîi a Paştelui. E o dovadă de creativitate şi de libertate a credinţei să găseşti acele modificări, acele accente care nu atenuează consistenţa sărbătorii, ci îi marchează altfel, dar pregnant, sensurile, îi susţin trăirea. Nu era vorba aici de „invenţii” supuse unor mode sociale, de reamenajări agreabile ale liturgicului menite să atragă publicul. Era vorba despre responsabilitate liturgică în vremuri severe, cînd e nevoie ca puterea sărbătorii pascale să fie – cu şi mai multă intensitate – prezentă, operantă, dătătoare de sens şi de speranţă.

Paştele evreiesc e celebrat de obicei prin largi reuniuni de familie şi de prieteni în jurul amintirii – actualizate – a unui eveniment biblic fundamental: eliberarea din robia egipteană. Aşa se declară Dumnezeu cînd, prin Moise, dă poporului Tablele Legii: „Eu sînt Domnul Dumnezeul tău, Care te-a scos din pămîntul Egiptului şi din casa robiei” (Exod, 20, 2). De Pesah, evenimentul eliberator e adus în prezenţă, e trecut în conştiinţa generaţiei tinere. Rînduiala sărbătorii – suita de rugăciuni şi gesturi rituale, alimentele cu precisă încărcătură simbolică – stîrneşte întrebările copilului, la care părintele oficiant rosteşte, cu comentarii, naraţiunea biblică privind eliberarea poporului. În ultimii doi ani, asemenea reuniuni ale familiei extinse, ale bucuriei larg deschise nu au mai fost posibile. Restricţiile de circulaţie şi de adunare, carantina i-au ţinut în loc pe oameni, au mărginit celebrarea la cercul familiei mici. Dar nu au restrîns însemnătatea evenimentului celebrat, puterea lui de a lucra eliberator asupra conştiinţelor. „Anul acesta trebuie să ieşim din Egipt fără a ieşi din casă”, declara, în 2020, oficialul Consiliu al instituţiilor evreieşti din Franţa. În bucuria înaltă a sărbătorii e loc aşadar şi de umor, e loc şi de bună dispoziţie. Chiar în vremuri severe de coronavirus. E loc şi de un cuvînt de spirit, atunci cînd spiritul sărbătorii este prezent, este înţeles.

În fond, sărbătorile credinţei se împlinesc atunci cînd ating interioritatea umană, cînd o fac să iasă din mărginirile ei, cînd o transformă şi o cuprind în actul dumnezeiesc. Paştele mai cu seamă presupune o astfel de împlinire, de vreme ce semnifică „trecere” radicală, includere a omului într-o condiţie nouă, într-o viaţă fremătînd de sensuri verticale. El implică dislocare din „mereu la fel”, trezie, poftă de creativitate.

De-a lungul Evangheliilor, Christos pregăteşte necontenit ucenicii şi mulţimile tocmai pentru noutatea Paştelui Său. Îi dislocă din rutina evlaviei seci, din confortul gîndirii mulţumite de ea însăşi, din moţăiala care vede în tradiţie doar repetiţie exterioară. Le contrariază obişnuinţele, certitudinile plane. Predica de pe Munte scandează strămutarea gîndirii, plasarea ei pe verticală: „Aţi auzit că s-a zis celor de demult... Eu însă vă spun vouă...” (Matei 5, 21-48). Christos se străduieşte să trezească înţelegerea spirituală faţă de sacrificiul care îi va integra pe credincioşi vieţii Sale. „Sămînţa semănată în pămînt bun este cel care aude cuvîntul şi-l înţelege...” (Matei, 13, 23). Christos nu numai că împlineşte actul pascal, ci îi şi indică semnificaţiile, calitatea, rostul. Actor şi hermeneut al Paştilor Sale, Christos se adresează cu divină insistenţă înţelegerii celor apropiaţi. „După ce le-a spălat picioarele..., le-a zis: Înţelegeţi ce v-am făcut Eu?... Deci dacă Eu, Domnul şi Învăţătorul, v-am spălat vouă picioarele...” (Ioan, 13, 12-14).

A ieşi – temporar – din obişnuitul sărbătorii, a o parcurge pe un traseu cu accente uşor, dar expresiv schimbate poate înviora atenţia, poate trezi gustul pentru noutatea neştirbită a actului pascal.

Anca Manolescu este cercetător în domeniul antropologiei religioase.

Foto: wikimedia commons

Zizi și neantul jpeg
Sistem și libertate
Am crescut într-o lume în care ceea ce astăzi considerăm nevoi de bază erau, pe la sfîrșit de ani ’70 și început de ani ’80, privite drept suprastructuri. Răsfățuri.
liceul sf sava bucuresti jpeg
Liceul avea coloane
Revederea colegilor și profesorilor dragi mi-a dat sentimentul mîngîietor că lucrurile ar putea deveni la fel de bune pe cît ni le imaginam noi în 1992.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
De ce nu-s românii ca francezii?
Cartea și bagheta mi s-au părut două lucruri indispensabile în Franța.
p 19 Sylvie Germain WC jpg
Sindromul Șarikov
Nu este vorba doar despre o lipsă de educație, ci și despre voluptatea unei agresivități manifestate zi de zi, pe rețelele de socializare, care au devenit nu doar un spațiu bun pentru defularea nervilor, ci gazdă generoasă acestei forme josnice de violență.
p 20 Gustave Thibon jpg
O lumină asupra imediatului
Pentru Putin şi adepţii lui, persoanele, fie ele ucrainene ori ruse, civili ori combatanţi, sînt nimic.
Theodor Pallady jpeg
Scopul meu ești Tu
Un adevărat apostol al dialogului, un maestru al incluziunii și un campion discret al cercetării Celuilalt, cu sau fără majusculă.
p 24 A  Vrana jpg
Cu ochii-n 3,14
Poliția din Cehia este în căutarea unui hoț care are obiceiul să intre prin case, fără a se sinchisi de prezența locatarilor. Se spune că se uită la aceștia în timp ce dorm.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
Aix-les-Bains și tinerii francezi de 70 de ani (II)
Dar poate că mai mult decît plimbarea în sine conta acel „împreună”.
p 19 jpg
Cultul virginității
Ideea că virginitatea fizică atestă puritatea și inocența depășește granițele religioase, devenind un construct social și ipocrit prin care unei femei i se anulează calitățile morale în favoarea celor fizice, ajungînd să fie prețuită mai degrabă integritatea trupului decît mintea și sufletul.
p 20 San Filippo Neri WC jpg
Despre creștinism și veselie
Multe dintre textele clasice ale creștinismului dovedesc o relație încordată pe care Sfinții Părinți o întrețineau cu rîsul.
„Voi cine spuneţi că sînt?“ O pledoarie jpeg
Migdalul lui Origen
Editat, tradus, redescoperit în bogăția și autenticitatea sa în ultimul secol, Origen revine de fiecare dată în atenția cititorilor cu o înnoită putere de atracție.
Zizi și neantul jpeg
Dacia roșie
Era o oază, într-o vreme în care lucrurile se degradau pe zi ce trecea: la cantina de acolo se putea mînca bine și ieftin, ba chiar și cumpărai una-alta pentru acasă, uneori.
p 24 M  Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
La Galați, o candidată a fost surprinsă în timp ce încerca să fraudeze examenul de bacalaureat cu un pix-telefon. Avea 45 de ani și era absolventă a unui liceu particular, la frecvenţă redusă.
41580801101 373a7ea5c2 c jpg
Oamenii fac orașele
Paradigmei moderniste de producție a noilor cartiere, Jacobs îi opune observația directă și studiul la firul ierbii, sau la bordura trotuarului, a vieții urbane.
Zizi și neantul jpeg
Roți și vremuri
Trebuia să mănînci nu știu cîți ani numai iaurt și să economisești, să pui bani la CEC ca să-ți poți cumpăra o Dacie.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
Aix-Les-Bains și tinerii francezi de 70 de ani (I)
În Aix zilele de vară se mișcă în ritm de melc, par nesfîrșite, exact ca acelea din vacanțele copilăriei.
E cool să postești jpeg
Tastatura sau creionul?
Este un avantaj real acest transfer al informațiilor direct pe dispozitivele elevilor?
p 20 WC jpg
Religiile manevrate de dictatori
Sîntem înconjuraţi de spaţii unde religia e folosită în beneficiul unor regimuri antiliberale: Rusia lui Putin, Turcia lui Erdogan, Ungaria lui Orbán.
Theodor Pallady jpeg
Discretul eroism al moderației
Nu prea cunoaștem opera românilor americani, iar numele care circulă simultan în cele două culturi provin cu precădere din zona umanistică.
p 23 Lea Rasovszky, Bubblegun of Sweet Surrender (Soft War) I  Codre jpg
„Războiul este doar «eu» și nici un pic «tu»” – artiștii și galeriile în timp de război
„Un fel de așteptare epuizantă la capătul căreia sperăm să fie pace.”
p 24 A  Damian jpg
Cu ochii-n 3,14
După ce, cu o săptămînă în urmă, doi lei au încercat zadarnic să evadeze din grădina zoologică din Rădăuți, un șarpe mai norocos a pătruns în Spitalul Orășenesc din Balș.
Zizi și neantul jpeg
Mare, pofte, necuprins
Tocmai ăsta era hazul vacanței: împletirea ciudată de pofte concrete și visări abstracte. Figurau, cu toatele, într-un meniu pestriț și cu pretenții.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
Vacanțe de altădată
Nu pot vedea mai multe, însă sînt convinsă că au și bomboane străine sau ciocolată, poate că au și gume cu surprize.
E cool să postești jpeg
S-o fi supărat pe mine?
Ca să nu „supere” această societate, foarte multe femei ajung să fie prizoniere ale unor prejudecăți pe care și le autoinduc, perpetuîndu-le, uitînd de cele mai multe ori de ele însele.

Adevarul.ro

image
Şofer omorât în bătaie la Bacău pentru că a atins din greşeală cu maşina oglinda unei dubiţe
O crimă înfiorătoare a avut loc miercuri seara pe o stradă în Bacău, după o acroşare în trafic şi un scurt scandal. Doi bărbaţi au fost deja reţinuţi, după ce victima a fost găsită pe asfalt, fără suflare.
image
O actriţă româncă adoptată de un cuplu britanic şi-a revăzut mama la 34 de ani după ce a fost lăsată într-un orfelinat
O actriţă foarte apreciată în Marea Britanie şi fostă prezentatoare la BBC Radio York şi BBC Country File Live, Adriana Ionică are o poveste de viaţă tulburătoare şi demnă de un film.
image
SARS-CoV-2 continuă să facă „pui“. Ultimul este şi cel mai infecţios
Noua subvariantă BA 2.75 a coronavirusului este de cinci ori mai infecţioasă decât varianta Omicron şi provoacă deja îngrijorări în rândul specialiştilor independenţi.

HIstoria.ro

image
Cine a detonat „Butoiul cu pulbere al Europei” la începutul secolului XX?
După Războiul franco-prusac, ultima mare confruntare a secolului XIX, Europa occidentală și centrală se bucurau de La Belle Époque, o perioadă de pace, stabilitate și creștere economică și culturală, care se va sfârși odată cu începerea Primului Război Mondial.
image
Diferendul româno-bulgar: Prima problemă spinoasă cu care s-a confruntat România după obţinerea independenţei
Pentru România, prima problemă spinoasă cu care s-a confruntat după obținerea independenței a fost stabilirea graniței cu Bulgaria.
image
Controversele romanizării: Teritoriile care nu au fost romanizate, deși au aparținut Imperiului Roman
Oponenții romanizării aduc mereu în discuție, pentru a combate romanizarea Daciei, acele teritorii care au aparținut Imperiului Roman și care nu au fost romanizate. Aceste teritorii trebuie împărțite în două categorii: acelea unde romanizarea într-adevăr nu a pătruns și nu „a prins” și acelea care au fost romanizate, dar evenimente ulterioare le-au modificat acest caracter. Le descriem pe rând.