Sacrificium

Publicat în Dilema Veche nr. 893 din 20 - 26 mai 2021
Theodor Pallady jpeg

Istoria lui homo sapiens dezvăluie universalitatea sacrificiului. Toate religiile organizate comportă forme de cult axate pe jertfa prin care divinitatea (indiferent de teologia/doctrina menită să o descrie) este îmbunată. Asta nu vrea să spună că religiosul se reduce la schimbul (do ut des) dintre prezentarea unei ofrande și acordarea unei forme de indulgență celestă, în beneficiul comunității orante: e vorba mai curînd despre forța regeneratoare a ritualului (prescris din timpuri imemoriale) și de activarea unui mecanism expiator, care mijlocește o hierofanie. Adunarea credincioșilor și gestica solemnă a corpului sacerdotal confirmă etimologia termenului „sacrificiu” (sacra/facere). Un anume obiect este scos din ordinea cotidiană și sfințit ca dar adus zeilor. Găsim aici și rațiunea faptului că, înainte de creștinism, jertfele se oficiau în fața și nu în interiorul templelor, fie acestea egiptene, asiro-babiloniene, greco-romane, sau în cel iudaic, din Ierusalimul biblic.

Odată cu fondarea Bisericii creștine, sacrificiul – pentru prima dată nesîngeros, căci „spiritual” – se consumă în templu, dat fiind că Iisus Hristos este simultan Marele Arhiereu (deci „agentul” jertfei) și „substanța” euharistică a acesteia (ceea ce explică formula liturgică „ale Tale dintru ale Tale”). Sfînta Sfintelor, din templul solomonic, reconstruit/extins de Irod cel Mare, adăpostea Tora, așadar Cuvîntul revelat și transcris. În absida altarului creștin, ca sancta sanctorum a Cuvîntului întrupat, textul devine liturghie a Prezenței Reale. Speciile sacrificiului euharistic – pîinea și vinul – ilustrează agricultura, opusă războiului și foametei, dar și comuniunea interumană senină, prin asimilarea grațioasă a divinului. Nu e de mirare că păgînii antichității tîrzii, contemporani cu primele comunități creștine, îi acuzau pe urmașii lui Hristos de „canibalism” orgiastic. Ei colportau astfel o calomnie tentantă pentru neinițiații în disciplina arcana specifică noii religii și dovedeau cît de dificilă e acceptarea unei jertfe „transsubstanțiate”, complet diferită de practica ancestrală a sacrificiului „concret”.

Întemeietorii sociologiei religiei și, pe urmele lor, Claude Lévi-Strauss, părintele antropologiei structurale, au studiat „sistemele” sacrificiale (axate pe identificarea succesivă dintre jertfitor, jertfă și divinitate) dintr-o perspectivă etnocentrică și raționalistă, care postula iraționalitatea („prelogică”) a mentalității „primitive”. Sub influența acestei eredități conceptuale, gîndim axa timpului în trei etape ascendente, de la faza mitică, trecînd prin cea filosofică, spre mentalitatea științifică de azi, cînd prea puțini mai percep îmbinarea supraviețuirilor (i.e. aspectele sincronice ale diacroniei) și permanența discretă a unor scheme ritualice. S-ar spune că doar savanții care au acces la durata lungă și dețin acumulări de profunzime, legate de istoria ideilor,  mai sînt capabili să admită că evoluția tehno-politică a Occidentului nu a făcut decît să recicleze, prin secularizări succesive, aparatul simbolic al unui homo religiosus „peren”.

Metamorfozele „mundane” ale revelației monoteiste au transferat vocabularul sacrificial arhaic în noile contexte culturale, sanctificînd, alternativ, fie Știința (pe „altarul” căreia s-au sacrificat destule genii neînțelese, ostracizate etc), fie Patria (în era naționalismelor și a hecatombelor militare), fie Democrația (fetișizată ca Zeiță, într-un nou matriarhat al libertăților centrifugale). Predicatorii Noii Ere de armonie cosmică și reinventare a drepturilor unei Naturi care, redefinită matern, denunță agresiunea prometeică a factorului uman, se îndreaptă, prin radicalismul lor verde, spre viziunea unei post-umanități arcadice sau, după caz, eugenice. Oricare dintre actualele scenarii (ideologice) va atinge linia de sosire în secolul 22, semnificația lumii umane depinde în continuare de sacrificiu, deci de completarea realității printr-un vehicul transcendent, capabil să înalțe mintea, precum fumul de tămîie, spre altitudini  necunoscute. Imnul doxologic creștin – gloria in excelsis Deo – ocupă viitorul chiar și fără să se facă auzit.

Teodor Baconschi este diplomat și doctor în antropologie religioasă.

Zizi și neantul jpeg
Sistem și libertate
Am crescut într-o lume în care ceea ce astăzi considerăm nevoi de bază erau, pe la sfîrșit de ani ’70 și început de ani ’80, privite drept suprastructuri. Răsfățuri.
liceul sf sava bucuresti jpeg
Liceul avea coloane
Revederea colegilor și profesorilor dragi mi-a dat sentimentul mîngîietor că lucrurile ar putea deveni la fel de bune pe cît ni le imaginam noi în 1992.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
De ce nu-s românii ca francezii?
Cartea și bagheta mi s-au părut două lucruri indispensabile în Franța.
p 19 Sylvie Germain WC jpg
Sindromul Șarikov
Nu este vorba doar despre o lipsă de educație, ci și despre voluptatea unei agresivități manifestate zi de zi, pe rețelele de socializare, care au devenit nu doar un spațiu bun pentru defularea nervilor, ci gazdă generoasă acestei forme josnice de violență.
p 20 Gustave Thibon jpg
O lumină asupra imediatului
Pentru Putin şi adepţii lui, persoanele, fie ele ucrainene ori ruse, civili ori combatanţi, sînt nimic.
Theodor Pallady jpeg
Scopul meu ești Tu
Un adevărat apostol al dialogului, un maestru al incluziunii și un campion discret al cercetării Celuilalt, cu sau fără majusculă.
p 24 A  Vrana jpg
Cu ochii-n 3,14
Poliția din Cehia este în căutarea unui hoț care are obiceiul să intre prin case, fără a se sinchisi de prezența locatarilor. Se spune că se uită la aceștia în timp ce dorm.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
Aix-les-Bains și tinerii francezi de 70 de ani (II)
Dar poate că mai mult decît plimbarea în sine conta acel „împreună”.
p 19 jpg
Cultul virginității
Ideea că virginitatea fizică atestă puritatea și inocența depășește granițele religioase, devenind un construct social și ipocrit prin care unei femei i se anulează calitățile morale în favoarea celor fizice, ajungînd să fie prețuită mai degrabă integritatea trupului decît mintea și sufletul.
p 20 San Filippo Neri WC jpg
Despre creștinism și veselie
Multe dintre textele clasice ale creștinismului dovedesc o relație încordată pe care Sfinții Părinți o întrețineau cu rîsul.
„Voi cine spuneţi că sînt?“ O pledoarie jpeg
Migdalul lui Origen
Editat, tradus, redescoperit în bogăția și autenticitatea sa în ultimul secol, Origen revine de fiecare dată în atenția cititorilor cu o înnoită putere de atracție.
Zizi și neantul jpeg
Dacia roșie
Era o oază, într-o vreme în care lucrurile se degradau pe zi ce trecea: la cantina de acolo se putea mînca bine și ieftin, ba chiar și cumpărai una-alta pentru acasă, uneori.
p 24 M  Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
La Galați, o candidată a fost surprinsă în timp ce încerca să fraudeze examenul de bacalaureat cu un pix-telefon. Avea 45 de ani și era absolventă a unui liceu particular, la frecvenţă redusă.
41580801101 373a7ea5c2 c jpg
Oamenii fac orașele
Paradigmei moderniste de producție a noilor cartiere, Jacobs îi opune observația directă și studiul la firul ierbii, sau la bordura trotuarului, a vieții urbane.
Zizi și neantul jpeg
Roți și vremuri
Trebuia să mănînci nu știu cîți ani numai iaurt și să economisești, să pui bani la CEC ca să-ți poți cumpăra o Dacie.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
Aix-Les-Bains și tinerii francezi de 70 de ani (I)
În Aix zilele de vară se mișcă în ritm de melc, par nesfîrșite, exact ca acelea din vacanțele copilăriei.
E cool să postești jpeg
Tastatura sau creionul?
Este un avantaj real acest transfer al informațiilor direct pe dispozitivele elevilor?
p 20 WC jpg
Religiile manevrate de dictatori
Sîntem înconjuraţi de spaţii unde religia e folosită în beneficiul unor regimuri antiliberale: Rusia lui Putin, Turcia lui Erdogan, Ungaria lui Orbán.
Theodor Pallady jpeg
Discretul eroism al moderației
Nu prea cunoaștem opera românilor americani, iar numele care circulă simultan în cele două culturi provin cu precădere din zona umanistică.
p 23 Lea Rasovszky, Bubblegun of Sweet Surrender (Soft War) I  Codre jpg
„Războiul este doar «eu» și nici un pic «tu»” – artiștii și galeriile în timp de război
„Un fel de așteptare epuizantă la capătul căreia sperăm să fie pace.”
p 24 A  Damian jpg
Cu ochii-n 3,14
După ce, cu o săptămînă în urmă, doi lei au încercat zadarnic să evadeze din grădina zoologică din Rădăuți, un șarpe mai norocos a pătruns în Spitalul Orășenesc din Balș.
Zizi și neantul jpeg
Mare, pofte, necuprins
Tocmai ăsta era hazul vacanței: împletirea ciudată de pofte concrete și visări abstracte. Figurau, cu toatele, într-un meniu pestriț și cu pretenții.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
Vacanțe de altădată
Nu pot vedea mai multe, însă sînt convinsă că au și bomboane străine sau ciocolată, poate că au și gume cu surprize.
E cool să postești jpeg
S-o fi supărat pe mine?
Ca să nu „supere” această societate, foarte multe femei ajung să fie prizoniere ale unor prejudecăți pe care și le autoinduc, perpetuîndu-le, uitînd de cele mai multe ori de ele însele.

Adevarul.ro

image
O actriţă româncă adoptată de un cuplu britanic şi-a revăzut mama la 34 de ani după ce a fost lăsată într-un orfelinat
O actriţă foarte apreciată în Marea Britanie şi fostă prezentatoare la BBC Radio York şi BBC Country File Live, Adriana Ionică are o poveste de viaţă tulburătoare şi demnă de un film.
image
SARS-CoV-2 continuă să facă „pui“. Ultimul este şi cel mai infecţios
Noua subvariantă BA 2.75 a coronavirusului este de cinci ori mai infecţioasă decât varianta Omicron şi provoacă deja îngrijorări în rândul specialiştilor independenţi.
image
Momentul în care Roxana Donisan a fost atacată de rechin a fost filmat de un turist. „A ajuns până la geamandură, acolo a înhăţat-o rechinul“
Părinţii Roxanei Donisan, românca ucisă în Egipt de un rechin, au povestit că fiica lor a găsit oferta de vacanţă în staţiunea Hurghada în ultima clipă şi a ocupat singurul loc rămas liber în avion. Acum aşteaptă să ajungă acasă trupul neînsufleţit al singurului lor copil.

HIstoria.ro

image
Cine a detonat „Butoiul cu pulbere al Europei” la începutul secolului XX?
După Războiul franco-prusac, ultima mare confruntare a secolului XIX, Europa occidentală și centrală se bucurau de La Belle Époque, o perioadă de pace, stabilitate și creștere economică și culturală, care se va sfârși odată cu începerea Primului Război Mondial.
image
Diferendul româno-bulgar: Prima problemă spinoasă cu care s-a confruntat România după obţinerea independenţei
Pentru România, prima problemă spinoasă cu care s-a confruntat după obținerea independenței a fost stabilirea graniței cu Bulgaria.
image
Controversele romanizării: Teritoriile care nu au fost romanizate, deși au aparținut Imperiului Roman
Oponenții romanizării aduc mereu în discuție, pentru a combate romanizarea Daciei, acele teritorii care au aparținut Imperiului Roman și care nu au fost romanizate. Aceste teritorii trebuie împărțite în două categorii: acelea unde romanizarea într-adevăr nu a pătruns și nu „a prins” și acelea care au fost romanizate, dar evenimente ulterioare le-au modificat acest caracter. Le descriem pe rând.