Rugăciunea Domnului Teste

Publicat în Dilema Veche nr. 1031 din 11 ianuarie – 17 ianuarie 2024
Paul Valery
Paul Valery

Paul Valéry făcea într-o prefață la Domnul Teste afirmația stranie după care „teologia se reîntîlnește cam pretutindeni” (ed. rom., Tracus Arte, 2017, p. 6). Pe de altă parte, în Caietele sale anunță, în felurite moduri, „dispariția practică a noțiunilor transcendente” (Cahiers II, Gallimard, 1974, p. 567, trad. mea), astfel încît cuvintele din prefață par la început cel puțin neobișnuite. Însă circumstanța formulării lor în locul amintit deschide, altminteri, interpretarea. În continuarea lor este evocată și reducția plină de tinerețe a elanului creator la ceea ce aparține în mod real doar propriului suflet, dincolo de ce spun cărțile de literatură sau filosofie. Aici, în singurătatea sinelui, are loc și confruntarea cu idolii gîndirii, cu incoerența limbajului teologilor și cu obișnuința de a ne falsifica senzațiile pentru a le transforma în mistică. Tot aici, în această singurătate, se naște și Domnul Teste, care „nu este altceva decît demonul însuși al posibilității” și care „e stăpînit de preocuparea de a determina tot ceea ce îi stă în putință” (p. 10). Așadar, teologia se reîntîlnește pretutindeni, dar mai cu seamă în refuzul de a o lua de-a gata, neglijent și nereflectat: în încercarea de a gîndi și de a duce pînă la capăt gîndul.

Regăsirea întrebărilor (și a neputințelor) teologiei prin Domnul Teste, acest personaj singular, „himeră a mitologiei intelectului”, este fereastra întredeschisă prin care încerc să citesc paginile lui Paul Valéry. Doamna Teste își caracterizează soțul în scrisoarea ficțională către autor într-un fel care îl aruncă în chiar inima paradoxului vieții: el este un „mistic fără Dumnezeu”, absorbit de claritatea gîndirii, dar căruia îi lipsește „speranța”, ingredient fundamental al sufletului aflat în pace cu cele de dincolo de lume.  

Relevant, în textele care constituie viața literară a Domnului Teste, este că acest personaj nu vorbește deloc despre Dumnezeu, dar consemnează, în „Jurnalul” său, două rugăciuni. Prezența lor inexplicabilă poate fi oarecum clarificată, iarăși, prin apelul la Caiete unde, într-un fragment din 1939, Valéry își arată revolta față de rugăciunea lui Pascal „pour demander à Dieu le bon usage des maladies” (1660): împreună cu toate celelalte convenții ale limbajului teologic, și aceasta îl devalorizează de fapt pe Dumnezeu, transformîndu-l în instrumentul sau ținta dorințelor, fricilor sau speranțelor celui care se roagă. Din contra, rugăciunea adevărată este cea care nu îl reduce pe Dumnezeu la dimensiunile meschine ale omului, ci îl menține în locul pe care dimensiunile umanității nu-l pot cuprinde. De aici și cuvintele Domnului Teste: „Tu ești pentru mine stăpînul întunecimii în care mă uit atunci cînd gîndesc și pe care va fi scrijelit gîndul cel din urmă. Ci, dăruiește-mi mie, tu Întunecime –, dăruiește-mi gîndul cel din urmă... Însă în general orice gînd oarecare poate fi gîndul cel din urmă” (p. 55). 

Din viața interioară limpezită prin rigoare și luciditate dispar așadar mai întîi de toate idolii. Ei îl concep pe Dumnezeu conform unor fantasme colective, însoțite de imprecizie și de cuvinte vagi care țin nu de mister, ci de scurtătura pe care o găsește la un moment dat o inteligență leneșă. Gîndurile ultime, cum spune și rugăciunea, nu sînt ultime pentru că vorbesc de realități ultime, ci pentru că în ele inteligența se oprește, își încheie aventura de a gîndi pînă la capăt ceea ce este de gîndit. Transcendența derivă din acest moment final al gîndirii și nu stă nicidecum la începutul ei: „gustul, și uneori talentul transcendenței – înțeleg prin aceasta o discontinuitate reală, mai neîndoielnică decît orice continuitate intenționată, cu sentimentul de a fi ceea ce trece nemijlocit de la un lucru la altul, de a răzbate cumva prin cele mai diverse ordine – ordine de mărime, puncte de vedere, adaptări neconforme... Și brutale reîntoarceri la sine, întrerupînd orice; și imaginile bifurcate, formele trilobate ale atenției, corespondența într-o altă lume dintre lucruri fără legătură într-a lor... Sînt eu” (p. 66). Precum Bach, cel care – spune Valéry – nu ar fi găsit claritatea sau măiestria sunetelor sale dacă ar fi crezut că muzica sa locuiește în stele, transcendența reprezintă limpezimea cristalină a marginii unei gîndiri, a încercării de sine care nu poate merge mai departe, și nu reperul preexistent, exterior al acesteia. De aici provine și suspiciunea lui Valéry față de orice revelație sau formă de teologie tradițională, care locuiește în cărți și în cuvintele „străinilor”.

Rugăciunea Domnului Teste, împreună cu celelalte fragmente ale lui Valéry, trasează o limită discursului teologic, în măsura în care acesta este așadar purificat de orice formă de exterioritate. Chiar existența lui Dumnezeu este afirmată din loc în loc avînd însă mereu în minte întrebarea cu privire la sensul subiectiv al acestei existențe: „Ce semnificație are” această existență? (Cahiers II, p. 661, trad. mea). Într-un alt fragment, Valéry formulează mai clar ideea, întrebîndu-se ce semnifică credința independent de realitatea în care crede, așadar credința „în ea însăși”, împreună cu ecourile ei „armonice” și expresiile ei accidentale, legate de experiențele, circumstanțele și condițiile ei subiective. În această calitate de mișcare a sufletului, credința iese din puterea idolatriei, a realității presupuse și ajunge să construiască viața interioară a subiectului, a unui „magnific subiect”.  

În acest moment, caracterizarea Doamnei Teste devine mai clară: paradoxalul „mistic fără Dumnezeu” nu indică o formă de necredință, ci, dimpotrivă, pe cel pentru care credința nu este legată de o exterioritate sau de o certitudine incontrolabilă, ci doar de tensiunea propriei existențe subiective. Transcendența, absolutul, „gîndul cel din urmă” devin doar limite ale încercării de a pătrunde lumea cu puterea minții. Nominalist radical și aflat constant pe drumul către propriul său sine, Valéry formulează în Caiete și un adaos la rugăciunea Domnului Teste: „Fiecare trebuie să aibă Mistica sa proprie, pe care s-o păstreze înlăuntrul său cu zgîrcenie, pe care să n-o tulbure cu nerozii teologice, nici cu tradiții, cu toate compromisurile și supunerea prefăcută ce decurg din acestea. Deviza mea a fost: Ascunde-ți Zeul. Deși chiar și acest ultim cuvînt este o erezie, căci l-am luat de la alții” (Cahiers II, p. 611, trad. mea).  

Teologia care se regăsește pretutindeni ține pentru Valéry de rigoarea și de amplitudinea gîndirii, ajunsă inevitabil la un moment dat la sfîrșitul posibilităților ei și al țelului ultim al Domnului Teste: „deprinderea de a-mi desfășura întreaga gîndire – de a merge în mine pînă la capăt” (p. 68). Rolul ideii de Dumnezeu se joacă așadar pe scena inteligenței care consumă posibilul lumii într-un mod poetic. Și semnul apariției sale este sfîrșitul, unul care nu se petrece neapărat într-un mod sistemic, închegat sau logic. În varianta din 1896 a textului, Valéry îl vede pe Domnul Teste pur și simplu adormind, pentru că „somnul continuă orice idee”. Luînd lumînarea, iese încet din odaie și lasă în urmă să pătrundă întunericul. În urma oricărei gîndiri stă Întunecimea care are inscripționat numele care nu poate fi găsit nicăieri altundeva. Născut din gîndul din urmă al Domnului Teste, Dumnezeul cel ascuns așteaptă răbdător ca inteligența să își consume drumul, pentru a o înfășura într-un posibil mai cuprinzător, poetic, ireligios și rece.   

Ioan Alexandru Tofan este profesor univ. dr. la Facultatea de Filosofie şi Ştiinţe Social-Politice, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza“ din Iaşi.

Sanatatea ficatului  Cum identifici semnele unui ficat bolnav jpg
Sănătatea ficatului: Cum identifici semnele unui ficat bolnav
Ficatul este un organ vital în corpul omului, fiind implicat în sute de procese, printre care: digerarea alimentelor, eliminarea deșeurilor din organism și producerea unor factori de coagulare care facilitează circulația sângelui.
Rolul esential al adjuvantilor in optimizarea pesticidelor jpg
Rolul esențial al adjuvanților în optimizarea pesticidelor
Condițiile de mediu, intemperiile, buruienile, precum și bolile și dăunătorii plantelor reprezintă tot atâtea provocări pentru fermierii moderni.
IMG 20240408 WA0011 jpg
Casa Memorială „Amza Pellea”, din Băilești, a fost redeschisă publicului
Manifestările dedicate cinstirii memoriei îndrăgitului actor român, născut în inima Olteniei, au debutat pe 6 aprilie, pe scena Teatrului Național Marin Sorescu din Craiova, locul în care și-a început fascinanta călătorie în lumea artistică.
pompy ciepła (2) jpg
Pompe de căldură - utilizarea, funcționarea și tipurile acestora
În ultimii ani, pompe de căldură s-au remarcat intre dispozitivele utilizate în sistemele moderne de încălzire.
header piese jpg
Sfaturi pentru conducătorii care apreciază piese auto online de calitate și serviciile unor profesioniști
Achiziționarea de piese auto online poate fi o modalitate convenabilă și eficientă de a-ți repara sau întreține mașina.
masa de paste jpg
Cum să aranjezi o masă festivă perfectă: trei sfaturi utile
Nu mai este mult până la sărbătorile de Paște. Chiar dacă poate părea cam devreme să începi pregătirile de sărbătoare, poți începe planificarea de pe acum dacă vrei să-ți impresionezi invitații.
caine in vacanta jpg
Cum să îți pregătești câinele pentru călătorii: 6 sfaturi pentru o vacanță fără probleme
Te pregătești să pleci în prima vacanță alături de câinele tău? Experiența de a pleca într-o călătorie cu cel mai bun prieten al tău poate fi una inedită, care te va încărca cu amintiri plăcute.
image png
Lumea în care trăim
Trăim ceea ce poartă numele de „marea epuizare”.
image png
Flori, lumi și profesoare
Flori le-am dus de cîte ori am avut ocazia, la propriu sau la figurat.
image png
Cît de puțin ne lipsește...
Zic alți psihologi: nu pierde copilul interior, „accesează-l”, joacă-te, have fun! Aiurea!
image png
Zoe, fii feminină!
În prezent, cînd vorbim despre feminism, nu ne mai raportăm la structura rațională a lui Beauvoir, ci la extremismele de tipul Solanas.
p 20 Aleksei Navalnîi WC jpg
O întrebare greu de ocolit
Pentru noi, astăzi, răul şi suferinţa nu sînt doar mari teme teoretice. Nici nu se limitează la experienţa lor privată.
image png
Tîlcuirile tradiției isihaste
O luminoasă excepție de la această triumfală decadență e de găsit în lucrarea Părintelui Agapie Corbu.
1038 21a centrul comunitar din Chiojdu, 2023 jpg
Arhitectura interesului public
Arhitectura interesului public reprezintă o dezvoltare rizomatică orizontală la nivel local.
p 24 M Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
Un preot din Spania, împreună cu partenerul său, au fost arestați pentru că ar fi făcut trafic cu Viagra.
image png
Pe ce te bazezi?
Pe măsură ce avansez în vîrstă, tind să cred că ceea ce numim intuiție se bazează pe experiența noastră de viață.
image png
De primăvară
Florile înșiruite mai sus se vindeau pe stradă, din loc în loc, înveselind-o. Schimbînd-o.
image png
Școli private, școli de fițe?
Nu se schimbase nimic, eram din nou o guvernantă „creativă”.
p 20 Valentina Covaci jpeg
Cum vorbim despre Dumnezeu
Merită să explorăm ce spune asta despre societatea noastră și despre discursul public din România.
image png
Călătorii în istoria cultului
A doua carte este o monografie asupra unui obiect liturgic esențial, pe care doar slujitorii îl pot vedea în altar: Antimisul. Origine, istorie, sfințire (Editura Basilica, 2023).
p 21 Geneva WC jpg
Nostalgii helvete
Job-ul (le petit boulot) pe care mi l-am dorit cel mai mult a fost cel de asistent plimbat căței genevezi.
p 24 M  Chivu 2 jpg
Cu ochii-n 3,14
● Un gunoier își dirijează colegul de la volanul autospecialei: „Dă-i, dă-i, dă-i! / Dă-i, că merge, dă-i!”. O versificație relativ salubră. (M. P.)
image png
Acceptăm prinți!
Termenul „sindromul Cenușăreasa” a fost folosit pentru prima dată de dr. Peter K. Lewin într-o scrisoare către Canadian Medical Association Journal, în 1976.
image png
Mama și tarabele
Mama, deși avea gusturi mai nobile și, atunci cînd se juca, îi plăcea să se joace mai luxos, înțelegea și nevoia mea de kitsch-ul nu chiar dulce, ci simpatic.

Adevarul.ro

image
Povestea care sparge tiparele în Japonia tradiționalistă. Cum a devenit o însoțitoare de bord prima femeie la conducerea Japan Airlines
Numirea în ianuarie a lui Mitsuko Tottori la conducerea Japan Airlines (JAL) a provocat un adevărat șoc în lumea afacerilor din această țară. Nu numai că Tottori era prima femeie aflată la conducerea companiei aeriene, dar își începuse cariera ca membru al echipajului de cabină.
image
„Era doar o chestiune de timp”: Eminem îl ucide pe alter ego-ul Slim Shady în noul album VIDEO
Unul dintre marile alter ego-uri din pop ar putea avea un sfârșit macabru, Eminem anunțând primul său album de după cel din 2020, intitulat „The Death of Slim Shady (Coup de Grâce)”, relatează The Guardian.
image
Dispariția misterioasă a fiicei de 16 ani a unor magnați americani ai tehnologiei. Când a fost văzută ultima dată VIDEO
Mint Butterfield, fiica unor cunoscuți antreprenori din lumea tehnologiei, a dispărut în weekend. Tânăra de 16 ani a fost zărită pentru ultima dată duminică seara, în Bolinas, California, la nord de San Francisco.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.