Privind în sus sau înainte?

Publicat în Dilema Veche nr. 1034 din 1 februarie – 7 februarie 2024
Meister Eckhart/ wikimedia commons
Meister Eckhart/ wikimedia commons

S-ar părea că modernitatea tîrzie a izbutit să capteze credinţa în ordinea veacului, să-i atenueze detenta verticală. Conştiinţa religioasă nu prea mai e sensibilă la vectorul spre transcendenţă al religiei. Nu se mai referă cu precădere la o ordine transmundană, nu mai e condusă de aspiraţia la Împărăţia cerurilor. Omul occidental nu se mai modelează cu ochii la o condiţie transfigurată, „cu totul alta” decît cea terestră. Se mulţumeşte cu ceea ce religia îi poate oferi în veacul de acum, cu plusul de sens pe care ea îl poate da vieţii de aici. Cartea lui Marcel Gauchet, Ieşirea din religie(1998, trad. Humanitas, 2006) cuprinde un capitol intitulat „O revoluţie a credinţei”. În ce constă această „revoluţie”, această schimbare radicală pe care autorul o numeşte „o răsturnare copernicană a conştiinţei religioase”? Religiile, spune Gauchet, sînt solicitate astăzi mai degrabă ca „înţelepciuni” care slujesc la amenajarea „vieţii bune” pămînteşti. „Specificul lor este să susţină că referinţa la Dumnezeu le permite să dea versiuni ale vieţii bune superioare celor pe care le dau sistemele de gîndire care se lipsesc de Dumnezeu.” Iată un diagnostic drastic, nu lipsit totuşi de realism. 

E drept că istoricii şi sociologii se preocupă mai ales de tendinţele unui fenomen în societatea mare. Îi interesează portretul pe care, la un moment dat, îl primeşte credinţa în mentalul comun. Iau în seamă concepţiile religioase majoritare. Nu pot şi nu îşi propun să pătrundă în secretul tăcut al inimilor, în experienţa spirituală din comunităţi restrînse şi discrete. Nu iau în calcul figurile religioase de excepţie sau acele evenimente interioare cvasi-insesizabile care, infime în manifestarea lor, sînt decisive spiritual, au calitatea „grăuntelui de muştar”. Nu e treaba sociologului să sesizeze fineţea, inventivitatea, neprevăzutul cu care Dumnezeu continuă să interpeleze sufletele şi, de aici, însăşi condiţia noastră. Dacă, în schimb, ne referim la ceea ce spun textele sacre, credinţa nu se va mulţumi niciodată să devină „imanentă”, să ajute doar la gestionarea vieţilor în veac. „Cerul şi pămîntul vor trece, dar cuvintele mele nu vor trece”, spune Christos (Matei, 24, 25). Lectura pe care o dăm textelor fondatoare de religii poate varia, poate căpăta tonuri plane. Dar detenta transcendentă pe care aceste texte o cuprind nu poate fi eliminată. Aşteaptă să fie sesizată de urechea spirituală, să fie activată de fiecare conştiinţă, de inteligenţa angajată în credinţă.

Dacă Occidentul tinde să „laicizeze” credinţa, oare Orientul stă altfel? Este el mai sensibil la transcendenţă? În societăţile lui, precumpăneşte orientarea religiei spre „dincolo”? Nu s-ar zice. Fundamentalismul agresiv, fala identitară sînt mai degrabă cele care ies în evidenţă. În Rusia lui Putin, în Turcia lui Erdogan, în Iranul revoluţiei islamice şi în Afganistanul talibanilor, în India lui Narendra Modi şi nu numai acolo, religia e pusă la muncă silnică în slujba unor regimuri politice brutale, a unor dictaturi. În numele religiei, se suprimă acolo diversitatea religioasă şi culturală, se batjocoreşte demnitatea umană, se comit crime abominabile.

În Occident, religia a ajuns prea „uşoară”: dă reper subiectivităţilor restrînse la viaţa de aici. În Orient, ea e „grea”: reduce credinţa la ideologie şi canon apăsător, lucrează cu categoria colectivului, cu mase de indivizi standardizaţi. Cum de utilizările „laicizate” ale religiei – unele prea „uşoare”, altele prea „grele” – îşi fac loc în cîmpul credinţei? Poate că una dintre surse – prelucrate de mentalul modern în sens „secularizant” – e concepţia potrivit căreia starea deplinătăţii, a întîlnirii solare cu Dumnezeu are loc numai la capătul istoriei. Dezvăluirea ultimă („apocalipsa”) e situată la „sfîrşitul lumii”. Accesul direct la Polul divin trebuie aşteptat pînă atunci, chiar dacă Polul acesta îşi pune amprenta pe istorie şi social, chiar dacă lucrează în interiorul lor. Judecata şi Împărăţia vin abia la sfîrşit. Deocamdată ne aflăm în timp şi timpul ne modelează, insidios, chiar referinţa la transtemporal. Apocalipsa însăşi începe astfel să fie concepută potrivit temporalităţii şi istoriei, definită în raport cu ele: devine „capătul” lor, iar nu în primul rînd Zenitul care, în orice clipă, poate atrage fiinţa umană.

Dar, în Evanghelii, Christos vorbeşte nu doar despre apocalipsa de la sfîrşitul timpurilor (Matei, 24,3-51; 25,31-32; Marcu 13, 3-27; Luca 21, 7-28). Vorbeşte şi despre Dezvăluirea care – prin prezenţa Lui – e deja aproape, deja prezentă, deja oferită. „Iată a ajuns la voi împărăţia lui Dumnezeu” (Matei 12, 28). „Cel ce crede în Fiul are viaţă veşnică” (Ioan, 3, 36). „Cel ce ascultă cuvîntul Meu şi crede în Cel ce M-a trimis are viaţă veşnică şi la judecată nu va veni, ci s-a mutat de la moarte la viaţă” (Ioan 5, 24). Aceste pasaje şi altele similare pot fi interpretate ca o potenţialitate, ca o făgăduinţă adresată sufletului. Dar pot fi interpretate (şi au fost interpretate) ca deschidere verticală către Pol, ca ofertă, de actualizat în orice clipă a istoriei. Christos dă astfel temei Împărăţiei o viziune în cruce. 

Simone Pétrement (Le Dieu séparé, 1984) ilustrează, cu citate biblice, cele două concepţii care sînt numite, în termeni teologici, „eschatologie viitoare” şi „eschatologie realizată”. Hans Blumenberg (Legitimitatea timpurilor moderne, 1966) vorbea, la rîndul său, despre două moduri de a concepe transcendenţa. O transcendenţă, gîndită orizontal, s-ar defini ca transcendere a timpului şi a istoriei prin parcurgerea şi actualizarea completă a posibilităţilor lor. Pe aceasta, Blumenberg o numeşte chiar „temporală”, pentru că ea apare ca funcţie de timp, de „capetele” lui: origine şi eschaton. Celălalt mod concepe transcendenţa după un model „spaţial”, vertical, ca pe un „dincolo” care depăşeşte universul. Creştinismul a asimilat ambele modele, în coprezenţa lor paradoxală, pe care crucea o figurează în simbolismul ei geometric.

Desigur că, în funcţie de tipul lor spiritual, gînditorii creştini au pus accentul, fără exclusivism, pe un model sau pe altul. Contemplativi şi mistici din toate timpurile − Origen, Evagrie, Grigore de Nyssa, Isaac Sirul, isihaştii, Eckhart, Ruusbroec, Serafim de Sarov, Berdiaev sau Simone Weil, pentru a-i numi doar pe cîţiva dintre cei de inspiraţie creştină – înclină să dea preeminenţă modelului vertical. Pentru ei, Christos deschide calea spre Zenitul divin; le dă elanul pentru o experienţă unitivă care, pe unii, îi „absoarbe”. Cît despre coprezenţa celor două modele, celelalte tradiţii o cunosc şi ele. Sufiţi şi adepţi ai Cabalei vorbesc cu aceeaşi intensitate despre o intimitate realizată între omul dorinţei şi Dumnezeu.

Omul credinţei îşi concepe aşadar situarea în istorie – în fiecare punct al istoriei – ca intersecţie a verticalei polare şi a orizontalei temporale indefinite, îndreptate spre sfîrşitul timpului. E o situare care îl fereşte şi de închiderea în istorie, şi de fuga de istorie. Sau ar trebui să îl ferească.

Anca Manolescu este cercetător în domeniul antropologiei religioase.

Sanatatea ficatului  Cum identifici semnele unui ficat bolnav jpg
Sănătatea ficatului: Cum identifici semnele unui ficat bolnav
Ficatul este un organ vital în corpul omului, fiind implicat în sute de procese, printre care: digerarea alimentelor, eliminarea deșeurilor din organism și producerea unor factori de coagulare care facilitează circulația sângelui.
Rolul esential al adjuvantilor in optimizarea pesticidelor jpg
Rolul esențial al adjuvanților în optimizarea pesticidelor
Condițiile de mediu, intemperiile, buruienile, precum și bolile și dăunătorii plantelor reprezintă tot atâtea provocări pentru fermierii moderni.
IMG 20240408 WA0011 jpg
Casa Memorială „Amza Pellea”, din Băilești, a fost redeschisă publicului
Manifestările dedicate cinstirii memoriei îndrăgitului actor român, născut în inima Olteniei, au debutat pe 6 aprilie, pe scena Teatrului Național Marin Sorescu din Craiova, locul în care și-a început fascinanta călătorie în lumea artistică.
pompy ciepła (2) jpg
Pompe de căldură - utilizarea, funcționarea și tipurile acestora
În ultimii ani, pompe de căldură s-au remarcat intre dispozitivele utilizate în sistemele moderne de încălzire.
header piese jpg
Sfaturi pentru conducătorii care apreciază piese auto online de calitate și serviciile unor profesioniști
Achiziționarea de piese auto online poate fi o modalitate convenabilă și eficientă de a-ți repara sau întreține mașina.
masa de paste jpg
Cum să aranjezi o masă festivă perfectă: trei sfaturi utile
Nu mai este mult până la sărbătorile de Paște. Chiar dacă poate părea cam devreme să începi pregătirile de sărbătoare, poți începe planificarea de pe acum dacă vrei să-ți impresionezi invitații.
caine in vacanta jpg
Cum să îți pregătești câinele pentru călătorii: 6 sfaturi pentru o vacanță fără probleme
Te pregătești să pleci în prima vacanță alături de câinele tău? Experiența de a pleca într-o călătorie cu cel mai bun prieten al tău poate fi una inedită, care te va încărca cu amintiri plăcute.
image png
Lumea în care trăim
Trăim ceea ce poartă numele de „marea epuizare”.
image png
Flori, lumi și profesoare
Flori le-am dus de cîte ori am avut ocazia, la propriu sau la figurat.
image png
Cît de puțin ne lipsește...
Zic alți psihologi: nu pierde copilul interior, „accesează-l”, joacă-te, have fun! Aiurea!
image png
Zoe, fii feminină!
În prezent, cînd vorbim despre feminism, nu ne mai raportăm la structura rațională a lui Beauvoir, ci la extremismele de tipul Solanas.
p 20 Aleksei Navalnîi WC jpg
O întrebare greu de ocolit
Pentru noi, astăzi, răul şi suferinţa nu sînt doar mari teme teoretice. Nici nu se limitează la experienţa lor privată.
image png
Tîlcuirile tradiției isihaste
O luminoasă excepție de la această triumfală decadență e de găsit în lucrarea Părintelui Agapie Corbu.
1038 21a centrul comunitar din Chiojdu, 2023 jpg
Arhitectura interesului public
Arhitectura interesului public reprezintă o dezvoltare rizomatică orizontală la nivel local.
p 24 M Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
Un preot din Spania, împreună cu partenerul său, au fost arestați pentru că ar fi făcut trafic cu Viagra.
image png
Pe ce te bazezi?
Pe măsură ce avansez în vîrstă, tind să cred că ceea ce numim intuiție se bazează pe experiența noastră de viață.
image png
De primăvară
Florile înșiruite mai sus se vindeau pe stradă, din loc în loc, înveselind-o. Schimbînd-o.
image png
Școli private, școli de fițe?
Nu se schimbase nimic, eram din nou o guvernantă „creativă”.
p 20 Valentina Covaci jpeg
Cum vorbim despre Dumnezeu
Merită să explorăm ce spune asta despre societatea noastră și despre discursul public din România.
image png
Călătorii în istoria cultului
A doua carte este o monografie asupra unui obiect liturgic esențial, pe care doar slujitorii îl pot vedea în altar: Antimisul. Origine, istorie, sfințire (Editura Basilica, 2023).
p 21 Geneva WC jpg
Nostalgii helvete
Job-ul (le petit boulot) pe care mi l-am dorit cel mai mult a fost cel de asistent plimbat căței genevezi.
p 24 M  Chivu 2 jpg
Cu ochii-n 3,14
● Un gunoier își dirijează colegul de la volanul autospecialei: „Dă-i, dă-i, dă-i! / Dă-i, că merge, dă-i!”. O versificație relativ salubră. (M. P.)
image png
Acceptăm prinți!
Termenul „sindromul Cenușăreasa” a fost folosit pentru prima dată de dr. Peter K. Lewin într-o scrisoare către Canadian Medical Association Journal, în 1976.
image png
Mama și tarabele
Mama, deși avea gusturi mai nobile și, atunci cînd se juca, îi plăcea să se joace mai luxos, înțelegea și nevoia mea de kitsch-ul nu chiar dulce, ci simpatic.

Adevarul.ro

image
Povestea care sparge tiparele în Japonia tradiționalistă. Cum a devenit o însoțitoare de bord prima femeie la conducerea Japan Airlines
Numirea în ianuarie a lui Mitsuko Tottori la conducerea Japan Airlines (JAL) a provocat un adevărat șoc în lumea afacerilor din această țară. Nu numai că Tottori era prima femeie aflată la conducerea companiei aeriene, dar își începuse cariera ca membru al echipajului de cabină.
image
„Era doar o chestiune de timp”: Eminem îl ucide pe alter ego-ul Slim Shady în noul album VIDEO
Unul dintre marile alter ego-uri din pop ar putea avea un sfârșit macabru, Eminem anunțând primul său album de după cel din 2020, intitulat „The Death of Slim Shady (Coup de Grâce)”, relatează The Guardian.
image
Dispariția misterioasă a fiicei de 16 ani a unor magnați americani ai tehnologiei. Când a fost văzută ultima dată VIDEO
Mint Butterfield, fiica unor cunoscuți antreprenori din lumea tehnologiei, a dispărut în weekend. Tânăra de 16 ani a fost zărită pentru ultima dată duminică seara, în Bolinas, California, la nord de San Francisco.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.