Peter Brown și Antichitatea Tîrzie

Publicat în Dilema Veche nr. 967 din 20 octombrie – 26 octombrie 2022
„Voi cine spuneţi că sînt?“ O pledoarie jpeg

„Mi-ar fi plăcut să fiu unul dintre cei Șapte Adormiți din Efes”: așa începe cea mai recentă traducere în românește din opera istoricului Peter Brown*. Trebuie să recunoaștem că și pentru cineva care nu este în mod special interesat de perioada sau de temele tratate, o carte care se deschide astfel are toate șansele să atragă. Peter Brown știe nu doar să-și capteze cititorul, ci și să-l captiveze pe parcurs, punînd în lumină detaliul ca pe un microcosmos revelator. Este un excelent povestitor, în stilul vechii erudiții, care stăpînea arta de a topi și de a structura imensa cantitate de documente într-o narațiune zveltă, elegantă și, doar cît era necesar, provocatoare. Geneza Antichității Tîrzii, avînd privilegiul de a fi tradusă de un excelent filolog ca Ștefan Colceriu, poartă amprenta acestei erudiții bine temperate. Cartea se adaugă celorlalte titluri apărute cu mai multă vreme în urmă: Cultul sfinților. Apariția și rolul său în creștinismul latin (Amarcord, 1995), Trupul și societatea (RAO, 1999), Întemeierea creștinismului occidental: triumf și diversitate, 200-1000 d.Hr. (Polirom, 2002). Readucerea în atenție a lui Peter Brown este în mod cert un act editorial foarte util pentru cei care doresc să-și formeze sau să-și rafineze cunoașterea unei epoci istorice de o excepțională fecunditate. Ar fi cu totul binevenite o reluare a Cultului sfinților ­– temă perenă și expusă la varii confuzii ignare – și o traducere a primei sale mari lucrări, Augustine of Hippo: A Biography (1967; ediție adăugită, 2000).

Dincolo de faptul că reprezintă de multă vreme o referință inconturnabilă pentru studiul Antichității Tîrzii (150-750 d.Hr.) – la a cărei definire a contribuit esențial –, Geneza e o carte care își propunea, la momentul apariției sale, în 1978, să răstoarne prejudecăți bine sedimentate despre „decăderea” ultimei perioade romane, care se suprapune cu apariția și răspîndirea creștinismului. Considerată a fi un „timp al anxietății”, o epocă a incertitudinii și a disoluției, Antichitatea Tîrzie apare în paginile lui Peter Brown în toată vigoarea și paradoxala ei coerență. E cu siguranță lumea unor schimbări radicale, dar și a continuităților pe care un ochi prea polemic sau prea apologetic le trece prea ușor cu vederea. Fără a face istorie a teologiei și chiar ferindu-se de ea, după cum i se „reproșase” colegial în cazul monografiei despre Augustin, Peter Brown practică un dozaj savant de empatie și detașare, uneori ironică. Principala sa miză este înțelegerea fenomenelor istorice, dar nu în cauzalitatea lor evenimențială, ci în dinamica lor interioară. Cititorul se va întîlni în paginile acestei cărți și cu partea de psihoistorie din cercetările autorului, dar și cu cea de istorie culturală și socială. Studiile asupra rolului „omului sfînt” în Antichitatea Tîrzie – care l-au impus în lumea academică – se regăsesc aici, mai ales în capitolul despre Antonie și Pahomie, cele două mari figuri fondatoare ale monahismului egiptean, capitol care se cere a fi completat cu perspectiva din Cultul sfinților (1981).

Dar de ce să citim o carte despre Antichitatea Tîrzie? Pentru că atunci s-a petrecut marea schimbare care a marcat nu doar civilizația europeană, ci a avut un impact global: apariția creștinismului și adoptarea sa treptată în cadrul Imperiului Roman. Trecerea de la marginalitate la centralitate, de la prigoană la protecție, pătrunderea în toate structurile sociale, de la săraci la elitele militare și senatoriale, afirmarea unei identități religioase noi și în același timp cu vocație universală, de unde și tensiunea dintre radicalism și asimilare, crearea unei noi aristocrații spirituale, toate aceste fenomene definitorii pentru creștinism în dezvoltarea sa istorică au avut loc în acele ultime secole ale Antichității și prime secole ale unui nou ev. Cei șapte tineri din Efes care, potrivit tradiției, prezente și astăzi în Biserica Ortodoxă (4 august și 22 octombrie) și în cea Catolică, au adormit miraculos într-o peșteră, în timpul persecuțiilor lui Deciu, și s-au trezit apoi în vremea împăratului creștin Teodosie al II-lea ilustrează ca o parabolă mutațiile dintre secolele al III-lea și al V-lea. Dincolo de certitudinea propriei experiențe, uimirea primei lor priviri asupra lumii noi, care purta semnele credinței altădată prigonite, ar putea fi și a noastră.

* Peter Brown, Geneza Antichității Tîrzii, traducere de Ștefan Colceriu, Humanitas, 2022.

Bogdan Tătaru-Cazaban este cercetător în istoria religiilor. A publicat recent Inteligența inimii. Schițe pentru un portret al virtuții (Editura Spandugino, 2021).

Cea mai bună parte din noi jpeg
Promite-mi doar ce poți
„Pot să-ți promit că voi fi atent, că voi încerca să nu greșesc, dar nu pot să-ți promit că o să mă fac bine”.
Zizi și neantul jpeg
Alte stradale
Dar astăzi strada, în general, a devenit mai agresivă. Poate la fel de plină ca-n anii ’90, dar într-un alt mod.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
Două kilograme și jumătate și alte cugetări
Este un text despre lipsa de acceptare a bolii și a morții.
E cool să postești jpeg
Cum inventezi mîndria națională
Ne iubim, așadar, compatrioții? Ne simțim bine în România? Sîntem mulțumiți cu traiul nostru?
p 20 WC jpg
Din ce sînt alcătuite viețile noastre?
Altfel, lumea nu este locuită nici de păcătoși iremediabili, nici de creștini perfecți. Intervalul este numele metafizic al obișnuitului pe care îl locuim.
„Voi cine spuneţi că sînt?“ O pledoarie jpeg
Marele Premiu pentru filosofie al Academiei Franceze
Anca Vasiliu a contribuit constant la crearea punților dintre cultura care a primit-o și i-a recunoscut totodată expresivitatea stilistică a scrierilor sale
p 24 1 M  Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
Gino a intrat în Cartea Recordurilor ca fiind cel mai bătrîn cîine din lume: are 22 de ani și încă se ține bine.
Cea mai bună parte din noi jpeg
Biroul meu de astăzi e același
Mă întreb tot mai des dacă, în loc să devină o gazdă pentru o viață mai bună, lumea nu s-a transformat cumva într-un birou universal în care ești mereu de găsit.
Zizi și neantul jpeg
Diverse, stradale…
Omniprezenți, pe vremea de atunci, în orele de lucru, erau cerșetorii și cei care sufereau de boli psihice.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
De ce trăiesc nemții cîte o sută de ani, sănătoși și întregi la cap?
Pentru mine, Berlinul este orașul cel mai bine organizat, ca infrastructură și ca tot, dar în care te simți cel mai liber.
E cool să postești jpeg
Unde-i tocmeală mai e păsuire?
„Pot rezista la orice, mai puțin tentației”.
p 20 WC jpg
Cafea sau vin?
La fel ca vinul, cafeaua are, în legendele ei de origine, o întrebuinţare spirituală.
Theodor Pallady jpeg
Energii divine necreate...
Teologia creștină s-a cristalizat în numeroase orizonturi lingvistice, dar ortodoxia a rămas în mare măsură tributară geniului grecesc.
640px Bucharest, Drumul Taberei (16307818580) jpg
Drumul Taberei 2030
Fidel Castro a fost plimbat pe bulevardul Drumul Taberei
p 24 S M  Georgescu jpg
Cu ochii-n 3,14
Pe o dubă destinată livrării unor produse, o adaptare a limbajului telefoanelor „fierbinți“ din anii 2000: „Livrez orice! Ia-mă! Sînt electrică!“
Cea mai bună parte din noi jpeg
Rămîi pe culoarul tău
Mi-a luat o jumătate de viață să înțeleg că oamenii nu pot fi înlocuiți și că creativitatea noastră este cea care ne legitimează unicitatea.
Zizi și neantul jpeg
Obiecte și dispariții
Țin minte că pe ultimele le-am văzut cam atunci cînd s-a născut copilul meu. Atunci au fost, la propriu, obiecte de trusou.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
E cool să postești jpeg
În goana vieții
„Nu juca acel joc la care te obligă un semafor care decide pentru tine cînd e timpul să mergi, cînd să te oprești. Stai puțin nemișcat și gîndește-te.”
p 20 Walter Benjamin  WC jpg
Geografii spirituale (II): orașul
Walter Benjamin nu vorbește, desigur, despre o transcendență personală, nici măcar despre una în sens tradițional.
„Voi cine spuneţi că sînt?“ O pledoarie jpeg
Hypatia. Adevăr și legend
Uciderea Hypatiei de către un grup de fanatici care-și spuneau creștini e un fapt istoric incontestabil.
p 24 E  Farkas jpg
Cu ochii-n 3,14
Altfel spus: e sexul normal „mai puțin” decît devierile anal-orale sau este perversiunea supremă?
Cea mai bună parte din noi jpeg
Povestea merge mai departe
Unul dintre motivele pentru care am dorit să mă mut în București au fost concertele.
Zizi și neantul jpeg
Călătoria prin orașul-pădure
Paltoanele noastre cu siguranță erau: parcă ne camuflau, ne făceau să ne pitim în peisaj. Într-un fel, așa ne simțeam în siguranță.

Adevarul.ro

image
Alina Pușcaș, internată în spital cu o afecțiune rară. „ Nu am știut că există așa ceva“ | adevarul.ro
Prezentatoarea emisiunii „Te cunosc de undeva“ are probleme de sănătate și se află în spital de câteva zile.
image
21 de ani de închisoare pentru unul dintre răpitorii câinilor cântăreţei Lady Gaga | adevarul.ro
Unul dintre cei trei indivizi acuzaţi că au împușcat un angajat al cântăreţei americane Lady Gaga pentru a răpi câinii vedetei a fost condamnat luni, la Los Angeles. Pedeapsa primită de individ este de 21 de ani de închisoare, relatează AFP

HIstoria.ro

image
Katiușa, „orga lui Stalin“: O revoluție în materie de artilerie autopropulsată
Adevărata revoluție în materie de artilerie autopropulsată a venit de la ruși: teribilele lansatoare multiple de rachete Katiușa.
image
Una dintre cele mai spectaculoase descoperiri arheologice ale tuturor timpurilor
Fără îndoială, una dintre cele mai spectaculoase descoperiri arheologice ale tuturor timpurilor a fost scoaterea de sub cenușă a orașului roman Pompeii, redus la tăcere în vara lui 79 de erupția vulcanului Vezuviu.
image
Drumul spre Alba Iulia: Cum au ajuns românii la Marea Adunare Națională
Așa cum se înfățișează din literatura memorialistică, majoritatea delegaților ori participanților sosesc la Alba Iulia cu trenul. Numai cei din așezările aflate la distanțe mici călătoresc cu alte mijloace de transport.