Nebunia întru Hristos

Publicat în Dilema Veche nr. 856 din 3 - 9 septembrie 2020
Theodor Pallady jpeg

Indiferent de traseele misionare repartizate fiecăruia (după consumarea teodramei de la Ierusalim), apostolii lui Iisus Hristos au propovăduit noua religie în centrele orbis-ului roman – și chiar în cetăți aflate dincolo de fruntariile sale, pe drumul asiatic al mătăsii. Caracterul urban al creștinismului in statu nascendi se datora atît prezenței sinagogilor din diaspora, cît și relativei clandestinități specifice primelor comunități baptismale. Aproape patru secole au fost necesare pentru ca Evanghelia Învierii să devină religie imperială, ceea ce a presupus, dincolo de sporadice persecuții și sistematice apărări ale credinței în fața autorităților, sinteza complexă dintre iudaismul elenizat al Palestinei biblice și tradiția filozofiei „păgîne”: vechiul politeism mitologic a făcut loc unui monoteism transcendent, elaborat teologic în categoriile neoplatonismului. Deciziile lui Constantin cel Mare, maturizate sub Teodosie cel Mare, au transformat creștinismul post-apostolic, marcat de fervoare eshatologică, într-un fapt politic abil negociat între împărat și ierarhia eclezială, cu toate compromisurile și ajustările seculare presupuse de o asemenea dramatică mutație. După cum au dovedit studioșii Antichității tîrzii, apariția monahismului, începînd cu veacul al IV-lea, a ilustrat reacția critică a unei părți din societatea creștină orientală, care a redescoperit, în pustietățile siro-egiptene, exercițiul spiritual pur, adică neîntinat de pompa aulică și hedonismul vieții metropolitane. Mistica și performanța ascetică din aceste comunități antimundane au regăsit noblețea originară a unui creștinism apostolic, antielitist și apocaliptic. Mai presus de suspiciunile și geloziile inițiale, episcopatul a idealizat viața anahoretică (bunăoară prin Viața sfîntului Antonie, redactată de Athanasie al Alexandriei), dar s-a produs și mișcarea inversă, atestată în literatura patericală, care lansează noțiunea „sfîntului ascuns” în pliurile tumultului citadin. Tot fugind de lauda smintitoare a oamenilor, campionii monahismului au sfîrșit prin a reveni în orașe, atît în comunități oblăduite patriarhal, cît și sub forma marginală – dar paulin certificată – a „nebunilor întru Hristos” (saloi dia Christon).

Aceștia – asceți urbani care simulează nebunia pentru a-și camufla virtutea – reprezintă cea mai stranie categorie hagiografică a Răsăritului creștin. Două Vieți – cea a lui Simeon din Emesa și a lui Andrei de Constantinopol – au fixat, în secolul VI și în secolul IX, tipologia „nebunului întru Hristos”: seminuditatea neglijentă, rezistența la violență și la intemperii, atitudinea pasiv-agresivă,  „nerușinarea” paradiziacă, prezența unui confident (unicul muritor care cunoaște adevărul, spre a-l putea relata la timpul cuvenit), descoperirea postumă a stării de beatitudine, urmată de lucrarea unor miracole (în special vindecări). Veți descoperi toate detaliile în volumul lui Serghei A. Ivanov, Sfinții nebuni întru Hristos. O perspectivă istorică, (Doxologia, 2019, 409 p., trad. Dorin Garofeanu) care – excelent documentat și bine scris – ne oferă dosarul complet al fenomenului. Nebunia sacralizată prin răsturnarea cutumelor a fost practicată, cu accente specifice, în școala filozofiei cinice și a gimnosofiștilor hinduși, în ortodoxia bizantină și apoi rusească, dar poate fi regăsită în comunitățile encratite și mesaliene (heterodoxe), la dervișii dansatori ai sufismului musulman sau în anumite curente talmudice, ilustrînd lato sensu geniul religios al Orientului. Ea nu are decît vagi ecouri occidentale, în ludismul naiv al ordinului franciscan sau sub forma laicizată a bufonilor de curte și a artiștilor de circ stradal medieval. Savantul rus reconstituie genealogia „nebuniei edificatoare” cu acribia surselor primare și secundare, obiectiv, ba chiar fără simpatie pentru eroii cronicii sale cărora, în descendența lui Nietzsche, le găsește o latură „sinistră”: o formă de ascetism extrem și echivoc, înfloritoare în vremurile de conformism spiritual „burghez”, dar degenerată, mai ales în spațiul slav, unde s-a redus, treptat, la un vagabondaj reacționar, extins pînă la cazul, faimos, al lui Grigori Rasputin.

Teodor Baconschi este diplomat și doctor în antropologie religioasă.

Zizi și neantul jpeg
Alarme, sonerii, zgomote… – din alte vremi
Aproape vii, ceasurile ne umpleau singurătățile.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
#metoo? În România?! Să fim serioși!
Nu cred că există vreo femeie, cel puțin din generația mea, care să nu fi trecut măcar o dată în viață printr-o experiență de hărțuire sexuală
p 20 N  Steinhardt jpg
N. Steinhardt despre creștinismul firesc
Creștinismul devine un regim natural al vieții, un accent care însoțește gesturile cele mai mărunte ale cotidianului.
Polul jpg
Colonialism și misionarism
Reconcilierea dintre colonialism și misiunea creștină internațională este foarte complexă.
p 24 S M  Georgescu jpg
Cu ochii-n 3,14
A ajuns acasă rîzînd, a rîs toată noaptea și nu s-a oprit nici a doua zi (joi), nimic neputîndu-i pune capăt veseliei.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
În ochii ei era dragoste, multă dragoste
Cît de repede se petrecea totul, fără să analizezi, fără să-ți pui întrebări, fără să te gîndești la un viitor, erau ca niște fire care se înșiră, apoi se deșiră, ca o lumînare care se aprinde undeva în noapte, arde întîi viu, apoi mocnit și se stinge de la sine.
Un album studiu al bisericilor transilvane jpeg
Un album-studiu al bisericilor transilvane
Textul are sobrietate ştinţifică, devotament faţă de documentarea monumentelor şi a vieţii religioase care le-a modelat şi care s-a modelat, de-a lungul timpului, în jurul verticalei lor.
Theodor Pallady jpeg
Tiparul și Cartea cărților
Nu știu să se fi publicat la noi, pînă acum, o asemenea panoramă a edițiilor tipărite ale Sfintei Scripturi de pe orice meridian și în mai toate limbile cunoscute.
Zizi și neantul jpeg
În mulțime
Oamenii prezenți erau animați de entuziasm, dar de unul mai blînd, mai difuz.
Visez parcaje subterane jpeg
Visez parcaje subterane
Locuitorii la bloc ar trebui să-și privească cartierul ca pe propria curte și să lase mașinile la bulevarde, pentru a se bucura de natură.
Cu ochii n 3,14 jpeg
Cu ochii-n 3,14
Un bărbat de 60 de ani a mers la dentist pentru o plombă și a ajuns la urgență direct în operație, pentru că a înghițit capul frezei care-i scormonea dintele.
Oh salvie levănțică iasomie trandafir jpeg
Oh salvie levănțică iasomie trandafir
La început, l-am întîlnit pe Mircea Anghelescu ca profesor, în Amfiteatrul „Bălcescu“.
Zizi și neantul jpeg
Din mers, „mici” bucurii
Bucuria trece dincolo de tine și o-mpărtășești, involuntar în general, și celorlalți.
„Voi cine spuneţi că sînt?“ O pledoarie jpeg
Privirea lui Chateaubriand
Memoriile au fost proiectate – cum altfel? – pentru posteritate, dar ca o voce de dincolo de mormînt.
Filosofie și muzică  Gabriel Marcel jpeg
Filosofie și muzică. Gabriel Marcel
Muzica este așadar, în mod primordial, nu un obiect al gîndirii, ci un mod al ei.
Cu ochii n 3,14 jpeg
Cu ochii-n 3,14
...mai mulți americani au murit înecați cu lăptuci decît mușcați de șerpi și de crocodili, combinat.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
Speranța moare ultima?
Mereu m-am întrebat dacă speranța care poate aduce cu sine un soi de idealism în a privi lucrurile din jurul tău folosește într-adevăr la ceva.
O lume a poveștilor jpeg
O lume a poveștilor
Narativele care pot subjuga națiuni întregi nu sînt o invenție modernă – după cum afirmă psihiatrul Boris Cyrulnik, în cea mai recentă carte a sa, apărută luna trecută la editura Odile Jacob.
André Scrima: Ziua una şi a opta jpeg
André Scrima: Ziua una şi a opta
Lumina Paştilor: pe cea vizibilă în biserici şi pe străzi, ucrainenii nu şi-au putut-o îngădui; pe cea spirituală, religia patriarhului Kiril o insultă, o sufocă.
Theodor Pallady jpeg
Un Sisif în robă franciscană
Camus a fost doar martorul esențial al asprelor sale vremuri și, prin revolta contra absurdului, aproape un mărturisitor.
Zizi și neantul jpeg
Iarbă verde și obligativități
Avem tendința să ne complicăm puținele zile libere. Să le încadrăm în sisteme, să le tratăm ca pe unele de lucru în alt domeniu: cel al leisure-ului, al entertainment-ului.
Cu ochii n 3,14 jpeg
Cu ochii-n 3,14
Care ar fi playlist-ul ce v-ar alunga pe dumneavoastră de la o demonstrație?
Blocul, strada, etajul și apartamentul jpeg
Blocul, strada, etajul și apartamentul
În locul garajului a apărut un parc, la fel de lipsit de imaginație din punct de vedere urban ca și lamele de blocuri din spatele unității militare, dar care, cu zonele sale verzi, evoca peluza spălătoriei de steaguri.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
Ce caută americanul în Europa?
Îmi dau seama că avem de toate aici, pe bătrînul nostru continent, micul nostru paradis terestru, că este (a fost... oare?) una dintre cele mai bune lumi posibile și că mi-ar trebui vreo cinci vieți ca să văd și să trăiesc tot.

Adevarul.ro

image
Implicaţiile distrugerii crucişătorului Moskva, nava amiral a flotei ruse la Marea Neagră | adevarul.ro
Atacul asupra crucisatorului Moskva", nava-amiral a flotei ruse la Marea Neagra, are valoare simbolica si militara, spune profesorul Michael Petersen, citat de BBC. Nava ...
image
Topul celor mai valoroase monumente istorice lăsate în ruină. De ce nimeni nu le-a îngrijit VIDEO | adevarul.ro
O multime de monumente istorice faimoase din judetul Hunedoara nu au mai fost ingrijite si restaurate de mai multe decenii.