Geografii spirituale (II): orașul

Publicat în Dilema Veche nr. 971 din 17 noiembrie – 23 noiembrie 2022
Walter Benjamin © wikimedia commons
Walter Benjamin © wikimedia commons

Orașul nu este, în geografia spirituală a creștinismului, contrariul pustiei. Dacă la început aceasta din urmă reprezenta, ca spațiu concret, fizic, o condiție a regăsirii interioare, ea ajunge cu timpul să fie mai degrabă o dispoziție a sufletului, o „geografie interioară” ce poate fi dobîndită oriunde. Monahismul, la fel, iese treptat de sub cerința riguroasă a părăsirii orașului. De exemplu, Paul Ladouceur îl numește pe Părintele Scrima „un exemplu al unei forme noi de monahism, monahismul în lumedeșertul în oraș“ (le désert dans la cité, în original) („La Sainte Roumanie“, Lumière du Thabor, 27/2006). 

Dincolo de această împăcare cu lumea urbană, firească pentru o credință care izvorăște din dragostea fără capăt pentru celălalt, rămîne una dintre tainele adînci ale vieții spirituale posibilitatea unei experiențe urbane a transcendenței și, mai mult, înrudirea ei cu aceea a pustiei. 

Această experiență stranie este de căutat mai ales în paginile poeților, cei pentru care teologia ține mai degrabă de natura strigătului decît de cea a gîndirii. Un exemplu, din Jurnalele intime ale lui Baudelaire: „Beţie religioasă a marilor oraşe. – Panteism. Eu sînt toţi; toţi sînt eu. Vîrtej”. Al doilea exemplu, din fragmentele lui Walter Benjamin despre colportaj, formă perceptivă esențială a flâneur-ului: „Legătura dintre intenţia colportajului şi intenţiile teologice cele mai profunde. Acestea o oglindesc neclar şi aduc în domeniul contemplaţiei ceea ce este valabil doar în cel al vieţii active. Anume, că lumea este mereu aceeaşi” (Passagenwerk). În ce fel, așadar, lumea urbană poate da naștere unei experiențe specifice a transcendenței și, prin urmare, unei forme poetice de teologie? 

Benjamin schițează o posibilă fizionomie a orașului într-un mod fragmentar, întrucît fragmentul este, de fapt, unitatea originară care îi compune felul de a fi. Destrămarea, fluiditatea formelor, alcătuirea labirintică constituie grila hermeneutică prin care orașul poate fi înțeles. În multe texte, autorul german vorbește despre felul în care obiectele cotidiene, detaliile materiale sau colțurile străzilor își dislocă identitatea obișnuită și se recompun ca personaje într-o dramă mitologică. Pe scena ei, memoria colectivă, care ține locul Mumelor lui Goethe, se ivește neașteptat și decisiv. Astfel, visul și realitatea se încîlcesc în adîncul geografiei urbane, făcînd ca obiectele să înceteze să fie ceea ce ele sînt din perspectiva utilizării lor diurne și să conducă, prin detaliile și nuanțele lor, unele către celelalte: este chiar ceea ce definește mecanismul colportajului. Benjamin îl aproximează în cîteva locuri, fără a-l defini precis: este fenomenul prin care spațiul vine spre cel care îl parcurge și îi spune o poveste, una care nu aparține actualității propriu-zise, lui acum și aici: „În virtutea acestui fenomen, tot ceea ce a avut loc în mod potențial acolo poate fi perceput simultan ca atare. Spațiul îi face parcă cu ochiul flâneur-ului și-l întreabă: oare ce  fost aici?” (Passagenwerk). În consecință, lumea este percepută printr-o textură a inevidențelor, a asemănărilor și corespondențelor. Benjamin le și ilustrează uneori: „Mai degrabă decît a cunoaşte Moscova ca atare, ajunge să fie cunoscut Berlinul prin Moscova” (Denkbilder); „Văd Veneţia, dar arată precum partea de sus a Kurfürstenstraße” (Protokolle zu Drogenversuchen)

Această fluidizare a reprezentărilor și a detaliilor urbane prin colportajul lor este similară gesturilor literare ale montajului și ale citării. Ele transformă granițele în praguri (iarăși o distincție importantă la Benjamin) care nu delimitează, ci contopesc spațiile, lumile, imaginile, pînă la confuzia ultimă dintre realitate și vis. Fenomenul nu este posibil decît în spațiul încărcat de istorie al orașului, acolo unde modernitatea face ca ceea ce este nou să se amestece cu ceea ce este vechi, să se producă și să se pietrifice cu viteză. Nici deșertul auster și solemn, nici pădurea luxuriantă sau muntele aspru și spectaculos nu cunosc istoria și deci nici această viață aparte a lucrurilor. Spațiul natural poate fi înțeles doar în interioritatea lui, printr-o temporalitate specifică; lumea istorică, însă, își joacă drama la suprafață, epidermic și spațial. 

Prin urmare, cum se constituie experiența transcendenței într-o lume istorică? Ea este filtrată de caracterul fragmentar al lucrurilor, de nuanțele și detaliile lor. Își lasă urma pe suprafața lumii, în materialitatea ei. În spațiul gol care unește lucrurile se ascunde infinitul, inepuizabilul, întreaga lor poveste nespusă. Miracolul lumii urbane constă în faptul că fiecare ungher al ei este o trecere către altceva, cuprinde în sine celelalte spații și se distanțează în același timp de ele: „Oraşul este numai aparent omogen. Chiar numele său are o rezonanţă diferită în diferitele sale părţi. Nicăieri altundeva, sau poate doar în vise, nu poate fi experimentat fenomenul limitelor într-un mod mai originar” (Passagenwerk). Categoriile care circumscriu, pe cît posibil, relația cu transcendența (eterogenitate, limită) capătă în lumea urbană o relevanță spațială și materială.

Walter Benjamin nu vorbește, desigur, despre o transcendență personală, nici măcar despre una în sens tradițional (platonic, îi spune cîteodată cu oarecare dispreț). Există însă și o transcendență care vorbește din interiorul materiei, ca posibilitate a „mîntuirii” ei; una care se exprimă spațial, ca prag și rătăcire, sau lingvistic, ca amestec al reperelor și al numelor de străzi. Transcendența „urbană” este un vis care se întipărește pe chipul realului și îi tulbură identitatea. 

Cel îndrăgostit de vuietul și labirintul marilor orașe poate adesea întîlni o astfel de experiență a neliniștii și a indeciziei lumii. Singurătățile pline de lumină ale lui Edward Hopper, iubirile „de ultimă instanță” ale lui Baudelaire (după cum le numește Benjamin), aerul irespirabil din urbele dostoievskiene, ploaia infinită din Blade Runner, toate anunță transcendența fără a o numi sau reprezenta. Mai degrabă o arată, îi fac simțită prezența printr-un mecanism dialectic: unul în care nepotrivirile sînt indicii, iar întîlnirile fulgerătoare sînt fragmente ale eternității. În cioburi și detalii se oglindește totalitatea lucrurilor, iar rătăcirea devine o inițiere: experiențele urbane de acest fel pot desena chipul istoric, material, al celeilalte lumi. Transcendența deșertului este una plină, totală și copleșitoare; transcendența urbană este marginală, plină de nostalgie, ascunsă în nuanțe și detalii. Prima este dobîndită printr-o conversiune a sufletului, a doua printr-o pedagogie a privirii. Dar ele se întîlnesc tainic, la pragul dintre cele două lumi, unde poeții și sfinții nu se mai deosebesc prea mult.

Ioan Alexandru Tofan este prof. univ. dr. la Facultatea de Filosofie şi Ştiinţe Social-Politice, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza“ din Iaşi.

Sanatatea ficatului  Cum identifici semnele unui ficat bolnav jpg
Sănătatea ficatului: Cum identifici semnele unui ficat bolnav
Ficatul este un organ vital în corpul omului, fiind implicat în sute de procese, printre care: digerarea alimentelor, eliminarea deșeurilor din organism și producerea unor factori de coagulare care facilitează circulația sângelui.
Rolul esential al adjuvantilor in optimizarea pesticidelor jpg
Rolul esențial al adjuvanților în optimizarea pesticidelor
Condițiile de mediu, intemperiile, buruienile, precum și bolile și dăunătorii plantelor reprezintă tot atâtea provocări pentru fermierii moderni.
IMG 20240408 WA0011 jpg
Casa Memorială „Amza Pellea”, din Băilești, a fost redeschisă publicului
Manifestările dedicate cinstirii memoriei îndrăgitului actor român, născut în inima Olteniei, au debutat pe 6 aprilie, pe scena Teatrului Național Marin Sorescu din Craiova, locul în care și-a început fascinanta călătorie în lumea artistică.
pompy ciepła (2) jpg
Pompe de căldură - utilizarea, funcționarea și tipurile acestora
În ultimii ani, pompe de căldură s-au remarcat intre dispozitivele utilizate în sistemele moderne de încălzire.
header piese jpg
Sfaturi pentru conducătorii care apreciază piese auto online de calitate și serviciile unor profesioniști
Achiziționarea de piese auto online poate fi o modalitate convenabilă și eficientă de a-ți repara sau întreține mașina.
masa de paste jpg
Cum să aranjezi o masă festivă perfectă: trei sfaturi utile
Nu mai este mult până la sărbătorile de Paște. Chiar dacă poate părea cam devreme să începi pregătirile de sărbătoare, poți începe planificarea de pe acum dacă vrei să-ți impresionezi invitații.
caine in vacanta jpg
Cum să îți pregătești câinele pentru călătorii: 6 sfaturi pentru o vacanță fără probleme
Te pregătești să pleci în prima vacanță alături de câinele tău? Experiența de a pleca într-o călătorie cu cel mai bun prieten al tău poate fi una inedită, care te va încărca cu amintiri plăcute.
image png
Lumea în care trăim
Trăim ceea ce poartă numele de „marea epuizare”.
image png
Flori, lumi și profesoare
Flori le-am dus de cîte ori am avut ocazia, la propriu sau la figurat.
image png
Cît de puțin ne lipsește...
Zic alți psihologi: nu pierde copilul interior, „accesează-l”, joacă-te, have fun! Aiurea!
image png
Zoe, fii feminină!
În prezent, cînd vorbim despre feminism, nu ne mai raportăm la structura rațională a lui Beauvoir, ci la extremismele de tipul Solanas.
p 20 Aleksei Navalnîi WC jpg
O întrebare greu de ocolit
Pentru noi, astăzi, răul şi suferinţa nu sînt doar mari teme teoretice. Nici nu se limitează la experienţa lor privată.
image png
Tîlcuirile tradiției isihaste
O luminoasă excepție de la această triumfală decadență e de găsit în lucrarea Părintelui Agapie Corbu.
1038 21a centrul comunitar din Chiojdu, 2023 jpg
Arhitectura interesului public
Arhitectura interesului public reprezintă o dezvoltare rizomatică orizontală la nivel local.
p 24 M Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
Un preot din Spania, împreună cu partenerul său, au fost arestați pentru că ar fi făcut trafic cu Viagra.
image png
Pe ce te bazezi?
Pe măsură ce avansez în vîrstă, tind să cred că ceea ce numim intuiție se bazează pe experiența noastră de viață.
image png
De primăvară
Florile înșiruite mai sus se vindeau pe stradă, din loc în loc, înveselind-o. Schimbînd-o.
image png
Școli private, școli de fițe?
Nu se schimbase nimic, eram din nou o guvernantă „creativă”.
p 20 Valentina Covaci jpeg
Cum vorbim despre Dumnezeu
Merită să explorăm ce spune asta despre societatea noastră și despre discursul public din România.
image png
Călătorii în istoria cultului
A doua carte este o monografie asupra unui obiect liturgic esențial, pe care doar slujitorii îl pot vedea în altar: Antimisul. Origine, istorie, sfințire (Editura Basilica, 2023).
p 21 Geneva WC jpg
Nostalgii helvete
Job-ul (le petit boulot) pe care mi l-am dorit cel mai mult a fost cel de asistent plimbat căței genevezi.
p 24 M  Chivu 2 jpg
Cu ochii-n 3,14
● Un gunoier își dirijează colegul de la volanul autospecialei: „Dă-i, dă-i, dă-i! / Dă-i, că merge, dă-i!”. O versificație relativ salubră. (M. P.)
image png
Acceptăm prinți!
Termenul „sindromul Cenușăreasa” a fost folosit pentru prima dată de dr. Peter K. Lewin într-o scrisoare către Canadian Medical Association Journal, în 1976.
image png
Mama și tarabele
Mama, deși avea gusturi mai nobile și, atunci cînd se juca, îi plăcea să se joace mai luxos, înțelegea și nevoia mea de kitsch-ul nu chiar dulce, ci simpatic.

Adevarul.ro

image
Cel mai crud torționar, Nicolae Moromete: „Porc mincinos. În Republica noastră populară, pentru «nimic» nu se capătă mai mult de zece ani!“
Pe unde a trecut, torționarul Nicolae Moromete a semănat teroare, fie că a fost la Aiud, Jilava sau Vacăreşti. Neavând niciun fel de studii, el a fost subiectul unor situații de-a dreptul hilare.
image
Afacerea care ia amploare în România. Locațiile apar ca ciupercile după ploaie, dar tot par neîncăpătoare: „Nu mai avem locuri disponibile”
În ultimii ani, în marile orașe ale României au fost amenajate foarte multe locații dedicate practicării sportului în aer liber. De cele mai multe ori este vorba despre terenuri de fotbal.
image
Admis cu 10 la Automatică. Ionuț Mihăilescu din Caracal a fost singurul decar din 3.500 candidați. A lucrat cot la cot cu bunica exerciții și probleme
Un elev de clasa a XII-a din județul Olt este deja admis la Facultatea de Automatică și Calculatoare din cadrul Politehnicii București, cu media 10. Bunica sa a jucat un rol determinant.

HIstoria.ro

image
Olimpia, cel mai tânăr muzeu al ţării
Primul muzeu din România dedicat istoriei sportului și turismului montan a fost deschis la Brașov, în an olimpic, la „Olimpia”, în fostul sediu al Reuniunii de patinaj, clădire construită la sfârșitul secolului al XIX-lea, restaurată de Muzeul Județean de Istorie Brașov.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.