Frumusețea lui Iisus

Publicat în Dilema Veche nr. 859 din 24 - 30 septembrie 2020
„Voi cine spuneţi că sînt?“ O pledoarie jpeg

Contemplîndu-i chipul în sacralitatea icoanelor sau în varietatea caleidoscopică a artei din toate timpurile, de cîte ori nu ne-am întrebat, cu ochii credinței sau doar ai simplei curiozități, cum arăta, cu adevărat, Iisus? Evangheliile sînt de o discreție absolută: nici un indiciu nu apare în ceea ce ne-au transmis cei care L-au văzut și L-au atins. Doar episodul Schimbării la față, al dezvăluirii identității divino-umane a lui Hristos, cuprinde o descriere a chipului și a veșmintelor inundate de slava de dincolo de lume. După Înviere, aparițiile lui Iisus sînt și ele un izvor de perplexitate, nu numai pentru că trupul Său poate trece prin ușile încuiate, ci și pentru că-i însoțește ca un „străin” pe Luca și Cleopa sau că este luat drept „grădinar” de Maria Magdalena. Apostolul Pavel ne lasă să înțelegem că credința în Iisus înviat este cu totul altceva decît cunoașterea lui „Hristos după trup” (II Cor. 5, 16). Și poate că acesta este sensul lipsei de detalii din Evanghelii. Lăsînd deoparte apocrifele, atente față de caracterul polimorf al aparițiilor lui Hristos, tradiția creștină se va raporta, paradoxal, la două profeții vetero-testamentare despre Mesia: Psalmul 44, vestitor al celui mai frumos dintre fiii oamenilor, și portretul „omului durerilor” din Isaia (53).

Ca să rezolve ceea ce la prima vedere era o contradicție și, totodată, să țină seama de tăcerea Evangheliilor, teologii au reflectat asupra frumuseții non-aparente a lui Iisus. Dominantă a fost ideea că umanitatea asumată de Fiul lui Dumnezeu era una comună, mai degrabă lipsită de atributele exterioare ale frumuseții, și că ceea ce profețise Isaia s-a împlinit prin suferința de pe cruce. Lipsa de frumusețe sub care s-a înfățișat Fiul lui Dumnezeu era o convingere împărtășită de Iustin Martirul și Filosoful, Irineu al Lyonului, Tertulian sau Clement Alexandrinul. Dar sub o apariție nespectaculoasă, susțineau ei, exista o frumusețe de alt ordin, pe care o exprimau cuvintele și faptele: în ele se arăta Dumnezeu. Paradoxul întrupării, privit dinspre categoria frumosului – greacă, prin excelență –, aduce cu sine această concentrare pe cuvînt și faptă a modului în care devine văzut Cel cu neputință de privit cu ochi omenești. Dacă Evangheliile nu vorbesc despre o înfățișare excepțională a Mîntuitorului, ele asigură astfel o continuitate cu tradiția iudaică a manifestării lui Dumnezeu prin actele sale. Abia odată cu răspîndirea credinței în lumea elenistică, frumosul, asociat cu binele, intră în istoria creștinismului, interpelînd miezul credinței.

În esență, două logici s-au intersectat de-a lungul veacurilor: una a frumuseții, alta a lipsei de frumusețe. Cei ce credeau, ca Ieronim, că Fiul lui Dumnezeu întrupat nu putea fi privat de o frumusețe demnă de măreția divină se gîndeau la capacitatea naturii umane unite cu dumnezeirea de a comunica desăvîrșirea, sfințenia. Frumusețea era, fără îndoială, interioară, dar nu inaparentă, revelîndu-se ca strălucire a slavei divine pe chipul omenesc în Schimbarea la față. Logica lipsei de frumusețe văzute nu refuză frumusețea, pe care o socotește de ordinul harului, însă accentuează smerenia absolută, radicală, a întrupării. În ambele variante avem de-a face cu o densitate a vizibilului care cere acuitatea privirii înțelegătoare.

Reflecția despre frumusețea lui Iisus nu s-a redus nicidecum la a vedea trupul ca pe o limită sensibilă ce trebuie depășită. Afirmînd, cum făcea Augustin, că există frumusețe chiar și în condiția paradoxală a smereniei și a suferinței (Hristos pe cruce), ea iese din dihotomia sensibil-inteligibil, pentru că umanitatea devine în Hristos chipul însuși al lui Dumnezeu. Ceea ce se oferă privirii nu este frumos decît pentru că aduce cu sine schimbarea condiției privitorului, „rănit” de o frumusețe transfiguratoare: „Tîrziu de tot te-am iubit, Frumusețe, atît de veche, și totuși atît de nouă (...). M-ai chemat, m-ai strigat și ai sfîșiat cu țipătul tău surzenia mea! Ai fulgerat, ai străluminat și ai izgonit orbirea mea! Ai răspîndit mireasma ta, ți-am respirat suflarea, iar acum suspin după tine, ți-am simțit gustul, iar acum mi-e sete și mi-e foame de tine! M-ai atins și ai aprins în mine dorința după pacea Ta” (Conf. X, 27, trad. E. Munteanu).

Bogdan Tătaru-Cazaban este cercetător în istoria religiilor. A publicat recent (împreună cu Daniela Dumbravă): André Scrima: expérience spirituelle et langage théologique, Roma, 2019.

Zizi și neantul jpeg
Sistem și libertate
Am crescut într-o lume în care ceea ce astăzi considerăm nevoi de bază erau, pe la sfîrșit de ani ’70 și început de ani ’80, privite drept suprastructuri. Răsfățuri.
liceul sf sava bucuresti jpeg
Liceul avea coloane
Revederea colegilor și profesorilor dragi mi-a dat sentimentul mîngîietor că lucrurile ar putea deveni la fel de bune pe cît ni le imaginam noi în 1992.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
De ce nu-s românii ca francezii?
Cartea și bagheta mi s-au părut două lucruri indispensabile în Franța.
p 19 Sylvie Germain WC jpg
Sindromul Șarikov
Nu este vorba doar despre o lipsă de educație, ci și despre voluptatea unei agresivități manifestate zi de zi, pe rețelele de socializare, care au devenit nu doar un spațiu bun pentru defularea nervilor, ci gazdă generoasă acestei forme josnice de violență.
p 20 Gustave Thibon jpg
O lumină asupra imediatului
Pentru Putin şi adepţii lui, persoanele, fie ele ucrainene ori ruse, civili ori combatanţi, sînt nimic.
Theodor Pallady jpeg
Scopul meu ești Tu
Un adevărat apostol al dialogului, un maestru al incluziunii și un campion discret al cercetării Celuilalt, cu sau fără majusculă.
p 24 A  Vrana jpg
Cu ochii-n 3,14
Poliția din Cehia este în căutarea unui hoț care are obiceiul să intre prin case, fără a se sinchisi de prezența locatarilor. Se spune că se uită la aceștia în timp ce dorm.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
Aix-les-Bains și tinerii francezi de 70 de ani (II)
Dar poate că mai mult decît plimbarea în sine conta acel „împreună”.
p 19 jpg
Cultul virginității
Ideea că virginitatea fizică atestă puritatea și inocența depășește granițele religioase, devenind un construct social și ipocrit prin care unei femei i se anulează calitățile morale în favoarea celor fizice, ajungînd să fie prețuită mai degrabă integritatea trupului decît mintea și sufletul.
p 20 San Filippo Neri WC jpg
Despre creștinism și veselie
Multe dintre textele clasice ale creștinismului dovedesc o relație încordată pe care Sfinții Părinți o întrețineau cu rîsul.
„Voi cine spuneţi că sînt?“ O pledoarie jpeg
Migdalul lui Origen
Editat, tradus, redescoperit în bogăția și autenticitatea sa în ultimul secol, Origen revine de fiecare dată în atenția cititorilor cu o înnoită putere de atracție.
Zizi și neantul jpeg
Dacia roșie
Era o oază, într-o vreme în care lucrurile se degradau pe zi ce trecea: la cantina de acolo se putea mînca bine și ieftin, ba chiar și cumpărai una-alta pentru acasă, uneori.
p 24 M  Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
La Galați, o candidată a fost surprinsă în timp ce încerca să fraudeze examenul de bacalaureat cu un pix-telefon. Avea 45 de ani și era absolventă a unui liceu particular, la frecvenţă redusă.
41580801101 373a7ea5c2 c jpg
Oamenii fac orașele
Paradigmei moderniste de producție a noilor cartiere, Jacobs îi opune observația directă și studiul la firul ierbii, sau la bordura trotuarului, a vieții urbane.
Zizi și neantul jpeg
Roți și vremuri
Trebuia să mănînci nu știu cîți ani numai iaurt și să economisești, să pui bani la CEC ca să-ți poți cumpăra o Dacie.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
Aix-Les-Bains și tinerii francezi de 70 de ani (I)
În Aix zilele de vară se mișcă în ritm de melc, par nesfîrșite, exact ca acelea din vacanțele copilăriei.
E cool să postești jpeg
Tastatura sau creionul?
Este un avantaj real acest transfer al informațiilor direct pe dispozitivele elevilor?
p 20 WC jpg
Religiile manevrate de dictatori
Sîntem înconjuraţi de spaţii unde religia e folosită în beneficiul unor regimuri antiliberale: Rusia lui Putin, Turcia lui Erdogan, Ungaria lui Orbán.
Theodor Pallady jpeg
Discretul eroism al moderației
Nu prea cunoaștem opera românilor americani, iar numele care circulă simultan în cele două culturi provin cu precădere din zona umanistică.
p 23 Lea Rasovszky, Bubblegun of Sweet Surrender (Soft War) I  Codre jpg
„Războiul este doar «eu» și nici un pic «tu»” – artiștii și galeriile în timp de război
„Un fel de așteptare epuizantă la capătul căreia sperăm să fie pace.”
p 24 A  Damian jpg
Cu ochii-n 3,14
După ce, cu o săptămînă în urmă, doi lei au încercat zadarnic să evadeze din grădina zoologică din Rădăuți, un șarpe mai norocos a pătruns în Spitalul Orășenesc din Balș.
Zizi și neantul jpeg
Mare, pofte, necuprins
Tocmai ăsta era hazul vacanței: împletirea ciudată de pofte concrete și visări abstracte. Figurau, cu toatele, într-un meniu pestriț și cu pretenții.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
Vacanțe de altădată
Nu pot vedea mai multe, însă sînt convinsă că au și bomboane străine sau ciocolată, poate că au și gume cu surprize.
E cool să postești jpeg
S-o fi supărat pe mine?
Ca să nu „supere” această societate, foarte multe femei ajung să fie prizoniere ale unor prejudecăți pe care și le autoinduc, perpetuîndu-le, uitînd de cele mai multe ori de ele însele.

Adevarul.ro

image
Şofer omorât în bătaie la Bacău pentru că a atins din greşeală cu maşina oglinda unei dubiţe
O crimă înfiorătoare a avut loc miercuri seara pe o stradă în Bacău, după o acroşare în trafic şi un scurt scandal. Doi bărbaţi au fost deja reţinuţi, după ce victima a fost găsită pe asfalt, fără suflare.
image
O actriţă româncă adoptată de un cuplu britanic şi-a revăzut mama la 34 de ani după ce a fost lăsată într-un orfelinat
O actriţă foarte apreciată în Marea Britanie şi fostă prezentatoare la BBC Radio York şi BBC Country File Live, Adriana Ionică are o poveste de viaţă tulburătoare şi demnă de un film.
image
SARS-CoV-2 continuă să facă „pui“. Ultimul este şi cel mai infecţios
Noua subvariantă BA 2.75 a coronavirusului este de cinci ori mai infecţioasă decât varianta Omicron şi provoacă deja îngrijorări în rândul specialiştilor independenţi.

HIstoria.ro

image
Cine a detonat „Butoiul cu pulbere al Europei” la începutul secolului XX?
După Războiul franco-prusac, ultima mare confruntare a secolului XIX, Europa occidentală și centrală se bucurau de La Belle Époque, o perioadă de pace, stabilitate și creștere economică și culturală, care se va sfârși odată cu începerea Primului Război Mondial.
image
Diferendul româno-bulgar: Prima problemă spinoasă cu care s-a confruntat România după obţinerea independenţei
Pentru România, prima problemă spinoasă cu care s-a confruntat după obținerea independenței a fost stabilirea graniței cu Bulgaria.
image
Controversele romanizării: Teritoriile care nu au fost romanizate, deși au aparținut Imperiului Roman
Oponenții romanizării aduc mereu în discuție, pentru a combate romanizarea Daciei, acele teritorii care au aparținut Imperiului Roman și care nu au fost romanizate. Aceste teritorii trebuie împărțite în două categorii: acelea unde romanizarea într-adevăr nu a pătruns și nu „a prins” și acelea care au fost romanizate, dar evenimente ulterioare le-au modificat acest caracter. Le descriem pe rând.