Epifaniile

Publicat în Dilema Veche nr. 977 din 29 decembrie 2022 – 11 ianuarie 2023
„Voi cine spuneţi că sînt?“ O pledoarie jpeg

Nașterea lui Hristos la Betleem este împlinirea făgăduinței lui Dumnezeu de a-i mîntui pe oameni venind să locuiască în mijlocul lor și arătîndu-li-se prin asumarea naturii umane. Pînă atunci, revelația nu însemna înfățișarea lui Dumnezeu, ci mesajul său, vocea sa, mesagerii săi cerești. Însă Întruparea e o noutate care a depășit așteptările și a inaugurat o schimbare în relația dintre Dumnezeu și om, așa cum era ea înțeleasă în iudaismul epocii. Cea mai radicală mutație constă tocmai în faptul că revelația devine o manifestare divină directă, epifanie, chip divino-uman, spre deosebire de angelofanii sau de marile teofanii profetice, care nu admiteau întîlnirea față către față. Aceasta e rațiunea pentru care în vechea tradiție creștină Nașterea, cu toate evenimentele din jurul Pruncului, Botezul, dar și minunea din Cana Galileei erau celebrate împreună, ca o succesiune de epifanii ale Fiului lui Dumnezeu întrupat. Ar fi bine, de aceea, să aruncăm o privire spre o perioadă îndepărtată, dar fundamentală pentru istoria creștinismului, pentru a realiza lumina pe care o proiectează asupra sărbătorilor pînă în zilele noastre.

Se știe că nu avem date precise despre ziua în care s-a născut Iisus. Evangheliile nu sînt cronografii, ci transmit fiecare sensul evenimentului hristic, oferind însă și detalii concrete. Avem, așadar, locul: Betleem, timpul istoric marcat de domnia lui Irod cel Mare și de cea a împăratului Augustus, referința la recensămînt, dar nu și o indicare a lunii sau a zilei. Dacă cercetăm mărturiile din primele trei secole, vom vedea că exista o varietate de date, unele în aprilie, alte în mai, dar și, potrivit lui Iulius Africanul (deci înainte de prima jumătate a secolului al III-lea), 25 decembrie ca o consecință logică a stabilirii Bunei Vestiri pe 25 martie. Abia în veacul al IV-lea putem găsi cele mai interesante elemente de cronologie festivă, care indică o intensă dinamică teologică și liturgică. 

Cele două mari sărbători pe care le cunoaștem astăzi, Nașterea, pe 25 decembrie, și Botezul, pe 6 ianuarie, au origini geografice diferite și sînt legate de straturi precreștine care au fost resemnificate în marele avînt al creștinismului din perioada post-constantiniană. Roma a fost locul de origine pentru sărbătorirea Nașterii pe 25 decembrie (cea mai veche atestare textuală în 336, deși sînt ipoteze care o antedatează), convertind astfel Natalis solis invicti, celebrarea Soarelui victorios, iar Egiptul, prin ritualul din noaptea dintre 5 și 6 ianuarie, consacrat apelor Nilului și cuprinzînd o procesiune cu lumini, a oferit ambientul religios pe care creștinii l-au reinterpretat în sensul Botezului lui Hristos. Acesta, asociat luminii pe care neofitul o primește prin taina inițierii creștine, va fi prăznuit ca Epifanie în partea orientală a Imperiului (prima mențiune în 329 la Sf. Atanasie), dar și în Gallia, unde, după cum citim în Istoria lui Ammianus Marcellinus, cezarul Iulian participă în 361 formal  – pentru că credința sa era alta – la ritualul creștin al Epifaniei. Istoricii consideră că sărbătoarea din 6 ianuarie, reunind Nașterea, Botezul și primul miracol de la nunta din Cana Galileei, era mai veche decît instituirea romană a datei de 25 decembrie. Iar adoptarea acesteia din urmă în Răsărit a fost treptată, probabil mai întîi în Capadocia, destul de repede la Constantinopol, apoi în Antiohia, dar s-a lovit de rezistența Bisericii Ierusalimului, care prăznuia Nașterea în noaptea dintre 5 și 6 ianuarie la Betleem, și a Egiptului, unde abia după 431 a reușit să se înrădăcineze. 

Această dinamică a propagării de la Roma spre Răsăritul creștin a momentului liturgic dedicat Întrupării – ceea ce a condus la disocierea sărbătorilor Nașterii și Botezului – are ca pandant răspîndirea Epifaniei răsăritene în Occident, placa turnantă fiind Africa de Nord, prima care receptează inovația romană și transmite probabil spre Spania și de acolo spre Roma devoțiunea de origine egipteană. Consecința în Occident a fost migrarea închinării magilor, din tabloul nașterii lui Iisus, spre 6 ianuarie, așa cum putem observa în predicile lui Augustin. Astfel, într-un interval de un secol, cele două dinamici liturgice au reușit să configureze o punte a epifaniilor care ne însoțește pînă astăzi.

Bogdan Tătaru-Cazaban este cercetător în istoria religiilor. A publicat recent Inteligența inimii. Schițe pentru un portret al virtuții (Editura Spandugino, 2021).

Cea mai bună parte din noi jpeg
Prietenia între femei – un mit?
Marile bucurii și marile tristeți le cam ducem de unii singuri.
Zizi și neantul jpeg
Zăpadă și săpuneală
Săpuneala era, negreșit, un mini-ritual pre-sexual.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
Diete și cîteva gînduri despre nutriție
● Orice dietă implică renunțarea la alcool. Eu nu beau decît vin, dar e bună și o bere. Pînă aici! Nu vreau să fiu un om slab, sănătos, dar trist.
E cool să postești jpeg
Cînd aduci munca acasă
Există, bineînțeles, avantaje clare ale muncii de acasă. Și pentru angajați, și pentru angajatori.
p 20 Kierkegaar WC jpg
Maestrul Kierkegaard
Într-o anumită împrejurare, Wittgenstein a observat: „Un gînditor religios onest este ca un funambul.
„Voi cine spuneţi că sînt?“ O pledoarie jpeg
Ineditele lui Eliade
E un eveniment care, sper, i-ar fi plăcut lui Eliade, pentru că e o confirmare a importanței arhivei pe care o evoca recurent, aproape obsesiv, în jurnalele sale, știind ce a lăsat în ea.
p 24 M  Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
Dialog între un tată și un fiu (la vîrsta inocenței), în autobuz. Tatăl: „Merg să-i iau lu’ mami ceva.“ Fiul: „Ce?“ Tatăl: „Niște cizme.“ Fiul: „De ce?“ Tatăl: „Nu, că nu găsesc.“ Memorabil. (D. S.)
Cea mai bună parte din noi jpeg
Cînd v-ați simțit singuri ultima dată?
Te poți simți însingurat într-o mare de oameni, dacă relațiile cu ei nu sînt potrivite.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
Cum se pleca în State în anii ’90?
Astfel, exemplele pot continua, căci românul, odată ajuns cetăţean american, face tot posibilul să-şi uite limba şi obiceiurile, dar năravurile şi le păstrează.
E cool să postești jpeg
Vînzătorul nostru, stăpînul nostru
Rămîne însă o întrebare: politețea, grija, respectul sînt oare condiționate de bani sau derivă din calitatea umană?
p 20 jpg
Incultură religioasă şi incultură universitară
Numeroasele miniaturi ilustrative preiau, alături de modele musulmane, imagistică de tip budist chinez şi creştin bizantin.
Theodor Pallady jpeg
Un iluminist evreu în Țara Românească
Cronica relațiilor dintre români și evrei a fost uneori armonioasă, alteori convulsivă și tragică, în funcție de contexte sociale, dinamici ideologice și evoluții geopolitice inevitabil fluctuante.
index jpeg 3 webp
Cîtă nefericire în urbea lui Bucur!
La noi, aici, în București și în anul de grație 2023, sub ce pictăm oamenii sfîșiați, absurd, de haite, pe cîmpurile năpădite de buruieni ale unui oraș care agonizează fără să o știe?
p 24 M  Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
Cehoaica Vera Czernak n-a mai suportat infidelitățile soțului ei, așa că într-o zi a decis să se arunce de la balcon. A căzut exact peste soțul ei care tocmai se întorcea acasă. El a murit, ea a supraviețuit.
Cea mai bună parte din noi jpeg
„Ei fac din noapte ziuă ş-a zilei ochi închid”
După ce vorbeam, mă culcam la loc. Nu i-am zis niciodată, dar se pare că știa. Mai tare decît cronotipul (și decît majoritatea lucrurilor) rămîne iubirea, se pare.
Zizi și neantul jpeg
Dimineți de iarnă
Mă făcea să simt că pămîntul nu-mi fuge de sub picioare. Că lucrurile pot avea sens și pot fi la locurile lor.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
La munca de jos
Oare n-ar trebui, la vîrsta lor, să plece în niște excursii ca să vadă lumea, să-și cumpere autorulote cum fac pensionarii din Germania, să-și petreacă revelioanele prin insule cu o climă mai blîndă?
E cool să postești jpeg
Bătaia e ruptă de rai – chipuri ale răului
Grăitoare pentru acest comportament defensiv este, de altfel, și zicala românească „Bătaia e ruptă din rai”, în fapt, o legitimare a violenței.
p 20 WC jpg
Democrația și Biserica în secolul XXI
Așa cum participarea demos-ului la viața cetății e însăși democrația, participarea laicatului la viața Bisericii e însuși creștinismul.
„Voi cine spuneţi că sînt?“ O pledoarie jpeg
Benedict al XVI-lea
Aproape intactă mi-a rămas, după zece ani, amintirea ultimei slujbe pe care a prezidat-o la San Pietro, în Miercurea Cenușii.
p 24 M  Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
La știrile TV, imagini dintr-un supermarket și apoi opinia unei fete de la carne, despre cum mai merge vînzarea acum, după ce s-a încheiat iureșul sărbătorilor: „E foarte scăzută un picuț“. (D. S.)
Cea mai bună parte din noi jpeg
Comoara e pretutindeni
Încerc să împing frica mult în fundul rucsacului, undeva între sacul de dormit și polarul de rezervă, amintindu-mi că o să fie vocală, dar n-o s-o las să conducă.
Zizi și neantul jpeg
Tache și cenușiul
Interesant e că pînă și în amintitrile mele culoarea paltonului său a rămas incertă: uneori mi-l amintesc gri, alteori negru.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
Cabana Caraiman
Nicăieri nu am simțit un munte mai sălbatic decît la cabana Caraiman, simți hăul, abruptul, aproape de tine țopăie caprele negre.

Adevarul.ro

image
Ger de crapă pietrele în România: temperaturile de coșmar care se anunță. Cât ține episodul de vreme rea
Vremea rea pune stăpânire pe aproape toate regiunile. Va continua să ningă la munte, iar temperaturile vor scădea accentuat. Gerul ne va chinui toată săptămâna viitoare.
image
Închisoare pe viață pentru un român care a ucis o femeie pentru a-i lua averea. Cum s-a filmat în casa victimei
Mohammed El-Abboud, cetățean român în vârstă de 28 de ani, și Kusai Al-Jundi, cetățean sirian, în vârstă de 25 de ani, au păcălit-o pe Louise Kam, să semneze documente de împuternicire care, credeau ei, le-ar fi permis să controleze averea de milioane de euro a acesteia.
image
„Mirciulică“, filmul cu Mircea Bravo, locul 1 pe Netflix. Cât profit a făcut în cinema. „A trebuit să folosim înjurături“ VIDEO
La doar o zi de la lansarea pe platforma de streaming, comedia este deja preferata telespectatorilor din România.

HIstoria.ro

image
Sfârșitul Bătăliei de la Stalingrad: Capitularea mareșalului Paulus
În timpul nopții de 30 spre 31 ianuarie 1943, Brigada 38 Motorizată, având atașate companiile de geniu, a încercuit zona din jurul Pieței Eroilor Căzuți și magazinul Univermag, întrerupând legăturile telefonice dintre comandamentul mareșalului Friedrich Paulus și unitățile subordonate.
image
Originea familiei Caragiale. Recuperarea unei istorii autentice
„Ce tot spui, măi? Străbunicul tău a fost bucătar arnăut, plăcintar! Purta tava pe cap. De-aia sunt eu turtit în creștet!”, astfel îl apostrofa marele Caragiale pe fiul său Mateiu, încercând să-i tempereze fumurile aristocratice și obsesiile fantasmagoric-nobiliare de care acesta era bântuit.
image
Detalii din viața a 3 mari actori cu origini românești / VIDEO
Detalii din viața a 3 mari actori cu origini românești