Două modele ale diversităţii religioase

Publicat în Dilema Veche nr. 962 din 15 septembrie – 21 septembrie 2022
© wikimedia commons
© wikimedia commons

Cum se privesc una pe cealaltă cele trei religii monoteiste? Cum îşi privesc înrudirea? Cum deosebirile? Înrudire strînsă căci toate trei se referă la acelaşi Dumnezeu Unul, îşi primesc fiecare revelaţia de la El. Pentru toate, Avraam e un model al credinţei, un erou al dialogului cu divinul dinainte de apariţia lor. Textele lor sacre sînt învecinate ca tematică, au acceaşi inspiraţie. Tocmai conştiinţa acestui trunchi comun le face să-şi exalte deosebirile, specificul, excelenţa, foarte adesea superioritatea faţă de celelalte.

Există, în mare, două feluri în care poate fi privită coexistenţa lor. Cel dominant în gîndirea religioasă face apel la modelul succesiunii. Iudaismul e religia primă. Aici, pentru întîia oară, Dumnezeu Unul a vorbit unei comunităţi umane, a făcut din ea un interlocutor. În ce îl priveşte, creştinismul priveşte iudaismul drept soclu, prefigurare şi pregătire pentru venirea lui Christos. Lectura tipologică, practicată de numeroşi Părinţi ai Bisericii, interpretează o mulţime de locuri biblice drept anunţ, figură cifrată (typos) pentru apariţia în lume a Logosului întrupat. 

Dar lectura tipologică face mai mult decît atît. Primul Testament nu e, pentru ea, doar prefigurare a venirii lui Christos. E prefigurare a creştinsimului însuşi, a Bisericii şi a instituţiilor ei. Mai toate interpretările tradiţionale creştine socotesc cumva „perimată” Legea dată în Primul Testament. Ea e doar „umbra” Noii Legi, depăşită atunci cînd cea din urmă prinde chip spiritual şi istoric. Deşi preia Textul vechi testamentar, poetica lui liturgică, depozitul de experienţă religioasă ebraică, creştinismul se consideră adevărata credinţă. 

La rîndul lui, islamul se socoteşte pe sine mesajul religios care corectează „devierile” celor două monoteisme „anterioare”. Deşi le recunoaşte drept revelaţii ale adevărului divin, deşi acceptă că amîndouă au primit Cartea lor religioasă, islamul – sau interpretarea dominantă a islamului – consideră că adepţii primelor două monotesime au falsificat textele primite, nu le-au înţeles cum se cuvine, s-au abătut de la devotamentul pentru unicitatea lui Dumnezeu. Doar el, islamul – ca revelaţie şi ca tradiţie care modelează o societate – e perfect. 

Iată o interpretare a religiilor care e dominată de ideea succesiunii, a istoriei, a temporalităţii. Din punctul de vedere al tradiţiei ebraice, excelenţa ei specială stă în faptul că e prima în istorie. Celelalte două tradiţii socotesc, de partea lor, că de-a lungul timpului şi al istoriei umanitatea se perfecţionează religios, înregistrează progrese de înţelegere spirituală (din care adepţii fiecăreia deduc şi progresul socio-cultural al lumii modelate de religia respectivă). Nu te-ai fi aşteptat ca – încă din timpurile vechi – ideea de progres să fie atît de atrăgătoare, de solicitată, de pusă la lucru în gîndirea religioasă. 

Modelul succesiunii „concurenţiale” poate stîrni totuşi întrebări, nedumeriri, obiecţii. Oare Dumnezeu vorbeşte într-un fel care se poate „perima”? Pe urmă: vorbeşte El deplin doar unei comunităţi, pe celelalte lăsîndu-le să subziste într-un raport slab, imperfect, cu Sine? Şi încă: sînt unele comunităţi umane mai apte să primească un mesaj deplin decît sînt altele? Simone Weil, filozof de o luciditate spirituală ascuţită, observa în notaţiile ei: „Tarele altor civilizaţii sînt aduse drept dovadă pentru insuficienţa religiilor de care depind... în Europa, se spune, tarele acestea au apărut în ciuda perfecţiunii creştinismului. Exemplu privilegiat în ce priveşte mecanismul erorii”. În aprecierea altor civilizaţii, „răul e pus în relaţie cu binele. În aprecierea creştinismului, răul e pus deoparte”. 

Dar mai ales apare întrebarea: se poate evalua calitatea unui mesaj divin în funcţie de apariţia lui în istorie? Criteriul temporalităţii se aplică el şi în ce priveşte cuvîntul divin? Sursa transcendentă poate fi subsumată – în mesajele ei – curgerii timpului, istoriei?

Există şi un alt mod de a privi coexistenţa religiilor. El pune accentul tocmai pe Polul divin, pe acel Unu transcendent care îşi adresează mesajele diferitelor comunităţi umane. Deplinătatea Lui metafizică se reflectă în deplinătatea fiecărui mesaj, în verticala completă a fiecărei căi de credinţă care conduce la El. Fiecare dintre mesaje modulează altfel această deplinătate, fiecare face să se audă alt ton al Vocii divine. Dar e aceeaşi Voce. A merge pe propria cale de credinţă, a-i fi devotat fără rest nu înseamnă să negi alte revelaţii, alte rostiri ale aceleiaşi Voci. 

Michel Dousse, catolic, specialist francez în studiul comparat al monoteismelor, spunea într-un dialog din 2006: „Am dobîndit convingerea profundă a complementarităţii celor trei Scripturi pe care le citesc în limba lor de origine. Coranul insistă pe simultaneitatea revelaţiilor reunite în modelul ceresc al Cărţii aflate la Dumnezeu. E o idee importantă care ne îndeamnă să privim Scripturile împreună, să le citim la prezent [s. m.] pe toate trei. Iar atunci descoperim cum ele îşi răspund şi semnifică una către cealaltă”.

Modernitatea, cu atenţia ei faţă de diversitatea umanului, cu interesele ei de cunoaştere a civilizaţiilor lumii, a dat teren bun pentru dezvoltarea studiilor religioase, inclusiv comparative.  De cîteva decenii, gîndirea creştină însăşi a început să-şi pună problema dialogului, a raportului fratern între religii. Se impune din ce în ce mai mult concepţia potrivit căreia fiecare dintre cele trei tradiţii continuă să-şi facă drumul prin istorie, îşi trăieşte la prezent mesajul religios primit. Există teologi creştini care au înnoit reflecţia asupra diveristăţii religioase. Iezuitul Jacques Dupuis a publicat, în 1997, lucrareaVers une théologie chrétienne du pluralisme religieux. Dominicanul Claude Geffré, încă mai îndrăzneţ, a propus o teologie interreligioasă (De Babel à Pentecôte: essais de théologie interreligieuse, 2006). 

Părintele André Scrima privea întîlnirea religiilor drept o nouă situaţie de cunoaştere a lui Dumnezeu şi a propriei tradiţii. Posibilitatea, ba chiar exigenţa întîlnirii colegiale cu celelalte tradiţii aveau drept reper însuşi Logosul întrupat. Înălţimea de înţelegere pe care Christos o dăruieşte are calitatea universalului, nu lasă nimic în afara ei. De la această înălţime poţi sesiza comunicarea de Sine a divinului şi în alte spaţii decît cel propriu, devii conştient că nu poţi impune limite Vocii divine. Întîlnirea în cunoaştere presupunea de aceea un examen al felului în care ne gîndim propria credinţă. André Scrima vorbea despre „absoluta necesitate de a ne repune în chestiune pe noi înşine pentru a deschide spaţiul epistemologic al întîlnirii, eliberîndu-l de orice pre-judecată (vorverstehen) în care s-ar înscrie, fără să ne dăm seama, tendinţa noastră de a ne înstăpîni asupra celuilalt”.

Cînd coexistenţa religiilor e privită în lumina Sursei lor transcendente, ea poate deveni întîlnire în cunoaştere. Devotaţi fiecare propriei căi spre Polul divin, participanţii pot sesiza alte „tonuri”, alte limbaje prin care Dumnezeu vorbeşte. Pot sesiza complementaritatea fertilă a tradiţiilor, fiecare deplină în specificul ei.

Anca Manolescu este cercetător în domeniul antropologiei religioase.

Sanatatea ficatului  Cum identifici semnele unui ficat bolnav jpg
Sănătatea ficatului: Cum identifici semnele unui ficat bolnav
Ficatul este un organ vital în corpul omului, fiind implicat în sute de procese, printre care: digerarea alimentelor, eliminarea deșeurilor din organism și producerea unor factori de coagulare care facilitează circulația sângelui.
Rolul esential al adjuvantilor in optimizarea pesticidelor jpg
Rolul esențial al adjuvanților în optimizarea pesticidelor
Condițiile de mediu, intemperiile, buruienile, precum și bolile și dăunătorii plantelor reprezintă tot atâtea provocări pentru fermierii moderni.
IMG 20240408 WA0011 jpg
Casa Memorială „Amza Pellea”, din Băilești, a fost redeschisă publicului
Manifestările dedicate cinstirii memoriei îndrăgitului actor român, născut în inima Olteniei, au debutat pe 6 aprilie, pe scena Teatrului Național Marin Sorescu din Craiova, locul în care și-a început fascinanta călătorie în lumea artistică.
pompy ciepła (2) jpg
Pompe de căldură - utilizarea, funcționarea și tipurile acestora
În ultimii ani, pompe de căldură s-au remarcat intre dispozitivele utilizate în sistemele moderne de încălzire.
header piese jpg
Sfaturi pentru conducătorii care apreciază piese auto online de calitate și serviciile unor profesioniști
Achiziționarea de piese auto online poate fi o modalitate convenabilă și eficientă de a-ți repara sau întreține mașina.
masa de paste jpg
Cum să aranjezi o masă festivă perfectă: trei sfaturi utile
Nu mai este mult până la sărbătorile de Paște. Chiar dacă poate părea cam devreme să începi pregătirile de sărbătoare, poți începe planificarea de pe acum dacă vrei să-ți impresionezi invitații.
caine in vacanta jpg
Cum să îți pregătești câinele pentru călătorii: 6 sfaturi pentru o vacanță fără probleme
Te pregătești să pleci în prima vacanță alături de câinele tău? Experiența de a pleca într-o călătorie cu cel mai bun prieten al tău poate fi una inedită, care te va încărca cu amintiri plăcute.
image png
Lumea în care trăim
Trăim ceea ce poartă numele de „marea epuizare”.
image png
Flori, lumi și profesoare
Flori le-am dus de cîte ori am avut ocazia, la propriu sau la figurat.
image png
Cît de puțin ne lipsește...
Zic alți psihologi: nu pierde copilul interior, „accesează-l”, joacă-te, have fun! Aiurea!
image png
Zoe, fii feminină!
În prezent, cînd vorbim despre feminism, nu ne mai raportăm la structura rațională a lui Beauvoir, ci la extremismele de tipul Solanas.
p 20 Aleksei Navalnîi WC jpg
O întrebare greu de ocolit
Pentru noi, astăzi, răul şi suferinţa nu sînt doar mari teme teoretice. Nici nu se limitează la experienţa lor privată.
image png
Tîlcuirile tradiției isihaste
O luminoasă excepție de la această triumfală decadență e de găsit în lucrarea Părintelui Agapie Corbu.
1038 21a centrul comunitar din Chiojdu, 2023 jpg
Arhitectura interesului public
Arhitectura interesului public reprezintă o dezvoltare rizomatică orizontală la nivel local.
p 24 M Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
Un preot din Spania, împreună cu partenerul său, au fost arestați pentru că ar fi făcut trafic cu Viagra.
image png
Pe ce te bazezi?
Pe măsură ce avansez în vîrstă, tind să cred că ceea ce numim intuiție se bazează pe experiența noastră de viață.
image png
De primăvară
Florile înșiruite mai sus se vindeau pe stradă, din loc în loc, înveselind-o. Schimbînd-o.
image png
Școli private, școli de fițe?
Nu se schimbase nimic, eram din nou o guvernantă „creativă”.
p 20 Valentina Covaci jpeg
Cum vorbim despre Dumnezeu
Merită să explorăm ce spune asta despre societatea noastră și despre discursul public din România.
image png
Călătorii în istoria cultului
A doua carte este o monografie asupra unui obiect liturgic esențial, pe care doar slujitorii îl pot vedea în altar: Antimisul. Origine, istorie, sfințire (Editura Basilica, 2023).
p 21 Geneva WC jpg
Nostalgii helvete
Job-ul (le petit boulot) pe care mi l-am dorit cel mai mult a fost cel de asistent plimbat căței genevezi.
p 24 M  Chivu 2 jpg
Cu ochii-n 3,14
● Un gunoier își dirijează colegul de la volanul autospecialei: „Dă-i, dă-i, dă-i! / Dă-i, că merge, dă-i!”. O versificație relativ salubră. (M. P.)
image png
Acceptăm prinți!
Termenul „sindromul Cenușăreasa” a fost folosit pentru prima dată de dr. Peter K. Lewin într-o scrisoare către Canadian Medical Association Journal, în 1976.
image png
Mama și tarabele
Mama, deși avea gusturi mai nobile și, atunci cînd se juca, îi plăcea să se joace mai luxos, înțelegea și nevoia mea de kitsch-ul nu chiar dulce, ci simpatic.

Adevarul.ro

image
Adevărul despre Moscova lui Putin, dezvăluit de un vlogger român din Rusia. „Vă spun după 20 de ani de trai aici“ VIDEO
Moscova este o perlă a Rusiei, cel puțin la prima vedere, dar cu o mulțime de defecte. O spune un vlogger român care trăiește acolo de 20 de ani și analizează această metropolă.
image
Un om de știință a elucidat misterul „blestemului faraonului”. Ce i-a ucis pe cei care au deschis mormântul lui Tutankhamon
Un om de știință susține că a descoperit cauza „blestemului faraonului”, despre care se spune că a ucis mai mult de 20 de persoane care au deschis mormântul regelui Tutankhamon în 1922.
image
Moartea în chinuri a inginerului Ursu, Navalnîi de România. Cum acoperă statul român crimele securiștilor VIDEO
Inginerul Gheorghe Ursu a fost închis și omorât de comuniști pentru că a îndrăznit să prezinte lumii întregi planul criminal de reclădire a Bucureștiului după cutremurul din 1977. La aproape 40 de ani de la moartea lui, fiul său, Andrei Ursu, încă mai caută dreptatea pe care statul român i-o refuză.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.