Două comentarii la Geneză

Publicat în Dilema Veche nr. 955 din 28 iulie – 3 august 2022
„Voi cine spuneţi că sînt?“ O pledoarie jpeg

Nu puțini s-au întrebat, de-a lungul secolelor, de ce ultimele trei cărți ale Confesiunilor lui Augustin sînt, de fapt, o exegeză la primele versete ale Genezei. Ce legătură este între rememorarea propriei vieți pînă în momentul convertirii și exercițiul laborios al interpretării Scripturii? Dacă sîntem însă atenți, vom observa că Augustin se oprește din scrierea retrospectivă odată cu cartea a IX-a, pentru a face analiza timpului și a memoriei în cartea a X-a, care este o fereastră asupra prezentului său ca autor și, mai ales, ca „om interior”, urmînd ca pînă la finalul Confesiunilor să ne transmită doar o singură mărturie despre sine: esența vieții sale constă de acum încolo în meditarea cuvîntului lui Dumnezeu. Alegerea Genezei nu e una dintre multele posibile, ci singura care leagă începutul Revelației de Evanghelia după Ioan și deschide spre triada augustiniană definitorie pentru orice biografie spirituală: creatio – conversio – formatio (starea inițială a creaturii – întoarcerea la Dumnezeu – creșterea spirituală).

Viața și opera lui Augustin sînt scandate de lupta cu textul Genezei. Astfel, primul comentariu biblic pe care îl alcătuiește la întoarcerea în Africa, delimitîndu-se de receptarea maniheană a textului și, în același timp, de o întreagă etapă a tinereții, are ca obiect tocmai Geneza, asupra căreia avea să revină, sub diferite forme, pînă la marea operă exegetică în douăsprezece cărți. De curînd, Despre Geneză împotriva maniheilor (387/388) și Despre Geneză în sens literal, o carte neterminată (393/394) au apărut în traducerea excelentă a lui Alin-Bogdan Mihăilescu la Editura Institutului biblic și de misiune ortodoxă, în colecția pe care am avut cinstea de a o inaugura în 2010 cu un alt text augustinian. Mă bucură constanta preocupare a echipei de traducători pentru opera de exeget și de predicator a lui Augustin, ceea ce reprezintă și o corectă receptare a modului în care autorul Confesiunilor a dorit să se înfățișeze cititorilor din vremea sa și din toate timpurile.

Cele două comentarii sînt importante, pe de o parte, pentru evoluția interpretării augustiniene a Scripturii, în tensiunea dintre istorie și alegorie, dar și spre o progresivă integrare a sensului spiritual în cel literal, iar pe de alta, pentru polemica sa cu maniheismul nord-african, care a lăsat, se pare, cicatrici pe corpul operei. Această primă versiune românească urmează ediția critică din Bibliothèque augustinienne, stabilește paralele juste și foarte utile cu literatura patristică a vremii și cu posibilele surse creștine, iudaice și grecești, și oferă explicațiile necesare înțelegerii contextului și a mizelor polemice. Dar ceea ce oferă în primul rînd, împreună cu o atentă introducere în hermeneutica Scripturii la Augustin, este redarea riguroasă, fluentă și expresivă a textului. Iată, pentru deschiderea apetitului, o ilustrare a felului în care Augustin încerca să pătrundă, inspirat de Ambrozie și de Origen, sensul peisajul spiritual al Genezei, în care apare un izvor ce uda toată fața pămîntului și care nu putea fi altul decît Cuvîntul lui Dumnezeu, „Adevărul ce se revărsa din interioritatea cea mai adîncă” a făpturii spirituale, fără medierea limbajului: „Acesta, cred, este izvorul care înainte de păcat urca din pămînt și uda toată fața pămîntului, deoarece era lăuntric și nu avea nevoie de ajutorul norilor, căci încă nu plouase Dumnezeu peste pămînt, nici nu era om care să-l lucreze. Dar omul a început să lucreze pămîntul după păcat, atunci cînd i s-a dat drumul din viața fericită de care se bucura în paradis; căci s-a scris după cum urmează: L-a lăsat să plece Domnul Dumnezeu din paradisul dulceții, ca să lucreze pămîntul din care fusese luat,  (...) ca să înțelegem că omul care lucrează pămîntul, adică așezat în seceta păcatelor, are nevoie de învățătura divină în cuvinte omenești ca de o ploaie din nori. Însă această știință va fi nimicită. Căci acum vedem prin ghicitură, căutînd hrana ca într-o ceață, însă atunci vom vedea față către față, cînd întreaga față a pămîntului nostru va fi udată de izvorul lăuntric al unei Ape ce irumpe” (p. 132).

Bogdan Tătaru-Cazaban este cercetător în istoria religiilor. A publicat recent Inteligența inimii. Schițe pentru un portret al virtuții (Editura Spandugino, 2021).

Cea mai bună parte din noi jpeg
Cît timp mai dăm vina pe părinți?
Cu sau fără terapie, o idee posibil cîștigătoare ar fi acceptarea părinților noștri, dacă îi mai avem, așa cum sînt. Ei nu se mai pot schimba. Noi, însă, da.
Zizi și neantul jpeg
Tot de toamnă
Tot în compunerile de toamnă își aveau mereu locul și păsările călătoare.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
Noua limbă de lemn. Cu drag!
Pupici, frumi, grădi, lunițe. Am „evoluat” de la clasicele diminutive și alinturi de cîrciumă de tipul „Ce fel de ciorbiță?”
E cool să postești jpeg
O lume ipotetică
cu cît ne percepem ca fiind mai valoroși, cu atît vom considera că merităm o viață bună și vom fi mai încrezători în propriile forțe.
p 20 WC jpg
Apărătorul credinţei ori apărătorul credinţelor?
Spiritul anglican, spunea istoricul dominican Guy Bedouelle (Revue française de science politique, 1969), poate fi caracterizat prin două calităţi: fidelitate faţă de tradiţie şi toleranţă.
Theodor Pallady jpeg
Predoslovie postmodernă
Orice mărturisitor al creștinismului este în criză de timp și de timpuri! Nu-și mai poate apăra credința într-o nișă cimentată, întorcînd spatele lumii, așa cum trăiește și gîndește ea astăzi, în secolul al XXI-lea.
p 21 WC jpg
PREVI (2)
Este PREVI un succes sau un eșec? După peste patru decenii de la darea în folosință, nici o familie nu a părăsit locuința ocupată, ci, dimpotrivă, a mărit-o și a modelat-o prin prisma utilizării ei.
p 24 S M Georgescu jpg
Cu ochii-n 3,14
La 88 de ani, a murit actrița Louise Fletcher al cărei chip va rămîne pentru totdeauna în memoria iubitorilor de film drept imaginea rece de-ți îngheață sîngele a sorei-șefe Ratched din Zbor deasupra unui cuib de cuci, capodopera lui Milos Forman din 1975.
Cea mai bună parte din noi jpeg
Ne vedem în zona de confort
Poate, în loc să ne păcălim că sîntem oameni liberi pentru că nu-l cunoaștem pe „trebuie“, am putea s-o ascultăm, din cînd în cînd, pe Nina Simone și să ne fie mai puțin frică.
Zizi și neantul jpeg
Greierele și furnica
După revoluție, mentalitățile au început să se schimbe, slavă Domnului. Ne-am dat seama, măcar, că nu putem fi cu toții furnici. Și că își au și greierii rostul lor, și chiar grăunțele lor.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
Găina care năștea pui vii – cum recuperăm anii ’90? –
Citiți Scînteia tineretului de prin anii ’70, să vedeți acolo ce condeie! Ce stil! Dacă ștai cum să te strecori puteai să faci presă adevărată, ba mai mult decît atît, literatură!”
E cool să postești jpeg
Votant la 16 ani?
Totuși, în toate aceste discuții pro și contra nu există de fapt argumentul de la care ar trebui să plece, în mod firesc, întreaga dezbatere: vocea adolescenților. Vor ei să voteze?
p 20 Fragii salbatici jpg
Visul adevărat. Două întrebări ale lui Marin Tarangul
Materia spiritului nu este o țesătură de concepte, ci o adîncime a lucrului însuși, acolo unde acesta își descoperă chipul, împreună cu rădăcina, posibilitățile și înrudirile lui esențiale.
„Voi cine spuneţi că sînt?“ O pledoarie jpeg
Din nou despre Augustin
Știința despre Treime, desigur, prin care inclusiv filosofia ciceroniană cunoaște o paradoxală supraviețuire.
p 24 1 M  Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
Nouă autovehicule parcate în curtea Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului din Bacău, pe strada Ghioceilor, au luat inexplicabil foc în noaptea de joi spre vineri. Pentru a nu știu cîta oară, La Bacău, la Bacău, într-o mahala, / S-a ’ntîmplat, s-a ’ntîmplat / O mare dandana
Cea mai bună parte din noi jpeg
Cîți prieteni v-au mai rămas?
Generația mea, formată în comunism și imediat după, nu a fost învățată să-și facă din prieteni o familie.
Zizi și neantul jpeg
Primul an
Nu mă recunoșteam, nu recunoșteam familiarul în comportamentele colegilor și profesorilor mei.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
Prima mea călătorie
Aș vrea să vă spun că ceea ce am cîștigat în prima mea călătorie „adevărată” va dura pe termen lung, însă mi-am dat seama încă din primele zile ale întoarcerii că nu va fi așa.
E cool să postești jpeg
Anularea gîndirii
„Dacă ar fi fost rasist, Karl May nu i-ar fi lăsat pe Winnetou și Old Shatterhand să devină frați de cruce”.
p 20 WC jpg
Două modele ale diversităţii religioase
Cînd coexistenţa religiilor e privită în lumina Sursei lor transcendente, ea poate deveni întîlnire în cunoaştere.
Theodor Pallady jpeg
Un capitol tainic de Filocalie siriacă
Prea multe nu știm despre viața sfîntului Isaac Sirul, iar datele disponibile se pot consulta în volumul recenzat aici.
Rivero y Compania in Calle Tetuan Old San Juan   DSC06841 jpg
PREVI (1)
Importanța experimentului PREVI este majoră nu numai pentru arhitectura socială participativă, în particular, ci pentru arhitectură în general.
p 24 M  Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
Din cauza porțiunilor de drum decapat, mai mulți bicicliști participanți la Turul României s-au accidentat, căzînd de pe biciclete în zona Ambud-Petin din județul Satu Mare.
Cea mai bună parte din noi jpeg
Așteptați, reconfigurăm traseul
După 16 ani în care aproape m-am identificat cu locul de muncă și n-am făcut mai nimic în rest, vîrsta de mijloc care începe mai mereu cu 4 și care se apropia mă speria cumplit.

Adevarul.ro

Mahdavikia jpg
Iran, proteste sângeroase: Oamenii, susținuți de o legendă vie printr-un mesaj acid
Regimul Islamic „tremură“ în fața furiei publicului, confruntându-se cu a 16-a zi de manifestări stradale.
Serghei Lavrov FOTO EPA-EFE
Rusia acuză Washingtonul că foloseşte Ucraina drept „instrument de război“ și că şi-a subordonat întregul Occident colectiv
Ministrul rus de externe Serghei Lavrov a acuzat luni Washingtonul că foloseşte Ucraina ca „instrument de război“ împotriva Rusiei și că şi-a subordonat întregul Occident colectiv, comparând planul cu acţiunea Germaniei împotriva URSS în al Doilea Război Mondial, relatează agenţia EFE.
Laurențiu Reghecampf și Anamaria Prodan
Bătaia Anamaria Prodan-Laurențiu Reghecampf: a venit decizia. N-au voie nici să se sune
Laurenţiu Reghecampf şi Anamaria Prodan au cerut ordin de restricţie unul împotriva celuilalt după scandalul de vineri, 23 septembrie, care s-a lăsat cu răni grave în cazul amândurora. Judecătoria Buftea a judecat cererile formulate de cei doi soţi, și a fost formulată sentinţa.

HIstoria.ro

image
La sfatul lui Bismark, Carol I se apropie de Rusia și enervează Franța
Opțiunea românilor pentru un domnitor dintr-o dinastie străină la 1866, avea în vedere salvarea existenței statului, afirmarea lui în rândul țărilor europene și, în perspectivă, obținerea independenței. Aceste obiective au fost mereu în atenția diplomației românești și a principelui Carol.
image
Bălcescu, iacobinul român despre care nimeni nu mai vorbește
Prima jumătate a veacului al XIX-lea a reprezentat pentru Ţările Române un timp al recuperării. Al recuperării parţiale – ideologice şi naţionale, cel puţin – a decalajului ce le despărţea de Occidentul european. Europa însăşi este într-o profundă efervescenţă după Revoluţia de la 1789, după epopeea napoleoniană, Restauraţie, revoluţiile din Grecia (1821), din Belgia şi Polonia anului 1830, mişcarea carbonarilor din Italia, toată acea fierbere socială şi naţională, rod al procesului de industria
image
„Historia Special”: 100 de ani de la încoronarea regilor României Mari
„Historia Special”: 100 de ani de la Încoronarea de la Alba Iulia