Credința ca experiență

Publicat în Dilema Veche nr. 998 din 25 mai – 31 mai 2023
foto BTC DV bis jpeg

Rar se întîmplă să se discute calm despre credință, cu tot ce decurge din asumarea ei. Cei ce cred și cei ce nu cred par a fi sortiți să rămînă pe poziții nu doar ireconciliabile, ci imposibil să coexiste în același spațiu. Nu-și dau șanse să vorbească între ei pentru că diferența e gîndită și trăită ca implauzibilă, iar aceasta conduce, în cele din urmă, la negarea de facto a demnității poziției celuilalt. De mult prea multe ori și în prea multe locuri, cei ce nu cred își revarsă disprețul rostogolind toate exemplele posibile de inumanitate, prostie și răutate care contrazic credința celor ce pretind că o au, iar credincioșii sar ca arși, vexați, asediați, cu greu stăpînindu-și dorința de revanșă. 

O formulă, care nu suplinește dialogul, dar face coexistența posibilă, e politețea superioară: ambele poziții se cunosc și evită intersecțiile nevralgice în numele unei prudențe sau, de ce nu, al bunei-cuviințe sau al unei reale prețuiri a persoanei ale cărei convingeri nu le împărtășești întru totul. Personal, țin foarte mult la aceste mici virtuți care ne fac viața împreună mai puțin imposibilă. Însă ceea ce nu e luat în calcul, într-o astfel de formulă convivială, e faptul că credința, în diversitatea formelor ei, nu e un hobby de apartament. Mai ales după convertiri sau după momente personale dramatice, ea are o impetuozitate care se cere exprimată și împărtășită. Sigur că nici fixarea blindată științific pe poziții atee nu e în măsură să deschidă un dialog, pentru că se lovește de imposibilitatea celui care crede de a nega ceea ce trăiește. A reduce credința la capacitatea de autoiluzionare, la emoție sau la iraționalitate înseamnă a rata din start înțelegerea minimală a unui fenomen mult mai complex, care, iată, continuă epocă după epocă, în pofida tentativelor mai brutale sau mai subtile de a-l reprima.

Dialogul are nevoie de mai mult decît atît și, întîi de toate, de recunoașterea demnității credinței, întemeiată, desigur, pe demnitatea persoanei, la care se adaugă ireductibilitatea experienței credinței. Putem porni, pentru o necesară captatio, de la marii „emotivi”: Augustin, Francisc din Assisi sau Pascal, Maritain, Edith Stein, Teilhard de Chardin, Simone Weil, C.S. Lewis sau Steinhardt, sau de la savanții mai vechi și mai noi care, crezînd, n-au avut nici un impediment interior de a studia natura și spațiile cosmice. Ceea ce vreau să spun e că viața și opera lor nu par a fi rodul unei infantilități prelungite, ci mărturia unei experiențe. Pentru că credința nu e o adeziune formală și exterioară la o teorie care dă un sens lumii și speranță celui ce crede. Ea are un conținut, structurat rațional, însă miezul ei e un eveniment, o relație, o experiență, care irigă și dă vitalitate conținutului. Atunci cînd se exprimă, credința se află la liziera dintre comunicabil și incomunicabil, căci ceea ce transmite e totuși mai puțin decît viața sa irezistibilă și misterioasă. De aceea, forma prin excelență de a deveni vizibilă și, eventual, împărtășibilă rămîne mărturia: confesiunea, așa cum a făcut-o Augustin, notația incandescentă a lui Pascal, transfigurarea vieții, faptele discrete sau curajoase, inteligența inimii, o infinită compasiune și conștiința că pînă la ultimul act al vieții se joacă totul. 

Avea perfectă dreptate cine spunea că credința e ca un mers pe sîrmă în văzul lumii, dar, în ochii celor ce nu cred, e fără plasă de salvare (pentru că sîrma e imaginară și sub ea nu se află nici un abis): un risc irațional, supus inevitabil ridicolului. Dar pentru cei care se opresc puțin și învață să privească, mersul acesta în echilibru precar, mereu amenințat de cădere, atunci cînd ajunge la exercițiul unei bune stăpîniri dă măsura unui potențial al naturii umane cu neputință de negat. Sigur că au fost și, poate, mai sînt încă mari dubitativi ludici ca Borges sau admirabile intransigențe morale, fără credință, însă nu disprețul față de credință le-a definit altitudinea. E nevoie să găsim cumva o receptivitate reciprocă în ordinea spiritului; să nu practicăm solipsist virtuțile și să privim cu empatie experiența celuilalt. Credința e în primul rînd o experiență, al cărei adevăr nu se reduce la subiectivitate, ci poate fi cunoscut de cel care devine ospitalier: „Iată, Eu stau la ușă și bat!”. E un mister al libertății, căci fiecare în conștiință poate spune de ce deschide sau de ce nu.

Sanatatea ficatului  Cum identifici semnele unui ficat bolnav jpg
Sănătatea ficatului: Cum identifici semnele unui ficat bolnav
Ficatul este un organ vital în corpul omului, fiind implicat în sute de procese, printre care: digerarea alimentelor, eliminarea deșeurilor din organism și producerea unor factori de coagulare care facilitează circulația sângelui.
Rolul esential al adjuvantilor in optimizarea pesticidelor jpg
Rolul esențial al adjuvanților în optimizarea pesticidelor
Condițiile de mediu, intemperiile, buruienile, precum și bolile și dăunătorii plantelor reprezintă tot atâtea provocări pentru fermierii moderni.
IMG 20240408 WA0011 jpg
Casa Memorială „Amza Pellea”, din Băilești, a fost redeschisă publicului
Manifestările dedicate cinstirii memoriei îndrăgitului actor român, născut în inima Olteniei, au debutat pe 6 aprilie, pe scena Teatrului Național Marin Sorescu din Craiova, locul în care și-a început fascinanta călătorie în lumea artistică.
pompy ciepła (2) jpg
Pompe de căldură - utilizarea, funcționarea și tipurile acestora
În ultimii ani, pompe de căldură s-au remarcat intre dispozitivele utilizate în sistemele moderne de încălzire.
header piese jpg
Sfaturi pentru conducătorii care apreciază piese auto online de calitate și serviciile unor profesioniști
Achiziționarea de piese auto online poate fi o modalitate convenabilă și eficientă de a-ți repara sau întreține mașina.
masa de paste jpg
Cum să aranjezi o masă festivă perfectă: trei sfaturi utile
Nu mai este mult până la sărbătorile de Paște. Chiar dacă poate părea cam devreme să începi pregătirile de sărbătoare, poți începe planificarea de pe acum dacă vrei să-ți impresionezi invitații.
caine in vacanta jpg
Cum să îți pregătești câinele pentru călătorii: 6 sfaturi pentru o vacanță fără probleme
Te pregătești să pleci în prima vacanță alături de câinele tău? Experiența de a pleca într-o călătorie cu cel mai bun prieten al tău poate fi una inedită, care te va încărca cu amintiri plăcute.
image png
Lumea în care trăim
Trăim ceea ce poartă numele de „marea epuizare”.
image png
Flori, lumi și profesoare
Flori le-am dus de cîte ori am avut ocazia, la propriu sau la figurat.
image png
Cît de puțin ne lipsește...
Zic alți psihologi: nu pierde copilul interior, „accesează-l”, joacă-te, have fun! Aiurea!
image png
Zoe, fii feminină!
În prezent, cînd vorbim despre feminism, nu ne mai raportăm la structura rațională a lui Beauvoir, ci la extremismele de tipul Solanas.
p 20 Aleksei Navalnîi WC jpg
O întrebare greu de ocolit
Pentru noi, astăzi, răul şi suferinţa nu sînt doar mari teme teoretice. Nici nu se limitează la experienţa lor privată.
image png
Tîlcuirile tradiției isihaste
O luminoasă excepție de la această triumfală decadență e de găsit în lucrarea Părintelui Agapie Corbu.
1038 21a centrul comunitar din Chiojdu, 2023 jpg
Arhitectura interesului public
Arhitectura interesului public reprezintă o dezvoltare rizomatică orizontală la nivel local.
p 24 M Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
Un preot din Spania, împreună cu partenerul său, au fost arestați pentru că ar fi făcut trafic cu Viagra.
image png
Pe ce te bazezi?
Pe măsură ce avansez în vîrstă, tind să cred că ceea ce numim intuiție se bazează pe experiența noastră de viață.
image png
De primăvară
Florile înșiruite mai sus se vindeau pe stradă, din loc în loc, înveselind-o. Schimbînd-o.
image png
Școli private, școli de fițe?
Nu se schimbase nimic, eram din nou o guvernantă „creativă”.
p 20 Valentina Covaci jpeg
Cum vorbim despre Dumnezeu
Merită să explorăm ce spune asta despre societatea noastră și despre discursul public din România.
image png
Călătorii în istoria cultului
A doua carte este o monografie asupra unui obiect liturgic esențial, pe care doar slujitorii îl pot vedea în altar: Antimisul. Origine, istorie, sfințire (Editura Basilica, 2023).
p 21 Geneva WC jpg
Nostalgii helvete
Job-ul (le petit boulot) pe care mi l-am dorit cel mai mult a fost cel de asistent plimbat căței genevezi.
p 24 M  Chivu 2 jpg
Cu ochii-n 3,14
● Un gunoier își dirijează colegul de la volanul autospecialei: „Dă-i, dă-i, dă-i! / Dă-i, că merge, dă-i!”. O versificație relativ salubră. (M. P.)
image png
Acceptăm prinți!
Termenul „sindromul Cenușăreasa” a fost folosit pentru prima dată de dr. Peter K. Lewin într-o scrisoare către Canadian Medical Association Journal, în 1976.
image png
Mama și tarabele
Mama, deși avea gusturi mai nobile și, atunci cînd se juca, îi plăcea să se joace mai luxos, înțelegea și nevoia mea de kitsch-ul nu chiar dulce, ci simpatic.

Adevarul.ro

image
Un gigant italian deschide o nouă fabrică în România și angajează 800 de oameni
România pare extrem de atractivă pentru investitorii străini dat fiind că în ultima perioadă tot mai multe companii aleg să construiască noi fabrici în țara noastră.
image
Prețul uriaș cerut pentru un apartament din București. „Se vinde și strada? În Berlin e mai ieftin!”
Prețurile proprietăților imobiliare cresc de la o zi la alta în marile orașe, iar Bucureștiul e printre cele mai scumpe. Chiar dacă nu a ajuns încă la nivelul Clujului, Capitala e plină de oferte inaccesibile românilor de rând.
image
Cum să-i facem pe aliații NATO să ne sprijine ca pe baltici și polonezi. Un expert român pune degetul pe rană
NATO și SUA sunt mult mai puțin prezente în partea de sud a flancului estic decât în zona de nord, ceea ce creează un dezechilibru. Chiar dacă, anul trecut, Congresul SUA a votat ca regiunea Mării Negre să devină zonă de interes major pentru americani, lucrurile se mișcă încet.

HIstoria.ro

image
Măcelul din Lupeni. Cea mai sângeroasă grevă a minerilor din Valea Jiului
Greva minerilor din 1929 a rămas în istoria României ca unul dintre cele mai sângeroase conflicte de muncă din ultimul secol. Peste 20 de oameni au murit răpuşi de gloanţele militarilor chemaţi să îi împrăştie pe protestatari, iar alte peste 150 de persoane au fost rănite în confruntări.
image
Cuceritorii din Normandia
Normandia – locul în care în iunie acum 80 de ani, în așa-numita D-Day, aproximativ 160.000 de Aliați au deschis drumul spre Paris și, implicit, spre distrugerea Germaniei naziste.
image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.