Chipurile suferinței

Publicat în Dilema Veche nr. 959 din 25 august – 31 august 2022
© wikimedia commons
© wikimedia commons

S-a vorbit mult despre locul din Idiotul în care Dostoievski descrie tabloul lui Holbein cel Tînăr „Trupul mort al lui Hristos în mormînt” și mai ales despre verdictul pe care prințul Mîșkin îl dă: „Păi, eu cred că privind tabloul acesta, unii ar putea mai degrabă să-şi piardă credinţa decît să se întărească în ea!”. Imaginea aceasta a Mîntuitorului este una din care au dispărut toate semnele dumnezeirii. Este una care consfințește, neașteptat, biruința morții asupra vieții, legea implacabilă care sufocă libertatea și speranța, teluricul care acoperă cerul. Uluit, Dostoievski nu știe cum să numească natura neînduplecată care devorează „ființa magnifică”: este ea o fiară sălbatică și „mută” sau o mașină „de construcție modernă” care toacă, în măruntaiele ei, viața însăși? Sleit și învins în luptă, Hristos rămîne doar un chip al suferinței: „Faţa din tablou e tumefiată, acoperită cu vînătăi şi răni sîngerînde, oribile; ochii căscaţi, cu pupilele piezişe; albul enorm al ochilor încremenit şi cu luciri sticloase”.

Confruntată cu acest chip, credința își pierde puterea, se îndoiește și se vede inundată de frică: la temelia ei stătea certitudinea unei dumnezeiri care inundă lumea cu strălucirea și puterea ei, care învinge moartea și alungă răul. Or, dacă Dumnezeu este înfrînt, cum mai este posibil să credem în El? Întrebarea ascunde în ea, s-ar putea spune, firea însăși a umanității, cu limitele și îndoielile ei vinovate. Nu cumva, într-un ecou vag nietzscheean, credem în Dumnezeu tocmai pentru că este puternic și putem, astfel, să ne punem la adăpostul lui gîndurile și faptele? Slăbiciunea credinței care pălește în fața lui Hristos mort nu ar fi certată de însuși acela care, în viață fiind, îi învăța pe ucenici să vadă dincolo de evidențe și de rătăcirile oamenilor?

Dintr-un loc cu totul neașteptat poate veni un răspuns. Un alt Hristos aflat în suferință nespusă și nerăscumpărată, de această dată al lui Matthias Grünewald, este amintit de Joris-Karl Huysmans în Liturghia neagră (Là-bas). Puțini s-ar fi așteptat, din partea unui scriitor al decadentismului, la gîndurile care însoțesc descrierea tabloului: unele care deschid calea pentru o credință stranie, încordată și contorsionată, dar care își află izvorul tocmai în imaginea cutremurătoare a vieții înfrînte pe Cruce: „Capul apărea frămîntat și enorm; încins cu o coroană încîlcită de spini, atîrna vlăguit, iar în ochiul stins, abia întredeschis, mai licărea o privire chinuită și înfricoșată; fața era tumefiată, fruntea năruită, obrajii trași; toate trăsăturile căzute plîngeau, în timp ce gura deschisă rîdea schimonosită de atroce contracții tetanice”. Restul trupului atîrnat pe Cruce este descris cu aceleași detalii înfiorătoare, la fel cum este surprinsă groaza celor care văd, cu ochii lor, calvarul Domnului. Și totuși, personajul Durtal (un Huysmans aflat pe drumul către o complicată convertire) înțelege mai degrabă această imagine a lui Hristos decît pe aceea a „Adonisului Galileii” pe care arta post-renascentistă îl întruchipează. Iar Dostoievski, cu tulburarea pe care i-o sădește în suflet tabloul lui Holbein, este pentru el „mai mult un socialist evanghelic decît un realist sublimat”. 

Cum vorbește Hristosul din picturile lui Grünewald sau Holbein lui Durtal? Și, mai ales, cum poate un astfel de chip schimonosit să rodească, în cel care îl privește, credința? Despre tetralogia conversiunii lui Durtal, concomitentă cu cea a lui Huysmans s-a scris, iarăși, imens. Într-o lume sufocată de naturalismul orb și, deopotrivă, de un romantism lent și repetitiv, saltul în spiritualitate făcut de autorul francez a părut unul firesc. Dar este un salt care se face din inima cărnii, din bezna materiei și din miasmele ei. De aceea s-a vorbit, la Huysmans, de un „naturalism mistic” sau de un „atavism religios”. Spiritul este prezent la el, dar și la alți scriitori ai modernității paroxistice, într-o formă materială, nu sub forma gîndului: ca limbă a scriitorilor patristici, ca liturghie și viață monastică cotidiană, ca artă și nevoie de a reprezenta ireprezentabilul. În fine, ceea ce este esențial, ca reverie și nostalgie a Evului Mediu, o epocă plină de simbol și sens. Spargerea convenționalului și a materialității se realizează producînd o fisură în opacitatea lor, inserînd o stranietate în chiar locul realității obișnuite. Tabloul lui Grünewald este o astfel de inserție a spiritului în lume. Dar drumul către el trece, cum spuneam, prin complicate ocolișuri și rătăciri. Misterul unei astfel de credințe care se hrănește din putreziciunea cărnii este acela că Huysmans și-a propus, cum au remarcat deja comentatorii, „să depășească naturalismul, păstrîndu-i procedeele”, să treacă dincolo de lume fără a-și înscena vreun extaz. Spiritualismul, alchimia, ocultismul sau satanismul par alternative la îndemînă și legitime. Ele sînt mai „cărnoase” decît credința limpede și luminoasă a Părinților Bisericii. La aceasta din urmă se ajunge mai greu, căci ea nu este o cale nemijlocită, ci o transfigurare a nostalgiei și a visului care întruchipează, în inima prezentului, o lume apusă.

Suferința din tabloul lui Grünewald nu îl înfricoșează pe Durtal precum o făcuse, în cazul prințului Mîșkin, cea din tabloul lui Holbein cel Tînăr. Abia aici, în contorsiunile cărnii, credința modernă își regăsește condiția: una care reiterează străvechiul credo quia absurdum, stupoarea și neliniștea în fața infinitului care se lasă lovit pînă la sînge. Omul sfîrșitului de secol XIX duce cu sine o lume țesută din pîclă și oboseală: credința, pentru el, nu poate fi altfel decît o curățire și o evadare, o mușcătură dureroasă din carnea care îl sufocă. Lui Durtal, orice altceva i se pare fals și nesincer. Arta se naște din această mușcătură, iar Hristosul lui Grünewald își duce „decăderea pînă la capăt, pînă la suprema insultă a puroiului”. Din acest punct, transfigurarea devine posibilă: „O expresie supraumană ilumina efervescența cărnii, convulsia trăsăturilor”. 

Traseul ulterior al credinței lui Durtal nu este unul cuminte și nu poate fi anticipat în vreun catehism. Creuzetul care o naște este complicat, amestecînd lehamite, reverie, dorință de evadare, mirare, frică de a se arunca în gol și neputință de a minți. Catolicismul care îl așteaptă la capătul drumului pare neverosimil și, cu toate acestea, logic: „Dacă sînt logic, ajung la catolicismul Evului Mediu, la naturalismul mistic. Nu, nu se poate! Și totuși asta e!”, își spune personajul. Spre deosebire de Prințul Mîșkin, Durtal nu privește spre pămînt din înaltul cerului; dimpotrivă, abia zărește cerul din schimonoseala cărnii. Iar aici, doar suferința de pe Cruce îl poate seduce să evadeze.

Ioan Alexandru TOFAN este prof. univ. dr. la Facultatea de Filosofie și Științe Social-Politice, Universitatea "Alexandru Ioan Cuza" Iași.

Cum ne pregătim pentru Paște jpg
Cum ne pregătim pentru Paște
Masa de Paște este un moment special în care familia și prietenii se adună pentru a sărbători și a petrece timp împreună.
credite jpg
Ce putem face atunci când avem nevoie de un credit rapid?
Dacă te confrunți cu diferite situații financiare urgente, care nu pot fi amânate, trebuie să știi că sunt mai multe modalități prin care poți lua credite rapide.
Sanatatea ficatului  Cum identifici semnele unui ficat bolnav jpg
Sănătatea ficatului: Cum identifici semnele unui ficat bolnav
Ficatul este un organ vital în corpul omului, fiind implicat în sute de procese, printre care: digerarea alimentelor, eliminarea deșeurilor din organism și producerea unor factori de coagulare care facilitează circulația sângelui.
Rolul esential al adjuvantilor in optimizarea pesticidelor jpg
Rolul esențial al adjuvanților în optimizarea pesticidelor
Condițiile de mediu, intemperiile, buruienile, precum și bolile și dăunătorii plantelor reprezintă tot atâtea provocări pentru fermierii moderni.
IMG 20240408 WA0011 jpg
Casa Memorială „Amza Pellea”, din Băilești, a fost redeschisă publicului
Manifestările dedicate cinstirii memoriei îndrăgitului actor român, născut în inima Olteniei, au debutat pe 6 aprilie, pe scena Teatrului Național Marin Sorescu din Craiova, locul în care și-a început fascinanta călătorie în lumea artistică.
pompy ciepła (2) jpg
Pompe de căldură - utilizarea, funcționarea și tipurile acestora
În ultimii ani, pompe de căldură s-au remarcat intre dispozitivele utilizate în sistemele moderne de încălzire.
header piese jpg
Sfaturi pentru conducătorii care apreciază piese auto online de calitate și serviciile unor profesioniști
Achiziționarea de piese auto online poate fi o modalitate convenabilă și eficientă de a-ți repara sau întreține mașina.
masa de paste jpg
Cum să aranjezi o masă festivă perfectă: trei sfaturi utile
Nu mai este mult până la sărbătorile de Paște. Chiar dacă poate părea cam devreme să începi pregătirile de sărbătoare, poți începe planificarea de pe acum dacă vrei să-ți impresionezi invitații.
caine in vacanta jpg
Cum să îți pregătești câinele pentru călătorii: 6 sfaturi pentru o vacanță fără probleme
Te pregătești să pleci în prima vacanță alături de câinele tău? Experiența de a pleca într-o călătorie cu cel mai bun prieten al tău poate fi una inedită, care te va încărca cu amintiri plăcute.
image png
Lumea în care trăim
Trăim ceea ce poartă numele de „marea epuizare”.
image png
Flori, lumi și profesoare
Flori le-am dus de cîte ori am avut ocazia, la propriu sau la figurat.
image png
Cît de puțin ne lipsește...
Zic alți psihologi: nu pierde copilul interior, „accesează-l”, joacă-te, have fun! Aiurea!
image png
Zoe, fii feminină!
În prezent, cînd vorbim despre feminism, nu ne mai raportăm la structura rațională a lui Beauvoir, ci la extremismele de tipul Solanas.
p 20 Aleksei Navalnîi WC jpg
O întrebare greu de ocolit
Pentru noi, astăzi, răul şi suferinţa nu sînt doar mari teme teoretice. Nici nu se limitează la experienţa lor privată.
image png
Tîlcuirile tradiției isihaste
O luminoasă excepție de la această triumfală decadență e de găsit în lucrarea Părintelui Agapie Corbu.
1038 21a centrul comunitar din Chiojdu, 2023 jpg
Arhitectura interesului public
Arhitectura interesului public reprezintă o dezvoltare rizomatică orizontală la nivel local.
p 24 M Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
Un preot din Spania, împreună cu partenerul său, au fost arestați pentru că ar fi făcut trafic cu Viagra.
image png
Pe ce te bazezi?
Pe măsură ce avansez în vîrstă, tind să cred că ceea ce numim intuiție se bazează pe experiența noastră de viață.
image png
De primăvară
Florile înșiruite mai sus se vindeau pe stradă, din loc în loc, înveselind-o. Schimbînd-o.
image png
Școli private, școli de fițe?
Nu se schimbase nimic, eram din nou o guvernantă „creativă”.
p 20 Valentina Covaci jpeg
Cum vorbim despre Dumnezeu
Merită să explorăm ce spune asta despre societatea noastră și despre discursul public din România.
image png
Călătorii în istoria cultului
A doua carte este o monografie asupra unui obiect liturgic esențial, pe care doar slujitorii îl pot vedea în altar: Antimisul. Origine, istorie, sfințire (Editura Basilica, 2023).
p 21 Geneva WC jpg
Nostalgii helvete
Job-ul (le petit boulot) pe care mi l-am dorit cel mai mult a fost cel de asistent plimbat căței genevezi.
p 24 M  Chivu 2 jpg
Cu ochii-n 3,14
● Un gunoier își dirijează colegul de la volanul autospecialei: „Dă-i, dă-i, dă-i! / Dă-i, că merge, dă-i!”. O versificație relativ salubră. (M. P.)

Adevarul.ro

image
Descoperirea terifiantă făcută de arheologi în casa lui Hermann Goring, prietenul lui Adolf Hitler: „Am fost complet șocați“
Schelete înfiorătoare, cu membre lipsă, au fost găsite în „Bârlogul Lupului", unde a locuit cândva un apropiat de top al lui Hitler.
image
Obiceiul care îți „omoară” încet, dar sigur, relația amoroasă: „Este dificil de ignorat răul pe care îl poate face”
Obiceiul de a naviga seara pe rețelele de socializare ar putea fi fatal - cel puțin pentru viața ta amoroasă.
image
Descoperire „incitantă” a unui material care poate stoca gazele cu efect de seră
O nouă descoperire făcută de oamenii de știință ar putea rezolva una dintre cele mai apăsătoare provocări cu care se confruntă omenirea. Este vorba de un tip de material poros care poate stoca dioxidul de carbon, relatează Sky News.

HIstoria.ro

image
Cuza, în umbra masoneriei?
După 1990, multe dintre subiectele considerate tabu în epoca anterioară au început să fie discutate în societatea românească și, foarte des, în registrul senzaționalului.
image
Bătălia Atlanticului - decriptarea codurilor de transmisii ale submarinelor germane
Planificatorii ambelor părți aflate în conflict au realizat rapid că al Doilea Război Mondial va fi câștigat sau pierdut de cel care domină Oceanul Atlantic.
image
Povestea savanților Louis Pasteur și Victor Babeş
Povestea de azi îi are ca ”eroi” pe cei doi renumiți savanți legați de o pasiune comună: cercetarea științifică.