Cartea aliment

Publicat în Dilema Veche nr. 848 din 9 - 15 iulie 2020
Cartea aliment jpeg

În mediul contemplativ medieval, ruminatio e un termen care se aplica cercetării şi interpretării Scripturii. Însemna a „rumega”, a „mesteca” îndelung, continuu, cuvîntul divin pentru ca el să-şi exale sevele, savoarea, sensurile, iar ele să pătrundă în fiinţă, să o hrănească şi să o transforme. De altfel, manducaţia cuvîntului divin, interiorizarea lui prin „mestecare” e o temă foarte veche. Tradiţia ebraică o menţionează cu insistenţă. „Să nu se pogoare cartea Legii acesteia de pe buzele tale” (Iosua Navi 1, 8). „Cuvîntul acesta este foarte aproape de tine; el este în gura ta şi în inima ta, ca să-l faci” (Deuteronom 30, 14).          

În creştinismul primelor secole – şi desigur de-a lungul secolelor următoare –, citirea, memorarea, exegeza, hermeneutica Scripturii sînt atitudini majore ale credinţei. Sînt întîlnire cu Logosul divin prezent în trup şi în Carte. Bibliografia lui ruminatio face referinţă, evident, la Origen (185-254), marele interpret alexandrin al Bibliei. Munca lui de căutare şi discernere a sensurilor Cărţii e, s-ar putea spune, fondatoare. Deşi o anumită Biserică, înclinată spre  birocraţie dogmatică, l-a condamnat pentru ceea ce erau mai cu seamă ipoteze teologice, Origen a rămas un amplu depozit de interpretări. Sub alte nume sau ca bun comun, ele s-au perpetuat din belşug în cultura creştină.

Eram în căutarea unui pasaj din predicile sau Omiliile la Exod care privea ruminatio. Ştiam că am cartea în bibliotecă, că făcea parte dintre traducerile din Origen pe care le primisem prin bunăvoinţa Editurii Polirom. Le răsfoisem atunci rapid, parcursesem sumarul şi cîteva pagini, apoi le pusesem în raft. Poate fiindcă interesul meu era acum ţintit, am luat cele trei volume şi le-am parcurs cu mai multă atenţie: Omilii, comentarii şi adnotări la Geneză; Omilii şi adnotări la Exod, Omilii şi adnotări la Levitic. Am dat peste o muncă admirabilă de traducere şi de cercetare a hermeneuticii lui Origen. Graţie ei, am dat peste un mod foarte vechi de întîlnire cu Textul sacru. Publicate toate trei în 2006, volumele, bilingve, îşi datorează traducerea, studiile introductive şi notele lui Adrian Muraru. Tot el împreună cu Ioan-Florin Florescu coordonează colecţia „Tradiţia creştină” de la Polirom, care publică – cu text bilingv şi aparat critic – lucrări patristice. A citi întinsele, consistentele studii ale lui Adrian Muraru înseamnă a fi introdus într-un mod de gîndire şi de lectură propriu mediului cultural tardo-antic (nu numai creştin). Poţi sesiza, pe cazul creştin, modul în care intelectualii acelei vremi aflau drumul spre adevărul înalt, locul, mizele, procedeele la care recurgeau.

În căutarea unei simple referinţe, dădusem peste deschiderea riguroasă, analitică, ilustrată pe texte, către un univers. Un univers al hermeneuticii: variat ca „şcoli”, credinţe, concepţii, dar omogen ca atitudine faţă de Text, faţă de acele mari texte socotite a cuprinde adevărul (aşa cum evreii şi creştinii socoteau Scriptura, aşa cum filozofii antici socoteau a fi operele lui Platon). E una dintre plăcutele întîmplări pe care migala bibliografică ţi le scoate, neaşteptat, în cale.

Nu voi aminti aici decît două dintre temele pe larg investigate de Adrian Muraru. Întîi faptul că, fiind text inspirat, cuprinzător de adevăr ultim, Scriptura nu e, pentru interpret, grevată de limitele gîndirii şi ale limbajului uman (contradicţii, absurd, indecidabilitate). Biblia e text unic, singular, „autonom”. E o textură unde înţelesurile termenilor, articulaţiile şi rezonanţele între diferite expresii ori episoade, modul de dispunere a materialului sînt aparte, au o logică internă autosuficientă. Origen cheltuieşte belşug de ştiinţă elenistică, de acribie, de ingeniozitate pentru a găsi această logică internă, proprie Scripturii, care ar pune „limbajul divin” în limbaj uman comun, în orizont comun. În pofida acestui efort, paradoxurile, contradicţiile, absurdul nu dispar din Text; apar, dimpotrivă mai stridente. Or, presupoziţia adevărului ultim şi acest „alogism” tenace îi arată lui Origen, îl „obligă”, ca într-o demonstraţie, să constate că litera Textului susţine „altceva”, o verticală a sensurilor spirituale. Ceea ce, într-o lectură literală, apare drept deficienţă bătătoare la ochi îl îndeamnă pe interpret să caute sensul pe niveluri mai „adînci” ori mai „înalte”, are efect mobilizator. Iată, de pildă, pasajul legat de ruminatio: în instrumentarul de pregătire a jertfelor prescris de Levitic 7, 9 (fără înţeles concret pentru creştini), Origen citeşte ierarhia sensurilor Scripturii şi totodată gradele unei asimilări „alimentare” a Cuvîntului divin. Nouă, interpretarea ni se poate părea barocă, dar ea nu e mai puţin expresivă pentru intensitatea cu care Origen scruta Textul. Pe „grătar” se află aduse ca jertfă de cercetător sensurile „făţişe”, imediate; „tigaia” indică semnificaţiile care „dacă sînt întoarse adesea şi de multe ori, pot fi înţelese şi explicate”; cuptorul simbolizează inima omului unde se „coc” sensurile „cele mai adînci şi cele mai de nespus din Scripturile divine”. Asimilarea cuptorului cu inima e găsită în Osea 7,4. Ea recurge aşadar la indicaţiile interne ale Cărţii. Nu iese din teritoriul ei semantic. De la înţelegerea de primă instanţă a cuvîntului biblic la scrutarea raţională a semnificaţiilor lui fine şi pînă la misterul Cuvîntului a cărui prezenţă creşte şi se maturează în inima-cuptor, Origen schiţează aici întreaga funcţie a contemplaţiei scripturale, a răsăriteanului melete şi a apuseanului ruminatio, întreaga eficacitate pe care procedeul e menit să o atingă.

Un alt punct dezvoltat de studiile introductive: cercetarea adecvată a Cărţii se face dialogal, în colaborare cu Autorul ei, care e pentru interpret instanţa călăuzitoare. În prima omilie la Exod, de pildă, Origen cere lui Dumnezeu să-i acorde „arta cultivării duhovniceşti”, „priceperea îngrijirii cîmpului” Scripturii. Fiecare cuvînt e ca o sămînţă care poate fi dezvoltată, ca sensuri, în lung şi în lat, deşi „nu este posibil nici nouă să le explicăm, nici vouă să le ascultaţi pe toate”. Cuvîntul lui Dumnezeu „să fie conducătorul cuvîntului nostru”.

A cerceta Scriptura înseamnă aşadar posibilitatea unei multiple întîlniri a Cuvîntului divin. Cuvîntul îi stă interpretului alături, îl conduce, îi amplifică înţelegerea. E resimţit drept „magistru”. El e totodată ţinta efortului hermeneutic, a înaintării pe verticala înţelesurilor. La care se adaugă o a treia experienţă: cea care sesizează inepuizabilul Cuvîntului, nemărginirea lui de sens. Pentru interpret, Logosul divin e „aproape”, ca magistr, e ţinta spre care se îndreaptă efortul de cunoaştere, e Cel îndepărtat care îl cheamă cu aroma tare a transcendenţei sale.

Cele trei volume ale lui Origen, prin textele şi studiile care le însoţesc, ne amintesc această atitudine faţă de Carte, ca loc al intimităţii cu divinul. E o intimitate pe care alte mari tradiţii religioase o socotesc posibilă prin lectura/recitarea/cercetarea Textului lor sacru. Printr-un procedeu de tip ruminatio.

Anca Manolescu este cercetător în domeniul antropologiei religioase.

Foto: wikimedia commons

Zizi și neantul jpeg
Sistem și libertate
Am crescut într-o lume în care ceea ce astăzi considerăm nevoi de bază erau, pe la sfîrșit de ani ’70 și început de ani ’80, privite drept suprastructuri. Răsfățuri.
liceul sf sava bucuresti jpeg
Liceul avea coloane
Revederea colegilor și profesorilor dragi mi-a dat sentimentul mîngîietor că lucrurile ar putea deveni la fel de bune pe cît ni le imaginam noi în 1992.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
De ce nu-s românii ca francezii?
Cartea și bagheta mi s-au părut două lucruri indispensabile în Franța.
p 19 Sylvie Germain WC jpg
Sindromul Șarikov
Nu este vorba doar despre o lipsă de educație, ci și despre voluptatea unei agresivități manifestate zi de zi, pe rețelele de socializare, care au devenit nu doar un spațiu bun pentru defularea nervilor, ci gazdă generoasă acestei forme josnice de violență.
p 20 Gustave Thibon jpg
O lumină asupra imediatului
Pentru Putin şi adepţii lui, persoanele, fie ele ucrainene ori ruse, civili ori combatanţi, sînt nimic.
Theodor Pallady jpeg
Scopul meu ești Tu
Un adevărat apostol al dialogului, un maestru al incluziunii și un campion discret al cercetării Celuilalt, cu sau fără majusculă.
p 24 A  Vrana jpg
Cu ochii-n 3,14
Poliția din Cehia este în căutarea unui hoț care are obiceiul să intre prin case, fără a se sinchisi de prezența locatarilor. Se spune că se uită la aceștia în timp ce dorm.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
Aix-les-Bains și tinerii francezi de 70 de ani (II)
Dar poate că mai mult decît plimbarea în sine conta acel „împreună”.
p 19 jpg
Cultul virginității
Ideea că virginitatea fizică atestă puritatea și inocența depășește granițele religioase, devenind un construct social și ipocrit prin care unei femei i se anulează calitățile morale în favoarea celor fizice, ajungînd să fie prețuită mai degrabă integritatea trupului decît mintea și sufletul.
p 20 San Filippo Neri WC jpg
Despre creștinism și veselie
Multe dintre textele clasice ale creștinismului dovedesc o relație încordată pe care Sfinții Părinți o întrețineau cu rîsul.
„Voi cine spuneţi că sînt?“ O pledoarie jpeg
Migdalul lui Origen
Editat, tradus, redescoperit în bogăția și autenticitatea sa în ultimul secol, Origen revine de fiecare dată în atenția cititorilor cu o înnoită putere de atracție.
Zizi și neantul jpeg
Dacia roșie
Era o oază, într-o vreme în care lucrurile se degradau pe zi ce trecea: la cantina de acolo se putea mînca bine și ieftin, ba chiar și cumpărai una-alta pentru acasă, uneori.
p 24 M  Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
La Galați, o candidată a fost surprinsă în timp ce încerca să fraudeze examenul de bacalaureat cu un pix-telefon. Avea 45 de ani și era absolventă a unui liceu particular, la frecvenţă redusă.
41580801101 373a7ea5c2 c jpg
Oamenii fac orașele
Paradigmei moderniste de producție a noilor cartiere, Jacobs îi opune observația directă și studiul la firul ierbii, sau la bordura trotuarului, a vieții urbane.
Zizi și neantul jpeg
Roți și vremuri
Trebuia să mănînci nu știu cîți ani numai iaurt și să economisești, să pui bani la CEC ca să-ți poți cumpăra o Dacie.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
Aix-Les-Bains și tinerii francezi de 70 de ani (I)
În Aix zilele de vară se mișcă în ritm de melc, par nesfîrșite, exact ca acelea din vacanțele copilăriei.
E cool să postești jpeg
Tastatura sau creionul?
Este un avantaj real acest transfer al informațiilor direct pe dispozitivele elevilor?
p 20 WC jpg
Religiile manevrate de dictatori
Sîntem înconjuraţi de spaţii unde religia e folosită în beneficiul unor regimuri antiliberale: Rusia lui Putin, Turcia lui Erdogan, Ungaria lui Orbán.
Theodor Pallady jpeg
Discretul eroism al moderației
Nu prea cunoaștem opera românilor americani, iar numele care circulă simultan în cele două culturi provin cu precădere din zona umanistică.
p 23 Lea Rasovszky, Bubblegun of Sweet Surrender (Soft War) I  Codre jpg
„Războiul este doar «eu» și nici un pic «tu»” – artiștii și galeriile în timp de război
„Un fel de așteptare epuizantă la capătul căreia sperăm să fie pace.”
p 24 A  Damian jpg
Cu ochii-n 3,14
După ce, cu o săptămînă în urmă, doi lei au încercat zadarnic să evadeze din grădina zoologică din Rădăuți, un șarpe mai norocos a pătruns în Spitalul Orășenesc din Balș.
Zizi și neantul jpeg
Mare, pofte, necuprins
Tocmai ăsta era hazul vacanței: împletirea ciudată de pofte concrete și visări abstracte. Figurau, cu toatele, într-un meniu pestriț și cu pretenții.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
Vacanțe de altădată
Nu pot vedea mai multe, însă sînt convinsă că au și bomboane străine sau ciocolată, poate că au și gume cu surprize.
E cool să postești jpeg
S-o fi supărat pe mine?
Ca să nu „supere” această societate, foarte multe femei ajung să fie prizoniere ale unor prejudecăți pe care și le autoinduc, perpetuîndu-le, uitînd de cele mai multe ori de ele însele.

Adevarul.ro

image
Şofer omorât în bătaie la Bacău pentru că a atins din greşeală cu maşina oglinda unei dubiţe
O crimă înfiorătoare a avut loc miercuri seara pe o stradă în Bacău, după o acroşare în trafic şi un scurt scandal. Doi bărbaţi au fost deja reţinuţi, după ce victima a fost găsită pe asfalt, fără suflare.
image
O actriţă româncă adoptată de un cuplu britanic şi-a revăzut mama la 34 de ani după ce a fost lăsată într-un orfelinat
O actriţă foarte apreciată în Marea Britanie şi fostă prezentatoare la BBC Radio York şi BBC Country File Live, Adriana Ionică are o poveste de viaţă tulburătoare şi demnă de un film.
image
SARS-CoV-2 continuă să facă „pui“. Ultimul este şi cel mai infecţios
Noua subvariantă BA 2.75 a coronavirusului este de cinci ori mai infecţioasă decât varianta Omicron şi provoacă deja îngrijorări în rândul specialiştilor independenţi.

HIstoria.ro

image
Cine a detonat „Butoiul cu pulbere al Europei” la începutul secolului XX?
După Războiul franco-prusac, ultima mare confruntare a secolului XIX, Europa occidentală și centrală se bucurau de La Belle Époque, o perioadă de pace, stabilitate și creștere economică și culturală, care se va sfârși odată cu începerea Primului Război Mondial.
image
Diferendul româno-bulgar: Prima problemă spinoasă cu care s-a confruntat România după obţinerea independenţei
Pentru România, prima problemă spinoasă cu care s-a confruntat după obținerea independenței a fost stabilirea graniței cu Bulgaria.
image
Controversele romanizării: Teritoriile care nu au fost romanizate, deși au aparținut Imperiului Roman
Oponenții romanizării aduc mereu în discuție, pentru a combate romanizarea Daciei, acele teritorii care au aparținut Imperiului Roman și care nu au fost romanizate. Aceste teritorii trebuie împărțite în două categorii: acelea unde romanizarea într-adevăr nu a pătruns și nu „a prins” și acelea care au fost romanizate, dar evenimente ulterioare le-au modificat acest caracter. Le descriem pe rând.