Calea aromatelor

Publicat în Dilema Veche nr. 1007 din 27 iulie – 2 august 2023
© wikimedia commons
© wikimedia commons

Printre istoriile despre Alexandru Macedon se află şi una de mireasmă. În copilărie, pedagogul lui, chibzuitul Leonidas, l-ar fi mustrat că aruncă prea multe grăunţe de tămîie pe altarul zeilor. După victoria de la Issos, cuceritorul a găsit în tezaurele lui Darius un imens depozit de tămîie. De unde i-a trimis în Macedonia lui Leonidas optsprezece tone din foarte preţioasa materie. Cu sfatul: nu fii zgîrcit cînd e să-i slăveşti pe zei. Legendă sau fapt real, anecdota arată că evlavia e şi ea parte din nemăsura personajului.

Ştiinţele sociale ne învaţă să ne ferim de asociaţii interculturale, să nu ne lăsăm prinşi de un simbolism care ar traversa culturile. Ci să privim o temă aşa cum funcţionează ea în reţeaua socio-culturală a unui spaţiu bine definit, să ne interesăm de acel „cod” pe care ea îl  furnizează unei societăţi pentru a se înţelege pe sine şi a înţelege lumea. Cu alte cuvinte, semnificaţia unei teme e dependentă de un specific teritorial bine grăniţuit. Nu se acordă încredere unui simbolism universal. Marcel Detienne, de pildă, a studiat mitologia aromatelor în Grecia veche: Grădinile lui Adonis (traducere de Maria Bercea şi Radu Bercea, în frumoasa colecţie Lux perpetua“, coordonată de Zoe Petre la Editura Symposion, 1997). Antropologul Jean-Pierre Albert a cercetat mitologia aromatelor în creştinătatea apuseană: Odeurs de sainteté, Paris, 1990. 

Şi totuşi, dincolo de funcţionarea specifică a aromatelor într-un context socio-cultural sau altul, ele nu pot fi împiedicate să aibă o calitate simbolică şi rituală întîlnită mai pretutindeni. În spaţiul antic egiptean şi greco-roman, în budism, în tradiţia ebraică, în cea creştină, în cea musulmană, aromatele sînt o cale subtilă de comunicare între divin şi uman, o cale de intimitate şi de desfătare reciprocă. Pe această cale, divinul şi umanul simt ceva din mirosul celuilalt, se „inhalează”/„inspiră” unul pe celălalt. Sînt captivaţi unul de celălalt. Da, în fiecare spaţiu, aromatele se dispun în reţele specifice de semnificaţie şi de manevrare rituală. Dar convergenţele de sens persistă.

Divinul are pretutindeni miros ameţitor de transcendenţă, de viaţă inalterabilă, nestăvilită, plină. Oferind ca jertfă aromatele, omul răspunde calităţii Partenerului. Tămîia şi smirna sînt, potrivit concepţiilor antice, materii pline de foc, maturate în ţările soarelui arzător, Arabia, Etiopia, Syria mitică. Secreţii ale unor arbori, lacrimi sau sînge vegetal, ele sînt totodată materii cristaline, luminoase. Aruncate în focul sacrificiului, îşi răspîndesc amplu mireasma şi nu lasă nici un reziduu, sînt integral consumate de destinatarul jertfei. Marcel Detienne arată că, în Grecia veche, jertfa animală – din care oamenii consumă carnea, iar zeii au parte de fumul frigării  – e un ospăţ al diviziunii, marchează diferenţa de nivel. De o parte muritorii, care au nevoie de carne ca să-şi menţină viaţa pieritoare; de cealaltă parte, Nemuritorii, hrăniţi de mirosul care urcă spre ei. În schimb, sacrificiul aromatelor nu mai exprimă diviziune, materia e aici integral mistuită de foc, integral absorbită de divin. „A lăsa cît mai mult loc sau tot locul aromatelor în sacrificiu”, spune Detienne, „înseamnă a propovădui o experienţă religioasă în care devii tu însuţi aromatic pentru a regăsi condiţia originară în tovărăşia zeilor”. Ritualul, ruga, meditaţia însoţite de efluviul sau de tema aromatelor vizează efortul interior prin care omul tinde să se rafineze pînă la mireasmă. E strădanie de a-şi trezi din latenţă mireasma care îl leagă de lumea de sus.

Cînd, în evanghelii, regii magi îi aduc Pruncului aur, tămîie şi smirnă, materii de foc şi de lumină, imputrescibile, ei îi recunosc astfel calitatea divină, i-o reflectă în darurile lor. Pentru exegeza creştină, Christos e sursă şi „vas al miresmei dumnezeieşti”, pe care o face prezentă pe pămînt prin cuvintele şi actele lui. Pe cruce, materialitatea acestui vas e străpunsă, iar mireasma explodează, se revarsă capitos în lume. Potrivit unei cîntări din duminica Învierii: „În această zi mirosim miresmele dumnezeiescului vas cu mir..., crucea lui Christos”. Sacrificiul christic răspîndeşte în lume efluviile Duhului Sfînt. Liturgic vorbind, marele şi sfîntul Mir pe care Biserica îl pregăteşte în Săptămîna Mare din treizeci şi nouă de aromate e vehiculul acestor daruri. În momentul botezului, cu el se înseamnă asupra fiinţei pecetea Duhului. 

Mari exegeţi creştini au comentat Cîntarea Cîntărilor, poemul biblic al dialogului de miresme între cei doi îndrăgostiţi: divin şi uman. Revărsarea aromatelor care îmbibă textul e interpretată, în perimetru creştin, drept bogăţia darurilor Duhului Sfînt şi savoare a învăţăturilor christice. Pentru Origen, cuvintele Logosului au o tărie pătrunzătoare, negrăniţuită, captivantă: „Mireasma doctrinei... a umplut casa întreagă a lumii, casa întreagă a Bisericii, casa întreagă a sufletului”. Coborît în lume, parfumul divin e plenitudine, expansiune, revărsare; e totodată mister, suflu al transcendenţei, adiere a Celui cu totul altul. Se oferă respiraţiei noastre, ne atrage spre sursa din care este exalat. Origen şi Grigore de Nyssa au făcut fiecare un comentariu celebru la Cîntarea Cîntărilor. Au interpretat amîndoi în cheie contemplativă pasajul „mir vărsat este numele Tău”. Pentru amîndoi, pasajul are o dinamică verticală, e o cale a miresmei care urcă pe urmele lui Christos.

Cînd sufletele tinere, apte de creştere spirituală, spune Origen, „vor fi atras spre ele Logosul, îl vor fi făcut să pătrundă în modul lor de percepţie şi înţelegere şi vor fi primit suavitatea miresmei Lui” (adică o vor fi sorbit/interiorizat), „atunci, stîrnite ca de mirosul unui parfum dumnezeiesc şi inefabil, ele... aleargă pe urmele lui, grăbind după mireasma suavă...”. În interpretarea lui Origen, „calea miresmei” poate atinge capătul unei intime uniri: „Dacă, într-un anume fel, sufletele ar ajunge pînă la persoana de necuprins şi de neformulat a Logosului, atunci nu ar mai alerga, ci, unite prin legăturile iubirii sale, ar adera la el şi nu le-ar mai rămîne loc pentru a se mişca, ci ar fi «un singur duh»...”.

Acelaşi verset are la Grigore de Nyssa o nuanţă diferită, în acord cu ideea sa că experienţa transcendentului constă într-o necurmată transcendere. El pune accentul pe „urma” lăsată de mireasma Prezenţei care stîrneşte itineranţa spirituală. Numele divin este „mir vărsat”, pentru că „nici un nume care ar încerca să facă cunoscut mirul dumnezeirii nu izbuteşte să înfăţişeze mirul însuşi, ci doar o infimă rămăşiţă din aburul bunei miresme divine”. Calea aromei subzistă, însă vectorul ei nu mai e dat de parfumul capitos şi amplu al Logosului călăuzitor. Mireasma devine o „momeală”, o absenţă atrăgătoare, e accesibilă doar ca rest abia bănuit, incitînd la urmărire prin resimţirea unei lipse care intensifică dorinţa.

În tradiţia creştină, ca şi în alte tradiţii, tema aromatelor a stîrnit hermeneutica contemplativă, a susţinut experienţa spirituală. Oamenii au găsit cuvinte înmiresmate ca să invoce suflul Partenerului.

Anca Manolescu este cercetător în domeniul antropologiei religioase.

Sanatatea ficatului  Cum identifici semnele unui ficat bolnav jpg
Sănătatea ficatului: Cum identifici semnele unui ficat bolnav
Ficatul este un organ vital în corpul omului, fiind implicat în sute de procese, printre care: digerarea alimentelor, eliminarea deșeurilor din organism și producerea unor factori de coagulare care facilitează circulația sângelui.
Rolul esential al adjuvantilor in optimizarea pesticidelor jpg
Rolul esențial al adjuvanților în optimizarea pesticidelor
Condițiile de mediu, intemperiile, buruienile, precum și bolile și dăunătorii plantelor reprezintă tot atâtea provocări pentru fermierii moderni.
IMG 20240408 WA0011 jpg
Casa Memorială „Amza Pellea”, din Băilești, a fost redeschisă publicului
Manifestările dedicate cinstirii memoriei îndrăgitului actor român, născut în inima Olteniei, au debutat pe 6 aprilie, pe scena Teatrului Național Marin Sorescu din Craiova, locul în care și-a început fascinanta călătorie în lumea artistică.
pompy ciepła (2) jpg
Pompe de căldură - utilizarea, funcționarea și tipurile acestora
În ultimii ani, pompe de căldură s-au remarcat intre dispozitivele utilizate în sistemele moderne de încălzire.
header piese jpg
Sfaturi pentru conducătorii care apreciază piese auto online de calitate și serviciile unor profesioniști
Achiziționarea de piese auto online poate fi o modalitate convenabilă și eficientă de a-ți repara sau întreține mașina.
masa de paste jpg
Cum să aranjezi o masă festivă perfectă: trei sfaturi utile
Nu mai este mult până la sărbătorile de Paște. Chiar dacă poate părea cam devreme să începi pregătirile de sărbătoare, poți începe planificarea de pe acum dacă vrei să-ți impresionezi invitații.
caine in vacanta jpg
Cum să îți pregătești câinele pentru călătorii: 6 sfaturi pentru o vacanță fără probleme
Te pregătești să pleci în prima vacanță alături de câinele tău? Experiența de a pleca într-o călătorie cu cel mai bun prieten al tău poate fi una inedită, care te va încărca cu amintiri plăcute.
image png
Lumea în care trăim
Trăim ceea ce poartă numele de „marea epuizare”.
image png
Flori, lumi și profesoare
Flori le-am dus de cîte ori am avut ocazia, la propriu sau la figurat.
image png
Cît de puțin ne lipsește...
Zic alți psihologi: nu pierde copilul interior, „accesează-l”, joacă-te, have fun! Aiurea!
image png
Zoe, fii feminină!
În prezent, cînd vorbim despre feminism, nu ne mai raportăm la structura rațională a lui Beauvoir, ci la extremismele de tipul Solanas.
p 20 Aleksei Navalnîi WC jpg
O întrebare greu de ocolit
Pentru noi, astăzi, răul şi suferinţa nu sînt doar mari teme teoretice. Nici nu se limitează la experienţa lor privată.
image png
Tîlcuirile tradiției isihaste
O luminoasă excepție de la această triumfală decadență e de găsit în lucrarea Părintelui Agapie Corbu.
1038 21a centrul comunitar din Chiojdu, 2023 jpg
Arhitectura interesului public
Arhitectura interesului public reprezintă o dezvoltare rizomatică orizontală la nivel local.
p 24 M Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
Un preot din Spania, împreună cu partenerul său, au fost arestați pentru că ar fi făcut trafic cu Viagra.
image png
Pe ce te bazezi?
Pe măsură ce avansez în vîrstă, tind să cred că ceea ce numim intuiție se bazează pe experiența noastră de viață.
image png
De primăvară
Florile înșiruite mai sus se vindeau pe stradă, din loc în loc, înveselind-o. Schimbînd-o.
image png
Școli private, școli de fițe?
Nu se schimbase nimic, eram din nou o guvernantă „creativă”.
p 20 Valentina Covaci jpeg
Cum vorbim despre Dumnezeu
Merită să explorăm ce spune asta despre societatea noastră și despre discursul public din România.
image png
Călătorii în istoria cultului
A doua carte este o monografie asupra unui obiect liturgic esențial, pe care doar slujitorii îl pot vedea în altar: Antimisul. Origine, istorie, sfințire (Editura Basilica, 2023).
p 21 Geneva WC jpg
Nostalgii helvete
Job-ul (le petit boulot) pe care mi l-am dorit cel mai mult a fost cel de asistent plimbat căței genevezi.
p 24 M  Chivu 2 jpg
Cu ochii-n 3,14
● Un gunoier își dirijează colegul de la volanul autospecialei: „Dă-i, dă-i, dă-i! / Dă-i, că merge, dă-i!”. O versificație relativ salubră. (M. P.)
image png
Acceptăm prinți!
Termenul „sindromul Cenușăreasa” a fost folosit pentru prima dată de dr. Peter K. Lewin într-o scrisoare către Canadian Medical Association Journal, în 1976.
image png
Mama și tarabele
Mama, deși avea gusturi mai nobile și, atunci cînd se juca, îi plăcea să se joace mai luxos, înțelegea și nevoia mea de kitsch-ul nu chiar dulce, ci simpatic.

Adevarul.ro

image
Adevărul despre Moscova lui Putin, dezvăluit de un vlogger român din Rusia. „Vă spun după 20 de ani de trai aici“ VIDEO
Moscova este o perlă a Rusiei, cel puțin la prima vedere, dar cu o mulțime de defecte. O spune un vlogger român care trăiește acolo de 20 de ani și analizează această metropolă.
image
Un om de știință a elucidat misterul „blestemului faraonului”. Ce i-a ucis pe cei care au deschis mormântul lui Tutankhamon
Un om de știință susține că a descoperit cauza „blestemului faraonului”, despre care se spune că a ucis mai mult de 20 de persoane care au deschis mormântul regelui Tutankhamon în 1922.
image
Moartea în chinuri a inginerului Ursu, Navalnîi de România. Cum acoperă statul român crimele securiștilor VIDEO
Inginerul Gheorghe Ursu a fost închis și omorât de comuniști pentru că a îndrăznit să prezinte lumii întregi planul criminal de reclădire a Bucureștiului după cutremurul din 1977. La aproape 40 de ani de la moartea lui, fiul său, Andrei Ursu, încă mai caută dreptatea pe care statul român i-o refuză.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.