Caietul de desene al Ioanei Bătrânu

Publicat în Dilema Veche nr. 974 din 8 decembrie – 14 decembrie 2022
Muzeul Țăranului Român © wikimedia commons
Muzeul Țăranului Român © wikimedia commons

De fapt, nu e un caiet, ci un splendid album de peste 400 de pagini, editat de Martor, editura Muzeului Ţăranului Român. Iniţiatoarele proiectului, Anamaria Iuga şi Carmen Mihalache, au invitat-o pe pictoriţa Ioana Bătrânu să-şi expună astfel schiţele şi studiile pe care, timp de un deceniu, le-a dedicat obiectelor din colecţiile Muzeului. Fotografiate de artistul plastic Mircea Tohătan, puse în pagină de autoare, impecabil tipărite, piesele strălucesc. Sînt, fiecare, o descoperire chiar pentru cei care le cunosc din lucrul în Muzeu.

Ioana Bătrânu a făcut parte dintru început din echipa Muzeului. A lucrat aici din 1990 pînă de curînd. A creat, alături de Horia Bernea, o mare parte din ceea ce era comentariu plastic în jurul expunerii MŢR: pictură murală care exaltă obiecte şi teme ale unor săli, imagistică însoţitoare a expunerii, ilustrare de publicaţii, afişe, calendare. A participat, alături de Horia Bernea, de Irina Nicolau, de Ioana Popescu, de alţi membri ai echipei MŢR, la configurarea unui  stil, la modul în care Muzeul îşi marca demersul antropologic şi estetic. O parte din amprenta stilistică a MŢR, imediat recognoscibilă, i se datorează.

Dincolo de lucrul în Muzeu, Ioana Bătrânu e un artist plastic foarte consistent, bine definit ca viziune şi tematică, productiv. Aveam în minte atmosfera grea din „Interioarele melancolice” unde acumularea de draperii în tonuri stinse, tuşele suprapuse de pastă groasă par să închidă un spaţiu gol, locuit de o absenţă. Poate tocmai acuitatea închiderii, a absenţei, ar stîrni – prin contrast – setea unui dincolo, a unui alt regim. Oricum, păstram o impresie de apăsare, de mediu unde se respiră anevoie. Ei bine, cînd am deschis albumul am avut o surpriză, am întîlnit cu totul altă atmosferă vizuală.

Din fiecare pagină izbucnesc culorile, intense sau delicate, dar mereu radiante. Bogata ornamentaţie proprie textilelor ţărăneşti îşi arată intens, în studiile artistei, simbolismul paradiziac, înrudirea cu vrejurile exuberante din planşele miniate, cu grădinile de pe broderiile şi covoarele Orientului. Faldul unui văl, nobleţea unui veşmînt, materialitatea pieselor – de la textura ţesăturilor la smalţurile ceramicii – apar cu o prospeţime pe care privirea comună nu o sesizează în genere. Doar în ultima parte, unde Ioana Bătrânu îşi înşiră studiile în alb-negru ale bisericilor de lemn achiziţionate şi expuse în Muzeu, doar acolo imaginea devine gravă, economică, austeră. Dar calmă.

Iată, cred, dovada unui ochi bun, a unui artist consistent: locuit de o căutare şi de o stilistică foarte personale, el e totuşi sensibil faţă de ceea ce are în faţă, faţă de frumuseţea obiectului ţărănesc, faţă de logica rafinată a imagisticii tradiţionale. „M-am lăsat atrasă de fiecare obiect şi am încercat să notez impresia cît mai direct”, spune autoarea. În studiile din album, piesele ţărăneşti îşi arată apartenenţa la acel strat de artă pe care îl împărtăşeau culturile vechi de pretutindeni, la acel sol cultural pe care, spunea Horia Bernea, s-a construit omul european.   

Studiile adunate în album fac prezente, de altfel, teme dominante ale Muzeului configurat de Horia Bernea şi de echipa lui. Întîi, atenţia faţă de materialitate, aşa de proaspăt, de specific redată în studiul fiecărei piese din album. Se adaugă aşezarea în pagină care exaltă materialitatea, fie prin singularizarea unui obiect aparte, fie prin acumularea masivă a unor piese de acelaşi tip. 

Pentru Horia Bernea, tema materialităţii avea însemnătate pe diverse niveluri, de la reuşita unui obiect la calitatea unei culturi şi pînă la atitudinea spirituală. „Nici o perioadă deplină a istoriei spiritului”, spunea el, „nu a fost posibilă fără o justă exprimare în planul materiei. Proasta raportare la materie reprezintă de obicei decadenţă, superficialitate, uscăciune... Geniul creştinismului este tocmai acesta: nu uită că spiritul, pentru a putea lucra în lume, trebuie să se întrupeze!” Ioana Bătrânu îi împărtăşeşte atenţia faţă de materialitate, îi dă acesteia propria expresie.

E apoi atenţia faţă de expresivitatea fragmentului, a detaliului (vezi studiile care focalizează pe ornamentul înconjurat de un larg fond neutru). În sfîrşit, chiar actul din care au rezultat desenele – a „nota impresia” artistei la întîlnirea cu obiectul – pune tema interpretării, a unui filtru de înţelegere participativă la depozitul artei ţărăneşti. Muzeul însuşi sublinia, în modul lui de expunere, această atitudine a înţelegerii, a interpretării, pentru care obiectele erau vocabularul unei hermeneutici privind cultura tradiţională.

Albumul semnalează însă şi altceva: anume colecţiile MŢR care, deocamdată, rămîn închise în depozite, în absenţa expunerii permanente din Muzeul realizat de Horia Bernea. Între 2016 şi 2018, clădirea construită în prima parte a secolului XX s-a aflat în lucrări de consolidare. Deşi au trecut cinci ani de la încheierea lucrărilor, se pare că lipsa fondurilor (poate fi altceva?) împiedică restituirea expunerii permanente, a acelei muzeografii savuroase, novatoare, recunoscute internaţional prin Museum of the Year Award (1996). Unul dintre cele mai valoroase, mai inteligente muzee din Bucureşti rămîne astfel lipsit de miezul lui. Echipe ale Muzeului au continuat stilul MŢR prin proiecte de cercetare şi acţiune culturală, prin expoziţii, concerte, publicaţii, prin festivaluri de film etnologic şi dezbateri publice. Dar toate se petrec în jurul unui centru care îşi aşteaptă restaurarea.

De curînd, un grup de muzeografi şi cercetători de la MŢR a deschis expoziţia dedicată lui Alexandru Tzigara-Samurcaş, iniţiatorul primului muzeu, acel „Muzeu de Artă Naţională” fondat în 1906, pentru care arhitectul Nicolae Ghica-Budeşti a construit special clădirea în stil neo-românesc. Autor al unei muzeografii moderne, inventive, preţuite la expoziţii internaţionale, Alexandru Tzigara-Samurcaş a făcut aici, în lungul său directorat, un loc de mare presigiu cultural. Asta pînă cînd Partitdul Comunist l-a suprimat ca să-şi instaleze, în schimb, propria istorie fabricată. În 1990, ministrul Culturii Andrei Pleşu i-a încredinţat lui Horia Bernea recrearea Muzeului. Şi nu s-a înşelat deloc.

Expoziţia cuprinde fotografii realizate de Tzigara-Samurcaş in situ ale unor piese monumentale, descoperite şi achiziţionate de el pentru Muzeu. Se adaugă imagini de epocă, mărturii, documente legate de primul fondator al Muzeului. Dar ea expune puţine obiecte. În sala „Triumf”, acum vidă, organizatorii au amplasat cîteva mari piese-reper, existente în expunerea Tzigara-Samurcaş şi în expunerea Bernea: vasul de Cucuteni, troiţa şi porţile monumentale ale unei gospodării ţărăneşti, la un capăt; casa oltenească a lui Antonie Mogoş, aşa cum concepuse Horia Bernea expunerea ei, la celălalt capăt. Sînt obiecte puternice care, alături de documente, constituie cadrul unei aşteptări. Fondatorii Muzeului şi publicul aşteaptă restituirea expunerii Bernea, aşteaptă Muzeul Ţăranului în plinul lui.

Anca Manolescu este cercetător în domeniul antropologiei religioase.

pompy ciepła (2) jpg
Pompe de căldură - utilizarea, funcționarea și tipurile acestora
În ultimii ani, pompe de căldură s-au remarcat intre dispozitivele utilizate în sistemele moderne de încălzire.
header piese jpg
Sfaturi pentru conducătorii care apreciază piese auto online de calitate și serviciile unor profesioniști
Achiziționarea de piese auto online poate fi o modalitate convenabilă și eficientă de a-ți repara sau întreține mașina.
masa de paste jpg
Cum să aranjezi o masă festivă perfectă: trei sfaturi utile
Nu mai este mult până la sărbătorile de Paște. Chiar dacă poate părea cam devreme să începi pregătirile de sărbătoare, poți începe planificarea de pe acum dacă vrei să-ți impresionezi invitații.
caine in vacanta jpg
Cum să îți pregătești câinele pentru călătorii: 6 sfaturi pentru o vacanță fără probleme
Te pregătești să pleci în prima vacanță alături de câinele tău? Experiența de a pleca într-o călătorie cu cel mai bun prieten al tău poate fi una inedită, care te va încărca cu amintiri plăcute.
image png
Lumea în care trăim
Trăim ceea ce poartă numele de „marea epuizare”.
image png
Flori, lumi și profesoare
Flori le-am dus de cîte ori am avut ocazia, la propriu sau la figurat.
image png
Cît de puțin ne lipsește...
Zic alți psihologi: nu pierde copilul interior, „accesează-l”, joacă-te, have fun! Aiurea!
image png
Zoe, fii feminină!
În prezent, cînd vorbim despre feminism, nu ne mai raportăm la structura rațională a lui Beauvoir, ci la extremismele de tipul Solanas.
p 20 Aleksei Navalnîi WC jpg
O întrebare greu de ocolit
Pentru noi, astăzi, răul şi suferinţa nu sînt doar mari teme teoretice. Nici nu se limitează la experienţa lor privată.
image png
Tîlcuirile tradiției isihaste
O luminoasă excepție de la această triumfală decadență e de găsit în lucrarea Părintelui Agapie Corbu.
1038 21a centrul comunitar din Chiojdu, 2023 jpg
Arhitectura interesului public
Arhitectura interesului public reprezintă o dezvoltare rizomatică orizontală la nivel local.
p 24 M Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
Un preot din Spania, împreună cu partenerul său, au fost arestați pentru că ar fi făcut trafic cu Viagra.
image png
Pe ce te bazezi?
Pe măsură ce avansez în vîrstă, tind să cred că ceea ce numim intuiție se bazează pe experiența noastră de viață.
image png
De primăvară
Florile înșiruite mai sus se vindeau pe stradă, din loc în loc, înveselind-o. Schimbînd-o.
image png
Școli private, școli de fițe?
Nu se schimbase nimic, eram din nou o guvernantă „creativă”.
p 20 Valentina Covaci jpeg
Cum vorbim despre Dumnezeu
Merită să explorăm ce spune asta despre societatea noastră și despre discursul public din România.
image png
Călătorii în istoria cultului
A doua carte este o monografie asupra unui obiect liturgic esențial, pe care doar slujitorii îl pot vedea în altar: Antimisul. Origine, istorie, sfințire (Editura Basilica, 2023).
p 21 Geneva WC jpg
Nostalgii helvete
Job-ul (le petit boulot) pe care mi l-am dorit cel mai mult a fost cel de asistent plimbat căței genevezi.
p 24 M  Chivu 2 jpg
Cu ochii-n 3,14
● Un gunoier își dirijează colegul de la volanul autospecialei: „Dă-i, dă-i, dă-i! / Dă-i, că merge, dă-i!”. O versificație relativ salubră. (M. P.)
image png
Acceptăm prinți!
Termenul „sindromul Cenușăreasa” a fost folosit pentru prima dată de dr. Peter K. Lewin într-o scrisoare către Canadian Medical Association Journal, în 1976.
image png
Mama și tarabele
Mama, deși avea gusturi mai nobile și, atunci cînd se juca, îi plăcea să se joace mai luxos, înțelegea și nevoia mea de kitsch-ul nu chiar dulce, ci simpatic.
image png
Tramvaie
Timpul de așteptare e afișat electronic și calculat la secundă.
image png
După 20 de ani: cît ne-a schimbat Facebook viețile?
În 2020, Facebook anunța că nu va verifica reclamele politicienilor pe platformele sale, permițînd astfel și publicarea informațiilor false.
p 20 WC jpg
Proba gustului
Se susţine şi în Vechiul Testament, şi în Noul Testament, spunea Andrei Pleşu într-un curs de angelologie, că „omul e bine să aibă sare, adică să aibă gust bun...

Adevarul.ro

image
Generalul român decorat de SUA în Irak și Afganistan pune degetul pe rană. Avertismentul care le dă fiori ucrainenilor
Ucraina se află într-o situație delicată pe front, într-un moment în care nu mai beneficiază de același sprijin din partea Occidentului. Fără muniție și cu tot mai puțini soldați, ucrainenii rezistă cu greu, dar acestea nu sunt singurele probleme ale Kievului.
image
Iustin Petcu, cel mai bun matematician din lume la vârsta lui. Sora lui, Sofia, este și ea campioană la matematică mentală
Băiețelul din Năvodari uimește de fiecare dată când apare la o olimpiadă sau competiție internațională de matematică mentală, unde a obținut mai multe medalii de aur pentru România.
image
Mircea Lucescu, din nou pe bancă. Tehnicianul ar fi ajuns la un acord cu noua sa echipă
Antrenorul român e liber de contract după despărțirea de Dinamo Kiev.

HIstoria.ro

image
Bătălia codurilor: Cum a fost câștigat al Doilea Război Mondial
Pe 18 ianuarie a.c., Agenția britanică de informații GCHQ (Government Communications Headquarters) a sărbătorit 80 de ani de când Colossus, primul computer din lume, a fost întrebuințat la descifrarea codurilor germane în cel de Al Doilea Război Mondial.
image
Cum percepea aristocrația britanică societatea românească de la 1914?
Fondatori ai influentului Comitet Balcanic de la Londra, frații Noel și Charles Buxton călătoresc prin Balcani, în toamna anului 1914, într-o misiune diplomatică neoficială, menită să atragă țările neutre din regiune de partea Antantei.
image
Istoricul Maurizio Serra: „A înțelege modul de funcționare a dictaturii ne ajută să o evităm” / INTERVIU
Publicată în limba franceză în 2021, biografia lui Mussolini scrisă de istoricul Maurizio Serra, membru al Academiei Franceze, a fost considerată un eveniment literar şi istoric.