André Scrima şi „cerurile lumii”

Publicat în Dilema Veche nr. 979 din 12 ianuarie – 18 ianuarie 2023
© wikimedia commons
© wikimedia commons

Horia-Roman Patapievici şi-a lansat la Gaudeamus 2022 volumul Despre viaţă, destin & nostalgie. În elogioasa prezentare pe care a făcut-o autorului şi cărţii, Gabriel Liiceanu spunea că un singur lucru i se pare bizar din partea unui gînditor de o aşa înaltă raţionalitate: anume că „promovează miturile ca valori ale adevărului”. Horia-Roman Patapievici a replicat că îi e proprie „privirea binoculară, că are un ochi profund raţionalist, dar şi un ochi care vede ceea ce Gabriel Liiceanu a numit «mituri», dar el numeşte credinţă în Dumnezeu, respectiv «transcendenţă vie», cum ar fi spus Părintele Scrima”. „Acest drum extraordinar pe care mintea europeană l-a făcut simultan în raţionalitate şi în credinţă”, spunea el, „se exprimă în cultura europeană, e parte din geniul Europei.”

În ceea ce îl priveşte, Gabriel Liiceanu a ţinut să declare că „Scrima bate cîmpii spectaculos, umblînd prin toate cerurile lumii, lucru care nu are nici o legătură cu credinţa şi cu Dumnezeu neapărat”. 

A interoga şi alte tradiţii spirituale decît cea proprie, a percepe relaţia lor cu „cerul” să nu aibă oare nici o legătură cu credinţa, nici o legătură cu Dumnezeu? Să vedem.

În credinţă, gîndirea creştină se deschide spre perspectiva dăruită de Logosul divin, spre perspectiva Universalului întrupat. Tocmai ea, credinţa, îndreaptă atenţia spre nivelul universalului divin. În fond, o credinţă religioasă se întemeiază pe revelarea de sine a lui Dumnezeu care vrea să se facă cunoscut omului, să-l atragă într-o relaţie vie de cunoaştere cu Sine. Modelat fiind de credinţă, nu prea îţi vine să-i refuzi lui Dumnezeu atotprezenţa, nici dorinţa de a se face cunoscut. Nu prea îţi vine să-i limitezi iradierea, să pui margini comunicării lui de Sine. Aşa fiind, e de aşteptat ca gîndirea creştină (şi gîndirea religioasă în genere) să fie în stare să sesizeze (cu bucurie, inclusiv intelectuală) şi alte expresii ale Universalului, şi alte căi spre Polul divin decît a sa. Iar asta nu pentru a-şi abandona ori trăda propria cale, ci pentru a-şi confirma aptitudinea de a sesiza prezenţa divină care, în universalitatea ei, se comunică fără mărginire. 

André Scrima nu „bătea cîmpii” cînd lua în seamă „cerurile” altor tradiţii. Răspundea atotprezenţei lui Dumnezeu în diversitatea manifestărilor ei. Răspundea unei exigenţe a credinţei, anume a nu accepta închiderea lui Dumnezeu în limite socio-religioase ori psihologice decretate de uman. Într-un dialog din 1993, Andrei Pleşu i-a propus tocmai interogaţia privind deschiderea gîndirii creştine către substanţa spirituală a altor tradiţii. Or, răspunsurile Părintelui Scrima calificau această deschidere drept „un test de la capăt al faptului religios”, un test cerut chiar de Logosul divin. „Christos însuşi ne-a atras atenţia în pildele referitoare la Judecata din urmă: «Sînt acolo unde voi nu m-aţi văzut». Judecata nu e atît o cîntărire a faptelor «materiale», vizibile, cît o dezvăluire a sensibilităţii noastre de a-l percepe unde El nu e «declarat» în mod familiar.” Printre „semnele timpului” – temă pe care Iisus insistă în Evanghelii –, printre semnele cu care divinul marchează devenirea şi culturile umane se află, potrivit lui André Scrima, chemarea de a descifra strălucirile Universalului. „Unul din aceste semne nu este oare intuirea Logosului lui Dumnezeu, aşa cum decide El, în alte locuri, sub alte forme? Această trăire creatoare a credinţei mi se pare ceva exaltant, eliberator... Ea pune în lucrare inteligenţa credinţei, intră în căutarea urmelor divinului, oriunde ar fi ele (şi mai cu seamă în marile tradiţii ale lumii); are sensul şi gustul culturii inventive.” Dialogul a fost publicat în volumul Teme ecumenice, la Humanitas. Tot Humanitas a publicat seria de autor André Scrima, ale cărei volume s-au epuizat de mult.

André Scrima făcea un studiu în convergenţă al religiilor, care a luat formă instituţională mai ales în timpul profesoratului universitar din Liban, în cadrul Institutului de studii islamo-creştine, al cărui cofondator a fost Părintele Scrima. Studiul în convergenţă al religiilor – în convergenţa lor spre Polul divin – decurgea tocmai din angajamentul lui, inclusiv intelectual, faţă de credinţă, faţă de calea creştinismului răsăritean.

În termenii lui, cercetarea colegială a religiilor însemna „a descoperi nu «acelaşi lucru», ci pe Acelaşi, dar altfel: iată diferenţa noetică şi existenţială” în raport cu o cercetare comparatistă în care credinţa şi experienţa spirituală nu sînt implicate. E vorba despre un Acelaşi care nu admite limitări ale radiaţiei sale, pe de o parte; care atrage, pe de altă parte, cunoaşterea umană către Sine, care – prin jocul de dezvăluire şi mister – relansează drumul cunoaşterii, suscitînd mereu „un surplus de sens”. Accentul pe metafizic, pe inepuizabilul divin revenea mereu la André Scrima.

Punctul de convergenţă a religiilor nu e un „loc”, unde întîlnirea lor poate varia de la colegialitate la bătălie pentru cucerirea locului sau la unitate uniformizantă. Nu e un punct situat în plan: în cel istoric, cultural, geopolitic, nici în planul discursului despre divin, unde religiile ar risca să se întîlnească mai degrabă unele cu altele decît cu acelaşi Altul. Punctul de convergenţă e efectiv un „pol”: înălţimea lui radicală generează – în adepţii fiecărei religii – nu tensiuni mutuale, ci tensiunea ascensiunii convergente. 

Acest model de gîndire a diversităţii nu era doar pur speculativ. André Scrima îi găsea sugestiile în textele sacre, în mistica şi în reflecţia religioasă, ba chiar în situaţii concrete, iscate de jocul conjuncturilor. Ca, de de pildă, într-un moment neprevăzut al vizitei Papei Ioan Paul al II-lea în Israel şi în Teritoriile Palestiniene (pe care André Scrima l-a comentat într-un articol publicat întîi în Dilema). Un contratimp în programul vizitei făcuse ca liturghia celebrată la Betleem să se suprapună peste chemarea muezinului la rugă. Oficianţii creştini s-au oprit atunci în tăcere pentru a lăsa să se audă glasul celeilalte credinţe. În momentul de tăcere dintre cele două rugi, Părintele Scrima citea un nisi exceptativum, ca în declaraţia: nimeni nu îl poate instaura sau revela pe Dumnezeu „dacă nu” (nisi) Dumnezeu însuşi. E o figură de gîndire şi de limbaj prezentă şi în centrul mărturiei de credinţă musulmane. În interpretarea Părintelui Scrima: „Nu există Dumnezeu decît Dumnezeu El însuşi care emerge numai din sine. Omul nu-l poate pune, propune. Omul nu poate decît să-i facă loc în această pauză unde a făcut tabula rasa de orice formă şi pretenţie de divinitate, ce nu poate fi evident, din păcate sau din fericire, fundată în creaturalitate. Nisi exceptativum, illâ ’llâh... În acest moment cu totul extraordinar de la Betleem a avut loc nu atît o întîlnire cît, în primul rînd, o venire, o pogorîre. Şi una, şi cealaltă tradiţie erau cuprinse în aceeaşi descensiune a Dumnezeirii înseşi, proferîndu-se ea însăşi pe sine. Între cele două tradiţii nu mai era, în acel moment, opoziţie, succesiune istorică, ci o împreună recunoaştere obiectivă”.

A privi alte tradiţii spirituale în convergenţa lor spre acelaşi Pol să nu aibă nici o legătură cu credinţa şi cu Dumnezeu?

Anca Manolescu este cercetător în domeniul antropologiei religioase.

Sanatatea ficatului  Cum identifici semnele unui ficat bolnav jpg
Sănătatea ficatului: Cum identifici semnele unui ficat bolnav
Ficatul este un organ vital în corpul omului, fiind implicat în sute de procese, printre care: digerarea alimentelor, eliminarea deșeurilor din organism și producerea unor factori de coagulare care facilitează circulația sângelui.
Rolul esential al adjuvantilor in optimizarea pesticidelor jpg
Rolul esențial al adjuvanților în optimizarea pesticidelor
Condițiile de mediu, intemperiile, buruienile, precum și bolile și dăunătorii plantelor reprezintă tot atâtea provocări pentru fermierii moderni.
IMG 20240408 WA0011 jpg
Casa Memorială „Amza Pellea”, din Băilești, a fost redeschisă publicului
Manifestările dedicate cinstirii memoriei îndrăgitului actor român, născut în inima Olteniei, au debutat pe 6 aprilie, pe scena Teatrului Național Marin Sorescu din Craiova, locul în care și-a început fascinanta călătorie în lumea artistică.
pompy ciepła (2) jpg
Pompe de căldură - utilizarea, funcționarea și tipurile acestora
În ultimii ani, pompe de căldură s-au remarcat intre dispozitivele utilizate în sistemele moderne de încălzire.
header piese jpg
Sfaturi pentru conducătorii care apreciază piese auto online de calitate și serviciile unor profesioniști
Achiziționarea de piese auto online poate fi o modalitate convenabilă și eficientă de a-ți repara sau întreține mașina.
masa de paste jpg
Cum să aranjezi o masă festivă perfectă: trei sfaturi utile
Nu mai este mult până la sărbătorile de Paște. Chiar dacă poate părea cam devreme să începi pregătirile de sărbătoare, poți începe planificarea de pe acum dacă vrei să-ți impresionezi invitații.
caine in vacanta jpg
Cum să îți pregătești câinele pentru călătorii: 6 sfaturi pentru o vacanță fără probleme
Te pregătești să pleci în prima vacanță alături de câinele tău? Experiența de a pleca într-o călătorie cu cel mai bun prieten al tău poate fi una inedită, care te va încărca cu amintiri plăcute.
image png
Lumea în care trăim
Trăim ceea ce poartă numele de „marea epuizare”.
image png
Flori, lumi și profesoare
Flori le-am dus de cîte ori am avut ocazia, la propriu sau la figurat.
image png
Cît de puțin ne lipsește...
Zic alți psihologi: nu pierde copilul interior, „accesează-l”, joacă-te, have fun! Aiurea!
image png
Zoe, fii feminină!
În prezent, cînd vorbim despre feminism, nu ne mai raportăm la structura rațională a lui Beauvoir, ci la extremismele de tipul Solanas.
p 20 Aleksei Navalnîi WC jpg
O întrebare greu de ocolit
Pentru noi, astăzi, răul şi suferinţa nu sînt doar mari teme teoretice. Nici nu se limitează la experienţa lor privată.
image png
Tîlcuirile tradiției isihaste
O luminoasă excepție de la această triumfală decadență e de găsit în lucrarea Părintelui Agapie Corbu.
1038 21a centrul comunitar din Chiojdu, 2023 jpg
Arhitectura interesului public
Arhitectura interesului public reprezintă o dezvoltare rizomatică orizontală la nivel local.
p 24 M Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
Un preot din Spania, împreună cu partenerul său, au fost arestați pentru că ar fi făcut trafic cu Viagra.
image png
Pe ce te bazezi?
Pe măsură ce avansez în vîrstă, tind să cred că ceea ce numim intuiție se bazează pe experiența noastră de viață.
image png
De primăvară
Florile înșiruite mai sus se vindeau pe stradă, din loc în loc, înveselind-o. Schimbînd-o.
image png
Școli private, școli de fițe?
Nu se schimbase nimic, eram din nou o guvernantă „creativă”.
p 20 Valentina Covaci jpeg
Cum vorbim despre Dumnezeu
Merită să explorăm ce spune asta despre societatea noastră și despre discursul public din România.
image png
Călătorii în istoria cultului
A doua carte este o monografie asupra unui obiect liturgic esențial, pe care doar slujitorii îl pot vedea în altar: Antimisul. Origine, istorie, sfințire (Editura Basilica, 2023).
p 21 Geneva WC jpg
Nostalgii helvete
Job-ul (le petit boulot) pe care mi l-am dorit cel mai mult a fost cel de asistent plimbat căței genevezi.
p 24 M  Chivu 2 jpg
Cu ochii-n 3,14
● Un gunoier își dirijează colegul de la volanul autospecialei: „Dă-i, dă-i, dă-i! / Dă-i, că merge, dă-i!”. O versificație relativ salubră. (M. P.)
image png
Acceptăm prinți!
Termenul „sindromul Cenușăreasa” a fost folosit pentru prima dată de dr. Peter K. Lewin într-o scrisoare către Canadian Medical Association Journal, în 1976.
image png
Mama și tarabele
Mama, deși avea gusturi mai nobile și, atunci cînd se juca, îi plăcea să se joace mai luxos, înțelegea și nevoia mea de kitsch-ul nu chiar dulce, ci simpatic.

Adevarul.ro

image
Reacții după ce un preot a spus că fetele frumoase, abuzate sexual, trebuie să fie trimise la închisoare. Ministrul Justiției: „Este o invitație la viol!” VIDEO
Preotul Nicolae Tănase, președintele Asociației Pro Vita consideră că fetele frumoase, care au fost victimele unei agresiuni sexuale, „nu sunt chiar nevinovate” și că ar trebui să meargă și ele la închisoare. BOR se delimitează de aceste afirmații.
image
Drogul violului, cel mai periculos, dă dependență de la a treia utilizare. Expert: „Este posibil să asistăm la drame uriaşe”
Psihologul Eduard Bondoc, specialist în medicină la Clinica de Psihiatrie din Craiova, avertizează că cel mai periculos drog este cel cunoscut ca "drogul violului", care este insipid, inodor și incolor.
image
O bătrână din Spania și-a găsit casa ocupată de un cuplu de români. „Am crezut că proprietara a abandonat-o“
Un cuplu din România a stârnit controverse în Spania. Cei doi s-au mutat într-o locuință din cartierul Lavapiés din Madrid.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.