Elevii de liceu protestează. Pe foile de examen, pe YouTube, pe blog uri sau la televiziuni. „Pe mine nu mă interesează din ce partid e Ecaterina Andronescu, pe mine mă interesează strict activitatea ei, ce a făcut şi face în calitate de ministru, pentru că a avut un impact asupra mea“, spune un vlogger de 18 ani, Selly, celebru în lumea mare a Internetului. O elevă din Satu Mare, Andy Varga, scrie pe foaia de examen: „Simulările au ajuns să fie experimentul ministerului, nu experiențele noastre de învățare, iar acest lucru ne motivează să ne ridicăm în fața tuturor acestor nedreptăți, printr-un protest: fie dînd foaia goală, fie scriind tot ceea ce este greșit la sistem, transformîndu-ne foaia de examen într un manifest față de învățământul românesc.“ Protestele tinerilor sînt descifrate, comentate de publicul larg în zeci de tonalități și emoții: de la iritare (cine sînt ei să ne dea lecții, mai bine să pună mîna pe carte!) la cinism (i-au dat apă la moară puștiului vlogger, să vezi cîți bani or să-i intre în cont, vorbind despre dezastrul școlii românești), de la defăimări și minciuni care murdăresc biografia tinerilor protestatari la imagini idealizante despre eroii noii generații (tinerii de azi sînt mai inteligenți decît am fost noi astăzi, nu (mai) pot fi mințiți așa de ușor, își cunosc drepturile mai bine decît adulții etc.).

Eu cred că tinerii din ziua de azi nu sînt nici mai inteligenți, nici mai maturi, nici mai vigilenți cu drepturile lor decît erau cei din ziua de ieri. Sînt tinerii vremurilor lor: cu acces la informații și la mijloace care să le facă auzită vocea, cu modele de revoltă răspîndite planetar, cu vieți trăite intens în mijlocul unei permanente „reajustări“ a normalității, a ceea ce este acceptabil sau nepermis, cu lumi virtuale infinite, care abia încep să-și formeze reguli de supraviețuire etc. Adolescenții din lumea modernă nu pot fi mințiți? Își cunosc drepturile? Sînt mai inteligenți? Orice statistică a victimelor abuzurilor de orice fel, a victimelor înșelătoriilor sau a victimelor dezastrelor produse de fraudă sau incompetență vă vor arăta o lume a adolescenților sau a tinerilor vulnerabilă, fragilă, necoaptă pentru greul care va să vină. A le construi portrete de Avram Iancu sau de Ana Ipătescu ai reformei școlare nu înseamnă altceva decît a-i împovăra cu responsabilități pentru care nu au nici experiența, nici forța, nici expertiza să le asume. „Școala nu ne pregătește pentru viață, spre exemplu nu ne explică nimeni ce este o ordonanță de urgență, iar eu mă pregătesc să votez!“, spune unul dintre protestatari. Pare neverosimil ca un tînăr cu Internetul la îndemînă să spună că nu știe nimic despre legi sau instituții. „Trebuie să acumulăm informații într-un timp foarte scurt, ceea ce devine stresant!“, spune altul. Și iar îți vine să ridici sprînceana și să bombăni împotriva „tinerilor din ziua de azi“ care înghit sute de informații inutile de pe site-uri, dar crîcnesc în fața celor primite prin programele școlare. În fața revoltelor lor, să nu ne lăsăm, însă, copleșiți de clișee și prejudecăți: sînt mai bine informați? Asta nu înseamnă că și sînt mai bine pregătiți. Au posibilitatea să comunice cu o lume întreagă ? Nu rezultă, însă, că nu au nevoie de dialog formativ. Știu să ajungă din tastatură în orice colț al lumii și să viseze la orice slujbă sau viață de vis? Se poate, dar pe lîngă asta au nevoie, ca și tinerii de ieri, de ghidaj, hărți, repere. Sînt vocali și protestează? I-ar ajuta să aibă, lîngă ei, modele, virtuți, principii. Şi, în fond, printre rîndurile protestelor lor, asta citim: nevoia de dialog, formare, modele, principii, dezbateri, implicare, scopuri nobile, idealuri. Nevoia de şcoală performantă. Protestul lor este impresionant tocmai din acest motiv: nu este o formă de manifestare a tinereţii rebele, nu e revolta tipic adolescentină, ci una prin care ne cer ajutorul, ca de la copii la adulţi. Ne cer să le dăm educaţie.

Adolescenții de azi sînt aidoma celor de ieri. Doar că singurătatea și vulnerabilitatea lor în fața viitorului se aude din ce în ce mai greu, din cauza zgomotului multiplicat al neașezatei lumi noi. Cît despre problemele școlii românești şi despre ce poate ea oferi astăzi din ceea ce le trebuie tinerilor, rămîne cum am stabilit… 

Maria Iordănescu este psiholog.

Foto: adevarul.ro