Mormîntul gol

Publicat în Dilema Veche nr. 890 din 29 aprilie - 5 mai 2021
„Voi cine spuneţi că sînt?“ O pledoarie jpeg

În Evanghelia după Matei, îngerul care a răsturnat piatra de la intrarea în mormînt arată femeilor mironosițe „locul” unde fusese trupul lui Iisus. La fel și în Evanghelia după Marcu, numai că episodul se desfășoară explicit înlăuntrul mormîntului. Luca evocă o convorbire a purtătoarelor de miresme cu „doi bărbați (...) în veșminte strălucitoare”, care le explică Scripturile, după experiența neliniștitoare a mormîntului gol. Iar Ioan desfășoară întreaga dinamică a veștii învierii de la descoperirea mormîntului gol de către Maria Magdalena pînă la convorbirea cu cei doi îngeri și întîlnirea din grădină cu Iisus înviat. În acest cadru, care se deschide și se închide cu mărturia Mariei Magdalena, se înscrie experiența celor doi ucenici, Petru și Ioan, alergînd să verifice absența trupului Celui ce murise pe cruce. Deși sosise primul, primind astfel o confirmare a fidelității sale, Ioan pătrunde în mormînt abia după Petru, însă spre deosebire de ceilalți, înfricoșați sau nedumeriți, el „a văzut și a crezut”.

Înlăuntrul mormîntului gol are loc revelația învierii. Ioan înțelege acolo, în fața giulgiului și a mahramei ce acoperise fața lui Iisus, că urmele absenței, perceptibile aici, în lumea noastră, sînt indiciile unei prezențe de alt ordin: tăcerea mormîntului gol devine evidența strălucitoare a învierii. În comentariul său la Evanghelia după Ioan, părintele Scrima scria: „În această primă Zi a Domnului – duminica originară –, Ioan înțelege că giulgiurile sînt vestigiile rămase de partea noastră, de partea aceasta a vieții, lăsate de trupul înviat care a trecut dincolo de toate. Atîta poate conține mormîntul gol: urma și atestarea ștergerii morții, moarte care devine deodată lucru mărunt, dus și dizolvat în lumina increată a acestui trup de slavă”.

Sigur că îngerii, care umpleau lumea nașterii lui Iisus, revin și aici ca mijlocitori-vestitori ai Învierii și străjuiesc „locul” revelației, marcînd intersecția lumilor și orientînd privirea naturală a mironosițelor și a ucenicilor înspre o vedere mărturisitoare. Ochii celor care constatau derutanta absență a trupului trebuiau „să treacă dincolo” de priveliștea pe care, de altfel, și gărzile, și autoritățile vremii, și contestatarii vehemenți ai Învierii o vor avea în urma răspîndirii veștii. Toți se vor raporta la acest mormînt gol, uimindu-se, îngrijorîndu-se, încercînd explicații sau pur și simplu vorbind despre el ca despre cel mai intrigant fapt al acelor zile. Însă, în acest fel, urma lăsată de Iisus intra în succesiunea evenimentelor lumii, în durata lor capricioasă și fragilă. Chemarea ucenicilor era, dimpotrivă, aceea de a mărturisi viața izvorîtă din acel mormînt, prezența Celui înviat, noutatea radicală a Învierii sale.

Iată de ce experiența lui Ioan rămîne paradigma credinței în înviere: „a văzut și a crezut”. Încă nu-L văzuse cu ochii trupești, după cum avea să se petreacă seara, în comunitatea ucenicilor, dar înțelesese în acel loc, cu o convingere absolută, ceea ce Iisus le vestise și împlinise prin moarte și înviere. Credința este o vedere, nu o închipuire, o autoiluzionare, o fantazare înaltă, ci o realitate de ordinul experienței. Ucenicii vor primi darul excepțional al aparițiilor lui Iisus înviat, îl vor putea chiar atinge, vor sta din nou împreună cu El, dar vor fi preveniți de Iisus însuși că „fericiți sînt cei ce n-au văzut și au crezut”. Altfel spus, vederea care le-a fost oferită ucenicilor ca încredințare e asemenea unei punți spre credința care intră în relație cu Cel înviat fără a mai avea privilegiul apariției acestuia. Pentru cei ce vor primi mărturia apostolilor, învierea va fi trăită tainic în viața spirituală, cînd, potrivit mărturiei Sfîntului Simeon Noul Teolog, Hristos însuși „pogorîndu-se din ceruri intră ca într-un mormînt în trupul nostru și, unindu-se cu sufletele noastre, le învie (...) pe ele, care erau moarte, și dă celui ce a înviat astfel (...) putința de a vedea de pe acum slava Învierii Lui (...)”. Doar această vedere interioară „la frîngerea pîinii” face posibilă mărturia în timp a Învierii ca eveniment metaistoric. La celălalt capăt al experienței mormîntului gol se află călătoria spre Emaus a ucenicilor cărora li „s-au deschis ochii și L-au cunoscut”.

Bogdan Tătaru-Cazaban este cercetător în istoria religiilor. A publicat recent (împreună cu Daniela Dumbravă): André Scrima: expérience spirituelle et langage théologique, Roma, 2019.

caine in vacanta jpg
Cum să îți pregătești câinele pentru călătorii: 6 sfaturi pentru o vacanță fără probleme
Te pregătești să pleci în prima vacanță alături de câinele tău? Experiența de a pleca într-o călătorie cu cel mai bun prieten al tău poate fi una inedită, care te va încărca cu amintiri plăcute.
image png
Lumea în care trăim
Trăim ceea ce poartă numele de „marea epuizare”.
image png
Flori, lumi și profesoare
Flori le-am dus de cîte ori am avut ocazia, la propriu sau la figurat.
image png
Cît de puțin ne lipsește...
Zic alți psihologi: nu pierde copilul interior, „accesează-l”, joacă-te, have fun! Aiurea!
image png
Zoe, fii feminină!
În prezent, cînd vorbim despre feminism, nu ne mai raportăm la structura rațională a lui Beauvoir, ci la extremismele de tipul Solanas.
p 20 Aleksei Navalnîi WC jpg
O întrebare greu de ocolit
Pentru noi, astăzi, răul şi suferinţa nu sînt doar mari teme teoretice. Nici nu se limitează la experienţa lor privată.
image png
Tîlcuirile tradiției isihaste
O luminoasă excepție de la această triumfală decadență e de găsit în lucrarea Părintelui Agapie Corbu.
1038 21a centrul comunitar din Chiojdu, 2023 jpg
Arhitectura interesului public
Arhitectura interesului public reprezintă o dezvoltare rizomatică orizontală la nivel local.
p 24 M Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
Un preot din Spania, împreună cu partenerul său, au fost arestați pentru că ar fi făcut trafic cu Viagra.
image png
Pe ce te bazezi?
Pe măsură ce avansez în vîrstă, tind să cred că ceea ce numim intuiție se bazează pe experiența noastră de viață.
image png
De primăvară
Florile înșiruite mai sus se vindeau pe stradă, din loc în loc, înveselind-o. Schimbînd-o.
image png
Școli private, școli de fițe?
Nu se schimbase nimic, eram din nou o guvernantă „creativă”.
p 20 Valentina Covaci jpeg
Cum vorbim despre Dumnezeu
Merită să explorăm ce spune asta despre societatea noastră și despre discursul public din România.
image png
Călătorii în istoria cultului
A doua carte este o monografie asupra unui obiect liturgic esențial, pe care doar slujitorii îl pot vedea în altar: Antimisul. Origine, istorie, sfințire (Editura Basilica, 2023).
p 21 Geneva WC jpg
Nostalgii helvete
Job-ul (le petit boulot) pe care mi l-am dorit cel mai mult a fost cel de asistent plimbat căței genevezi.
p 24 M  Chivu 2 jpg
Cu ochii-n 3,14
● Un gunoier își dirijează colegul de la volanul autospecialei: „Dă-i, dă-i, dă-i! / Dă-i, că merge, dă-i!”. O versificație relativ salubră. (M. P.)
image png
Acceptăm prinți!
Termenul „sindromul Cenușăreasa” a fost folosit pentru prima dată de dr. Peter K. Lewin într-o scrisoare către Canadian Medical Association Journal, în 1976.
image png
Mama și tarabele
Mama, deși avea gusturi mai nobile și, atunci cînd se juca, îi plăcea să se joace mai luxos, înțelegea și nevoia mea de kitsch-ul nu chiar dulce, ci simpatic.
image png
Tramvaie
Timpul de așteptare e afișat electronic și calculat la secundă.
image png
După 20 de ani: cît ne-a schimbat Facebook viețile?
În 2020, Facebook anunța că nu va verifica reclamele politicienilor pe platformele sale, permițînd astfel și publicarea informațiilor false.
p 20 WC jpg
Proba gustului
Se susţine şi în Vechiul Testament, şi în Noul Testament, spunea Andrei Pleşu într-un curs de angelologie, că „omul e bine să aibă sare, adică să aibă gust bun...
p 21 WC jpg
Natura, industria și designul biofil
Mă refer la vegetația care urcă pe terasele zgîrie-norilor, într-un elan care amintește de literatura SF post-apocaliptică sau de imaginile.
p 24 M  Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
Se știe, politicianul român vorbește colorat, dar cîteodată (pesemne ca să fie sobru) își restrînge paleta de culori. De curînd, într-o discuție la televizor, l-am auzit pe unul afirmînd despre un altul că „a spus negru pe alb“.
image png
Ce ne amintim și ce am uitat
Întoarcerea spre trecut, în încercarea de a-i recupera reperele, ar trebui să fie însoțită, așa cum au încercat s-o facă și organizatorii expoziției dedicate Monicăi Lovinescu, de sentimentul „aducerii aminte, înainte de a uita”.

Adevarul.ro

image
Goana după adeverințele pentru bani în plus la pensie. Ce sume se iau în calcul pe noua lege a pensiilor
Bombardați cu informații despre recalcularea pensiilor și acordarea drepturilor bănești conform legii pensiilor care intră în vigoare la 1 septembrie 2024, pensionarii au luat cu asalt casele de pensii. O parte dintre documentele cu care se prezintă sunt deja în dosar.
image
Cum sunt săpate tunelurile din vestul României. Trenurile vor circula cu 160 km/h prin munte VIDEO
Lucrările de construcție a tunelurilor de pe noua magistrală feroviară din vestul României au acumulat întârzieri, care duc la prelungirea termenului de finalizare a investiției.
image

HIstoria.ro

image
Cât de bogat a fost Nababul?
Gheorghe Grigore Cantacuzino s-a fălit cu bogăția acumulată de-a lungul întregii sale vieți şi ne-am aștepta ca testamentul său să reprezinte o confirmare a acestui fapt.
image
Politica văzută ca obligaţie în lumea bună
E greu de crezut, dar a existat și așa ceva. În epoca pașoptistă au fost revoluţionari care și-au pus averea și propria viaţă în joc pentru a-și promova idealurile politice.