Zîmbiţi, vă rog, se pozează digital!
Numărul din decembrie 2005-ianuarie 2006 al publicaţiei Chip - foto-video digital este o binevenită sursă de sfaturi, tips-uri, informaţii şi idei practice atît pentru fotografii profesionişti, cît şi pentru amatori. Cît despre cei care vor strîmba din nas la auzul importanţei căpătate de facilitatea video a camerelor foto digitale, Daniel Dănilă-Békési explică în editorialul său: "nu pot să nu remarc un aspect pozitiv al includerii şi îmbunătăţirii acestei funcţii în aparatele foto: din ce în ce mai mulţi utilizatori vor fi tentaţi să-şi captureze în format video diverse amintiri de vacanţă, pe lîngă clasicele fotografii. Atîta timp cît aceştia vor recunoaşte limitele funcţiei video şi calitatea filmării va fi în limite rezonabile, nu este nici o problemă. Oricum, în cazul în care pretenţiile nu vor mai fi satisfăcute, va exista şi alternativa: camera video". În cazul în care v-aţi planificat o vacanţă la munte, nu uitaţi să puneţi în bagaje şi aparatul de fotografiat, să ignoraţi frigul şi ninsoarea şi să ieşiţi la pozat. Chip - foto-video şi Mihai Moiceanu vă ajută să utilizaţi tehnicile corecte pentru a surprinde cele mai reuşite subiecte. Să luăm un exemplu dintre cele propuse de fotograf şi exemplificate prin imagini: razele de soare care pătrund printre copacii înzăpeziţi ai unei păduri. "Alegeţi punctul de staţie în umbra unui copac, astfel încît soarele să nu intre direct în obiectiv, evitînd o supraexpunere majoră. Apoi, trebuie să întîlniţi una dintre cele două situaţii în care pot fi realizate astfel de fotografii: o ceaţă subţire în pădure sau un vînt uşor care scutură zăpada de pe copaci. Folosiţi un superangular pentru ca efectul razelor să fie accentuat şi, în acelaşi timp, pădurea să fie mai spectaculos redată. Pentru fotografiile de apus utilizarea unui trepied este obligatorie. O diafragmă închisă care să ne asigure profunzimea necesară conduce către timpi mari de expunere." Pentru că tot am început să vorbim despre peisajele înzăpezite, adevărate provocări atît pentru camerele foto digitale, cît şi pentru cele pe film, din workshop-ul acestui număr primim cîteva sfaturi pentru ca "imortalizarea" primei ninsori să nu se transforme într-un eşec total "cînd albul zăpezii este redat de camera foto digitală într-o neplăcută nuanţă de gri". Pasul întîi: setările manuale - "...majoritatea fotografilor amatori cred orbeşte în numeroasele programe automate oferite de aparat. Mai ales în cazul fotografiilor de iarnă aceste funcţii automate nu prea reuşesc să producă imagini de calitate. Şi cînd spunem acest lucru nu ne referim exclusiv la modelele point-and-shot, ci la aparatele din toate clasele de preţ". Concluzie: fără corecţia expunerii, chiar şi imaginile cu un aparat de 2000 de euro sînt la fel de gri şi întunecate. Tematica workshop-ului din acest număr se schimbă de la peisajele înzăpezite la artificii. Avînd în vedere că noaptea de Revelion este momentul celor mai spectaculoase focuri de artificii, merită să fiţi atenţi la cîteva reguli de bază pentru a obţine un set de fotografii inedite. Reţineţi aşadar trei amănunte importante: setări manuale ("Din cauza întunericului, camera va supraexpune subiectul şi exact atmosfera pe care doriţi să o obţineţi în fotografie va fi anulată. Ca întotdeauna, setările manuale vă oferă cele mai bune rezultate."), un loc de staţie înalt pentru o mai bună vedere de ansamblu a focului de lumini şi un card de memorie încăpător - "Îndată ce focurile de artificii au pornit, concentraţi-vă exclusiv la fotografiere şi nu pierdeţi timp cu ştergerea imaginilor nereuşite. Cu cît aţi făcut mai multe fotografii, cu atît mai mare este şansa să fi obţinut măcar o imagine de efect." (R. P.) trecerea prin reviste